Onbegrip omgeving

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Kaatje1970

Onbegrip omgeving

Bericht door Kaatje1970 » wo 21.07.2010 17:47

Mijn vriend snapt totaal niet dat niet tegen bepaalde geluiden kan. Ik kan vooral niet tegen harde muziek, hard pratende mensen en schreeuwende kinderen. Hij vindt dat ik zeur.

Sinds een paar maanden hebben we een stacaravan op een camping die rustig zou zijn. Dit zou mijn plekkie worden om tot rust te komen. Helaas, alles zit gigantisch tegen.

Aan de ene kant zit een vrouwtje die alleen is. 's Middags gaat haar tv aan en die gaat om 11 uur 's avonds uit als ze gaat slapen. Omdat ze een beetje doof is gaat die tv hard aan, zodat ze alles goed kan horen. En wij ook. De raampjes blijven open, dus wij kunnen alles letterlijk verstaan. Mijn vriend kan zich hier voor afsluiten, ik helaas niet. Ik ga dus maar naar binnen of ik zet mijn mp3 speler op (dat is mijn eigen keuze en ik kan ik gelukkig wel hebben, niet te lang want dan gaan mijn oren zeer doen).

Aan de andere kant zit een stel zonder kinderen. Zij is maandag gekomen met een andere vrouw met 2 kinderen. 2 Kinderen die 's morgens om kwart voor 8 in de tuin gaan voetballen en schreeuwen, waardoor ik dus ook wakker ben. Om het nog een tikkie erger te maken, kwam er vanmorgen nog een vrouw bij met 3 kinderen. En alles loopt door elkaar te schreeuwen en te gillen. Heel de dag hoor ik 'mammaaaaaaaa'.

En mijn vriend blijft maar vinden dat ik zeur, dat ik me aanstel en dat ik er gewoon niet naar moet luisteren. Jeetje, was het maar zo makkelijk, wat zou dat fijn zijn. Ik vind het jammer dat mijn vriend niet een klein beetje begrip kan tonen.

Ook mijn moeder snapt het niet. Ze was hier gisteren en toen hadden we het over. Dan zit ze maar gekheid te maken dat ik een bordje met stiltegebied op moet hangen. Mijn moeder houdt van herrie, prima, maar ik niet!!

Op mijn werk krijg ik ook geen begrip. Daar willen ze muziek op, als het niet te hard staat vind ik dat niet zo erg. Liever niet, maar kan niet altijd mijn wil opleggen. Dus heb ik het uitgelegd en nu zetten ze de muziek wel zachter. Alleen dan wel verschillende zenders door elkaar. De ene de ene zender, de andere de andere. Ik zit ongeveer in het midden van de kamer en hoor ze allebei. Als ik er wat van zeg doe eentje de muziek wel uit, maar ik voel dat ze me een zeur vinden.

Ik zou het zo graag anders willen. Gewoon lekker zitten lezen ondanks de herrie, maar het doet zeer aan mijn oren. Daarbij heb ik door een door een depressie van een paar jaar terug concentratiestoornissen, dus kost het me nog meer moeite. Een gewoon boek kan ik door die concentratiestoornissen sowieso al niet lezen, ik moet het helaas bij tijdschriften of korte verhalen houden. En als er dan ook nog allemaal herrie om me heen is kan ik niks meer.

Ik zou zo graag een beetje begrip willen hebben van mijn omgeving, maar blijkbaar is dat teveel gevraagd.

opa cor

Bericht door opa cor » wo 21.07.2010 19:02

Een veel gehoorde klacht waar velen ,van dit forum tegenaanlopen.
Een oplossing is moeilijk. We leven nu eenmaal in een wereld van geluid.

Het is voor een buitenstaander ook moeilijk te begrijpen.

Misschien kunt U overwegen om oordoppen aann te schaffen. Alleen is het niet aan te raden deze doorlopend te dragen.

vr.gr opa cor

Frits

Re: Onbegrip omgeving

Bericht door Frits » wo 21.07.2010 19:27

Ja, je zou haast een hekel aan kinderen krijgen. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn soms best leuk.

Ik zou toch maar eens overwegen om naar een KNO-arts te gaan. Want het lijkt me toch wel een beetje op hyperacusis.

Wellicht dat met onderzoeken vastgesteld kan worden dat het hyperacusis is. Dan is er ook meer duidelijk naar Uw omgeving.

Maar wat Opa Cor zegt is waar. We leven in een maatschappij met veel nodige en onnodige geluiden.
Maar Opa Cor is natuurlijk ook een wijs man!

Succes er mee.
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Bericht door Kees » wo 21.07.2010 21:05

Er zijn ook wel echte stilte-campings.

Google maar eens met de woorden "stilte camping".

Ook een werkplek kan aangepast worden als het moet.
Je zou eens een gesprek aan kunnen vragen met de ARBO-arts van het bedrijf waar je werkt.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

sen

Bericht door sen » wo 21.07.2010 22:46

kaatje laat je vriend maar kijken hier
dat vind hij je zeker geen zeur
zou naar de arboarts gaan laat ze maar wat voor je doen
op je werkplek
je bent zeker geen zeur
je komt voor je zelf op toppie :cool:
welkom op ons forum
groet sen

opa cor

Bericht door opa cor » do 22.07.2010 09:26

Nou Frits ; zo wijs ook weer niet want dan had ik hem de raad moeten geven die jij aangeeft n.l een KNO arts raadplegen.

En Kees geeft ook een goeie n.l. zoeken naar een rustige camping.

En die arboarts van Sen is ook heel goed. !!!!!

Met z'n allen zijn we dus goed bezig.

vr.gr opa cor
Laatst gewijzigd door opa cor op do 22.07.2010 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

sen

Bericht door sen » do 22.07.2010 21:02

Kan Tinnitus ontstaan en/of verergeren door lawaai?
Het is mogelijk dat tinnitus ontstaat door een lawaai-belasting. Hierbij verwijzen wij graag door naar de ARBO-regels www.arbo.nl

zie hier kaatje arbo regels voor je werk
gewoon doen hoor jou oren
sucses
Laatst gewijzigd door sen op do 22.07.2010 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees

Bericht door Kees » do 22.07.2010 22:23

Veel informatie is hier terug te vinden.

http://www.arbobondgenoten.nl/redarbowe ... rzicht.htm
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Kaatje1970

Bericht door Kaatje1970 » zo 01.08.2010 15:58

Goed idee om contact op te nemen met de arbo-arts, dat ga ik deze week meteen doen!!

En stiltecampings ik weet dat ze bestaan, maar denk dat die niet voor stacaravans zijn. En daarbij daar staat mijn vriend zijn broer ook niet natuurlijk. Een stacaravan op de camping waar we nu staan wilde hij graag. Ik wist niet hoe het zou zijn, dus vond het prima. Niet wetende dat je daar zoveel van elkaar hoort, verschrikkelijk. Hopelijk kunnen we over een paar jaar een andere kopen die wat meer geisoleerd is.

Wat ik wel jammer vind is dat ik constant rekening houdt met geluid maken. Ik kijk tv met de afstandsbediening in mijn hand. Als het geluid te hard wordt, zet ik het volume zachter. Ik pak heel voorzichtig de borden, ik loop zachtjes enz. Alles om zo min mogelijk herrie te maken. Jammer genoeg doen de buren dat dus niet. Achterkleinkind begint 's morgens vroeg door de caravan te stampen. Waarom moet je stampen?? Waarom niet normaal lopen?

Ik ga ook de camping mailen met de vraag of er niet standaard tijdstippen ingesteld kunnen worden om te snoeien ofzo. Ben 2 weken lang bijna elke dag getrakteerd op snoeigeluiden, wordt er helemaal gek van.

Eerst morgen meteen contact opnemen met de arbo-arts! Bedankt voor de tip!

Natascha

Bericht door Natascha » za 07.08.2010 21:25

Hallo Kaatje,

Jouw verhaal klinkt mij heel bekend in de oren.
Ik zit ook altijd met de afstandbediening voor de tv met volumeknop harder of zachter, harder omdat ik het anders niet kan verstaan en zachter wanneer er muziekfragmenten zijn omdat het pijn in de oren doet.
De rest van je verhaal ook.
Ik ben een paar weken geleden naar de Arbo arts geweest omdat het voor mij te druk is om op een afdeling te werken en kreeg toen te horen op mn werk dat er geen andere werkplek is. Gelukkig heeft het bezoek geholpen en zit nu op een apart kantoor.
Ik hoop dat jouw gesprek met de Arbo arts ook goed is afgelopen!

PS over de opmerking van Frits "Jammer dat er van de 1900 deelnemers er maar zo weinig echt deelnemen."
ik ben ook al een tijdje lid van het forum maar dit is pas mijn 1ste bericht, ik zou het liefst vaker meedoen maar omdat mn energie door de tinnitus en hyperacus vaak ontbreekt zit ik niet vaak achter mn beeldscherm. Zit er meestal alleen achter wanneer het echt moet vanwege mn werk. Ik denk dat ik misschien niet de enige ben?

groetjes
Natascha

Frits

Bericht door Frits » za 07.08.2010 23:17

Ik begrijp dat best hoor Natascha. Soms sla ik ook wel eens een paar dagen over. Even helemaal niets over tinnitus. Ik heb ook gemerkt dat langdurig achter de PC zitten dikwijls een negatief effect heeft. Geldt trouwens ook voor TV. Daarbij komt nog dat jij in het arbeidsproces zit en ik niet meer.
Je zal inderdaad niet de enige zijn. Het is tenslotte ook geen verplichting!
Hartelijke groet,

Frits

Natascha

Bericht door Natascha » zo 08.08.2010 11:09

Bedankt voor je reactie Frits.
Het was by the way geen kritiek hoor, wilde gewoon mijn ervaring delen.
Mag ik vragen of dat door de Tinnitus komt dat je niet meer in het arbeidsproces zit?
Ik ben zelf zo'n eens in de 2 maanden ziek vanwege de tinnitus en hyperacusis en de gedachte komt wel eens langs dat de kans aanwezig is dat hierdoor mn baan kwijtraak.

Frits

Bericht door Frits » zo 08.08.2010 13:27

Ik heb het ook niet als kritiek opgevat hoor Natascha. Ik sla zelf soms ook wel dagen over. Dan wil ik helemaal niets met T en H te maken hebben.

Ik zit al dertien jaar niet meer in het arbeidsproces. Ik ben mijn baan kwijtgeraakt door dat de instelling waar ik werkte werd opgeheven. Ik was toen 56 jaar en dan kom je niet meer aan de slag. Helaas!
Mijn eerste heftige menière-aanval kreeg ik drie jaar later. En de laatste zeer heftige was in 2004. Toen is het aanzienlijk minder geworden. Wat wel bleef is de T. en H. Eerst zo af en toe maar de laatste jaren 24 uur uur per dag. Alsof er een stoomboot door m'n hoofd gaat. Het gaat maar door. Nooit stopt het. Daar komt nog bij de doofheid. Ik heb ook het gevoel dat het van jaar tot jaar steeds erger wordt.

Jammer dat je de werk misschien kwijt raakt. Aan de ene kant misschien een opluchting maar aan de andere kant is het ook een stuk afleiding.
Nog los van de financiele consequenties.

We horen wel hoe het afloopt.
Hartelijke groet,

Frits

Natascha

Bericht door Natascha » ma 09.08.2010 14:12

Dat is heftig zeg.
Het geluid van een stoomboot lijkt me vreselijk.
Gelukkig is de Meniere wel een stuk minder geworden!
Bij mij is het een constante pieptoon in beide oren op spraakniveau hoogte. Als ik erg last heb dan is de pieptoon niet stabiel maar gaat deze meerdere kanten op. Heb het nu 6 jaar vanaf mijn 25e en het wordt heel geleidelijk ook steeds erger. En daarnaast ook de slechthorendheid. Ik heb wel een gehoorapparaatje maar die doe ik bijna nooit meer in omdat ik liever niet versta dan te hard.

Hoe ga jij ermee om, en andere mensen van het forum, als de T en H weer is verergerd om het zoveel mogelijk op een draagbaar niveau te brengen?
Ik probeer te lezen, bewegen, rusten, tv aan met zacht geluid. Weet niet of sommige dingen echt helpen omdat het zo langzaam gaat voordat het weer wat beter gaat.

opa cor

Bericht door opa cor » ma 09.08.2010 16:50

Ik heb bij het tv kijken practisch nooit het geluid aanstaan.
Ik hou het bij de ondertiteling, hoewel die vaak te wensen overlaat.,
omdat die meestal een eind achterloopt.
Toch doe ik het ermee, want het geluid verdraag ik niet.

vr.grv opa cor

Plaats reactie