Zo stil is het hier op het NVVS forum

In dit forum mogen zorgverleners en commerciële instellingen hun therapieën aanbieden.
Overleg met de moderator vóór het plaatsen is verplicht.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
jahn

Re: Zo stil is het hier op het NVVS forum

Bericht door jahn » di 09.09.2014 12:11

Hoi Anton,
Ik probeer je bericht te begrijpen. Aan het einde 'ik vermoed ....' enz. begrijp ik niet.
Wat ik wel begrijp en herken, ook in sommige bijdragen van anderen, is de frustratie over kno-artsen.
Zelf heb ik die frustratie niet opgelopen: ik werd serieus onderzocht, kreeg wat adviezen en werd doorgestuurd naar een audiologisch centrum. Ondertussen proberen instanties en nvvs de bewustwording te beïnvloeden en ook de kno wereld. Verder gaat het onderzoek voort: Groningen en Maastricht bijvoorbeeld (academische ziekenhuizen) doen gericht onderzoek. Ook de techniek van hoortoestellen (hoewel daar dan wel weer een commerciële rand aan zit).
'Je moet er maar mee leren leven', dat is wat velen horen van kno-artsen. Mij is het nooit zo gezegd. Naast die onhandige communicatie ervaar ik de medische wereld meer als 'we weten nog geen definitieve oplossingen'. Onmacht dus.

Jij lijkt het heel anders te zien, geen onmacht maar onwil en wellicht onzuivere agenda's. Dat respecteer ik en je zult je redenen hebben voor de frustratie.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

opa cor

Bericht door opa cor » di 09.09.2014 16:25

Ik heb het nu dertig jaar en kan er , meestal, goed mee leven.

Toch herinner ik mij nog goed de ergernis van de eerste jaren,
de KNO arts die mij vertelde, "dat geluid, niets aan te doen,
praten we niet over. En mij terug verwees naar de huisarts.

Mijn huisarts was top. Deskundig en meelevend.

Ook heb ik daarna wel betere kno artsen ontmoet, waar
een gesprek wel mogelijk was.
.
Dat was vele jaren later.

vr.gr. opa cor

Frits

Bericht door Frits » di 09.09.2014 19:25

Zo is het. Je hebt goede en slechte KNO-artsen, zoals
je ook goede en slechte huisartsen hebt.
De een kan veel empathie opbrengen, de ander maar
heel weinig.
Goed kunnen communiceren is niet een ieder gegeven.

Dat geldt uiteraard voor ieder beroep. Het is onzin om
alles en iedereen maar over een kam te scheren.

Aan tinnitus is voorlopig weinig te doen. Ik heb begrepen
dat dat nog tien jaar duurt.
Maar zoals ik reeds heb geschreven, dan zijn we er allang
aan gewend. Even geduld dus.
Hartelijke groet,

Frits

jahn

Bericht door jahn » di 09.09.2014 19:33

Anton, je vraagt 'of denk jij dat het allemaal prima geregeld is?'.
Nee, dat niet. Je beschrijft een sterke onderbouwing.
Naast dat sommigen goede ervaringen hebben en er ontwikkelingen zijn ben ik met je eens dat er nog heel wat werk aan de winkel is.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Minerva
Contacteer:

Bericht door Minerva » di 09.09.2014 23:19

Je kunt er, door bijv. counseling of TRT beter mee om leren gaan of gewenning of laten optreden. Maar ook dat is geen garantie voor 'genezing'. Er zijn helaas ook mensen die na jaren weer een terugval krijgen.

Minerva
Contacteer:

Bericht door Minerva » wo 10.09.2014 10:00

Dat is ook zo, KNO-artsen weten vaak niet wat er buiten het medische circuit aan hulp aangeboden wordt. Wij zien in onze audicienspraktijk regelmatig mensen met tinnitus, ook omdat er vaak gehoorverlies is. Ik ben zelf tinnitus counselor, maar er is geen KNO-arts via wie mensen daarom bij ons terecht komen. Dit is of uit eigen onderzoek of door advies van het MW van het AC, waar we wel goede contacten mee hebben.

In de eerste contacten is er vooral veel tijd nodig voor het ventileren van de betonnen muur waar mensen bij de KNO tegen aan gelopen zijn. De opmerking "leer er maar mee leven" geeft vaak een hoop stress (wanhoop) en door stress verergert de tinnitus weer.

Plaats reactie