Achtervolgd door geluid

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Enjoythesilence

Achtervolgd door geluid

Bericht door Enjoythesilence » vr 06.12.2013 14:26

Hallo, ik wilde even mijn ervaring delen: ik heb het gevoel dat ik werkelijk wordt achtervolgd door hinderlijk geluid.
Even een samenvatting van de laatste jaren:
In 2007 een gerenoveerd appartement gekocht, twee jaar erna weer verkocht: te gehorig (hoorde de bovenbuur stappen).

In 2009 een penthouse apparement gekocht, dat achteraf gehorig bleek te zijn door een schrale tussenmuur van 20cm en opstijgend flankerend geluid van de onderburen. Nog erger: 1 jaar na het intrekken werd er voor onze neus een flatgebouw opgetrokken van 6 verdiepingen. Weer een jaar in de ellende met geluidsoverlast door bouwwerken dus.

Daarna tijdelijk een vrijstaand huis gehuurd in 2010: ongeveer 1 maand na het intrekken rooien ze een compleet bos achter ons dat er al 15 jaar stond, 3 weken kettingzagen dus niet te genieten

Daarna weer een vrijstaand huis gekocht in een landelijke omgeving, 1 maand na het intrekken bleek er op 200 meter achter ons een waterzuiveringsinstallatie gebouwd te worden, de ‘’bekwame’’ ambtenaren van dienst hadden er niets over laten vallen, gevolg landelijk uitzicht verknoeid en meer dan een jaar geconfronteerd met het onophoudelijk gedrein van graafmachines, zwaar werfverkeer etc.

Net nu deze werken een einde nemen, begint de overbuurman een bijbouw te zetten. Weer geluid van bouwwerken.

Ondertussen staat het huis schuin tegenover ons te koop, een te renoveren geval dus op termijn daar ook weer overlast.

Nog erger: de grond ernaast is verkaveld en zal ook wel als bouwgrond te koop komen.
De kers op de taart was dan nog de hond van de buren die op bepaalde momenten een uur aan een stuk ligt te blaffen. Na een Goed Gesprek zijn er gelukkig wel maatregelen genomen.

Je ziet: ik krijg werkelijk de indruk dat het me achtervolgt. Mijn vrouw jaagt er zich niet zo in op, maar ik heb werkelijk een allergie voor geluidsoverlast ontwikkeld. Je zou wel voor minder na zoveel pech. Andere mensen wonen hun hele leven op 1 plaats in alle rust!
Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen?

Ik heb geen problemen met alledaagse geluiden zoals verkeer, huishoudelijke geluiden, muziek (indien niet overdreven luid) en andere maar ik erger me dood aan constructiegeluiden. Burengerucht is hier ''gelukkig'' beperkt tot de obligate klussers in de lente en zomer. Ik woon in een uitloper van een boerendorp langs een kalme steenweg met een gemengd jonger en stokoud publiek, waarvan na overlijden of als ze intrekken in een home hun huizen worden verkocht aan jongere mensen die dit weer moeten renoveren.

Ik heb al uitgebreid gelezen over hyperacusis maar herken me er zelf niet helemaal in, iemand op een ander forum sprak van misofonie. Het is wel zo dat ik van bepaalde geluiden werkelijk hartkloppingen krijg, zo gefixeerd ben ik er op en jaag ik me er in op. Stilte is een kostbaar iets...

Kees

Re: Achtervolgd door geluid

Bericht door Kees » zo 08.12.2013 11:34

Misschien toch eens van te voren alle
bouwvergunningen enz. bij de gemeente opvragen?

Bouwprojecten zijn meestal al maanden zo niet jaren
van te voren bekend en vermeld bij de gemeentes.

Jammer voor je, kost je ook neg eens bakken met geld natuurlijk.
Huis kopen, weer verkopen, verhuizen enz.
Kost veel geld en heel veel energie die wij toch al niet zoveel hebben.
Heel vervelend voor je.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Enjoythesilence

Bericht door Enjoythesilence » ma 09.12.2013 09:36

Klopt, was mi een grove nalatigheid van de ambtenaren om niets te vermelden van die waterzuiveringsinstallatie. Ik vroeg er niet expliciet naar, maar had wel geinformeerd naar de bestemmingsplannen van de grond achter ons en toen zeiden ze nog dat er 'niet mocht gebouwd worden', wat ze bedoelden was 'voor residentiele doeleinden', openbare nutsvoorzieningen mogen dan WEL weer. Merk de stuitende hypocrisie als het eindresultaat hetzelfde is.

Wat betreft woningbouw: toen we hier kwamen wonen was er nog niets bekend over bv renoverende overbuur of dat grond aan de overkant verkaveld zou worden (was een tuin horend bij huis ernaast) en dat het huis op de markt zou komen door overlijden. Dat kan je eenvoudig niet voorzien. Vandaar ook mijn frustratie.
Toen we hier kwamen wonen, hadden de buren ook nog geen hond trouwens.

In ieder geval is een alleenstaand huis de enige optie en zelfs dan merk je dat je ook daar pech mee kan hebben!

udo j

Bericht door udo j » ma 09.12.2013 20:32

Het is wel domme pech! Ik kom veel bij mensen overhuis en sommige lijken ideaal te wonen.

Soms vergis je je daar ook wel in. Lijkt het rustige omgeving maar heb je landbouwvoertuigen.
waar ik woon verkeer maar vooral vliegtuigverkeer wat het niet leuk meer maakt.

Zoveel keer als jij verhuisd bent en dan steeds met lawaai te maken vind ik dan ook echt pech.
Mijn vrouw denkt dat ik geluid aantrekt omdat je het juist wil vermijden.

mvg udo

Enjoythesilence

Bericht door Enjoythesilence » do 12.12.2013 10:33

Tja, klinkt misschien raar maar ik begin ervan overtuigd te raken dat er een VLOEK op me rust ivm geluid!
Als je de sequentie bekijkt van alles dat me overkomt, is dit geen toeval meer.
Terwijl ik dit schrijf kijk, staat er ineens een graafmachine op de weg hier achteraan voor god weet wat weer, dit terwijl er aan de voorkant van het huis al een werf is, achteraan de waterzuivering afwerken en de hond van buren vandaag veel blaft.

En dat terwijl er hier een jaar geleden niets was, alleen landelijke stilte!!!!!

ik ben het werkelijk wel KOTSBEU! Gun me toch eens mijn rust!!

opa cor

Bericht door opa cor » do 12.12.2013 11:48

We zullen, hoe dan ook, toch moeten
"leren "om met geluid om te gaan.

Onze wereld zit boordevol geluid. Daar is
geen ontkomen aan.

Ik denk niet dat daar een afdoende therapie
voor te ontwikkelen is, helaas.

Probeer dus je gedachten zodanig te
ordenen dat je aanvaard dat die
geluiden er zijn .

vr.gr. opa cor

Frits

Bericht door Frits » do 12.12.2013 12:45

Als je zo opstelt krijg je nooit rust. Het is zoals
Opa Cor schrijft, de wereld zit vol met geluiden.
Daar is niets aan te doen.
De wereld pas zich nu eenmaal niet aan jou of mij aan.

Je gedachten er niet op focussen en afleiding zoeken.
Dat is de enige weg.

Veel sterkte
Hartelijke groet,

Frits

Enjoythesilence

Bericht door Enjoythesilence » do 12.12.2013 16:07

Begrijp me niet verkeerd: ik kan perfect tegen alledaagse geluiden, ook bv grasmaaiers, voorbijrijdend verkeer of vliegverkeer storen me niet.
Mijn punt was dat waar ik ook neerstrijk de werven en constructies me lijken te volgen.

Ik weet zeer goed dat in deze dichtbebouwde omgeving stilte een utopie is, maar een tijdje GEEN werken in de buurt zou wel eens heel leuk zijn!

Plaats reactie