Het lijkt wel of iedereen (vooral vrouwen) slist.

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
brietman

Het lijkt wel of iedereen (vooral vrouwen) slist.

Bericht door brietman » vr 31.08.2012 00:09

Ik heb al enige tijd last van oorsuizen en hyperacusis. Ooit gekregen door een rotje (vuurwerk). Dit trok redelijk weg binnen 1,5 jaar. Waarna ik in minder mate last had van oorsuizen en hyperacusis. Mijn H was nooit echt erg, vooral bij extreem hard geluid (concerten en feesten) had ik meer last dan iedereen.

Sinds afgelopen december is het dus erger geworden. Weer gehoorschade. met oud en nieuw, leek het weer erger te zijn geworden. Sindsdien last van geluiden van borden tot lichtknopjes (vooral in de ochtend)

Ondertussen was ik hier alweer redelijk aangewend. Ondertussen zijn er ook 3 verstandskiezen getrokken. Waardoor de T en de H veranderden (moest opnieuw wennen). Alleen nu enige maand later, lijkt het wel of mijn gehoor de "ssS" extreem oppakt. Het lijkt wel of iedereen slist. Vooral bij vrouwen. Daarvoor leek het soms ook dat sommige geluiden een beetje galmden...

In mijn ogen klinkt dit erg raar. Komt dit iemand bekend voor? Ik ben ondertussen ook nog naar het UZA geweest. Hier hebben ze MRI onderzoek uitgevoerd en een onderzoek waarvoor ze eerst een naald door mijn rechtertrommelvlies prikten. Misschien kan dit er mee te maken hebben.

Kees

Bericht door Kees » vr 31.08.2012 14:30

Het zou een begin van Misofonie kunnen zijn.

Kijk dan even onder aan de hoofdpagina naar de Misofonie topics.
Misschien lees je hier iets bekends.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Birgit

Bericht door Birgit » vr 31.08.2012 14:44

door mijn T en H klinken de dingen ook anders als voorheen... ik vind dat wel herkenbaar.

Ik heb ook misofonie maar dat vind ik echt iets heel anders. Dat is meer je irriteren aan bepaalde geluiden..

Dit lijkt er meer op dat je oren overgevoelig reageren op dat slisgeluid.. dat vind ik herkenbaar... je voelt het ook aan je oren en dat kan irritant zijn...

Misofonie vind ik iets anders... dan reageer je met angst, woede, verdriet op een bepaald geluid...maar dat zijn geluiden die je gewoon normaal waarneemt...
oorzaak van mijn tinnitus: geluidstrauma (concert)

Kees

Bericht door Kees » vr 31.08.2012 14:47

Ja, kan ik natuurlijk niet beoordelen zo via mailwisselingen op het forum.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

brietman

Bericht door brietman » vr 31.08.2012 19:40

Ik zat zelf ook al te denken aan misofonie. Maar dat probeer dus juist te voorkomen. Dus er niet te veel waarde aan hechten.

Ik merk bijvoorbeeld dat ik nu een stuk minder last heb van plotselinge geluiden. Glazen op tafel, klikkende verpakkingen, smijtenden deuren. In het begin begon ik me daar echt aan te ergeren.
Ik ging mezelf opsluiten en ging het mensen kwalijk nemen, omdat ze in mijn oren geen rekening houden met anderen. Ik heb nog steeds wel last, maar ik sta er iets positiever in.
Daarnaast ben ik zelf ook goed in dingen laten vallen e.d.

Ik merk het ong. hetzelfde met het slissen, ik wordt dan soms boos op mezelf, omdat ik het mezelf ga verwijten. Dan wordt het ook erger. Ik wordt dan ook een beetje paniekerig.

Zijn er manieren om juist geen misofonie te krijgen? Aangezien H wel een goede reden is jammer genoeg, om boos te worden om geluid.

Iedereen iig bedankt voor jullie antwoorden.

brietman

Tips voor hyperacusis en de letter S

Bericht door brietman » di 18.09.2012 22:15

Ff terugkomend op hyperacusis en de letter S. Ik heb dus nu iets minder dan een maandje. Maar ik wordt helemaal gek. Ik kijk bijvorbeeld geen tv meer, rustige indie muziek luister ik ook al niet meer (van de muziek die ik nog luisterde).

Heeft iemand met ongeveer de zelfde klachten en misschien tips voor mij, waardoor ik het wat minder aantrek....

Ook ben ik benieuwd naar de mogelijk oorzaken, ik ben bijvoorbeeld naar antwerpen geweest, voor gehooronderzoek. En hierna is het eigenlijk begonnen, ik heb eigenlijk nu heel erg spijt dat ik er heen ben gegaan.
Ik ben nu weer bang dat deze overgevoeligheid nog maar het begin is en dat maakt mij erg bang.

missmango

Bericht door missmango » di 18.09.2012 22:25

Ik heb ook zo'n test gehad in UZA. Moest je ook een soort van koptelefoon op en hebben ze je trommelvlies eerst verdoofd?

Heeft bij mij niets verergerd of zo. De MRI er vlak na ook niet.
Everything will be alright in the end. And if it's not alright, it's not yet the end.

brietman

Bericht door brietman » di 18.09.2012 23:11

Ja die heb ik ook gehad. Alleen ik heb nu nog steeds (onderzoek was 17 aug) last van oorpijn en extra oorsuizen (zee in je oor op de maat van je hartslag). Deze extra oorsuizen schijnen vooral 's nachts te komen.

M'n oorsuizen heb ik redelijk onder controle, waar het soms heel extreem hoorbaar was (krekels in je hoofd) heb ik daar nu een stuk minder last van.

Alleen m'n hyperacusis maakt me echt gek. Ik wordt een beetje radeloos. Ik kon eerst nog afleiding vinden in het bekijken van TV/ films/ series. Ook muziek hielp mij tot zekere hoogte.
Het lijkt wel alsof je steeds minder kunt....

Jean Paul

Re: Het lijkt wel of iedereen (vooral vrouwen) slist.

Bericht door Jean Paul » vr 16.11.2012 10:56

Ruim een jaar heb ik last gehad van Hyperacusis. De klachten ontstonden oktober 2010 na een feestavond. Er was luide muziek en plotseling hoorde ik een wat vervormd geluid. Een dag later stond ik op met oorsuizen - hoog sisgeluid centraal in het gehoor. Ik dacht wat raar? De dagen daarna overgevoelig voor geluid. Stemmen, tassen, bestek etc. de standaardriedel van iedereen hier.

Nu, ruim twee jaar later, nul komma nul last. Ik speel in een symfonieorkest 'Symfonie Phantastic' komend concert. Doe aan autoracerij. Geen sissen meer.

Bij het ontstaan van de klachten wist ik direct (intuïtie) dat ik geen gehoorprobleem had, maar een neurologisch probleem. Het voelde zo aan alle kanten. Mensen op die bewuste feestavond hadden totaal geen klachten van vergelijkbare aard als ik toendertijd. Dus sluiten ik een beschadiging aan het gehoor direct uit. Wel wat testjes gedaan uiteraard, en gehoor was prima. Nooit naar een Academisch Ziekenhuis geweest om iets te laten controlleren aan mij gehoor (prik in trommelvlies, moet daar niet aan denken..)

In de maanden die volgden ging het verdwijnen van de klachten met ups en downs. Is niet erg, zo werkt een neurologisch herstel nu eenmaal. Dus, het is een lastige klacht. Tip: Blijf niet rondtobben in het benoemen van allerlei 'wat hoor ik nu' klachtjes. Je hersenen compenseren het neurologisch defect door zelf iets 'te verzinnen', dat is dat suizen geweest in mijn situatie. Zodra de zenuwen zich langzaam(!) herstellen, verdwijnt de klacht.

Wees geduldig met je herstel. Het duurt dus lang. Gaat op en neer. Als geluid iets te hard is voor je, doe je ff je vingers in je oren. Dat hielp bij mij wel. Nogmaals, ik doe nu alles weer, geen piep, geen suizen en geen last meer van geluid.

Succes

udo j

Bericht door udo j » vr 16.11.2012 15:37

Jean Paul, Ik denk dat jij tot een van de gelukvogels behoort. Voor velen van dit forum zijn de klachten blijvend.

Jouw gehoor heeft zich weer hersteld en daar mag je zeer blij mee zijn!

Brietman, Ik heb ook T en H en herken het slissen van een gesprek. Van de week was ik nog bij iemand die dat
heel sterk deed.

Dat is per persoon verschillend. Toch stoor ik me niet in die mate hoe jij er last van heb.
Ik heb meer probleem met het volume van de stem.

Bedoel je met tv kijken ook dat slissen? Heb jij het idee dat je meer H hebt aan het oor waar je
de prik in gehad hebt?

Ik weet hoe het is om H te hebben gisteren iets te veel gedaan en nu moet ik het bekopen met
zeer gevoelige oren.

Probeer toch afleiding in de tv te zoeken. Geluidskwaliteit kan daar heel belangrijk in zijn.

mv gudo

Jean Paul

Bericht door Jean Paul » za 17.11.2012 11:11

Als je het specifiek hebt over de kleine groep mensen dat blijft rondhangen op dit hyperacusis forum, ja dan heb je gelijk.
Maar in algemene zin is het tegenovergestelde waar. De meesten herstellen prima van de hyperacusisklacht. Echt verreweg de meesten. Deze mensen kom je niet (meer) tegen hier op het nvvs.

Ook jij maakt een fout door te zeggen dat mijn gehoor hersteld is. Mijn gehoor is helemaal niet hersteld, want er was GEEN defect. Een deel van mijn (autonome) zenuwstelsel is hersteld. Mijn gehoor heeft altijd prima gefunctioneerd, ook ten tijde van de hyperacusisklacht. Mensen die kijken naar hyperacusis als een gehoorprobleem, maken een fout. Dat is alleen relevant ALS er is vastgesteld dat er daadwerkelijk schade aan het gehoor(orgaan) is en dat deze schade rechtsreeks verbonden kan worden aan de hyperacusisklacht. Alleen dan wel. Deze groep is ontzettend klein. De massa is zoals ik.

Er is óók een (kleine) groep met een blijvend neurologisch probleem, waardoor de hyperacusisklacht maar blijft doorsukkelen. Blijvende extreme stress - een zenuwinzinking - is daarvan de oorzaak. Zij zoeken naar pillen, therapieën, homeopatische middelen, kruidenthee, gong-therapieën, gespreksgroepen, etc, etc. De aanhoudende klachten blijven door de niet aflatende hoeveelheid stress die zijn ervaren. Ook deze groep - als er geen verbetering komt met de stressklachtem - blijft hyperacusisklachten houden. Ja, klopt.

udo j

Bericht door udo j » za 17.11.2012 13:09

Jean Paul, Je hebt gelijk dat ik de H aan een gehoorklacht koppel en dat hoeft zeker niet zo te zijn.
Stress kan een veel veerkomende factor zijn van H.

In mijn geval is me gehoor wel beschadigt en heb pas 6 jaar later H ontwikklend. Voor "mijn"groep
is het zeer moeilijk te herstellen.

Neemt niet weg dat een groot aantal wel hersteld al weet ik niet de getallen maar is ook niet belangrijk.
Belangrijk is wel dat het voor degene het leven weer hervat kan worden. Met H ben je erg beperkt. :roll:

mvg udo

Plaats reactie