Zingen in een koortje met tinnitus ?

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
marja paffen-wetzels

Zingen in een koortje met tinnitus ?

Bericht door marja paffen-wetzels » wo 21.03.2007 20:10

Beste mensen

Sinds kort ben ik lid geworden van een koortje van 10 personen.Nu merk ik tijdens het zingen dat mijn tinnitus erger wordt.Mijn gehoor is ook slechter en ik heb zo een idee alsof mijn stem in mijn eigen gehoor vervormd wordt.Ik vind het zingen heel leuk,maar ik vrees dat ik het niet lang zal volhouden.Heeft iemand ervaring hiermee en heeft net als ik het gevoel alsof de tinnitus door mijn eigen zingen veel erger wordt ? Ik ben benieuwd naar de reacties.
Groetjes
Marja

Longosan

Bericht door Longosan » wo 21.03.2007 20:40

Hé Marja,

vlak voordat mijn T en H erger werden, zat ik ook bij een Musical, ben er toen mee gestopt, werd alles alleen erger door..

maar probeer het gewoon... niet geschoten is altijd mis!!!

SalF
Let op: dit produkt kan enige sporen van T & H bevatten!!

Anke
Contacteer:

Bericht door Anke » do 22.03.2007 09:46

Ik zing in een popkoor en merk wel dat de tinnitus wat erger is na een avond zingen, maar dat gaat ook weer weg.
Ik vind zingen veel te leuk en is verder ook zeer ontspannend.
Ik denk dat het voor mij wel anders is omdat de tinnitus bij mij een andere oorzaak heeft dan bij de meesten hier op het forum.
Geen beschadiging van de trilhaartjes maar een kapotte gehoorzenuw.

Anke

Kees

Bericht door Kees » do 22.03.2007 11:52

Hallo Marja,

Probeer het eerst eens met een paar oordoppen.
Misschien dat de klachten dan minder toenemen.

Niet geschoten is altijd mis.
Laatst gewijzigd door Kees op zo 25.03.2007 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

marja paffen-wetzels

Bericht door marja paffen-wetzels » za 24.03.2007 21:18

Bedankt mensen voor jullie verhalen.Ik ga in ieder geval door met zingen en wacht maar af hoe het verder zal gaan.Het zal voor iedereen anders zijn en daarom probeer ik het toch maar ! Omdat het wel een goede afleiding is . Alleen de T wordt erger en en dat is weer vermoeiend.
Ik ga het proberen vol te houden
Bedankt Marja

Myran

Bericht door Myran » di 02.12.2008 22:09

I know, het is inmiddels een jaar later, maar ik vraag me toch af hoe het nu met je gaat. Zing je nog steeds in het koor, en zo ja: op welke manier zorg je ervoor dat je oren niet teveel belast worden?
Ik zing zelf met oordoppen in, in een band, maar je hoort jezelf dan toch niet zo goed. Het klinkt ook heel herkenbaar, de vervorming van je eigen stem. Daar heb ik ook last van door de beschadiging die ik heb opgelopen. Niet een heel ernstige vervorming, maar het zit er wel.
Dus, ben benieuwd naar je verhaal.

bretagne@zonnet.nl

Bericht door bretagne@zonnet.nl » vr 22.05.2009 15:54

Zingen is is het enige wat mij echt helpt bij mijn zeer zware tinnitus en hyperacusis. Mijn leven is sinds ruim 1,5 jaar veranderd in iets wat moeilijk vol te houden is. Het lawaai in mijn hoofd heeft na me na een jaar gebracht tot teveel alcohol, en ook slaappillen. Ik weet dat dat het kan verergeren maar het is kiezen tussen twee kwaden. Slaap is nodig en alcohol dempt het lawaai in mijn hoofd. Dat is soms gewoon niet draaglijk.
Voor mijzelf is duidelijk dat de oorzaak jarenlange stress en fysieke en emotionele overbelasting is. Plus risicofactoren: uitspuiten van beide oren vlak voor ik een dubbele vliegreis maakte en nog een grote inspanning heb geleverd (verhuizing) Ik ben altijd al een beetje doof, schijnt ook risicofactor te zijn.
Maar nu het zingen. Dat is zo bijzonder!
Mijn Balkankoor kan ik niet meer, maar zingen met drie of vier mensen (oa jiddisch ensmble met viool en gitaren erbij!) maakt voor een etmaal het lawaai in mijn hoofd minder.
Bij het zingen geniet ik van de muziek en vergeet ik mijn eigen lawaai en pijn aan mijn oren, En als ik dan terugloop kan ik ineens autoverkeer op bv het drukke Surinameplein haast net zo goed verdragen als vroeger. Het is net alsof er spiertjes in mijn oren weer in de normaalstand staan. Maar dat effect is niet langer dat een etmaal.
De viool in het ensemble doet mijn oren ook goed. Ik denk omdat die violist zo prachtig speelt. Dan kan ik me openstellen terwijl me anders zoveel moet afsluiten. (Ik heb ook veel moeite met het huis uit te gaan, kom geen winkel meer, in elke scooter of auto is een aanslag op mijn oren.)
Maar zingen heeft voor mij een helende werking. Bijzonder maar waar!
Alleen, was het maar blijvend!!

Janse

Plaats reactie