Tinnitus en kaakgewricht

Moderators: moderator, forumadmin

Jan-Peter

Bericht door Jan-Peter » zo 07.03.2010 16:57

Bij mij ongeveer de zelfde klachten,maar ook als ik mijn onderkaak naar voren beweeg hoor ik een vreselijk gepiep ,ook bij het geeuwen hoor ik die vreselijke herrie door mijn hele hoofd.
Ik heb tinnitus aan het rechter oor maar links begint het zo nu en dan ook aardig mee te doen.
Is er toevallig in de buurt van Noord Holland geen praktijk die met het DIR systeem werkt of is Kerkdriel voor mij het dichtste bij.

spock23

kaken

Bericht door spock23 » di 07.12.2010 15:10

Ik had al langer last van kaakproblemen, maar nooit van een T in de oren. Mijn piep komt echter van ontploffende vuurwerk die ik naar mijn hoofd kreeg. Gisteravond echter tijdens het eten bemerkte ik dat mijn kaak kraakte in al zijn voegen en dat ik een pijnsteek in het rechteroor voelde, en dat deze nu nog steeds pijnlijk aanvoelt, maar ik kan erop drukken en geeuwen dan hoor ik de t niet anders. Het enige is dat mijn achterste kies van de bovenkaak dan altijd pijn doet en deze wil men nu gaan verwijderen, maar ja, wat gaat er dan gebeuren met de T? Ik weet niet of dit wel zo handig is.

Angelina123

Re: Tinnitus en kaakgewricht

Bericht door Angelina123 » zo 12.05.2013 14:40

Vraagje ik heb sinds 6 weken Tinnitus, heb infuurftherapie in Duitsland geprobeerd en heb nu ook idd een bit/splint sinds een week.
Maar deze is alleen gemaakt met een afdruk is dit voldoende of moet het echt met een computer hoor hier en daar verhalen dat dit beter is.
Hoor het heel graag.

groetjes Angelina

jvdhammen

Bericht door jvdhammen » zo 08.12.2013 18:37

http://translate.google.nl/translate?sl ... -tinnitus/

Somatische Tinnitus
Somatische tinnitus is een aandoening waarbij de sensorische systeem in het lichaam veroorzaken, verergeren of beïnvloeden tinnitus andere manier. Het woord somatische is
uit het Grieks en betekent "van het lichaam." Somatische signalen zijn sensorische signalen en worden gegenereerd uit spier positie sensoren in het gezicht, nek, hoofd, romp,
armen, tong, en het kaakgewricht (TMJ).

Een van de meest voorkomende somatische storende signalen optreedt met spierspasmen van de musculus (SCM) .1 Dit is de grote spier onder het oor aan beide zijden van
de nek die werkt om de kop te draaien. Bij sommige patiënten, iets dat torsie van de nek oorzaken, zoals het gebruik van een kussen in de nacht, buigen van de nek te kijken
door een microscoop, of een aantal activiteiten veroorzaakt een spierkramp die tinnitus produceert. De spasmen en resulterende tinnitus kan niet onmiddellijk gebeuren, maar
kan enkele uren starten nadat de nek wordt gedraaid.

Een zeer klein aantal mensen kunnen tinnitus moduleren door bewegingen van hun ogen. Dit staat bekend als-blik opgeroepen tinnitus.

Gebitsproblemen en TMJ dysfunctie zijn andere voorkomende oorzaken van tinnitus. Tandabcessen of beïnvloed verstandskiezen kunnen tinnitus veroorzaken. TMJ dysfunctie
treedt op wanneer de onderkaak is niet op een lijn met de schedel.

Somatische tinnitus komt meestal voor bij slechts een oor. Er zijn een aantal van tinnitus eigenschappen die een somatische component suggereren:

1 - Intermittentie,
2 - Grote schommelingen in luidheid,
3 - Variabiliteit van de locatie,
4 - dagelijks patroon,
5 - Geen gehoorverlies maar hoofd, nek, of tandheelkundige belediging.

Het DCN is de belangrijkste hersenstam regio doorgeven auditieve signalen naar de auditieve cortex hersengebied. Het ontvangt auditieve signalen van de haarcellen in het
slakkenhuis, waarbij geluid wordt waargenomen, alsmede signalen over oogbewegingen. Verder ontvangt de bovengenoemde signalen van spieren positiesensoren en stuurt
deze naar andere gebieden van de hersenen.

Sensorische gegevens van spieren en akoestische gegevens van de oren zowel doorgegeven aan de hersenen op bijna hetzelfde punt in de hersenstam.

Het DCN kan beschadigd een aantal verschillende manieren. Noise trauma veroorzaakt schade, en slagen op het hoofd, whiplash, TMJ dysfunctie, tandenknarsen (bruxisme),
spierspasmen of sommige ziektetoestanden. Onderzoekers op dit moment van mening dat zodra de DCN is beschadigd, neuronale structuren voer een hyperactieve staat en
overspraak optreedt tussen de auditieve en zintuiglijke signalen. Dit is wanneer zintuiglijke input kan van invloed zijn auditieve input en veroorzaken, verergeren of anderszins
moduleren tinnitus.2

Hoewel het geluid en fysische sensaties lijken afkomstig te zijn uit het oor, onderzoekers geloven dat de zenuwimpulsen niet worden gegenereerd in het oor zelf, maar in het
DCN. Omdat de DCN zo belangrijk tinnitus, wordt vaak gezegd dat tinnitus primair hersenen fenomeen. Bewijs hiervan is dat tinnitus nog kunnen optreden na de gehoorzenuw
is gesneden. Ongeveer 50% van die patiënten, die nu volledig doof, nog steeds ervaren tinnitus.3

Robert Levine, MD dat somatische modulatie van tinnitus is heel gebruikelijk in de klinische patiënten met oorsuizen. In een studie van 70 opeenvolgende patiënten in zijn kliniek
tinnitus, vond hij dat 68% somatisch kunnen moduleren hun tinnitus met hoofd of nek maneuvers.4 Toen hij kaak manoeuvres toegevoegd aan de testbatterij, het percentage
van degenen die somatisch kunnen moduleren hun tinnitus roos tot 80% .5

Notitie van de Auteur: Ik kan mijn steady-state tinnitus niet moduleren door bewegingen van mijn hoofd, nek of kaak. Echter, als ik stak mijn onderkaak ik een nieuwe tinnitus
geluid dat gaat door totdat ik ontspannen de kaak. Dus ik kan een aparte, somatische tinnitus creëren door kaak beweging.

Behandeling Opties
Er zijn meerdere behandelingsopties voor somatische tinnitus. De meeste betrekken ontspannen van de spieren die kunnen worden veroorzaakt tinnitus. Voor mensen met TMJ
dysfunctie , er zijn behandelingen beginnen met een hapje bewaker om de TM gezamenlijke lijn.

Dr A. Bjorne bij Ystad Hospital in Zweden heeft behandelingen ontwikkeld voor somatische tinnitus die variëren van beet bewakers stretching en ontspanningsoefeningen die kan
worden gedaan op home.6 Behandeling van de spierspanning in de kaak en de nek toont een significante vermindering van tinnitus ernst.

Biofeedback is gevonden zeer nuttig voor dit type tinnitus zijn. In biofeedback, zijn spier-signalen bewaakt en teruggekoppeld naar de patiënt door middel van een computer.
De patiënt kan leren geleidelijk aan spieren die eerder buiten de controle waren. Er zijn biofeedback klinieken in alle grote steden van de VS.

Een andere optie behandeling is transcutane elektrische zenuwstimulatie (TENS). Deze draagbare apparaten zijn aangesloten op de huid met behulp van elektroden. Zij zijn
bevestigd aan de huid nabij het oor en als stroom door, verhogen ze de remmende werking van het DCN, waardoor tinnitus.

Een kleine studie toonde 46% van de deelnemers was verbeterd of volledig verdwenen tinnitus met behulp van een TENS unit. 7 Patiënten gebruiken de eenheden thuis voor
twee uur per dag gedurende twee weken de tijd. Onderbroken "schrijfmachine" type van tinnitus was het meest ontvankelijk. Somatische tinnitus zonder otologische ziekte had
betere respons dan tinnitus geassocieerd met otologische oorzaken.

moderator
Site Admin
Site Admin

Bericht door moderator » ma 03.11.2014 11:25

HAllo allemaal,

Ik heb vier jaar Tinnitus (erg harde piep in beide oren) en Hyperacusis, heb al allerlei behandelingen gehad, zonder veel succes. Ben ook arbeidsongeschikt, omdat ik vooral vanwege d H nauwelijks normaal kan functioneren.

Laatst was ik bij de tandarts (na vijf jaar, ik kneep hem! Maar mijn gebit is op zich gezond en in orde )
en die zei dat ik tandenknars en ze raaddde me aan om een split (bitje) te nemen.
Nu heb ik al het een en ander erover gelezen, op dit forum maar ook op andere sites, dat de split helemaal niet werkt, of de T zelfs doet vergergeren.

Omdat mijn klachten zo erg zijn zou ik heel graag ervaringen horen van anderen. Zo langzamerhand heb ik geleerd heel voorzichtig te zijn met nieuwe behandelingen / aanpassingen, omdat het zeker niet altijd zo is dat als het niet baat, het ook niet schaadt. Integendeel, zelfs. Helaas.

Ik weet dat de beslissing uiteindelijk bij mezelf ligt, maar ik zou toch heel graag de menigen/ervaringen van anderen hierover lezen.

Alvast veel dank,

Groetjes, Stephanie

Martina37

Bericht door Martina37 » vr 28.09.2018 02:11

Hallo ik wil ook even mijn verhaal doen.
Ik heb nu sinds ruim 3 jaar last van Tinnitus, maar ook van tandenknarsen.
Helaas is hierdoor mijn gebit zo beschadigd dat mijn tanden afbraken (ook omdat ze al zwak waren door medicatie die ik slik)
Heb inmiddels een klikgebit gekregen omdat een gewoon gebit teveel problemen gaven met eten en het tandenknarsen.
Ook heb ik begin vorig jaar mijn kaakkopje gebroken aan de linkerkant tijdens een struikelmoment.
De Tinnitus is gekomen na een oorontsteking maar is nooit meer verdwenen.
De huisarts zegt dat ik er maar gewoon mee moet leren leven en dat het mijn bloedstroom is die ik hoor stromen.
En dat dit erbij hoort als je wat ouder wordt.
Zelf heb ik ook het idee dat mijn tandenknarsen mijn tinnitus in stand houdt en ik voel ook heel veel spanning in mijn nekspieren (hoge spierspanning)
Maar weet niet meer waar ik nu terecht kan met mijn klachten, want mijn huisarts neemt me niet serieus en geeft geen verwijsbrief.
en mijn tandarts weet niet wat ie aan moet en zegt dat ik mijn gebit maar uit moet leggen. Maar ook dan voel ik dat mijn kaken klemmen.
Soms voel ik me echt wanhopig.

Plaats reactie