WONEN MET HYPERACUSIS

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Anboud
Contacteer:

WONEN MET HYPERACUSIS

Bericht door Anboud » wo 16.11.2011 14:59

Alles wat nu werkelijkheid is, was eerst een onmogelijke droom.
William Blake

Beste lotgenoten,

Ik heb niet alleen hyperacusis maar ook al 34 jaar virale Hep.C. De lever is, naast vele andere belangrijke functies, het opschoonorgaan bij uitstek. Als die door een chronisch virus al moeite heeft zijn werk goed te doen, kan het verwerken van storende en ziekmakende geluiden daar nog bovenop voor extra problemen zorgen in het dagelijkse functioneren.

Voor de tweede keer in amper 2 jaar tijd heb ik te maken met een woningbouwvereniging die volkomen “out of the blue” sloop van onze huizen eist, dus met alweer een gedwongen verhuizing tot gevolg. Deze onheilstijding maakt dat ik stappen moet ondernemen voor een zinvol leven op een nieuwe woonplek, die op zijn minst recht doet aan mijn fragiele gezondheid, beperkte energie en actieradius.

Ruim 15 jaar koester ik een droom voor een specifieke woonomgeving voor mensen die rust en (relatieve) stilte nodig hebben voor hun gezondheid. Die droom verlangt nu concreter aandacht.
In alle berichtgevingen over geluidsgevoeligheid en de behoefte aan stilte en rust blijft het steken in ervaringen delen en steun bieden, maar moeten wij zelf vooral alles doen en laten om ons te verhouden tot de huidige lawaainormen.
Mijn manier om daarmee om te gaan is vooral schrijvend en wel voor de enige non-profit stichting in Nederland (BAM), die ijvert voor een leefbaar akoestisch milieu. Ik reageer op allerlei relevante programma’s en artikelen in de diverse media en schrijf en publiceer regelmatig columns over stilte en lawaai.

We zijn echter een veel te kleine ongehoorde minderheid om de pretpark/evenementen- en nog immer toenemende lawaaicultuur genoeg tegenwicht te bieden, terwijl daar toch heus een wereld te winnen is als we massaal een tegengeluid gaan laten horen om de herriemakers en beleidsmakers bewust te maken van de gevolgen van hun gedrag. Als zij ook gaan doen en vooral laten, leidt dat tot een algeheel vreedzamer samenleving, die niemand meer hoeft uit te sluiten.

Het is een uiterst menselijke behoefte om met soort- lotgenoten bij elkaar te kruipen, dus waarom proberen we met hyperacusisgenoten (en soortgelijke geluidsgevoeligen) niet wat te doen aan het onnodige lawaai in onze woonomgeving en gaan we ons lot ombuigen tot een leefbare samenleving voor iedereen? Tenslotte is meer stilte in onze samenleving het ultieme medicijn voor iederéén en is de huidige hectische tijd daar meer dan rijp voor!

Reacties, ideeën, adviezen zijn van harte welkom!

[/b]
veel stilte maakt een machtig geluid (spreekwoord uit het Swahili)

de redder

Bericht door de redder » wo 16.11.2011 23:14

Goed geschreven.

Ik heb sinds 4 jaar een koophuis, de keren dat ik echt in de tuin heb gezeten is op 2 handen te tellen.
Als mijn buren op vakantie gaan heb ik dat ook. Die mensen moeten echt met alles herrie maken. Zelfs bestek neerleggen kan niet normaal. De laaste 2 jaar zit ik constant in bouwgeluiden.
Binnen en buiten. Zijn er mensen in het rijtje klaar begint de ander wel weer. En dan hebben m'n buren ook nog een drumstel.
Am i part of the decease or am i part of the cure.

sen

Bericht door sen » wo 16.11.2011 23:27

Flevopolder,hier is het rustig.

de redder

Bericht door de redder » wo 16.11.2011 23:49

Hier in valkenburg ook sen.

Vandaag naar het oorlogsmuseum geweest. Daar was het ook stil.

sen

Bericht door sen » wo 16.11.2011 23:54

Heerlijk Valkenburg,de grotten ook stil,
Martin :cool:

Sen

de redder

Bericht door de redder » wo 16.11.2011 23:57

Klopt omdat 'ie gesloten is :-S

sen

Bericht door sen » do 17.11.2011 00:00

Spookgrot

Stel je voor. Je staat met je collega's nietsvermoedend te wachten op de gids. Opeens zie je hem aan komen strompelen. Wat een raar mannetje. Binnen 5 minuten kom je echter al niet meer bij van het lachen. Toch knaagt in je achterhoofd het gevoel dat er iets niet klopt. Je betreedt de donkere gangen en meteen voel je dat het gevaar op je wacht. Het liefst zou je willen omdraaien maar je beseft dat het te laat is..

Dicht oooo,nee he

de redder

Bericht door de redder » do 17.11.2011 00:39

Dat is grappig echter we zijn die niet tegengekomen.

sen

Bericht door sen » do 17.11.2011 09:28

Oo jammer de spookgrot.

Frits

Bericht door Frits » do 17.11.2011 10:12

Ja, we kunnen we er om lachen maar het is wel
een serieus probleem. In onze samenleving
wordt wel erg veel lawaai geproduceerd. Lawaai
waarvan je je soms kunt afvragen of dat nu echt
nodig is. Maar het is nu eenmaal zo.

Toch moeten hyperacusispatienten oppassen dat
ze zich niet teveel van geluiden afsluiten. Als je gaat
ontwennen van geluiden kun je op het laatst
nergens tegen. Voorkom dat.

Maar vroeger toen ik nog geen hyperacusis had
vond ik eeuwig timmerende en borende buren ook
zeer irritant. Wat dar betreft is er niets veranderd.
Hartelijke groet,

Frits

Anboud
Contacteer:

wonen met hyperacusis

Bericht door Anboud » do 17.11.2011 14:18

Onze uiterst gevoelige en willoze oren bevatten het zo belangrijke evenwichtsorgaan en zijn verbonden met onze ziel. Als die mishandeld worden moet je ze te allen tijden beschermen.
Ik ben het dan ook niet eens met de te vaak gepropageerde waarschuwing om niet teveel geluiden te weren. Dat kan in Nederland niet eens, want stilte is er vrijwel nergens meer.
Wennen aan (een zekere mate van) lawaai is in wezen niet mogelijk, zonder er ziek van te worden. Daarbij gaat horen net zo goed over voelen.

In al dat immense lawaai is geestelijke groei nauwelijks nog mogelijk en de gevolgen daarvan zijn overal merkbaar; er is een hufterige, egocentrische en agressieve koopzieke samenleving ontstaan, die bedekt wordt door een domme deken van “muziekte”, als een knusse korst van zogenaamde gezelligheid waar we ook moeten gaan en staan.
De stilte niet meer toe durven laten betekent dat lawaai een ernstige verslaving is geworden.
De wereld (het is nl. een globaal probleem) moet echter weer gaan wennen aan (meer) stilte! Die stilte is evengoed vol van geluiden. Natuurlijke geluiden niet meer kunnen ervaren vervreemdt en maakt ziek.

Ernstiger is nog dat de gehele samenleving erop gebaseerd is die verslaving zoveel mogelijk in stand te houden en dat zij die daar niet in mee wensen te gaan daarvoor gestraft worden: van veelvuldig moeten vluchten uit de publieke ruimte naar je eigen huis, van waaruit je ook veelvuldig verjaagd wordt…Waar nog heen?

Er verrijzen in de afgelopen jaren allerlei alternatieve vormen van leefgemeenschappen, maar tot nu toe niet één waar Stilte tot uitgangspunt genomen is. Wat daarbij opvalt is dat mensen zo weinig zelfstandig hun eigen leven kunnen en/of willen leiden en teveel op elkaar moeten leunen en van alles en nog wat willen organiseren en ondernemen. In de optiek van de medestanders voor een “stiltedorp” is het één het gevolg van het ander.

Het niet alleen met jezelf in de stilte kunnen zijn maakt dat je altijd weer iemand of iets anders nodig zult hebben om je beter te voelen.
Dat is precies de kern waarom er veel mis gaat in contacten en relaties. Daar waar mensen die dat wel kunnen, gaan samen leven, zullen wezenlijke zaken heel vanzelfsprekend zijn en “als vanzelf” gaan.
Zorg dragen voor jezelf en je omgeving moet geen punt van discussie zijn. Doen wat je moet doen en laten wat je moet laten.
Zo simpel is het in wezen.

Die discussie moet nu eindelijk eens heel serieus gevoerd gaan worden!

de redder

Bericht door de redder » do 17.11.2011 14:41

Als je al niet meer rustig in een bibliotheek kan vertoeven door oa mobiels is het teveel doorgeschoten.

Mijn broer en z'n vrouw waren op groepsreis in zuid afrika.
In een bepaald gebied moest m'n broer z'n mond opentrekken zodat je van de stilte kon genieten. Ik moet ook zeggen, ik ben naar een aantal tropische landen geweest en oerwouden maar daar is.het ook niet stil door oa krekels en/of andere natuurgeluiden.
Als er je op stille dorpen wilt googelen moet je zoeken op hsp dorpen. Er bestaat trouwens een stichting voor meer stilte in nederland.

Anboud
Contacteer:

wonen met hyperacusis

Bericht door Anboud » do 17.11.2011 16:04

Die stichting, voorheen BAM (Bescherming Akoestisch Milieu), daar ben ik al vanaf het begin in 1995 aan verbonden en schrijf ik voor zoals ik al meldde in mijn eerste stuk. Nu opereert ze onder de campagnenaam http://www.stopdemuziekte.nu

Stilte is, zoals ik ook al aangaf, niet de afwezigheid van geluiden. De wereld is geluid en zelfs vol van natuurlijke geluiden. Onnodig lawaai echter is het probleem dat aangepakt moet worden, omdat iedereen daar ziek van wordt.

Ik vind het onbegrijpelijk dat er niet een massale opstand plaatsvindt tegen deze akoestische terreur! Voor die heftige kwalificatie hoef je geen geluidsgevoelige te zijn! Het is stuitend dat zoveel mensen niet alleen zoveel lawaai kunnen verdragen, maar ook nog eens nodig (denken te) hebben!
Er is een schokkend aantal jongeren dat totaal in paniek raakt van het afgesloten zijn van mobiel contact/internet en gek wordt van muziekloze ruimtes...

Er is recent een prachtig boek verschenen vanuit de Engelse evenknie van onze stichting BAM, "Pipedown" genaamd, dat heet "Why noise matters" van John Stewart en co-auteur Nigel Rodgers.
Daarin komt even duidelijk als schokkend naar voren hoe erg het gesteld is met het onnodige en door mensen veroorzaakte lawaai, hoe het zover heeft kunnen komen, wat het allemaal verwoest en waarom er zo bitter weinig aan wordt gedaan.

Kijk naar de huidige mens: aangelijnd, ingeplugd en afgehaakt!

In een modeshow van Walter van Beirendonck werd het, vast grappig bedoeld, visueel uitvergroot...Erg lachwekkend maar in wezen natuurlijk tamelijk sneu...

http://www.elsevier.nl/web/Stijl/321987 ... e-oren.htm

de redder

Bericht door de redder » do 17.11.2011 16:39

Mooi bericht anboud.
Ik ben het met je eens.

Anboud
Contacteer:

wonen met hyperacusis

Bericht door Anboud » do 17.11.2011 16:49

Dankjewel Martin!

Doet altijd goed, erkenning en herkenning.
Zeker als dat van de redder komt...

Grote groet
Annette

Plaats reactie