H & T & afwijkend evenwichtsorgaan, Evaringen met do

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
brietman

H & T & afwijkend evenwichtsorgaan, Evaringen met do

Bericht door brietman » vr 20.04.2012 15:05

Eerste keer gehoorbeschadiging
Ik heb al 4 jaar lang last van Tinnitus en een lichte overgevoeligheid.

Dit is bij mij gekomen door een rotje wat in m'n gezicht ontplofte, ik
had voor de rest nergens last van.

Toentertijd ben ik een half jaar depressief geweest, maar achteraf viel het reuze mee.

Het is na mijn mening wat minder geworden. Ook toen wisten huisartsen van niks,

KNO (Enschede) artsen zeggen ook dat het wel mee MOET vallen.
Uiteindelijk toch naar een tinnitusteam geweest (Hengelo), maar
toen ik daar weg ging en ander mans verhalen hoorde, viel die mijn
T wel mee.

Ook was het toen minder geworden en was ik er waarschijnlijk aan gewend geraakt. Na anderhalf jaar voelde ik me weer prima, ben zelfs weer begonnen met blowen.

Nu je zou zeggen dat dit irrelevant is, maar door blowen wordt vaak je T erger, maar je kunt er ook rustiger van worden en geluid meer warderen (muziek, tv, films, etc) ook kreeg ik weer wat meer zin in het leven.

Tweede keer gehoorbeschadiging

Net iets minder dan 4 jaar later (afgelopen december) is weer erger
geworden.

Tot die tijd was ik redelijk voorzichtig, had altijd dopjes bij mij en probeerde vaak goed te slapen etc. De T hoorde bij er bij en muziek zorgde ervoor dattie verdween.

Totdat ik na een reggae concertje was geweest, waar ik mijn doppen
was vergeten.

Ik daar snel paar gele gekocht en daarmee alleen mijn beschadigde oor mee heb afgeschermd. Vervolgens gingen mijn vrienden pal voor de box staan, maar ik dacht wat kan mij gebeuren heb m'n slechte oor afgeschermd! (mijn andere oor zat ook beetje dicht)

Volgende dag had ik dit als gevolg dat mijn linker oor extreem pulserend
begon te suizen na het roken van een jointje.

Ook bleek mijn oor slechthorend te zijn. Ik ben direct gestopt met blowen en alcohol bleek het ook erger te maken.

De rechteroor leek ook erger te smoke, maar goed dat vond ik wel logisch omdat ik er te veel aandacht aangaf.

Vervolgens afspraak gemaakt met huisarts, die mij heeft doorverwezen naar de KNO omdat tie vond dat mijn rechter trommelvlies wel erg beschadigd was. Voor de afspraak moest ik weer een maand wachten.

Twee en een halfste keer gehoorbeschadiging

Toen kwam oud en nieuw, ik had me voorgenomen binnen te blijven.
Maar ik loop de post, dus moest naar buiten. ' s Avonds bij het koken
schok ik extreem toen buren nitraten in de straat gooiden.

Rond twaalf uur had ik 3 glazen alcohol op. Toen ik rond 12 ff naar buiten ging, omdat 2 vrienden van mij het toch wel leuk vonden, ging het fout!

Toen ik net mijn dopjes uitdeed om naar binnen te gaan, gooiden de
buren een leuke Nitraat op 5 meter afstand.

Door de alcohol had ik weinig last, een vriend van me deed het wel pijn in de oren.

Twee dagen na wat rust, "gooide" ik van 10 cm hoogte een boterkuipdeskeltje op het aanrecht. Mijn beide oren schokken ervan! Vooral mijn linker oor leek alsof het trommelvlies ervan heen en weer bewoog (komt vast wel vaker voor).

De KNO arts

In Arnhem (Rijnstatate) concludeerde de KNO arts dat mijn gehoorbeentjes aan elkaar waren gegroeid. Ik die dag CT scan gemaakt. Bij de tweede afspraak kreeg ik ander raar nieuws, blijkbaar kreeg mijn evenwichtsorgaan te veel ruimte in mijn schedel.

Met als gevolg overgevoeligheid en op ten duur last van evenwichtsproblemen.
De KNO arts verzekerde mij dat al mijn gehoorproblemen niet veroorzaakt werden door gehoorschade maar puur door deze diagnose en waarschijnlijk konden ze me in Nijmegen helpen :D .

Nou ik was benieuwd! Eerst zien dan geloven.

Voor Nijmegen (Dr. Kunst en assistente Taus) moest ik weer een maand
wachten en ik had geluk anders moest ik weer nog eens 1,5 maand wachten.

Ondertussen was ik zo depressief en gefocust, dat ik daar gekomen volkomen rustig was.

Hier hebben ze een paar testjes gedaan, onder andere met een
glasvezelcamera in m'n neus gekeken 8) . Ook een paar kleine onderzoeken naar m'n evenwicht. Uiteindelijk na 2,5 uur, werd ik doorgestuurd naar het Tinnitusteam.

Ook moest ik nog een 2e CT scan maken voor mogelijke bloedvaten die in weg zaten en een evenwichtsonderzoek om te vast stellen wat de huidige status is.

Na weer een maand kreeg ik de uitslag. Geen rare bloedvaatjes en ik moest maar naar het Tinnitus team gaan.

Ook werd mij geadviseerd om me hard te maken voor geluid. Oordopjes vind ik zelf ook niet fijn, omdat dan mijn tinnitus erger wordt.

M'n evenwicht bleek goed te zijn en het verstevigen van mijn evenwichtsorgaan zou geen effect hebben op mijn T of H.

Ondertussen is mijn T erg hoog en het lijkt alsof niks de piep kan overtreffen.

Hij is niet altijd aanwezig, maar vaak overdag met achtergrondgeluiden
klinkt mijn rechteroor erg vaag. Beetje opgeblazen en continue beetje
pijnlijk.

Waarschijnlijk door de hoge piep. Het pulserend gesuis in mijn
linkeroor is overgegaan in een lichte ruis, zoals ik die van vroeger ken.

Als mensen een beetje een stem verheffen, klinkt het schel en pijnlijk.
Als ik lichtknopjes uitdoe in bijna complete stilte hoor ik mijn
trommelvliezen resoneren en ik schik dus nog steeds!

Nu 4 maand later, is alles dus alleen maar erger geworden.
Ik probeer verder te gaan. Loop stage bij de Vlinderstichting en binnenkort lekker naar buiten 8) .

Ook loop ik nog post op zaterdag en probeer ik een beetje afleiding te zoeken in fietsen en gamen (dit laatste gaat iets minder door een lichte muisarm).

2 mei kan ik eindelijk, na aanzeuren, terecht bij het tinnitusteam.
Vandaag nog een gesprek gehad met Dr. Taus

Nu bood ze aan om het hele proces met het T-team te versnellen (nu maakt het nog vrij weinig uit).

Ze wou niks weten van andere therapieën zoals hyperbare zuurstof.
Wel kan ik 5 juli terecht in Antwerpen bij de KNO Dr. Haarmans hij
werkt samen met de bekende Paul vd Heyning.

Hopelijk kunnen hun iets voor mij betekenen en ik kan iets voor hun onderzoek betekenen.

Mijn vraag is nu, komt jullie deze combinatie van klachten bekend voor? (tinnitus, afwijkend evenwicht, overgevoeligheid voor schelle en hoge tonen en plotselinge kleine tik en dreuntjes) en wat zijn jullie ervaringen met behandelingen.

udo j

Bericht door udo j » zo 29.04.2012 12:49

Hoi, Het lijkt me toch wel duikelijk dat je ooren een opdoffer hebben gehad.
Het kan veel hebben maar door een paar incidenten is het wel beschadigt.
Hoe kwam je uit de gehoor test?

Ik denk dat je met t moet leren leven en je overgevoeligheid is hyperacusis. Maar dat heb je in verschillende vormen.

kijk maar
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... errie.html

Misschien door trt te volgen is daar wat aan te doen. Dat probeer ik ook.
Het valt niet mee en het kost tijd maar je MOET door en het beste er van maken.

Hopelijk wordt je 5 julie nog wat wijzer ze zijn in belgie wel wat hulpzamer met t en h.

succes. mvg udo

Plaats reactie