Hyperacusis kan ook wèl over gaan

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Cathelijne

Hyperacusis kan ook wèl over gaan

Bericht door Cathelijne » ma 30.01.2017 20:06

Beste allemaal, ik wil jullie graag vertellen dat de hyperacusis die ik sinds een lawaaitrauma eind juli 2016 had nu weg is. Ja, ik denk echt weg. Bij moeheid / overprikkeldheid ben ik wel iets gevoeliger voor geluid maar kan dat geen hyperacusis noemen. Vier maanden geleden kon ik mijn eigen stem nauwelijks verdragen en durfde het huis bijna niet uit, wist zelfs in huis niet waar ik het zoeken moest. In de schaarse informatie die ik kon vinden werd mij verteld dat ik er maar op moest rekenen dat ik met H moest leren leven. Dat heeft mij heel bang en wanhopig gemaakt, niet echt gunstig voor het genezingsproces. Bij dezen dus een positief tegengeluid. Het kan ook wèl goed komen. En dit hoop ik ook voor de mensen die er al jarenlang aan lijden, want ik weet heel goed hoe vreselijk het kan zijn.
Groeten, Cathelijne

backspace

Re: Hyperacusis kan ook wèl over gaan

Bericht door backspace » do 17.05.2018 11:28

Hi Cathelijne,

Fijn om jouw positieve verhaal hier te lezen! Inderdaad, voor veel mensen neemt de hyperacusis af of verdwijnt deze na verloop van tijd (soms maanden/jaren) en soms is de goede behandeling en begeleiding nodig om dit te bewerkstelligen. Ik denk dat het belangrijk is, om je te blijven beseffen dat de verhalen van mensen op internet vooral geplaatst zijn door mensen die de aandoening net hebben en (geheel begrijpelijk) in paniek zijn. Daarnaast is er altijd een kleine minderheid waarbij de hyperacusis ook na verloop van tijd nog niet siginificant verbeterd is, bijvoorbeeld door gebrek aan goede kennis/behandeling over de aandoening of vanwege vaak complexe gezondheidsproblematiek, die herstel in de weg staat.

Het helpt ook niet mee dat de aandoening vrij onbekend is, en dat dus ook artsen je vaak naar huis sturen ('leer er maar mee leven'). Al die doemscenario's werken angst en vermijdingsgedrag in de hand, wat je klachten alleen maar erger maakt! Fijn dat je ook na je herstel een bericht hebt geplaatst, om een positief geluid te laten horen. Toen mijn hyperacusis hevig was, heb ik jouw bericht ook al eens voorbij zien komen en dat gaf me dan weer goede hoop. Bedankt!

Plaats reactie