Hyperacusis door vocht achter trommelvlies?

Mededelingen die niet bij bovenstaande onderwerpen over Hyperacusis passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Dutchguy

Hyperacusis door vocht achter trommelvlies?

Bericht door Dutchguy » zo 03.12.2017 11:15

Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben 19 jaar oud en heb sinds een aantal weken last van hyperacusis en een aantal dagen een piep in mijn linker oor.
Ik ga niet vaak uit, maar wel ga ik wel eens naar concerten, begin september heb ik daarbij een oordop (naar ieder concert draag ik oordoppen met zware filters) te ver in mijn oor gekregen, deze is er met een pincet bij de spoedeisende hulp uitgehaald en alles leek daarna goed te zijn, ik heb bij een concert in October andere oordoppen gedragen, maar na afloop daarvan had ik een doof (een soort verdoofd) gevoel in mijn linker oor, dit was de dag daarna ook weg, dus nog geen probleem. In november ben ik toen nog een keer naar een concert gedaan, met goede oordoppen, waarna ik er totaal geen last van had.

Een paar weken geleden begon ik echter te merken dat ik wat gevoelig was voor geluid, geluiden deden geen pijn, maar prettig was anders, dus daarmee naar de dokter gegaan, welke zei dat er wat vocht achter het trommelvlies zat, wat de klachten veroorzaakte, en met een neusspray naar huis gestuurd.
Na een week werd het beter/lette ik er niet zo op, dus alles leek weer goed, helaas werd het vorig weekend (zonder uitgaan of iets dergelijks) opeens weer erger, dus weer naar de dokter, welke zei dat er nog wat vocht achter het trommelvlies zat, een andere neusspray gekregen en nu moet ik over 6 weken terug komen.
Echter begonnen sinds dat weekend mijn oren ook af en toe te gloeien, waarbij ze vuurrood werden, en extra pijn deden, vooral in mijn linker oor, waar de piep ook in is begonnen.
De piep hoor ik vaak bij het wakker worden heel erg, is dan de hele dag vrijwel niet te bekennen, en s'avonds zo zacht dat ik me afvraag of ik het me inbeeld.

Nou is mijn vraag: kan vocht achter het trommelvlies inderdaad deze gevolgen hebben? Of moet ik voor een seconde opinion?

Overigens heb ik donderdag na wat aandringen een gehoorstest bij de huisarts, ik hoop dat ik meteen wat antwoorden lrijg

Johnpon

Re: Hyperacusis door vocht achter trommelvlies?

Bericht door Johnpon » zo 03.12.2017 17:31

Vocht achter het trommelvlies hoeft geen hyperacusis en tinnitus te veroorzaken. Maar wel een dof, doof gevoel in de oren.
Een verdoofd gevoel in de oren kan ook het gevolg zijn van teveel geluidbelasting.

Dutchguy

Bericht door Dutchguy » zo 03.12.2017 18:15

Hallo, bedankt voor je reactie, mijn vraag is meer of het wel kan dat de hyperacusis en tinnitus door het vocht komt, ik ben namelijk redelijk bang (door een angst stoornis heb ik overal bevestiging van nodig, en de onzekerheid maakt de stress alleen maar erger)

Johnpon

Bericht door Johnpon » ma 04.12.2017 10:11

Dutchguy niets is echt zeker wat dit betreft. Ik ken wel iemand met vocht achter het trommelvlies maar deze heeft geen hyperacusis of tinnitus.
Het komt ook niet voor in het rijtje van tinnitus oorzaken van http://www.tinnitus.nl.

Als er sprake is van een ontsteking van het midden oor.
Bij griep en een verkoudheid kan er een slijmvlies ontsteking optreden waardoor deze op zwelt.
Als de buis van Eustachius niet goed functioneert zal daardoor onderdruk optreden in het middenoor. Hierdoor kan kan zich uiteindelijk vocht gaan ophopen in het middenoor en dat heeft gehoorverlies en oorsuizen als gevolg. Een Chronische middenoorontsteking gaat vrijwel altijd gepaard met een vieze oorafscheiding en gehoorverlies.

Je zou kunnen stellen dat een stoornis in of verstoring van het gehoorsysteem kan leiden tot tinnitus en hyperacusis.
Echter waarom een oorprop, vochtophoping of andere belemmering resulteert in tinnitus is tot op heden nog niet beantwoord.

Plaats reactie