Tinnitus met toekomstig werk

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Teska
Contacteer:

Tinnitus met toekomstig werk

Bericht door Teska » wo 16.04.2008 08:44

Misschien is dit hier al eerder besproken, maar ik kon het niet terugvinden.

Ik studeer op dit moment en heb redelijk last van T. Tijdens colleges wat minder want er is altijd behoorlijk wat rumoer om me heen en ik heb mijn hoorapparaatjes in zodat het omgevingsgeluid ook nog eens versterkt wordt. Thuis heb ik erg veel last van T. Thuis heb ik de apparaatjes uit omdat ik nog altijd moet wennen aan de hoeveelheid geluid die ik binnenkrijg dus ik bouw zo een beetje rust in. Voor zover je het rust kan noemen want zodra ik de apparaatjes uit heb en het is redelijk rustig om me heen dan kan ik me haast niet meer concentreren door de T.

Maar mijn vraag is: hoe ga ik dat met toekomstig werk doen? Ik wil graag gaan werken wanneer ik mijn opleiding afgerond heb en niet thuis blijven zitten vanwege de beperkingen met T. Ik ben alleen bang voor de reactie van eventueel toekomstige werkgevers want zij zullen toch behoorlijk rekening met je moeten houden: verschillende rustpauzes door de dag heen, misschien wel een rustdag midden in de week. Er moet rekening worden gehouden met mijn slechthorendheid. En dat terwijl ik graag als griffier wil werken. Omdat ik rechten studeer kan ik heel goed bij een overheidsorgaan terecht voor werk en dat is eigenlijk ook wel mijn plan, mede omdat ik het idee het dat een oveheidsinstelling zoals het OM of de rechtbank sneller rekening met je houden en aanpassingen regelen dan een particulier bedrijf. De overheid moet je toch aan het werk helpen/houden als het ware.

Hoe doen jullie dat of kijken jullie daarnaar?

JV
Contacteer:

Bericht door JV » wo 16.04.2008 09:08

Hoi Teska,

Ik denk dat het op de eerste plaats al een hele goede zaak is dat je je realiseert dat T. invloed heeft op je werk. De effecten op werk, zoals jij ze beschrijft zijn denk ik erg realistisch.

Volgens mij is het belangrijk om in ieder geval van het begin af aan 'open kaart' te spelen over je T. Daarnaast denk ik dat het prettig/belangrijk is als je een soort van back-up of ondersteuning achter de hand hebt vanuit de medische sector (bijvoorbeeld van een AC, arts of zoiets dergelijks). Zij kunnen wellicht daar waar nodig bij je werkgever duidelijk maken wat de effecten van T. in relatie tot 'werk' zijn.

Ik denk dat binnen de overheid je T. eerder geaccepteerd zal worden dan in de zakenwereld (om het zo maar te noemen) en dat dit op zich geen belemmering hoeft te zijn om aangenomen te worden.
Misschien is het nog te overwegen om in plaats van full-time in deeltijd te gaan werken, waardoor je voor jezelf in ieder geval meer rustmomenten mogelijk maakt. Maar dat is uiteraard mede afhankelijk van de hinder die T. in z'n totaliteit veroorzaakt.

Suc6 met de studie en (in de toekomst) met je baan!

JV

Kees

Bericht door Kees » wo 16.04.2008 14:09

Hallo Teska,

Er zijn een aantal organisaties die werkplek onderzoek doen en adviseren over
het inrichten van een werkplek voor mensen die dit nodig hebben voor hun handicap.

Je kunt informatie aanvragen bij de onderstaande bureau's.
Bureau BDDS: http://www.bdds.nl/ of de onderstaande stichting:
De stichting MEE: http://www.mee.nl/
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

RyanFee

Bericht door RyanFee » wo 16.04.2008 14:10

Mijn huidige werkgever is op de hoogte van mijn T & H en ze doen ook niet moeilijk als ik bijvoorbeeld een dagje weg ben voor een onderzoek in het ziekenhuis.

Begrip is echter een andere zaak :? Als projectmanager sta ik regelmatig onder stress en sinds ik T heb, probeer ik de stress zoveel mogelijk te reduceren. Dan krijg je soms van die reacties zoals: "waarom blijf je zo nuchter en kalm als er problemen zijn". Diegene die me kennen, weten wel beter.

Ondertussen ben ik van plan om van werk te veranderen. Dezelfde functie maar in een ander bedrijf. Omdat binnenkort een batterij wordt ingeplant voor een elektrode tegen T, zijn ze al onrechtstreeks op de hoogte van mijn probleem. Maandag volgt de definitieve beslissing en zal ik hen ook duidelijk maken wat er bij T allemaal komt kijken.

Rest mij nu nog één zware knoop door te hakken... is het wel verstandig om van job te veranderen? :? Door T heb ik twijfels...

babs

Bericht door babs » wo 16.04.2008 21:55

Twijfel is uit, intuitie is in.
Sterkte!

groetjes Babs

Erique

Bericht door Erique » wo 16.04.2008 23:34

RyanFee schreef: Rest mij nu nog één zware knoop door te hakken... is het wel verstandig om van job te veranderen? :? Door T heb ik twijfels...
Eind december had ik na een conflict met mijn werkgever (dat inmiddels is uitgepraat) mijn CV op monsterboard geactiveerd en in januari enkele sollitatiegesprekken gevoerd. Nadat ik enigszins van de woede jegens mijn werkgever was bekomen had ik al wel het besluit genomen om niet van baan te veranderen voor ik duidelijkheid had over mijn Tinnitus. Dit om de volgende redenen.
- De invloed die extra stress die een nieuwe baan oplevert op de Tinnitus kan hebben.
- Omdat het me niet wenselijk lijkt allerlei ziekteklachten te vertonen bij een nieuwe werkgever, zeker niet als je nog in de proeftijd zit.

Erique

Re: Tinnitus met toekomstig werk

Bericht door Erique » wo 16.04.2008 23:43

Teska schreef:Misschien is dit hier al eerder besproken, maar ik kon het niet terugvinden.

Ik studeer op dit moment en heb redelijk last van T. Tijdens colleges wat minder want er is altijd behoorlijk wat rumoer om me heen en ik heb mijn hoorapparaatjes in zodat het omgevingsgeluid ook nog eens versterkt wordt. Thuis heb ik erg veel last van T. Thuis heb ik de apparaatjes uit omdat ik nog altijd moet wennen aan de hoeveelheid geluid die ik binnenkrijg dus ik bouw zo een beetje rust in. Voor zover je het rust kan noemen want zodra ik de apparaatjes uit heb en het is redelijk rustig om me heen dan kan ik me haast niet meer concentreren door de T.

Maar mijn vraag is: hoe ga ik dat met toekomstig werk doen? Ik wil graag gaan werken wanneer ik mijn opleiding afgerond heb en niet thuis blijven zitten vanwege de beperkingen met T. Ik ben alleen bang voor de reactie van eventueel toekomstige werkgevers want zij zullen toch behoorlijk rekening met je moeten houden: verschillende rustpauzes door de dag heen, misschien wel een rustdag midden in de week. Er moet rekening worden gehouden met mijn slechthorendheid. En dat terwijl ik graag als griffier wil werken. Omdat ik rechten studeer kan ik heel goed bij een overheidsorgaan terecht voor werk en dat is eigenlijk ook wel mijn plan, mede omdat ik het idee het dat een oveheidsinstelling zoals het OM of de rechtbank sneller rekening met je houden en aanpassingen regelen dan een particulier bedrijf. De overheid moet je toch aan het werk helpen/houden als het ware.

Hoe doen jullie dat of kijken jullie daarnaar?
Weet niet of het verstandig is je problemen al in de sollicitatieprocedure te benoemen. Enerzijds kan je er niet omheen (je zult wellicht een gezondheidsverklaring moeten tekenen), anderzijds zullen werkgevers toch huiverig zijn om je aan te nemen. Misschien is het voor jou wel een idee om te proberen om voor je opleiding stage te lopen en te proberen bij je stageadres een baan te krijgen. Dan kunnen ze zien hoe je functioneert en als er geen problemen met je handicap blijken zullen ze je misschien willen houden.

Wat de functie van griffier precies inhoudt weet ik niet, maar als je er veel voor moet verstaan zou ik zeggen: ken je beperkingen. Misschien is het voor jou (en met een rechtenstudie moet dat toch kunnen lijkt me) wel een idee om voor een baan te gaan die je na enkele jaren ervaring ook als zelfstandig beroepsbeoefenaar kunt uitvoeren, zodat je eventueel als zelfstandige kan beginnen en zo je eigen werk kunt indelen en zelfstandig inkomen kunt verdienen als je gezondheid voor een werkgever een probleem zou worden.

Jacco

Bericht door Jacco » do 17.04.2008 15:49

een gezondheidsverklaring mag toch helemaal niet bij de meeste werkgevers?

ik heb altijd begrepen dat als een werknemer vragen stelt over je gezondheid, dat je wettellijk gezien gewoon mag liegen. Hij mag die vragen namelijk ook niet stellen. Dus gewoon niet melden, ze komen er vanzelf wel achter. Anders zeg je gewoon dat je het plots hebt gekregen ofzo :P

correct me if I'm wrong

Teska
Contacteer:

Bericht door Teska » do 17.04.2008 15:52

Punt is dat ik het wel moet melden want er zijn bepaalde dingen waar rekening mee moet worden gehouden. Het UWV beveelt bijvoorbeeld een accoustisch aangepaste werkplek aan, 1-op-1 contact en indien niet mogelijk moet er alles aan gedaan worden om te zorgen dat dit wel zoveel mogelijk benaderen wordt. Dus ik kan het helaas niet achterwege laten. :-P

JV
Contacteer:

Bericht door JV » do 17.04.2008 17:10

Er over liegen (of het achterwege laten, het is maar hoe je het noemt) lijkt me echt een slechte zaak. Hoe/wat moet een werkgever denken als je na een paar maanden zoiets meldt? Je maakt dan in mijn ogen wel een hele slechte indruk en mijns inziens doet het je verdere carriere zeker geen goed. Iedere werkgever zal jouw betrouwbaarheid dan niet erg hoog inschatten....
Met name als je bij de (semi)overheid een baan zoekt zal je tinnitus op zich geen probleem hoevent te zijn, sterker nog: de meeste kans op een (eerlijke) baan vind je denk ik daar. Aanpassingen van de werkplek etc. kan allemaal geregeld worden.
JV

Teska
Contacteer:

Bericht door Teska » do 17.04.2008 17:44

Ik denk ook niet dat je beter van wordt door te liegen. Uiteindelijk snijd je jezelf in de vingers door niet eerlijk te zijn want er wordt geen rekening gehouden met wat jij nodig hebt.

Ik ga in elk geval vooral gretig gebruik maken van de twee komende stageperiodes van ieder een dik half jaar. Wie weet zie ik er wel een toekomstige werkgever inzitten. Zo leren ze je toch beter kennen en weten ook wat je waard bent dan wanneer je in een sollicitatie aan komt zetten met klachten.

Erique

Bericht door Erique » do 17.04.2008 18:55

Jacco schreef:een gezondheidsverklaring mag toch helemaal niet bij de meeste werkgevers?

ik heb altijd begrepen dat als een werknemer vragen stelt over je gezondheid, dat je wettellijk gezien gewoon mag liegen. Hij mag die vragen namelijk ook niet stellen. Dus gewoon niet melden, ze komen er vanzelf wel achter. Anders zeg je gewoon dat je het plots hebt gekregen ofzo :P

correct me if I'm wrong
Nee ze mogen er niet naar vragen, maar in het modelcontract van mijn werkgever is een dergelijke bepaling opgenomen, dus iets in de trant van de medewerker heeft een gebreken die hem kunnen hinderen zijn functie uit te oefenen. Toen mijn contract werd gewijzigd omdat ik i.v.m. studie minder uren ging werken heb ik gezegd dat ik het eruit wilde hebben (en heeft mijn werkgever geaccepteerd).

Jacco

Bericht door Jacco » do 17.04.2008 21:04

mmja daar had ik niet zo bij nagedacht :oops: je kan natuurlijk niet verwachten dat elke werknemer meteen maar alles gaat aanpassen dan.

hoe dan ook, ik hoop dat je iets vindt dat bij je past; anders starten we zelf wel een bedrijfje met zn allen :-P

RyanFee

Bericht door RyanFee » di 22.04.2008 10:37

Erique schreef:
RyanFee schreef: Rest mij nu nog één zware knoop door te hakken... is het wel verstandig om van job te veranderen? :? Door T heb ik twijfels...
Eind december had ik na een conflict met mijn werkgever (dat inmiddels is uitgepraat) mijn CV op monsterboard geactiveerd en in januari enkele sollitatiegesprekken gevoerd. Nadat ik enigszins van de woede jegens mijn werkgever was bekomen had ik al wel het besluit genomen om niet van baan te veranderen voor ik duidelijkheid had over mijn Tinnitus. Dit om de volgende redenen.
- De invloed die extra stress die een nieuwe baan oplevert op de Tinnitus kan hebben.
- Omdat het me niet wenselijk lijkt allerlei ziekteklachten te vertonen bij een nieuwe werkgever, zeker niet als je nog in de proeftijd zit.
Ik vrees dat de stress nog hoger gaat zijn als ik blijf tegen dat ik verander van positie. Het bedrijf kampt met groeipijnen en de 'oude garde' is er de dupe van. Ze hebben zoveel plannen, zowel in binnen- als buitenland.

Gisteren had ik een tweede gesprek en heb ik hen ook verteld van mijn T & H. Ook dat ik in behandeling ben en er ook nog nazorg bij komt kijken.
Desondanks dat alles werd ik gisteren terug gecontacteerd en willen ze me graag in dienst nemen.
Ze hebben me bedenktijd gegeven om zeker te zijn van mijn zaak. Maar hoe het er nu voor staat, en door de aanmoediging van mijn echtgenote, ga ik hun aanbod met open handen aannemen.

Jurgen

Bericht door Jurgen » di 22.04.2008 11:22

Proficiat RyanFee! Veel succes en plezier met je nieuwe werk :cool:

Plaats reactie