Hyperacusis door afsluiten oren?

Plaats hier uw ervaringen met begeleiding, therapie en wat het u heeft opgeleverd.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Jeffrey

Hyperacusis door afsluiten oren?

Bericht door Jeffrey » do 13.02.2014 10:09

Beste mensen,

Ongeveer 1.5 week geleden zat ik 's avonds (op 'normaal' volume, dus kon extern geluid nog gewoon horen) muziek te luisteren door mijn koptelefoon. Nadat ik de koptelefoon afdeed, had ik last van gesuis/piep in mijn oren.
Ik heb toen besloten om mijn oren even wat rust te geven door oorwatten in te doen.

Het gesuis en de piep in mijn rechteroor verdween, alleen de piep in mijn linkeroor werd als maar erger. Nu heb ik sowieso al een behoorlijke tijd (kan me niet eens herinneren hoe lang) last van een piep in mijn linkeroor, die ik normaal alleen hoor als ik mijn oren sluit, zodat ik mijn 'interne' geluid als het ware hoor, dus ik hoorde hem zelfs niet als ik in bed lag.

Omdat ik nogal bang was voor het ergste, heb ik de watten (dom genoeg) in mijn oren laten zitten, dit ruim 1 week lang. Totdat ik afgelopen dinsdagmiddag naar de huisarts ging, en mijn oren liet controleren. Het trommelvlies zag er prima uit, en vibreert ook zoals het hoort. Ik hoor nu alleen alles een stuk harder dan voorheen, met name als ik bijvoorbeeld praat. Ik hoor dan als het ware een hard gesuis in mijn rechteroor (wat verdwijnt als het stil is), en ik hoor continu de piep in mijn linkeroor, die gaat 'rinkelen' (dus erger word, en zich aanpast aan het volume van de geluidsbron) als ik geluid hoor. Als ik mijn oren sluit, is de piep op het niveau zoals ik eigenlijk al jaren gewend ben.

Kan het zijn dat ik een (soort van) hyperacusis heb opgebouwd door 1 week in 'stilte' te hebben geleefd?

Groet,

Jeffrey

P.S. Excuses als ik dit in het verkeerde sub-forum heb geplaatst.

Kees

Re: Hyperacusis door afsluiten oren?

Bericht door Kees » do 13.02.2014 16:45

Een week in stilte leven is wel het domste wat je kunt doen.
(Sorry voor deze opmerking).
Maar dit was toch wel een heel onverstandige move.

Hierdoor wordt het hele Auditieve systeem ontregeld.
Het Auditieve systeem wil het maximale volume blijven produceren.
Jij onthield het Auditieve systeem van geluid.
Daardoor gaat het Auditieve systeem zelf geluid erbij produceren.

Of dit nu Hyperacusis is betwijfel ik.
Probeer de oren de komende weken rust te geven.
Misschien hersteld het systeem zich dan een beetje.
Maar doe nooit meer van dit soort domme dingen.

Ook met Hyperacusis moet je de oren juist weer aan geluid laten wennen.
Por. dr. Pim van Dijk zij hier in een lezing het volgende over.

Conclusie:
• Oordoppen vergroten de gevoeligheid voor geluid
• Geluidsverrijking vermindert de gevoeligheid voor geluid
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Jeffrey

Bericht door Jeffrey » vr 14.02.2014 11:20

Beste Kees,

Bedankt voor je reactie.

Je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen voor je opmerking, want hij is gewoon hartstikke terecht. Ik ben gewoon dom geweest om mijn oren een week lang volledig af te sluiten.

Het lijkt er op dat de piep (die dus reactief is, en waarschijnlijk onder de noemer 'reactieve tinnitus' valt), regelmatig voor een aantal minuten/uren helemaal weg is, en daarna uit het niets terugkomt.

Als het doodstil is, hoor ik hem niet, op het moment dat ik ook maar één klein geluidje hoor, dan komt hij naar boven, en zodra het geluid weer weg is, hoor ik de piep ook niet meer.

Ik heb hier in het verleden wel eens vaker last van gehad, maar dan was het bijvoorbeeld maar een paar uur of een dag ofzo, maar nu is het inmiddels al een langere tijd.

Zojuist heb ik telefonisch een medicijn van de huisarts voorgeschreven gekregen, en ben benieuwd wat het is. Zo dadelijk even langs de apotheek om het af te halen.

Groet,

Jeffrey

Kees

Bericht door Kees » za 15.02.2014 15:09

Oké, laten we verder voor wat het is.
Ik ben benieuwd wat de huisarts dan heeft voorgeschreven.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Jeffrey

Bericht door Jeffrey » ma 17.02.2014 19:19

Inmiddels een paar dagen verder, en de piep in mijn rechteroor is zo goed als helemaal verdwenen.

De piep in mijn linkeroor is nog gewoon aanwezig (wel iets meer dan normaal), maar zoals ik aangaf, heb ik deze 'altijd' al gehad, en is deze alleen te horen als ik er echt op concentreer (wat ik eigenlijk nooit deed).

Ik heb hier idee dat het een gevalletje paniek en stress is geweest waardoor ik deze klachten heb gehad. Gelukkig heb ik nu weer betere nachten (nog steeds niet optimaal).

Plaats reactie