Tinnitus en kaakgewricht

Moderators: moderator, forumadmin

Kees

Bericht door Kees » wo 14.03.2007 08:34

1thea schreef:Hallo ik ben Thea, ik kwam toevallig op deze site. Ik heb nu ongeveer 4 jaar last van tinitus. Ik heb 4 jaar geleden een forse oorontsteking gehad en daar heb ik tinitus aan over gehouden. Balen dus. de tinitus is erg wisselend. Ik noem het brom en sis. Wat ook erg vervelend is, is dat mijn oor soms hinderlijk gaat brommen. Dit voelt ook pijnlijk. Nu las ik hier over dat testje, en ik heb ook bij alle drie dat de ruis sis minder wordt. Ik had al een tijdje dat gevoel. Maar als je te horen krijgt dat je er mee moet leren leven, dan geloof je dat op een gegeven moment ook. Maar ik ga er nu toch weer mee naar de huisarts. Misschien komt het toch uit het kaakgewricht. Wie weet. Verder ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met tinitus en vliegen. We gaan namelijk voor het eerst vliegen. Ik zie er best wel tegen op omdat ik bang ben dat de tinitus weer erger wordt.
Beste Thea,

Vliegen hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Zelf vlieg ik ook en heb al ruim 16 jaar een flinke Tinnitus in beide oren.
Wil je het op safe spelen koop dan Earplane oordoppen, die zijn er speciaal voor vliegen.
Deze reduceren de druk heel langzaam door een speciaal keramisch filter wat er in zit.
Je kunt ze bij de meeste Audiciëns wel kopen.
Anders op internet: http://www.earplanes.nl/
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Wolf

Bericht door Wolf » wo 14.03.2007 08:41

Kees schreef:Beste mensen,

Het kaakgewricht kan Tinnitus veroorzaken en wel om de volgende redenen.
Als je gevallen bent, bijvoorbeeld met de fiets en je bent met je hoofd op straat gevallen.
Het kaakgewricht kan dan iets verschoven zijn.
De kaakkopjes kunnen dan op de gehoorzenuw gaan drukken omdat die achter het kaakgewricht langs loopt.
Zo kun je ook Tinnitus krijgen door een auto-ongeval en je een wiphless oploopt.
Dan verschuiven er ook allerlei wervels in je nek waardoor de gehoorzenuw ook geïrriteerd wordt.
Maar ook een kaakontsteking kan hier een boosdoener zijn zonder dat je er zelf er in hebt soms.
Beste Kees,

Wat je schrijft dat klopt wel, maar als je beide kaakgewrichten en zelfs de door jou bedoelde zenuwen weghaald is daarmee de tinnitus niet over....

groetjes,

wolf

Kees

Bericht door Kees » wo 14.03.2007 08:42

Wolf schreef:
Kees schreef:Beste mensen,

Het kaakgewricht kan Tinnitus veroorzaken en wel om de volgende redenen.
Als je gevallen bent, bijvoorbeeld met de fiets en je bent met je hoofd op straat gevallen.
Het kaakgewricht kan dan iets verschoven zijn.
De kaakkopjes kunnen dan op de gehoorzenuw gaan drukken omdat die achter het kaakgewricht langs loopt.
Zo kun je ook Tinnitus krijgen door een auto-ongeval en je een wiphless oploopt.
Dan verschuiven er ook allerlei wervels in je nek waardoor de gehoorzenuw ook geïrriteerd wordt.
Maar ook een kaakontsteking kan hier een boosdoener zijn zonder dat je er zelf er in hebt soms.
Beste Kees,

Wat je schrijft dat klopt wel, maar als je beide kaakgewrichten en zelfs de door jou bedoelde zenuwen weghaald is daarmee de tinnitus niet over....

groetjes,

wolf
Hallo Wolf,

Nee, dat is bekend en heb ik ook nooit beweerd.
Er waren ook wel eens mensen op het forum die hun gehoorzenuw wilde
laten doorsnijden, ik heb ze toen maar even uit de "droom" geholpen.
Je wordt er alleen maar doof van maar de "herrie" blijft, of wordt zelfs erger.
Groeten,

Kees.

1thea

Bericht door 1thea » wo 14.03.2007 09:50

Hallo Kees,

Bedankt voor je reactie ik zal ze zeker gaan kopen voor we weg gaan. Ik heb veel gelezen op deze site en dat het effect van vliegen heel verschillend is. Maar de meeste mensen doen het gewoon. Dus dat maakt het toch wat minder angstig.Verder wil ik toch nog naar de huisarts in verband met de kaken. ik heb namelijk versleten kaken. Misschien dat dat toch van invloed kan zijn. Ik weet het niet.

Groetjes Thea de Vries

Kees

Bericht door Kees » wo 14.03.2007 13:21

1thea schreef:Hallo Kees,

Bedankt voor je reactie ik zal ze zeker gaan kopen voor we weg gaan. Ik heb veel gelezen op deze site en dat het effect van vliegen heel verschillend is. Maar de meeste mensen doen het gewoon. Dus dat maakt het toch wat minder angstig.Verder wil ik toch nog naar de huisarts in verband met de kaken. ik heb namelijk versleten kaken. Misschien dat dat toch van invloed kan zijn. Ik weet het niet.

Groetjes Thea de Vries
Beste Thea,

Altijd verstandig om naar een arts te gaan.
Wees assertief en laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Desnoods eenn second opinion vragen bij een andere arts.
Groeten,

Kees.

Meta

Bericht door Meta » do 15.03.2007 06:29

Kaakgewricht??????????

Ik ben een tijdje geleden naar een Kaakchirurch geweest, heb een plaatje gekregen, om de kaken te ontlasten!, dat ik 's nachts in moet houden, de T werd alleen maar erger.

Ben daarna naar een andere kaakchiruch geweest, die mij vertelde dat het plaatje niet goed was en aangepast moest worden.

Gisteren het nieuwe plaatje gekregen met de meededeling dat zoveel mogelijk in te doen. Ook als het kan overdag.

Dus heb ik trouw gisteren de hele dag en vannacht het plaatje ingehouden en NU?????
Inmiddels ben ik al twee uur wakker en weet niet waar ik het zoeken moet, Het is nog nooit zo erg geweest.!!!!!!!!!!!

Toch werkt bij mij de test zoals Kees dit topic mee begint ook!!!!!

Ik weet het niet meer. Ik hoop dat de Neuroloog voor mij een ander advies heeft, of komt het door nog iets anders?????? ik Begin aan van alles te denken, de PC mischien???
:shock: :shock: :shock:

Groet Meta

1thea

Bericht door 1thea » do 15.03.2007 09:57

Hallo Meta,

Wat vervelend voor je. Denk je dat je er wat aan doet, en dan wordt het alleen maar erger. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Soms word ik s'nacht wakker van de T, maar vaak val ik ook weer in slaap. Dan denk ik moet toch maar eens naar het audiologisch centrum. Moet mijn gehoor eigenlijk allang weer laten meten. Misschien dat ik dan ook een soort ruis markeerder kan krijgen. Op het moment dat je dan wakker ligt, je deze kunt gebruiken. Want slapp tekort is ook niet bevordelijk voor de T. Maar dat is natuurlijk wel bekend. Je maakt je toch we; gauw zorgen als het erger wordt, dat herken ik wel. Toch probeer ik de baas te blijven over de T en niet andersom. Ik wens je sterkte en hopelijk wordt het gauw minder.

Groetjes Thea

Janneke

Bericht door Janneke » zo 28.10.2007 00:00

heeft Meta nog contact gehad met een fysiotherapeut die zich met de kaak bezig houdt?

Ik plak even een onderstaand stukje dat ik vond op de website van het UZA. Het kaakgewricht wordt hier niet genoemd, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat spanning in de kaak ook wel eens een oorzaak van Tinnitus kan zijn.

http://www.maguza.be/artikel_detail.asp?IdArtikel=102

Tinnitus als gevolg van verhoogde spierspanning

'Bij een andere groep van patiënten is niet een ooraandoening, maar verhoogde spierspanning in het hoofd-halsgebied de oorzaak', vervolgt Van de Heyning. 'Die spanning kan op haar beurt een gevolg zijn van tal van factoren : tandenknarsen, een whiplash of andere nekklachten, stress… Maar ook een depressie kan aanleiding geven tot oorsuizen.'
In veel gevallen moeten deze patiënten zelf aan een aantal zaken werken. Ze moeten bijvoorbeeld leren omgaan met stress of hun depressie overwinnen. Vaak is het ook al een hele stap vooruit als ze inzicht hebben in het probleem. Als ze weten waar hun tinnitus vandaan komt en welke factoren er een invloed op hebben, kunnen ze er beter mee omgaan.

Joop46

Oorsuizen door overbelaste kaakspieren en -gewricht?

Bericht door Joop46 » za 26.01.2008 12:01

Sinds ruim een week heb ik flink last van oorsuizen in de vorm van een hoge pieptoon in het linkeroor. Na ongeveer 4 dagen kwamen daar wat bijgeluidjes met een hogere frequentie bij, een beetje zoals korte golfzenders op de radio piepen. Zoveel mogelijk op de bank gelegen en vrij plots nam het geluid af tot zo’n 10 a 20%. Op een gegeven moment was het zelfs even helemaal weg! Dat voelde goed, dus ik ben die dag meer gaan ondernemen. Dat kwam me duur kwam te staan, 's avonds zwelde het geluid weer aan tot oorspronkelijke sterkte en het heeft de hele nacht en ochtend geduurd voordat het weer begon af te zwakken (naar zo’n 80%).

De oorzaak kan volgens mij tweeerlei zijn: hoge bloeddruk (vorige week geconstateerd en inmiddels gestart met beta blokker) of overbelasting van het kaakgewricht en –spieren. De huisarts houdt het op het laatste en schrijft rust voor. Daar valt wat voor te zeggen, want de afgelopen jaren ben ik in door hoge werkdruk, veel te weinig rust, beweging en ontspanning in toenemende mate gaan kaakklemmen - bij zowat elke inspanning, maar ook ’s nachts. Ik stond de laatste paar weken regelmatig op met een pijnlijk gebit. Daarnaast liep ik de hele dag op mijn lip te bijten, zo erg dat mijn ondertanden zichtbaar slijten. Ik knars echter niet.

Daarnaast heb ik de neiging om op kantoor steeds in elkaar te duiken en verkrampt te zitten, waardoor ik herhaaldelijk nekklachten (aanhechting op schedel en halsspieren voor) heb gehad.

Het kaakgewricht voelt prima, mijn kaakspieren zijn de laatste paar weken stram en gespannen. Ik heb geen oorpijn of aangezichtspijn en volgens de huisarts zitten er geen verstoppingen of ontstekingen. De piep in het linkeroor kan met de volgende handelingen flink worden versterkt:
· Als ik mijn mond meer dan half open doe;
· Bij het hoofd naar linksachter strekken;
· Als ik met mijn hand hard op mijn voorhoofd druk;
· Als ik met mijn tong linksachter op de onderkaak druk en
· Als ik met matige of hoge druk rechts kauw.

Ik probeer de kaak nu zoveel mogelijk te ontzien. Zachtjes bijten, zo weinig mogelijk kauwen, alleen links kauwen, niet ver opensperren en de kaak- en nekspieren niet aanspannen maar vooral bewust ontspannen. Ik vraag me echter af of dit tot verbetering zal leiden en of er nog aanvullende behandeling nodig/mogelijk is.

Wie kan me helpen?

Joop

Kees

Bericht door Kees » za 26.01.2008 13:30

Beste Joop,

Hoge bloeddruk kan inderdaad één van de oorzaken van Tinnitus zijn.
Maar ook langdurige stress is een boosdoener.
Door deze stress krijg je overdruk in het binnenoor waardoor het
binnenoor beschadigd wordt en er dus Tinnitus kan gaan ontstaan.

Maar kijk uit met de Bètablokkers daar zitten er ook bij die Tinnitus kunnen laten ontstaan.
Kijk hiervoor op de site van de NVVS.

http://www.nvvs.nl/download/meniere/weetwatuslikt.pdf
http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000011

Ook op mijn site staat een lijst met verdachte medicijnen.
http://home.hccnet.nl/c.j.de.vries/medicijnenlijst.htm
Groeten,

Kees.

opa cor

kaakgewricht

Bericht door opa cor » za 26.01.2008 20:14

Zoals je kunt lezen in mijn voorgaande berichten krijg
ik chiropractische behandelingen. Mijn behandelaarster
neemt daarbij ook het kaakgewricht onderhanden.
Voor wat betreft de t is daarbij nog geen resultaat
merkbaar.
Wel neemt zij veel stress weg en heb ik sindsdien geen
meniere aanvallen meer gehad.
Toch een positief resultaat

vr. gr.

opa cor

Kees

Bericht door Kees » zo 27.01.2008 10:46

Beste mensen,

Soms kunnen ook Osteopatische behandelingen helpen tegen Tinnitus.
Hieronder nog een verhaal hierover.
Bedenk wel dat het dus niet altijd helpt, want die garantie kunnen we ook nooit geven.
Maar ik ken Bieke, zei is hier ook heel serieus mee bezig.

Osteopathie als behandelwijze voor de Tinnituspatiënt ?

Osteopathie is een manuele geneeswijze waarbij het bewegen van het menselijk
lichaam wordt gebruikt om normale lichaamsfuncties te herstellen of te behouden.
Zo wordt bewerkstelligd dat het lichaam in staat is zichzelf te genezen van stress,
trauma of ziekte waaraan het werd blootgesteld.
Restrictie van beweging of veranderde tonus en elasticiteit van
weefsels kunnen gerelateerd worden aan veranderde fysiologische,
emotionele en mentale processen in het lichaam.
Met het bewegen van het lichaam wordt niet enkel het voortbewegen van de mens bedoeld,
maar beweging van alle weefsels ten opzichte van elkaar, dus
ook van inwendige organen en lichaamsvloeistoffen.
Om te helen of gezond te blijven moet ieder celletje in je lichaam
voortdurend gevoed worden en afvalstoffen moeten worden afgevoerd en verwerkt.
Het lichaam gaat hierbij als een eenheid te werk.
De verschillende stelsels, systemen beïnvloeden elkaar.
Tinnitus is een aandoening waarvoor zelden een enkelvoudige
en duidelijke oorzaak aan te tonen is.
Tinnitus is aanvankelijk een soort alarmsignaal van een overbelast of beschadigd systeem.
In de eerste plaats denken we hierbij natuurlijk aan het gehoororgaan zelf,
maar ook bvb. een verstoorde nierfunctie of schildklierfunctie kan aan de basis liggen.
Om het probleem Tinnitus te bekijken moeten dan ook verschillende systemen
in beschouwing genomen worden: het zenuwstelsel, verterings- en
uitscheidingsstelsel, het hormonaal stelsel, het bewegingsstelsel.
Mogelijke oorzaken van Tinnitus kunnen te maken hebben met:
de samenstelling van het binnenoorvocht en de werking van de haarcellen,
de druk in het binnenoorvocht, compressie van de gehoorzenuw,
invloed van het centraal zenuwstelsel op het binnenoor,
overactiviteit van bepaalde hersendelen.
Het autonoom zenuwstelsel speelt hierbij een sleutelrol.
Dit stelt zich in op actief, klaar voor de strijd. Dit heeft echter als
gevolg dat het alarmsignaal Tinnitus blijvend aandacht krijgt.
De Osteopaat onderzoekt en behandelt zonodig de verschillende
betrokken systemen vanuit zijn Osteopathische achtergrond,
met de mogelijkheden en de beperkingen van de manuele technieken.
Omdat beweging een cruciale rol speelt is diagnosestelling binnen de
osteopathie gebaseerd op andere gegevens dan dewelke in
de reguliere geneeskunde worden gehanteerd.
Zo is bvb. een torsie in de schedelbasis een Osteopathische dysfunctie
en gaat samen met functieveranderingen in de schedel.
Dit gaat echter niet noodzakelijk gepaard met een klassiek
ziektebeeld en dus ook niet met een reguliere diagnosestelling.
In een eigen onderzoek hebben we de waarde van osteopathie
voor chronische Tinnitus-patienten pogen te evalueren.
We konden concluderen dat het algemeen welbevinden,
de gezondheidstoestand en de ervaren luidheid van de
Tinnitus positief werden beïnvloed.
De afname van de ervaren luidheid van de Tinnitus correleerde
met een verbeterd algemeen welbevinden.
De ervaring uit de praktijk leert dat Tinnitus-patienten met bijkomende
lichamelijke klachten baat kunnen hebben bij een Osteopathische behandeling.
Als er geen klachten buiten de Tinnitus aanwezig zijn, lijkt osteopathie minder efficiënt.
Tinnitus die ontstaan is na een hoofd of nektrauma vormt een goede indicatie,
maar ook Tinnitus met drukgevoel in hoofd en oor kan goed behandeld worden.
Ook voor kaakgewrichtproblematiek kan osteopathie helpen.
Een algemeen verhoogde spanning in het autonoom zenuwstelsel
kan met Osteopathische technieken getemperd worden.
Door technieken op de inwendige organen kunnen vertering en uitscheiding
bevorderd worden wat gunstige invloed heeft op de samenstelling van het binnenoorvocht.
Osteopathie is niet invasief en kan mits uitsluitingsdiagnostiek veilig worden toegepast.
Osteopathie kan de levenskwaliteit verbeteren en zeker een
toegevoegde waard betekenen voor de Tinnitus-patient.

Drs. Bieke Verhaverbeke, Osteopaat DO-MRO
Groeten,

Kees.

opa cor

bericht

Bericht door opa cor » zo 27.01.2008 16:48

In aansluiting op het bericht van kees omtrent osteopathie kan ik
melden begin 2007 5 behandelingen osteop. gehad te hebben.
Omdat resultaat uitbleef ben ik daar, op advies van de osteopaat,
mee gestopt
Daarna ben ik medio 2007 overgegaan naar chiropr.
Beide behandelingen zijn prettig . Het is eerste lijns geneeskunde.
Worden deels vergoed mits men een aanvullende zorgverzekering heeft vr.gr opa cor

babs

Nuttige links voor mensen met Tinnitus en Hyperacusis

Bericht door babs » ma 07.04.2008 22:25

Allemaal waarheden over oorzaak en gevolg heb ik hier gelezen.

Maar nu wat oefeningen in het kader van de zelfgenezing!

Meestal hebben mensen met kaakproblemen een overbite, dat is een te grote ruimte tussen de boven en onderkaak die goed zichtbaar als je je kaken netjes op elkaar hebt zitten.

Of je nu met beugels gaat werken of dat dit op oudere leeftijd niet meer zo eenvoudig is om aan te beginnen, de volgende oefening biedt een heerlijke ontspanning in de kaken en haar aanverwante gebieden.

Met als gevolg, grotere pauzes tussen de oorsuizingen.
Minder tandenknarsen en/of klemmen in de nacht.
Minder nagelbijten.

Wat Kees hierboven schreef over de loop van zenuwen vlak achter de kaakkopjes, klopt als een bus.
Het is dus erg zinvol, ook bij slijtage van deze gewrichten, dagelijks een paar maal te oefenen.

De oefening is gericht op het afleren en ontlasten van te grove bewegingen, die vaak de mond onnodig ver moet openen.

Dat kan gebeuren tijdens een vreselijke lachbui, bij uitbundig en te veel praten, bij het happen in een harde appel, bij het afhappen in een stokbroodje en het veelvuldig kauwen op kaugom of snoepgoed.
En harde noten doorbijten, is ook zoiets wat negatief werkt op de kaakgewrichten.

Je kunt tijdens het oefenen precies voelen wanneer je je mond te ver opent en meot dat dus afleren.

Je moet leren daar een nieuwe gewoonte van te maken en het is niet eenvoudig het vol te houden, sprak zij uit ervaring.

Ga rustig zitten en laat je mond openvallen, doe alsof je een slome drol bent die niet snapt wat er aan de hand is.

Dan leg je je middelvinger van je linkerhand, op je gezicht, vlak voor je oor.
Als je wat heen en weer wiebelt met je kaken voel je precies of het kaakkopje eruit schiet en wanneer niet.

Het kaakkopje moet op zijn plaats blijven tijdens de oefening.

Die linker middelvinger is dus de controleur van het gezelschap.

Dan breng je je rechterhand naar je gezicht en plaatst je duim en wijsvinger om je omlaaghangende kin.
Je middelvinger, die daarboven ligt, zet je onder je neus.

En vervolgens ga je wat happen als een vis op het droge.

Door de specifieke stand van de vingers kan je mond maar tot een bepaalde hoogte open.

Dit doe je tien keer, heel rustigjes en dat drie keer per dag.
je hebt de neiging het snel te doen omdat je normaal gesproken door je neus ademt en niet door je mond, wandaar dat je het kalmpjes aan moet doen.

Veel plezier ermee...
vrgr Babs

NielZ

Bericht door NielZ » wo 23.04.2008 21:02

Woah.. wel heel veel informatie in dit topic.

Punt 1 heb ik, 2 niet duidelijk aanmerkbaar, 3 overduidelijk.
Kaakproblemen? Ja, zeker. Zowel mijn huisarts als fysio weet dat.

Voor mijn tinnitus bij de huisarts merkte hij dat mijn kaak in mijn recht oor net tegen mijn trommelvlies aan duwd. (zo heb ik het iig begrepen, heb wel aan bijde oren T).

Hij zei dat ik maar eens mijn wijs en index vinger op de plek moest leggen waar mijn onderkaak aan mijn schedel vast zit (zijkant van je hoofd, vlak bij je oren, net iets onder het midden). Ik voelde dan ook dat aan de rechterkant mijn vingers meer werden weg geduwd dan links als ik mijn mond open doe (--> kaken van elkaar af doe).

Dus, op naar de fisio, in elkaar gedrukte rug, bouwt spanning op in de nek en zo komt eigenlijk alles als een soort ketting reactie vast te zitten.

Het hielp enigsinds, niet echt denderend resultaat.
Zal eens keer op mijn gemak al deze posts hier doorlezen.

Nog even 1 snelle vragen wat betreft vliegen.
Ik heb ER25 van beter horen qua oordoppen (reductie van 25DB). Deze oordoppen voldoende voor een vlucht van 2 uur?

Plaats reactie