sport en T.

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

rose

sport en T.

Bericht door rose » vr 12.06.2009 09:55

Ik sport graag, hardlopen en fietsen.
Kan het zijn dat door inspanning de T. verergerd?
Kan dat kwaad?

DeManVanTin

Bericht door DeManVanTin » vr 12.06.2009 10:52

Als je dit graag doet, zoals je schrijft, zou ik het lekker blijven doen.
Het is een verzetje (letterlijk ;-) ) en alles wat voor jou ontspanning is,
is goed en biedt afleiding van je T. Wat ook weer goed is!

Mijn arbo arts raadde het zelfs aan, om minimaal een uur per dag te
wandelen, fietsen of sporten.
En dat is dus wat ik zodirect ook ga doen (wandelen) :D .
Vriendelijke groeten, Tim Staalman

Er is nog geen hoorzakelijk verband gevonden.

treep46
Contacteer:

Bericht door treep46 » vr 12.06.2009 11:32

helemaal mee eens. Het is inspannende afleiding, als je maar niet overdrijft. Gewoon lekker wandelen of fietsen is goed. Niet te snel bang worden dat de tinnitus verergert. Groeten Joost.
(velen willen over mij oordelen, weinigen willen mijn oor delen)
website: http://www.piependeoren.nl

rose

Bericht door rose » vr 12.06.2009 13:24

Dat is het, denk ik, Joost.
Ik ben bang dat de T. verergerd.
Voor mijn gevoel is dat ook zo, als ik terug kom van het sporten,
maar de angst dat dit blijvend is, overheerst dan.

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik blijf dan zeker lekker doen wat ik fijn vindt.

treep46
Contacteer:

Bericht door treep46 » vr 12.06.2009 14:57

OK. Bedenk ook dat angst stress geeft en dat is ook weer slecht voor je tinnitus. Genieten dus maar. Goed weekend. Ga lekker naar buiten, het weer is (hier) goed. Groeten Joost.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » vr 12.06.2009 15:49

Een paar jaar geleden heb ik regelmatig gesport, wat 'hardlopen' en zoiets.
Elke keer na het sporten knalde de tinnitus flink wat harder door m'n kop heen. Maar na een tijdje rust zwakte het altijd weer af tot het normale niveau. Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat tinnitus door sporten op een blijvend hoger niveau uit zou kunnen komen. Door al dat gesport neemt je conditie toch toe en zou je wat dat betreft beter in je vel moeten zitten.

Suc6 in ieder geval!

Gr.
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Kees

Bericht door Kees » za 27.06.2009 20:42

Dingen die je graag doet moet je gewoon blijven doen.

Niet angstig worden of zo, dat maakt Tinnitus alleen maar erger zoals Joost ook al schreef.
En wordt het een keer wat erger zakt het meestal wel weer af naar wat
wij altijd het "normale" nivo noemen, wat de Tinnitus normaal dagelijks meestal is.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

rose

Bericht door rose » wo 08.07.2009 08:57

Ik heb nu 2 nachten heel slecht geslapen.
Eergisteren anderhalf uur flink gewandeld met een vriendin en gisteren
een half uur hardgelopen. Bieden 's avonds, na het eten.

Ik begin nu toch te geloven dat er een verband bestaat en dat ik intensief sporten of bewegen niet meer naar de avond moet verschuiven.
Want vanacht was het geluid veel sterker en ondanks 5 mg. Melatonine heel slecht geslapen.

zou dat kunnen? Dat je intensieve sport, beter overdag kunt doen.
Iemand ervaring?

JV
Contacteer:

Bericht door JV » wo 08.07.2009 09:21

Waarschijnlijk is de enige manier om daar achter te komen 'trail & error'. Dus gewoon maar uitproberen en kijken wat het effect is in jouw geval (een tijdje in de ochtend sporten, een tijdje niet, een tijdje in de middag etc).

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je slecht slaapt als je relatief kort voor het slapen gaan iets 'te' intensiefs doet. Misschien zijn je hersenen dan nog overactief of zoiets en wordt het moeilijk om de slaap te vatten. Wie weet?!

Groet,
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

vlecht

Bericht door vlecht » do 29.10.2009 00:44

Hoi allemaal,

Wat ik nou wel eens zou willen weten: waarom 'klotst' de T zo mee als ik aan het voetballen/hardlopen ben (of als ik met mijn hoofd heen en weer schudt)? Welke medische verklaring is hier voor te geven?

Wat me verder is opgevallen de laatste tijd m.b.t. sporten: toen ik enige weken geleden een 'off-day' had, dus veel stress, merkte ik dat ik grote moeite had om teamgenoten te kunnen verstaan tijdens het omkleden. Na een erg prettig verlopen training, had ik daar bij terugkeer in de kleedkamer nauwelijks last meer van. Ook eergisteren kwam ik in een euforische stemming van het voetbalveld gelopen en had de rest van de avond/nacht eigenlijk geen drol last van mijn T (i.t.t. vandaag).
Welke processen cq. stofjes zijn hiervoor verantwoordelijk?
En waarom zijn die stofjes niet in pilvorm verkrijgbaar (en dan bedoel ik niet allerlei feestdrugs)? Ik kan per slot van rekening niet 24 uur per dag als een ezel achter een balletje aanrennen :)

Dit was vinger aan de pols. Goedenavond.

Groeten,

Jeroen.

joop borst

sport en T.

Bericht door joop borst » do 29.10.2009 20:44

Hallo allemaal,
Ik wil er nog wel wat technische dingen aan toevoegen.
Bij mij neemt de tinnitus na het hardlopen toe tot een paar uur later en dan langzamerhand weer af.
Ik ga daarom nooit na 5 uur s'middags meer hardlopen.
De toename mijn tinnitus hangt sterk af van de inspanning die ik lever en de afstand die ik loop (nu nooit meer dan 40 min).
Tegenwoordig loop ik nooit meer dan 70 % van mijn maximum met goede schokabsorberende schoenen op een (jammergenoeg) harde ondergrond.
Het stampen van je voeten op de grond geeft ook een dreun in je hoofd (gehoorbeen), en is ook afhankelijk van de hardheid van de ondergrond, je loopstijl, lichaamsgewichtgewicht en vering van je schoenen.
Echt hard lopen geeft bij een behoorlijke inspanning een hoge bloeddruk (bij mij 60 over 230 mm Hg). Rustig lopen een veel lagere.
Als ik nu keihard zou lopen dan zou ik s'nachts wel op kunnen blijven, want dan neemt de tinnitus pas na een dag af tot nog boven het niveau voor het lopen.
Daarom loop ik in een veel rustiger tempo dan ik zou willen en hou zeker een dag rust voor ik weer hard ga lopen.
Anders krijg ik het idee dat inderdaad mijn tinnitus niet meer tot zijn oude niveau terugzakt en zich als het ware ophoopt.
Bij wandelen en ook het hardlopen, moet ik niet langs een autoweg lopen want ook dan neemt mijn tinnitus mede vanwege mijn hyperacusis toe.
Mijn advies zou zijn (maar bij iedereen kan het weer anders zijn) probeer met goede schoenen en een goede loopstijl (je concentreren op je voeten die de grond raken) rustig hard te lopen (niet langs een autoweg). Ik heb het geluk dat ik dan ook nog naar de natuur kan kijken omdat ik langs het bos loop.
Groeten Joop

Co

Bericht door Co » vr 30.10.2009 09:05

Toen ik net T. had, heb ik alle sport even links laten liggen (fitness en voetbal) met het idee dat het lichaam even rust krijgt.
Na een gesprek met de huisarts ben ik weer gewoon gaan sporten. De hersenen schijnen tijdens sporten een bepaald goedje aan te maken waardoor je je beter voelt en de T. dus als minder kan ervaren.
Ik ben weer volledig gaan sporten en ik moet zeggen dat dit inderdaad het geval is. Tijdens voetbaltraining en wedstrijden kan ik me heerlijk inspannen en ontspannen :cool:

Wellicht geldt deze regel niet bij iedereen, maar mischien gewoon proberen?

vlecht

Re: sport en T.

Bericht door vlecht » vr 30.10.2009 19:22

joop borst schreef:Het stampen van je voeten op de grond geeft ook een dreun in je hoofd (gehoorbeen)
Dat bij fysieke inspanning elke stap letterlijk nadreunt in je hoofd, snap ik wel, maar waarom 'klotst' het geluid ook mee als je lichtjes met je hoofd heen en weer beweegt?

Ellen78

Bericht door Ellen78 » di 12.01.2010 15:18

Op advies van mijn huisarts ben ik blijven sporten, zij vond dat sport nooit kwaad kon zolang ik maar naar mijn lichaam luisterde. Dus niet te gek en mocht de piep erger worden gedurende het sporten dan moest ik direct stoppen. Heb al wel gemerkt dat als ik me teveel heb ingespannen ik dit direct moet bekopen.

treep46
Contacteer:

Bericht door treep46 » di 12.01.2010 15:28

inderdaad kan beweging wel goed zijn, maar niet overdijven. Je hebt niet meer de 100% energie die anderen hebben. Energie moet je goed verdelen over de dag. Gebruik je op een dag te veel, heb je er de andere dag(en) last van. Groeten Joost.

Plaats reactie