Werk en Tinnitus

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Jeroen1

Werk en Tinnitus

Bericht door Jeroen1 » ma 20.10.2008 15:48

Sinds enkele maanden heb ik last van Tinnitus, met als gevolg dat ik, naast dat ik me soms neerslachtig (ik had al een bipolaire stoornis) voel, ik me 's middags niet meer op mijn werk kan concentreren.

Het lukt dan niet meer om de piep te negeren, en ik voel me opgebrand. Rond 2 uur begint het aftellen naar het einde van de dag, en dat is iedere dag opnieuw erg zwaar. Bovendien baal ik er van dat ik onproductief ben, ik wil gewoon aan de gang en goed werk afleveren, en geen last hebben van een bipolaire stoornis en nu dus ook nog eens tinnitus...

Wat kan ik het beste doen om te kijken wat er mogelijk is?

Ik weet zelf niet eens wat het beste zou zijn ik zie eigenlijk geen oplossing, maar zo houd ik het ook niet vol.

Zelf dacht ik om eens een gesprek aan te gaan met de bedrijfsarts...

Zou dat verstandig zijn, of is er een andere instantie die me kan helpen hiermee?

De huisarts kan er niet veel mee. Ze geeft toe dat minder werken misschien kan helpen, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet realiseren.

Bovendien moet ik ook niet thuis op de bank gaan zitten, want dat gaat ook niet goed...

Graag advies hierin....

JV
Contacteer:

Bericht door JV » ma 20.10.2008 15:59

Hoi Jeroen,

Jouw verhaal klinkt mij héél bekend. Ik zou zeker het gesprek met de bedrijfsarts aangaan. Misschien dat bedrijfsmaatschappelijk-werk ook iets zou kunnen betekenen.

Het probleem dat je (hoogstwaarschijnlijk) tegenkomt is dat de bedrijfsarts/bedrijfsmaatschappelijk werk niet weten wat tinnitus is en al zeker niet wat voor gevolgen dat voor je functioneren kan hebben (concentratieverlies, vermoeidheid, hoofdpijn etc.). Ik heb het geluid dat ik ervaar op m'n mobiele telefoon gezet en destijds aan hen laten horen: dat hielp wel!
Al met al zijn mijn ervaringen met de bedrijfsarts/-maatschappelijk werker zeker niet negatief.

Ik weet niet of je al bij een AC (audiologisch centrum) langs bent geweest, maar ook daar zou je eens kunnen aankloppen.
Binnenkort start ik met een 'training' van het BDDS, wat dat gaat opleveren weet ik nog niet. Verder heb ik op dit moment eigenlijk best wel steun van mijn huisarts.

Ik hoop dat je voor jou geschikte hulpt vindt. In feite ben ik al jaren op zoek naar oplossingen en de echt goeie heb ik nog niet gevonden maar dat neemt niet weg dat ik blijf zoeken...

Groet, sterkte,

Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Kees

Bericht door Kees » ma 20.10.2008 19:33

Hallo Jeroen,

Jos heeft het al aangekaart in zijn verhaal naar jouw toe.
Zoek eventueel professionele hulp bij het leren accepteren van je klachten.
Hetzij bij een Audiologisch centrum, hetzij bij andere instellingen.
Bureau DDS, "de Riethorst" Ede en "de Rivierduinen" geven allemaal Tinnitus Retraining Therapie.
Dat zijn cursussen om beter met je Tinnitusklachten te leren omgaan.
Die heb ik zelf ook gevolgd in Ede en is zeker aan te bevelen.

Bureau DDS kun je vinden op: http://www.bdds.nl/

De Riethorst kun je vinden op: www.degelderseroos.nl/riethorst

De Rivieduinen kun je vinden op: www.rivierduinen.nl

Zij geven allemaal Tinnitus Retraining Therapie en kunnen je ook
verder helpen om beter met je klachten te leren omgaan.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst.
Laatst gewijzigd door Kees op ma 20.10.2008 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Jeroen1

Bericht door Jeroen1 » ma 20.10.2008 19:42

JV schreef:Hoi Jeroen,

Jouw verhaal klinkt mij héél bekend. Ik zou zeker het gesprek met de bedrijfsarts aangaan. Misschien dat bedrijfsmaatschappelijk-werk ook iets zou kunnen betekenen.

Het probleem dat je (hoogstwaarschijnlijk) tegenkomt is dat de bedrijfsarts/bedrijfsmaatschappelijk werk niet weten wat tinnitus is en al zeker niet wat voor gevolgen dat voor je functioneren kan hebben (concentratieverlies, vermoeidheid, hoofdpijn etc.). Ik heb het geluid dat ik ervaar op m'n mobiele telefoon gezet en destijds aan hen laten horen: dat hielp wel!
Al met al zijn mijn ervaringen met de bedrijfsarts/-maatschappelijk werker zeker niet negatief.

Ik weet niet of je al bij een AC (audiologisch centrum) langs bent geweest, maar ook daar zou je eens kunnen aankloppen.
Binnenkort start ik met een 'training' van het BDDS, wat dat gaat opleveren weet ik nog niet. Verder heb ik op dit moment eigenlijk best wel steun van mijn huisarts.

Ik hoop dat je voor jou geschikte hulpt vindt. In feite ben ik al jaren op zoek naar oplossingen en de echt goeie heb ik nog niet gevonden maar dat neemt niet weg dat ik blijf zoeken...

Groet, sterkte,

Jos
Jos en Kees,

Allebei bedankt voor jullie reactie!

Vraagje aan jos,

Wat gebeurde er met je werk nadat je naar de bedrijfsarts was geweest?

JV
Contacteer:

Bericht door JV » ma 20.10.2008 23:14

JeroenSt schreef: Vraagje aan jos,

Wat gebeurde er met je werk nadat je naar de bedrijfsarts was geweest?
Nou, hoe leg ik dat uit.... ik doe nog steeds hetzelfde werk.

Op de eerste plaats vond ik het prettig dat de bedrijfsarts (en mede daardoor ook mijn leidinggevende) mij het gevoel gaven dat ze er begrip voor hadden dat ik moet functioneren met 'een handicap'.

Daarnaast is denk ik een van de belangrijkste dingen die ik er van geleerd heb het volgende:
Zelf probeer je op je werk altijd een "100% score te halen" voor wat betreft bijdrage die je levert. Maar dat is dan wel de bijdrage zoals jij die zelf ziet.
De arts heeft me er op gewezen dat ik me moest realiseren dat mijn werkgever dit anders (kan) zien en dat deze al dik tevreden is als ik een score haal die ik zelf als 75-80% zou kwalificeren. Dat haalt wel wat 'druk' weg, zoals je zult begrijpen en dat is best prettig.
Daarnaast is eigenlijk alleen rust en het goed plannen van drukke/rustige momenten voor mij een middel om door de weken heen te komen. Ik probeer ook dan bewust de dingen zo te plannen dat die momenten elkaar goed afwisselen en soms doe ik dingen niet of zeg ze af. Ook probeer ik de voor tinnitus belastende 'kantooromgeving' wat te vermijden door bijv. thuis te werken.
Al met al wordt het zo wel meer dragelijk, maar dat neemt niet weg dat ik nog aan het zoeken ben naar verbetering.
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Plaats reactie