Toch maar geen oordoppen die niet zijn aangemeten??

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Geertje

Toch maar geen oordoppen die niet zijn aangemeten??

Bericht door Geertje » ma 12.07.2010 14:49

Bron Nieuwsbrief KASSA:

Mensen die lekkende oordopjes dragen bij een concert lopen meer risico op gehoorbeschadiging dan mensen die geen oordopjes dragen. Dat heeft de Vlaamse krant De Morgen maandag gemeld.

De krant citeert audioloog Bart Vinck van de Universiteit Gent. Die benadrukt dat gehoorbeschermers die getest en lekvrij zijn wel goede bescherming bieden. ,,De consument moet zijn oortjes gewoon laten testen'', aldus de audioloog.

De Universiteit Gent en de consumentenorganisatie Test-Aankoop stuurden tientallen proefpersonen naar verschillende verkopers van gehoorbeschermers. Daarna gingen ze met de daar aangeschafte gehoorbescherming naar een drie uur durend concert met een gemiddeld geluidsniveau van 105 decibel. Meer dan de helft van proefpersonen kampte na afloop met een serieuze afname van het gehoor.

,,Als je een oorbeschermer inbrengt en die sluit niet goed aan of de filter werkt niet naar behoren, dan dringt het geluid je oor toch binnen, kan het er amper nog uit en wordt het zo doorgesluisd naar je trommelvlies. Je oor krijgt dus juist meer geluid te verwerken en heeft een groter risico op schade'', aldus Vinck. Hij waarschuwt er ook voor dat het dempingsniveau van gehoorbeschermers vaak veel lager is dan aangegeven op de verpakking.

Jante

Bericht door Jante » ma 12.07.2010 16:35

Goeie info.
Dank je Geertje!
Groet, Jante

Geertje

Bericht door Geertje » ma 12.07.2010 19:00

Ik heb meer dan eens gehad dat ik gewone oordopjes in had en dat ik veel meer last had van mijn T dan voor ik ze indeed. Inderdaad net of het geluid rondkaatste in je oren. Ik keek dus niet echt raar op van dit bericht..

Kees

Bericht door Kees » ma 12.07.2010 20:09

Ik hoor deze meneer Vinck niets zeggen over beengeleiding.

Via het schedelbot en het rotsbeen rond het oor komen er ook nog heel veel geluiden naar binnen, dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Schroef

Bericht door Schroef » wo 14.07.2010 14:32

en hoe weet je of ze lekken?? Heb verdorie net hele dure doppen laten aanmeten bij schoonenberg.

annelies1980

Bericht door annelies1980 » wo 14.07.2010 14:53

Ze doen normaal gezien een lektest als je je doppen gaat ophalen.
Ze halen het filtertje eruit, jij doet de doppen in en dan zetten ze er een beetje luchtdruk op om te kijken of alles mooi afsluit.
Heel simpel en heel snel.
Verlies jezelf niet in het geluid

Mich

Bericht door Mich » zo 19.06.2011 12:44

Ik gebruik gewoon de gele EAR CLASSIC dopjes. Die houden echt veel geluid tegen! Ik gebruik ze in de oefenruimte met m´n band. Als je er eenmaal aan gewend bent hoor je toch wel alle details.
Nadeel is alleen dat je ze niet echt kunt hergebruiken, ze krimpen in na een paar keer in en uitdoen, maar ik heb gewoon een doos gekocht met 250 exmpl., waren ik dan jaaaaren mee doe.....

ErikvG

Bericht door ErikvG » vr 01.06.2012 23:20

Dat zijn dus de gele dopjes van 3M... Traagschuim kegeltjes.

Die werken alleen goed als je ze goed klein rolt tussen je vingers en dan diep genoeg in je oor stopt.
Veel mensen durven dat niet zo erg en dan halen die dopjes de 30dB verzwakking niet.

30dB is niet genoeg om je bij een concert van 110 dB goed te beschermen (3 uur 80dB is immers nog steeds teveel)

Voordeel van deze dopjes is zeker dat je ze overal kan laten slingeren (tas,jas, auto etc) en ze dus altijd voor het grijpen hebt en ze een redelijke bescherming geven.

Maatwerk van de audicien is natuurlijk beter.

Plaats reactie