hyperacusis en kinderen

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Linda V.

hyperacusis en kinderen

Bericht door Linda V. » di 11.07.2006 19:17

Ik ben 42 jaar en heb twee lieve dochters van 7 en 10 jaar. Vorig jaar heb ik een burn-out doorgemaakt waar ik nog niet helemaal van hersteld ben en sinds die tijd heb ik tinnitus en hyperacusis. Ik vind het soms lastig om in mijn gezin met de hyperacusis om te gaan. Kinderstemmen klinken in mijn oren snel hoog en hard. Mijn dochters vinden het lastig om er rekening mee te houden. Wat kan ik van ze verlangen? Ze moeten wel kind kunnen blijven. Meestal als ik bij hen in de buurt ben, draag ik oordopjes met filters.
Wie heeft handige tips en nuttige adviezen.

Linda

Vincent

Bericht door Vincent » di 11.07.2006 19:22

vooral geen oordoppen in doen, daar worden je oren alleen maar gevoeliger van en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Meestal, niet altijd, zakt de hyperacusis dan.

Linda V.

Bericht door Linda V. » za 15.07.2006 16:59

Hoi Vincent,

Ik gebruik mijn oordoppen met filters alleen als het echt nodig is, bijvoorbeeld als ik moet koken bij de afzuigkap en andere herriemakende machines. Stofzuigen is ook zo'n klus waarbij mijn oordoppen echt onmisbaar zijn. Ik ben ontzettend blij dat ik ze heb. Het stelt me weer in staat in mijn gezin te kunnen functioneren. Voorzichtig ben ik aan het uitproberen wat wel en wat nog niet kan. Zo heb ik de doppen niet in als ik ga fietsen of wandelen. Ik heb zelf eigenlijk nog het meeste last van harde stemmen. Heb jij dat ook?
Ik weet dat je geluid ontwent als je er teveel van afgesloten bent. Het is nu kiezen tussen twee 'kwaden'. Het voelt nu als een opbouwfase.

Linda V.

Kees

Bericht door Kees » zo 16.07.2006 11:39

Hallo Linda,

Als je weer eens nieuwe apparatuur gaat kopen voor in huis, zoals een stofzuiger, wasmachine enz. koop dan geluidsarme apparatuur.
Zelf heb ik een stille stofzuiger gekocht en een stille wasmachine.
Ook in afzuigkappen heb je stille types, met twee motoren erin, zodat ze minder hard hoeven te draaien en toch goed afzuigen.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Marijt

Bericht door Marijt » do 03.03.2011 08:55

Ik heb ook twee kinderen, een tweeling van 15 maanden en sinds 5 weken last van t en h.

Het gillen wat ze doen doet echt pijn! En helaas begrijpen ze er nog niets van. Ik wil ze wel zo snel mogelijk aanleren dat er alleen buiten gegild mag worden. Verder doe ik tijdens het koken en avondeten (is vaak een drama) oordoppen in. De hele dag met oordoppen vind ik niks want dan hoor ik de piep zo erg. En volgens mij is het beter om ze niet altijd in te hebben. Jammer is dat ze zo onverwacht kunnen gillen, dan heb ik steeds het idee dat ik weer terug bij af ben.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.....

Heeft iemand nog tips???

romika

Bericht door romika » do 03.03.2011 09:10

Goedemorgen Marije,

Bij je voorstel verhaal heb ik je een uitgebreid antwoord gegeven.
Misschien heb je dat nog niet gelezen maar daar staat wel wat informatie
waar je wellicht iets aan hebt.

Liefs Romika
Niets is zo hopeloos dat wij geen nieuwe reden tot nieuwe hoop zouden vinden

Kees

Bericht door Kees » do 03.03.2011 15:52

Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

mirjam

Bericht door mirjam » zo 13.03.2011 21:00

Linda,

Ik vind je verhaal en ervaringen interessant om te lezen. Ik heb namelijk zelf nog geen kinderen, maar heb wel een sterke kinderwens. Ondanks dat, lijkt het met mijn Hyperaccusis bijna onmogelijk te doen, vooral als ze jong zijn. Ik vind dit echt een dilemma en een hele moeilijke beslissing! Je kan en moet kinderen, zeker in hun jonge jaren, zeker niet teveel belemmeren vind ik. Lastig, lastig, lastig!

Zijn er nog meer mensen die hier ervaring mee hebben (aan kinderen zijn begonnen met Hyperacusis) of dit dilemma herkennen?

nieske
Contacteer:

Bericht door nieske » zo 13.03.2011 23:26

Mensen met hyperacusis, ga gewoon de TRT J/H doen.
Echt hoor dit werkt heel goed bij hyperacusis.
Ik heb het zelf allemaal meegemaakt.
Hyperacusis met kinderen om je heen, dat is gewoon niet te doen.
Heb je eenmaal de TRT J/H gedaan, dan is dat allemaal geen probleem meer en kun je vrijwel alles weer hebben.
Mijn hyperacusis is ooit zo erg geweest dat ik geen stemmen kon verdragen, en hele dagen in bed lag, met een kussen op mijn hoofd.
De mensen met Hyperacusis hier op het forum die de TRT J/H doen zie ik met sprongen vooruit gaan, het helpt!
5 jaar lichte T en heftige H gehad, inmiddels genezen dankzij TRT-J/H.
Lid van de Werkgroep OBB

Carla V.

Re: hyperacusis en kinderen

Bericht door Carla V. » ma 14.12.2015 19:53

Pfff, ben ik blij dit te lezen. Sinds 13 oktober heb ik tinnitus en nu, sinds twee weken, heb ik er die overgevoeligheid voor omgevingsgeluiden bij. En ik stort in. Ik dacht dat ik niet meer kon functioneren. Koken doe ik met doppen in mijn oren en het avondmaal is een ramp met al die geluiden waarna ik oververmoeid mijn bed induik. Maar met de TRT zou ik dus weer beter kunnen functioneren?

jahn

Bericht door jahn » ma 14.12.2015 20:20

Hoi Carla,
Je geeft een mooie reactie: is er dan toch hoop? Ja, er zijn manieren om behoorlijke verlichting te vinden. per persoon verschillend en per type tinnitus en hyperacusis verschillend. Bij TRT wordt een behoorlijk percentage genoemd van mensen die er baat bij hebben. Het is wel lange adem. Hoewel: een van de grondleggers, die voorheen 1,5 jaar noemde heeft het nu al over 3 maanden.
Carlo Habets, een voortrekker in Nederland, sprak ik eens. Hij is overtuigd en ook genuanceerd. Hij beschreef in een lezing onze gehooraandoening als hardnekkig. Als de piepende en overgevoelige eigenschappen zich eenmaal hebben vastgezet is het er niet zomaar weer uit. Daarom werken zij (TRT) met intensieve geluidsverrijking, 24 u. per dag. Met hoortoestellen met een ruis (niet boven de tinnitus uit) en 's nachts op een andere manier geluid (FM-radio ofzo?) wordt je hele gehoorsysteem zo gewend aan constant geluid, dat piep en gevoeligheid behoorlijk terug gedrongen kunnen worden. Andere behandelingen (Hoensbroek en audiologische centra, Pento, enz.) gebruiken aspecten van TRT.
Hulp vinden en je minder machteloos voelen is al het eerste voordeel.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

nieske
Contacteer:

Bericht door nieske » ma 14.12.2015 20:24

Hallo Carla,

Jeetje echt een tijd geleden dat ik hier op het forum zat.
Ik heb destijds de TRT volgens Jasterboff en Hazell gedaan, en dit heeft voor mij goed uitgepakt.
Het is het proberen waard, vooral bij Hyperacusis geeft het in sommige gevallen goede resultaten.
Naar mijn weten nog altijd de enige therapie die iets kan betekenen.

Sterkte Nieske.
5 jaar lichte T en heftige H gehad, inmiddels genezen dankzij TRT-J/H.
Lid van de Werkgroep OBB

jahn

Re:

Bericht door jahn » ma 14.12.2015 20:25

Linda V. schreef: ......... Ik gebruik mijn oordoppen met filters alleen als het echt nodig is, bijvoorbeeld als ik moet koken bij de afzuigkap en andere herriemakende machines. Stofzuigen is ook zo'n klus waarbij mijn oordoppen echt onmisbaar zijn. Ik ben ontzettend blij dat ik ze heb. Het stelt me weer in staat in mijn gezin te kunnen functioneren. Voorzichtig ben ik aan het uitproberen wat wel en wat nog niet kan. Zo heb ik de doppen niet in als ik ga fietsen of wandelen. Ik heb zelf eigenlijk nog het meeste last van harde stemmen. .... Ik weet dat je geluid ontwent als je er teveel van afgesloten bent. Het is nu kiezen tussen twee 'kwaden'. Het voelt nu als een opbouwfase ......
Deze beschrijving lijkt op mijn benadering en ervaring: oordopjes met filter gebruiken voor de moeilijkste situaties. En er van genieten. Tegelijk heel erg uitkijken dat in het dagelijks leven ze niet steeds gebruikt worden, omdat gehoor dan des te overgevoeliger wordt. Dus: selectief gebruik is fantastisch!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

misterx2

Bericht door misterx2 » ma 14.12.2015 21:42

Zeer herkenbaar die harde stemmen... :( en zo ontzettend vervelend :( met kinderen niet te houden zonder oordoppen helaas :(

Plaats reactie