Cursus van de zorggroep tinnitus van het UMC Utrecht

Plaats hier uw ervaringen met begeleiding, therapie en wat het u heeft opgeleverd.

Moderators: moderator, forumadmin

Lalien

Cursus van de zorggroep tinnitus van het UMC Utrecht

Bericht door Lalien » do 21.10.2010 21:20

Ik kreeg vandaag per post een uitnodiging van het UMC Utrecht om deel te nemen aan de cursus "tinnitus tips en trucs".

De omschrijving: in deze cursus kunt u via verschillende technieken en oefeningen leren meer controle te krijgen
over het oorsuizen en de invloed ervan op uw functioneren. In de cursus wordt informatie gegeven over tinnitus
en de oorzaken en gevolgen, wordt in de groep gesproken over algemene en bijzondere moeilijkheden
en worden praktische oefeningen gedaan. Ook krijgt u opdrachten om thuis aan de slag te gaan.
De cursus lost uw tinnitusklachten niet op. Wel leert u hoe u zelf de negatieve gevolgen van tinnitus kunt beperken
en in het dagelijks leven er minder hinder van kunt ondervinden.

De cursus wordt gegeven door een psycholoog en maatschappelijk werker van de zorggroep tinnitus van het UMC Utrecht

De cursus vindt plaats in een kleine groep van ongeveer 8-10 personen en bestaat uit 5 bijeenkomsten van ongeveer 2 uur per keer
--> iedere week op donderdag van 17-19 uur en de cursus start op 6 januari 2011.

Ook al lijkt het in de verste verte niet op de echte TRT-training, ik ga me hier denk ik toch maar voor opgeven.
Het contact met lotgenoten kan ik tegen die tijd wel aan (wilde de cursus van september nog niet omdat ik toen bang was
om te veel met de tinnitus bezig te zijn) en het lijkt me ook wel "leuk"... Gedeelde smart is halve smart, niet waar?!

Wellicht ook nog wat voor anderen uit het midden van het land.....?

Groet, Lilian

ps1. wél dus weer die demotiverende zin: De cursus lost uw tinnitusklachten niet op..
Het blijft toch wel erg kl... dat er gewoonweg bijna niets aan te doen valt...

ps2. valt het jullie nu ook zo op dat je steeds een rode kronkel onder het woord tinnitus krijgt???
Het begrip is dus ook nog niet tot de spellingcontrole doorgedrongen... of zouden we consequent van oorsuizen moeten spreken?

Frits

Re: Cursus van de zorggroep tinnitus van het UMC Utrecht

Bericht door Frits » do 21.10.2010 22:22

Je steekt altijd wat van op. En vijf avonden is te overzien.

Nee, er is nog niet veel aan te doen. Zeker niet door psychologen.

Maar laat de hoop niet zakken. Op den duur komt er wat. Maar wanneer?

Moed houden, zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Frits op vr 22.10.2010 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Bericht door Kees » vr 22.10.2010 16:00

Kronkel onder het woord Tinnitus, klopt wel.

Maar bij mij niet, gewoon even bijvoegen in de database van Word.
Ik schrijf het ook altijd met een hoofdletter, Tinnitus, Hyperacusis enz.

Jammer dat ze het 'savonds doen, ben je meestal door je energie heen, geen goede keuze dus.
De hele tijd trouwens niet, meestal eten mensen toch tussen 17.00 en 19.00 uur?
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

betty van bemmel
Contacteer:

ik heb me ook opgegeven

Bericht door betty van bemmel » vr 22.10.2010 16:21

Hoi Lilian,

Ook ik heb me opgegeven voor de training en kijk er al naar uit.
Een echte training kan het niet zijn met 5 keer 2 uur.
Heb in Ede de TRT gedaan, heb er heel veel van geleerd en opgestoken.

Ik hoop dat wij T patiënten er wel wat aan zullen hebben, m.i. is elk handvat er een.
Persoonlijk denk ik dat er voor ons als Tinnitus patiënt onderling ook best wel wat uit te halen is door onze ervaringen met elkaar te delen, nu staat elk geval natuurlijk wel op zich, maar mogelijk komen er tips en trucs die ons weer een poos vooruit kunnen helpen.

Groetjes Betty
Ben dol op geluid, maar hou van stilte

Kees

Re: ik heb me ook opgegeven

Bericht door Kees » vr 22.10.2010 16:30

Dat is zo, ik heb de therapie in Ede ook gevolgt, dat ging over elf maanden één dag ik de week.

Dat is iets anders als 5 keer van 2 uur.
Maar je zult er allicht iets van opsteken, dus gewoon doen. :cool:
Groeten,

Kees.

Lalien

Bericht door Lalien » vr 22.10.2010 17:10

Ik heb me opgegeven! Snap ook wel dat het niet in verhouding staat tot de echte TRT maar alles is meegenomen inderdaad....

@ Betty: jij ook de cursus van januari 2011? Weet jij hoe het met de kosten van die cursus zit?

@ Kees: mij kwam het tijdstip wel goed uit gelukkig. Geen gedoe met mijn werk en ik ontloop de avondspits met 2 kinderen.... ;-)

betty van bemmel
Contacteer:

Bericht door betty van bemmel » vr 22.10.2010 20:19

Hoi Lilian,

Ja ik start ook in januari 2011, hoe het met de kosten zit durf ik je niet te vertellen, ik weet het niet, ik heb n.l. een uitnodiging van het UMC gehad, neem aan dat het UMC de kosten zal regelen, misschien wel uit de AWBZ.

Lalien

Bericht door Lalien » vr 22.10.2010 20:31

Ik heb ook een uitnodiging van het UMC gehad en daar stond inderdaad niks in over kosten. Vandaar dat ik 't me afvroeg!
Misschien dat ik nog een mailtje stuur naar Lieftink.

Die van jou start ook op 6 januari? Ik heb trouwens nog geen bevestiging... Wellicht gaan wij elkaar dus in real life ontmoeten??

Kees

Bericht door Kees » za 23.10.2010 12:40

Normaliter wordt TRT betaald via de AWBZ.

Alleen de reiskosten zijn altijd voor eigen rekening.
Groeten,

Kees.

betty van bemmel
Contacteer:

Bericht door betty van bemmel » za 23.10.2010 15:31

Lilian,

De cursus waar ik me voor op gegeven heb start op 6 januari 2011 van 17.00 tot 19.00 in het UMC, waarschijnlijk hebben we het over de zelfde cursus.

Ik heb de brief van de week binnen gekregen en heb me zowel schriftelijk als via de mail aangemeld.

Misschien is het nodig om snel te reageren, in de brief staat "Reageert u alstublieft zo snel mogelijk Cursus deelname vindt plaats in volgorde van aanmelding".

Er doen 8 tot 10 personen mee aan deze training het zou zo maar kunnen zijn dat hij snel vol zit.

Zou me eerst aanmelden en later zorgen maken over de kosten, blijkt straks na navraag dat je de kosten zelf moet betalen en kan of wil je dat niet, dan kan je m.i. altijd nog afzeggen zodat een andere persoon je plaats kan innemen.

Doe je het andersom, dan heb je kans dat je al niet meer mee kan doen omdat ze vol zitten, zou mogelijk een gemiste kans voor je zijn omdat ik begrijp dat je het nu aan kunt.

En zoals al onze lotgenoten schrijven, NIET GESCHOTEN IS ALTIJD MIS.

Misschien zien we elkaar dan op 6 januari, zou wel leuk zijn.

Groetjes Betty

Lalien

Bericht door Lalien » za 23.10.2010 18:39

Hoi Betty,

Dat is inderdaad dezelfde cursus! Ik heb het formulier al op de post gedaan maar ik zal er ook nog een mailtje achteraan sturen!

Dus hopelijk kunnen we allebei meedoen! En gaan wij elkaar ontmoeten..... :gg2:

Groet, Lilian

betty van bemmel
Contacteer:

Bericht door betty van bemmel » ma 25.10.2010 10:28

Ben blij dat er nu in het midden van het land een cursus is.

Ik heb in 2006 de TRT in Ede gevolgd, heb er heel veel van geleerd en ben nog steeds blij dat ik hem heb kunnen volgen.

Het enige wat me opbrak was de afstand, ik woon zelf in Nieuwegein en de TRT was in Ede, is iets van 70 of 80 km enkele reis, ik heb diverse keren de energie uit mijn tenen moeten halen.

Nu wordt deze training in Utrecht gegeven, slechts 15 min met de auto is voor mij heel goed te doen kijk er al naar uit.

Lilian, als we het geluk hebben mee te kunnen doen, zien we elkaar daar, gezellig, ik hoop dat het voor jou ook niet te ver is.

Groetjes Betty

Lalien

Bericht door Lalien » di 26.10.2010 12:54

Hoi Betty,

Ik heb in ieder geval al per mail een bevestiging van mijn aanmelding gehad van Lieftink. Met het verzoek nog een aantal vragenlijsten in te vullen.
Hij had het over nader kennismaken in januari dus ik neem aan dat ik er bij zit :-)

UMC Utrecht is voor mij prima te doen. Ik woon in Bilthoven en werk in Utrecht dus ik ga er gewoon vanuit mijn werk naar toe!

Heb jij ook al een bevestiging gehad?

Groet, Lilian

betty van bemmel
Contacteer:

Bericht door betty van bemmel » di 26.10.2010 13:09

Hoi Lilian,

Ik kreeg gisteren van Lieftink een mail met het verzoek een afspraak in november te maken om nog aanvullende informatie te verstrekken, in de mail stond:

Aangezien u niet via onze Zorggroep Tinnitus bent aangemeld, ontbreken bij u nog enige intake-gegevens over uw klachten en de hoeveelheid last.
Omdat we van alle deelnemers deze gegevens compleet moeten hebben,
wil ik u graag uitnodigen voor een afspraak om kennis te maken en de
ontbrekende informatie door te nemen.

Ik heb terug gemaild dat ik aan de TMS studie in het UMC mee doe, en dat daar m.i. een dossier van mijn T aanwezig moet zijn.

Ik kreeg onderstaand als antwoord:

Dank voor uw reactie.
U heeft gelijk. Door mee te doen met het TMS-onderzoek heeft u al de gevraagde gegevens waarschijnlijk al doorgegeven.
Ik zal het nog even nagaan, maar als u niets meer van mij hoort, is alles oke.
Ik zie u dan in januari 2011.
U krijgt in december nog wat nadere informatie over de cursus.

Uit bovenstaande mail begrijp ik dat ik mee doe, dus we gaan volgend jaar gezellig met z'n twee naar de training, ben benieuwd, kijk er al naar uit.

Groetjes Betty

betty van bemmel
Contacteer:

voor jou helemaal TOP, is een goede locatie

Bericht door betty van bemmel » di 26.10.2010 13:16

Hoi Lilian,

Voor jou is het helemaal goed te doen zeg, je komt er als het ware langs als je naar huis gaat, helemaal TOP.

Gelukkig maar, ik weet uit ervaring en denk jij ook, dat veel dingen inmiddels een belasting kunnen zijn, waar je voor je T je hand niet voor omdraaide kan je nu als een berg tegenop zien.

Dit is heel goed te doen, kan eigenlijk al niet meer stuk haha haha.

Groetjes Betty

Plaats reactie