Onbegrip omgeving

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Frits

Bericht door Frits » ma 09.08.2010 17:40

Zo doe ik het ook Opa Cor. Mijn vrouw zit met een koptelefoon op en ik kijk naar de ondertiteling. Niet te lang want het is wel vermoeiend. Ik vind de ondertiteling ook erg slecht. Niet alleen loopt ze achter maar het stikt soms van de taalfouten. De nieuwsberichten gaan overigens nog wel aardig.

Het schijnt niet makkelijk om spraak direct om te zetten in geschreven taal. Ik merk dat ook aan de schrijftolk die soms wel eens laat komen.

Om bij te blijven lees ik veel kranten.

Het ergste vind ik nog dat helemaal geen muziek meer kan horen.

We doen het er maar mee. Misschien gebeurt er nog eens een wonder.
Hartelijke groet,

Frits

Frits

Bericht door Frits » ma 09.08.2010 17:55

Natascha schreef:Dat is heftig zeg.
Het geluid van een stoomboot lijkt me vreselijk.
Gelukkig is de Meniere wel een stuk minder geworden!
Bij mij is het een constante pieptoon in beide oren op spraakniveau hoogte. Als ik erg last heb dan is de pieptoon niet stabiel maar gaat deze meerdere kanten op. Heb het nu 6 jaar vanaf mijn 25e en het wordt heel geleidelijk ook steeds erger. En daarnaast ook de slechthorendheid. Ik heb wel een gehoorapparaatje maar die doe ik bijna nooit meer in omdat ik liever niet versta dan te hard.

Hoe ga jij ermee om, en andere mensen van het forum, als de T en H weer is verergerd om het zoveel mogelijk op een draagbaar niveau te brengen?
Ik probeer te lezen, bewegen, rusten, tv aan met zacht geluid. Weet niet of sommige dingen echt helpen omdat het zo langzaam gaat voordat het weer wat beter gaat.
Je gehoorapparaten niet in doen zal de T op den duur verergeren. Dat is wel zeker. Verder denk ik dat je het goed doet. Afleiding zoeken ergens lekker mee bezig zijn. Je concentreren op iets. Achtergrondmuziek, als je daar tegen kan, is ook goed. Zolang je dat kan verdragen.

Verder denk ik dat er geen algemeen geldend recept is. Je zal zelf het buskruit uit moeten vinden. Al zul je op dit forum veel tegen komen wat je misdschien kan gebruiken.

Nog een ding: vermijd stress!

Men werkt hard aan een oplossing. Al schijnt het erg moeilijk te zijn. Maar wie weet. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Hartelijke groet,

Frits

opa cor

Bericht door opa cor » ma 09.08.2010 20:39

Ja Frits dat is inderdaad heel erg , dat je niet meer van muziek kunt genieten.
Toch probeer ik soms bij muziekprogramma's deze toch te beluisteren. Ik geniet dan van het ritme en neem ff het geluid op de koop toe.

En in gedachten zing ik geluidloos en haal de melodieen uit mijn herinnering.
Het klinkt mischien gek maar ik haal daar toch genoegen uit.

Ik erger me ook aan de taalfouten, maar denk dan maar dat het door de werkdruk komt dat die ontstaan.

vr.gr opa cor
Laatst gewijzigd door opa cor op ma 09.08.2010 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees

Bericht door Kees » ma 09.08.2010 21:11

Ja, je moet een gehoorapparaat nooit te veel uit doen.

Mensen die minder goed gaan horen doen er goed aan zo snel mogelijk een hoorapparaat te nemen.

Anders loop je een grote kans dat de Auditieve Cortex, die dan minder
geluid aangeboden krijgt dat er zelf wat bij gaat verzinnen.(Tinnitus dus).

Dus als je een hoortoestel hebt, gebruik het dan ook.!!!
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

opa cor

Bericht door opa cor » ma 09.08.2010 21:25

Inderdaad Kees dat is het beste een gehoortoestel steeds te gebruiken.
Ik heb m'n derde toestel dus ik gebruik al ruim 13 jaar een gehoorapparaat. Zonder ben ik totaal doof.

vr.gr opa cor

Natascha

Bericht door Natascha » vr 13.08.2010 16:03

Bedankt voor het goede advies dat een gehoorapparaat blijven dragen beter is. Ik wist niet dat de Tinnitus erger zou worden als je hem niet indoet. Ik neem het advies graag ten harte! Er zit toch een afstanbediening bij dus als ie te hard staat kan ik hem makkelijk zachter zetten.
Toch echt wel handig het forum, om ervaringen uit te wisselen en tips mee te krijgen! Voel er ook minder alleen door. Niet de enige te zijn.
Had ook nog nooit van auditieve cortex gehoord, bedankt voor de uitleg!

En stress vermijden, daar zeg je wat Frits. Ik maak mij veel te druk om dingen over werk e.d. die achteraf eigenlijk maar onbelangrijk zijn vergeleken met de gezondheid die hierdoor kan verslechten.
Ik moet toch maar een manier gaan vinden. Ik ga volgende week een proefles yoga doen. Kijken of dat wat is om wat meer te ontspannen en beter tegen de stress te kunnen.

Ik ben nu al meer dan een week ziek thuis vanwege de T en H. Vannacht had ik een tinnitus 'aanval' als dat woord al bestaat. Er kwamen hardere pieptonen dan normaal en vervolgens momenten van angst en paniek omdat ik bang was dat die hardere tonen blijvend zouden zijn. Gelukkig is dat laatste niet het geval. Hele opluchting. De druk op mn oren is sinds vannacht minder geworden, heel vreemd. Alleen de toon is minder stabiel dan ervoor, als ik me nu al een beetje druk maak springt ie meerder kanten op, als ik het zo kan omschrijven. Dus het hele weekend maar rust houden en zeker geen geluid opzoeken. Ik ga wel van het weekend proberen te genieten, niet aan mn werk te denken en de dingen doen die ik wel kan doen want ik weet ook als je blijft hangen in het negatieve word het er niet beter op!

Groetjes allemaal
en een fijn weekend
Natascha

Frits

Bericht door Frits » vr 13.08.2010 21:48

Goede plannen allemaal Natasha. DOEN! Yoga is zeker goed. En probeer ook een manier van mediteren te vinden die bij je past.
Probeer zoveel mogelijk bij het heden te blijven en je zeker niet druk maken over dingen die je toch niet kunt veranderen.

Succes en heel veel sterkte
Hartelijke groet,

Frits

Jante

Bericht door Jante » vr 13.08.2010 23:07

Zwaar Natascha.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij een proefles yoga binnen 10 minuten wegwas. De reden had ik eigenlijk vooraf wel kunnen bedenken: die totale stilte om me heen van al die mediterende mensen maakte het contrast met de tinnitus in mijn hoofd zo hard, dat ik ongeveer in paniek raakte.
Yoga doe ik nooit meer zolang ik dit heb.
Anderzijds, als er een zacht muziekje had opgestaan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.

Ik hoorde gisteren in Gent dat als je gehoorverlies erger wordt, de tinnitus KAN toenemen (zoals Kees zegt: doordat je auditieve cortex het ontbrekende geluid erbij gaat verzinnen). Maar dit HOEFT niet te gebeuren.
Veel mensen zijn wel gebaat met een gehoorapparaatje maar het is een kwestie van zelf uitvinden hoe het bij je zelf werkt.

Sorry Frits en Kees dat ik weer eens met iets anders kom, maar jullie kennende is daar genoeg ruimte voor....

Groet!
Jante

Frits

Bericht door Frits » za 14.08.2010 11:21

Natuurlijk Jante kan jij daar negatieve ervaringen mee hebben. Maar als je denkt het iets voor je zou kunnen zijn moet je het altijd proberen.
Je komt er dan wel achter of het iets voor je is. Of je kan het zodanig aanpassen dat het voor je bruikbaar is.

Ik zelf mediteer wel. Maar kort. Net voldoende om de ergste spanning er af te halen. En dat werkt soms wel. Maar ook niet altijd.

En zo proberen we het een beetje leefbaar te houden. En je vooral nergens meer over opwinden.
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Bericht door Kees » za 14.08.2010 18:56

Jante schreef:Zwaar Natascha.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij een proefles yoga binnen 10 minuten wegwas. De reden had ik eigenlijk vooraf wel kunnen bedenken: die totale stilte om me heen van al die mediterende mensen maakte het contrast met de tinnitus in mijn hoofd zo hard, dat ik ongeveer in paniek raakte.
Anderzijds, als er een zacht muziekje had opgestaan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.

Ik hoorde gisteren in Gent dat als je gehoorverlies erger wordt, de tinnitus KAN toenemen (zoals Kees zegt: doordat je auditieve cortex het ontbrekende geluid erbij gaat verzinnen). Maar dit HOEFT niet te gebeuren.
Veel mensen zijn wel gebaat met een gehoorapparaatje maar het is een kwestie van zelf uitvinden hoe het bij je zelf werkt.

Sorry Frits en Kees dat ik weer eens met iets anders kom, maar jullie kennende is daar genoeg ruimte voor....

Groet!
Jante

Nee hoor, ik heb daar gen enkele moeite mee.

Maar het is wel zo dat prof. dr. Pim van Dijk zeer goede successen boekt,
door vaker hoortoestellen voor te schrijven bij mensen met Tinnitus.

Zijn patiënten hebben dan vaker minder last van de Tinnitus
en ze kunnen weer beter functioneren in de maatschappij.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Natascha

Bericht door Natascha » za 21.08.2010 19:45

Jante schreef:Zwaar Natascha.

Groet!
Jante
Das ook niks Jante.
Ik heb deze week Yoga geprobeerd op een sportschool. Het was clubyoga, ik vond het superleuk om te doen alleen er was ook muziek bij.
Wel lang niet zo hard als bij bijvoorbeeld Zumba of andere groepslessen maar helaas wel te hard voor mij. Ik ga kijken of ik ergens in de buurt Yoga met minder geluid kan vinden, misschien pakt het wel hetzelfde uit als bij jou maar dan weet ik dat in ieder geval ook weer.

In december ga ik een beginnerscursus klimmen doen. Kijken hoe dat gaat. De proefles daarvan ging wel aardig, omgevingsgeluid viel hier reuze mee!
Nu alleen nog het beetje hoogtevrees wat ik heb overwinnen ;-)

romika

Bericht door romika » do 26.08.2010 18:32

Hallo lieve mensen,

Mijn man zegt ook al tijden tegen me: Ga anders eens op Yoga.
Dan kan je je beter leren ontspannen enzo.

Ik denk zelf dat ik net zoals Jante heel hard wegloop.
Stilte is voor mij niet goed vrees ik.
Al hield ik wel heel erg veel van stilte.

Als ik in bed lig of thuis kom van mijn werk in een stil huis dan gaan die oren gelijk weer veel harder tekeer.

Nou moet ik zeggen als ik in mijn bed lig dat ik er dan op de een of andere manier geen erg meer in heb. Ik luister dan naar de geluiden in mijn oren en ik val er bij in slaap.

Hmmm beetje tegenstrijdig dus wat ik hier zelf schrijf.....
Krabt zichzelf nu even achter de oren.

Hmmm misschien moet ik het toch eens overwegen!

Natascha ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat als je met de beginnerscursus begint.
Is er dan ook muziek bij??

Liefs Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

Natascha

Bericht door Natascha » wo 01.09.2010 19:43

Hi,

Als ik gestressd ben of druk ben geweest kan ik ook niet tegen complete stilte, ik begrijp je heel goed romika. Misschien is Yoga op een sportschool wel wat voor jou? Of zou de muziek ook nix voor jou zijn?

Ik ben net terug van een weekje sicilie en mn oren gaan weer vreselijk tekeer. Ik vraag nu ook aan mn vriend om de tv harder te zetten ook al kijk ik er zelf niet naar. Dat terwijl ik normaal de tv graag minder hard heb staan vanwege de H. Per dag/week kan het dus echt verschillen voor mij wat op dat moment het minst vervelend is.

Op de kamer in het hotel hadden ze airco en heeft zo'n geluid dat ik mn T bijna niet hoorde. Na een paar dagen begon ik het me steeds meer te realiseren hoe fijn dat eigenlijk was om niet 'mijn eigen geluid' te horen tijdens het slapengaan.

Dat lijkt me prettig, romika, om er lekker bij in slaap te kunnen vallen bij je eigen geluiden!

Ik weet dat er zoiets bestaat als maskeerders en misschien ook wel iets voor mij. Weet er verder nog niks van maar ga me er nu zeker in verdiepen!

Bij de klim proefles in Nieuwegein was geen muziek bij. Ik denk dat dat bij de cursus ook niet zal zijn in de klimhal, alleen de communicatie die je nodig hebt met je partner en medeklimmers voor het vieren en laten zakken (weet niet precies hoe je dat allemaal noemt). Ik zit er nu al over te denken om daar gebaren voor te bedenken omdat ik wel vaak 'wat zeg je' zei als er de een bovenaanhangt en de ander beneden is. Zou anders nog best gevaarlijk kunnen worden als hij wat anders zegt dan wat ik zou verstaan!

groetjes
Natascha

romika

Bericht door romika » zo 19.09.2010 21:30

Hoi Natascha,

Dank je voor je reactie!
Ik lees je bericht nu pas omdat ik net terug van vakantie ben.
Ik ben inderdaad aan het denken om te gaan mediteren maar dan met muziek erbij.
Een ander forumlid doet dit ook en het klonk me erg goed in de oren.
Dus ik ga dat waarschijnlijk eens uitproberen.

Ik moet zeggen dat tijdens mijn vakantie ik in de eerste dagen veel last heb gehad van mijn oren maar dat het snel is weggetrokken.
Tot mijn verbazing kwam ik eergisteren uit bed met een heel erg vervelend linkeroor.
Er zat wederom een rare bromtoon in en voelde erg naar.
Gelukkig is dit nu weer weggetrokken. Ik had me voorgenomen om het gewoon te negeren om er niet gestresst van te worden en dat is me gelukkig aardig gelukt.

Juist door zo'n airco heb ik heel erg veel last gehad op vakantie.
Gelukkig hebben we een anderekamer gekregen zonder al die bijgeluiden waardoor mijn oren weer tot rust kwamen.
Ja ik ben zo gewend om daar naar te luisteren dat ik er op de een of andere manier vrede mee heb en in slaap val terwijl ik op andere momenten er knettergek van kan worden.
Weet ook niet wat dat is.

Over ruismaskeerders en ruisgeneratoren kun je wel wat vinden hier op het forum.
Gewoon even intypen bij de zoekvraag.
Er zijn ook wel wat forumleden die hier ervaringen mee hebben.
Ik weet dat er zoiets bestaat als maskeerders en misschien ook wel iets voor mij. Weet er verder nog niks van maar ga me er nu zeker in verdiepen!

Bij de klim proefles in Nieuwegein was geen muziek bij. Ik denk dat dat bij de cursus ook niet zal zijn in de klimhal, alleen de communicatie die je nodig hebt met je partner en medeklimmers voor het vieren en laten zakken (weet niet precies hoe je dat allemaal noemt). Ik zit er nu al over te denken om daar gebaren voor te bedenken omdat ik wel vaak 'wat zeg je' zei als er de een bovenaanhangt en de ander beneden is. Zou anders nog best gevaarlijk kunnen worden als hij wat anders zegt dan wat ik zou verstaan!
:-D Ja dat is misschien wel handig om uit te proberen!

Ik wens je in elk geval veel succes en veel plezier met het klimmen toe.

Liefs Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

herci
Contacteer:

Bericht door herci » di 28.12.2010 17:38

ik vind het erg flauw van je partner, dit moet waarschijnlijk erg zwaar voor je zijn. Voor mensen die niet kunnen inbeelden wat H is, en de meeste kunnen het niet, leg ik het altijd zo uit: als iets te luid voor me is, is het net alsof iemand met zijn nagels op een bord krast. De meesten trekken direct een gezicht van Oh NEE! Net alsof ze het op dat moment meemaken...
Misschien kan je hem het boek van Michel Follet eens laten lezen, Oorlog in het hoofd. Hij omschrijft zeer mooi hoe erg het soms voor hem is, op een vlotte en soms humoristische manier. Dun boekje, snel uitgelezen.

Wat betreft kinderen, ze kunnen er wat van. Ik geef les op de lagere school en heb vaak toezicht op de speelplaats, dan zitten ze allemaal onder een klein afdak te schreeuwen en te roepen. Ik kan het bijna niet uithouden op die momenten. Ook heb je soms van die kereltjes die voor de fun keihard in een ander hun oor schreeuwen...die "heb ik bij hun nekvel"

Als ik mensen zie met een baby die aan het krijsen is, ik zou ervan weglopen...ik heb geen kinderwens, maar je weet maar nooit. Ik weet niet hoe ik dat zou overleven.

Plaats reactie