Elimineren emotionele stress = elimineren hyperacusis?

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Ignoramu5

Elimineren emotionele stress = elimineren hyperacusis?

Bericht door Ignoramu5 » vr 13.03.2015 15:49

Hallo allen,

Sinds december afgelopen jaar heb ik last van tinnitus en hyperacusis. Hoewel ik inmiddels wel beter slaap merk ik dat mijn oren steeds gevoeliger lijken te worden voor allerlei geluiden van normale volumes. Erg storend. Na het bespreken van mijn klachten met mijn psychologe (die mij vanwege mijn ongewone jeugd als bijna 20 jaar kent) gaf ze aan dat emotionele stress een mogelijke oorzaak kan zijn voor het symptoom in kwestie. Verschillende (ogenschijnlijk) betrouwbare bronnen op internet bevestigen dit. Wat ik nergens lees, echter, is wat de consequentie is van het elimineren van emotionele stress. Misschien is hier nog te weinig over bekend, maar ik vroeg me af of jullie hier misschien meer over weten. Ik kan me namelijk voorstellen dat het lastiger is met het symptoom om te gaan als het bijvoorbeeld veroorzaakt is door geluidsoverlast, simpelweg omdat er dan fysieke schade is aangericht. Twee bronnen hebben in mijn geval geen bevestiging van significante gehoorbeschadiging opgeleverd, wat natuurlijk goed nieuws is. Maar indien het in mijn geval daadwerkelijk een gevolg is van emotionele stress kan ik me voorstellen dat het verminderen of elimineren hiervan misschien wel hetzelfde effect heeft op het symptoom in kwestie, of is dit misschien te optimistisch gedacht?

Misschien hebben jullie hierover meer kennis dan ik. Verder heb ik maandag een MRI-scan om evidente oorzaken uit te sluiten. Wat eventuele stappen daarna zijn weet ik nog niet. Mochten jullie ideeën hebben over mijn (wellicht overhaaste) conclusie hoor ik dat heel graag. In ieder geval sterkte allemaal met deze storende aandoening.
Laatst gewijzigd door Ignoramu5 op vr 24.07.2015 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

jahn

Re: Elimineren emotionele stress = elimineren hyperacusis?

Bericht door jahn » vr 13.03.2015 19:16

Brandon,
Bij mij is er tinnitus en hyperacusis als effect na gehoorschade. Ter vergelijking met wat jij schrijft: veel factoren hebben invloed op de gevoeligheid voor geluid. Vermoeidheid, stress, geluisdoverbelasting, deprie stemming, alles beinvloed de mate waarin de gevoeligheid er is. Andersom ook: bij uitrusten en ontspanning gaan er scherpe kantjes af.
Vanuit deze ervaring lijkt het me dat bij jou stressvermindering goede kansen maakt voor verlichting van hyperacusis.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Ignoramu5

Bericht door Ignoramu5 » vr 13.03.2015 19:26

Dank voor je antwoord Jahn. Het is voor mij vooral frustrerend omdat er onzekerheid wat betreft de pathologie van de klachten bestaat. Hoewel ik mezelf wel voor de kop zou kunnen schieten indien aangetoond was dat ik het zelf veroorzaakt heb is kennis in deze misschien wel minder frustrerend dan onzekerheid. Ik heb mezelf voor de komende weken in ieder geval voorgenomen om het nog even aan te kijken. Wanneer blijkt dat het niet veroorzaakt wordt door een tumor zal ik indien de klachten aanhouden vervolgonderzoek aanvragen. Ik ben wel benieuwd naar hoe jij met de klachten omgaat. Maak jij gebruik van maskering of cognitieve technieken of kun je er inmiddels zonder dergelijke hulpmiddelen goed mee overweg?

Frits

Bericht door Frits » vr 13.03.2015 19:37

Ignoramu5 schreef:
Maar indien het in mijn geval daadwerkelijk een gevolg is van emotionele stress kan ik me voorstellen dat het verminderen of elimineren hiervan misschien wel hetzelfde effect heeft op het symptoom in kwestie, of is dit misschien te optimistisch gedacht?

Stress is vaak een trigger voor tinnitus. Er zijn genoeg ervaringen
op het forum die daar op wijzen.
Of het ook een oorzaak kan zijn dat weet ik nog niet zo zeker.

De vraag is hoe je de stress binnen de perken kan houden.
Ik neem aan dat jouw psychologe je daarbij kan helpen.

Ikzelf heb geen tinnitus gekregen door stress maar door de ziekte
van ménière. Maar ik merk wel dat mijn tinnitus erger wordt als ik
door omstandigheden gestrest raak.
Mindfulnes en proberen te ontspannen maken dat de stress afneemt
en dus ook de tinnitus.
Ook maak ik gebruik van hoortoestellen met ruismaskeerders.

Alvorens je overhaaste conclusies trekt zou ik eerst maar even de
MRI-scan en misschien anders onderzoeken afwachten.

Ik wens je heel veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

Ignoramu5

Bericht door Ignoramu5 » vr 13.03.2015 22:40

Dank voor het advies, Frits. Het lijkt me inderdaad verstandig eerst het een en ander af te wachten. Wanneer ik meer weet zal ik hierover berichten.

jahn

Bericht door jahn » za 14.03.2015 11:06

Ignoramu5 schreef:Dank voor je antwoord Jahn. Het is voor mij vooral frustrerend omdat er onzekerheid wat betreft de pathologie van de klachten bestaat. Hoewel ik mezelf wel voor de kop zou kunnen schieten indien aangetoond was dat ik het zelf veroorzaakt heb is kennis in deze misschien wel minder frustrerend dan onzekerheid. Ik heb mezelf voor de komende weken in ieder geval voorgenomen om het nog even aan te kijken. Wanneer blijkt dat het niet veroorzaakt wordt door een tumor zal ik indien de klachten aanhouden vervolgonderzoek aanvragen. Ik ben wel benieuwd naar hoe jij met de klachten omgaat. Maak jij gebruik van maskering of cognitieve technieken of kun je er inmiddels zonder dergelijke hulpmiddelen goed mee overweg?
Komt goed over, het 'nog even aankijken'. Hopelijk vind je onderweg wat rust en pak je alles op z'n tijd op.
Eigenlijk wil ik je wel een dringende vraag stellen:
mag het, wat er ook uit gaat komen, zonder zelfverwijt? ('.. voor de kop kunnen schieten ....'). Soms wordt wat je zelf veroorzaakt of in stand houdt na een tijdje pas duidelijk. Mildheid naar jezelf is dan wel belangrijk en zelfverwijt is nieuwe extra stress.
Je vraagt ook naan mijn manieren:
Ik heb een tijdje een maskeerder gebruikt en dat werkte behoorlijk goed. Het geluid van het toestel gaf het gevoel dat het van binnen eindelijk stil werd. Heel fijn. Na een tijd werd het minder nodig en gaf het zelfs onrust. Andere geluiden gebruik ik wel veel: zachte muziek en tv, veel afleiding zoeken, goed uitrusten en een extra kort slaapje, bewegen en de natuur in.
Verder is een heel heilzame voor mij geweest: waar ik eerder enorme onrust voelde als de tinnitus/hyperacusis weer eens heftig was ('het is weer helemaal mis!!!') begon ik dat te veranderen in hersteltijd ('oei, nu heb ik even hersteltijd nodig!'). Dan zijn er betere en mindere periodes. Soms is het een paar uurtjes alsof er niets aan de hand is ........ .
Ik wens je goede uitslagen, nieuwe perspectieven.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Plaats reactie