Jongeren doen weinig om gehoorschade te voorkomen

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

peweetje

Jongeren doen weinig om gehoorschade te voorkomen

Bericht door peweetje » wo 08.07.2009 14:47

AMSTERDAM - Bijna driekwart van de jongeren weet dat ze kans hebben op gehoorschade, als ze zich in een club of discotheek te lang aan lawaai blootstellen, maar zij ondernemen niets om zulke schade te voorkomen.
http://www.nu.nl/wetenschap/1032846/jon ... komen.html

Bij ons is het in de werkplaats verplicht om gehoorbescherming te dragen wanneer er gewerkt wordt met apparatuur

Kees

Bericht door Kees » wo 08.07.2009 19:38

Ja, dat is helaas genoegzaam bekend.
Dan praat je ook nog over zo'n 20.000 (twintigduizend) jongeren per jaar.

En ondanks alle activiteiten die er al gedaan worden om ze te waarschuwen,
via pers, de Nederlands hoorstichting en ander kanalen praten we
letterlijk en figuurlijk tegen dovemansoren.
Laatst gewijzigd door Kees op do 09.07.2009 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

qtip

Bericht door qtip » do 09.07.2009 15:17

het is ook wel een lastige leeftijd.

een strenger beleid op dit gebied lijkt me efficienter dan watvoor campagne dan ook.

verplicht doppen uitdelen en grenzen stellen... max db's etc.
bij overtreding flink laten lappen die podia en clubs.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Kees

Bericht door Kees » do 09.07.2009 18:37

De NVVS praat zich al jaren de blaren op de tong bij de politicie
maar tot op heden zonder veel succes helaas.

De Europese Unie heeft het nu ook op het programma staan, maar
daar duurt het dus nog veel langer dan bij de lokale politicie.

We moeten dus veel gedult hebben en er veel aandacht aan blijven schenken.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

DeManVanTin

Bericht door DeManVanTin » do 09.07.2009 22:21

En het in je directe omgeving duidelijk te maken: omdat je het zelf hebt,
landt het duidelijk bij de neefjes en nichtjes.
Vriendelijke groeten, Tim Staalman

Er is nog geen hoorzakelijk verband gevonden.

NielZ

Bericht door NielZ » vr 10.07.2009 10:49

Jongeren denken, vanuit mijn ervaring gezien, dat je in de loop van de tijd doof wordt. Maar het bestaan van een permanente piep komt bij niemand opdagen. 'Doof wordt je na een paar jaar, en als ik echt slechter ga horen ga ik wel opletten'.
qtip schreef:verplicht doppen uitdelen en grenzen stellen... max db's etc.
bij overtreding flink laten lappen die podia en clubs.
Voor elke 30 keer dat ik een alcohol controle zie, zie ik 0 keer een controle op de DB normen.

Eigenlijk, in mijn hele leven, nog NOOIT gezien. Hooguit gehoord dat er naderhand door mensen uit de omgeving over een event geklaagd wordt. Maar op het event zelf een inspectie oid... NOOIT.
Zelde als dat ik nog NOOIT iemand in een kroeg, kermis of disquotheek heb zien werken die oordoppen in had. Terwijl dat wel verplicht is.

qtip

Bericht door qtip » za 11.07.2009 16:04

NielZ schreef:Jongeren denken, vanuit mijn ervaring gezien, dat je in de loop van de tijd doof wordt. Maar het bestaan van een permanente piep komt bij niemand opdagen....
ja ik vind het ook altijd zoooo dom als er weer eens bakken met geld over de balk wordt gesmeten voor een campagne en het vervolgens over doof worden gaat.

ik denk dat het veel beter werkt als je ze laat weten en horen watvoor een fijn bijproduct gehoorbeschadiging met zich mee kan brengen.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

PiepPiep

Bericht door PiepPiep » ma 07.09.2009 13:10

Vanochtend stond er weer een artikeltje in de krant over gehoorschade en jongeren. Nou, ergens werd maar liefst 1 keer oorsuizen genoemd en voor de rest was het weer over gehoorschade waarbij iedereen natuurlijk aan "doof worden" denkt (zucht). Ik vind "oorsuizen" ook veel te lief klinken... "permanente ongenezelijke levensvreugdeverzieker" vind ik wat dat betreft beter!

qtip schreef:
NielZ schreef:Jongeren denken, vanuit mijn ervaring gezien, dat je in de loop van de tijd doof wordt. Maar het bestaan van een permanente piep komt bij niemand opdagen....
ja ik vind het ook altijd zoooo dom als er weer eens bakken met geld over de balk wordt gesmeten voor een campagne en het vervolgens over doof worden gaat.

ik denk dat het veel beter werkt als je ze laat weten en horen watvoor een fijn bijproduct gehoorbeschadiging met zich mee kan brengen.

Erica47

Bericht door Erica47 » ma 07.09.2009 16:26

PiepPiep schreef:Ik vind "oorsuizen" ook veel te lief klinken...
Helemaal met je eens.
Wie dat woord heeft uitgevonden wist niet waar die het over had.

Vandaag een intake gesprek met de GGMD Amsterdam gehad voor de cursus 'Leven met tinnitus'.
Ik voldoe helaas aan twee criteria niet: 1) ik heb geen hoorverlies van meer dan 35 dB en 2) ik ben nog niet uitbehandelt.
Klopt alle twee. Ik begin nog maar net met 'behandelen' en mijn gehoor is verder goed.

16 september heb ik eerst nog een afspraak bij de KNO-arts (dan krijg ik een paar 'leuke' testjes) en dan neem ik weer contact op met de GGMD.
Als de KNO-arts geen alternatief heeft ben ik van harte welkom.

Groetjes Erica
Laatst gewijzigd door Erica47 op di 08.09.2009 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.

PiepPiep

Bericht door PiepPiep » ma 07.09.2009 17:18

Soms duurt het even voor je op de juiste plaats bent. Maar 16 september is gelukkig niet zo heel ver weg! Ik vind dat eerste criterium wel bijzonder raar: het gaat er toch om dat je met een probleem zit waar je mee om wilt leren gaan en niet "hoeveel gehoorverlies je hebt"?

Mijns inziens zou het goed zijn dat mensen die worden geconfronteerd worden met T. en daar psychisch erg onder lijden (en dat is gelukkig lang niet iedereen, en niet elke T. is even erg) per direct naar een AC kunnen of naar zo'n cursus. Zou een hoop leed besparen.

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » ma 07.09.2009 21:05

Erica47 schreef:Ik voldoe helaas aan twee criteria niet: 1) ik heb geen hoorverlies van meer dan 35% en 2) ik ben nog niet uitbehandelt.
Klopt alle twee. Ik begin nog maar net met 'behandelen' en mijn gehoor is verder goed.
Behandelen? Inderdaad tussen ' ' want de meesten van ons krijgen toch te horen dat we er maar mee moeten leren leven.

Ik verbaas me ook dat het doof worden wel veel aandacht krijgt maar de tinnitus niet. Maar eigenlijk zou er toch een fatsoenlijke geluidslimiet op mp3-spelers moeten zitten, dat het ding gewoon niet harder kan dan goed voor je is. En dan een sticker erop met een tabel die zegt hoe lang je ernaar kan luisteren als je 't bijvoorbeeld op half volume hebt staan... of kan dat niet?

vlecht

Bericht door vlecht » di 08.09.2009 03:56

PiepPiep schreef:Ik vind "oorsuizen" ook veel te lief klinken...
'Oorgruizen' klinkt al weer wat onaangenamer... En waarom moet ik ineens aan Shrek denken?

Hoi Erica,

In hoeverre ben jij nog niet 'uitbehandeld'? En heb jij enig idee wat ik me moet voorstellen bij 35% gehoorverlies (zoals eerder vermeld een nogal vreemd criterium)?

Groeten,

Jeroen.

Erica47

Bericht door Erica47 » di 08.09.2009 08:25

Goedemorgen Jeroen

Goed dat je deze vraag stelt want het dringt nu tot me door dat ik in mijn eerdere stukje iets verkeerd neergezet heb.
Het gaat niet om 35% maar om 35 dB (decibel). En dat is toch wel weer wat anders. Ik heb het eerdere stukje aangepast.

Via de huisarts ben ik bij een KNO-arts terechtgekomen. Daar heb ik 21 juli een intakegesprek mee gehad en die (of een assistente) gaat 16 september mijn gehoor uitgebreider onderzoeken (3/4 uur onderzoek en dan de bespreking).
Dan hoor ik van de KNO-arts wat de verdere mogelijkheden zijn (hoop ik) of krijg ik een doorverwijzing naar een Audiologisch Centrum (probeer ik).

Twee gesprekken met een huisarts en één gesprek met een KNO-arts is natuurlijk geen 'behandeling'. Dat gaat misschien allemaal nog komen. Of de KNO-arts komt meteen met 'er is niets meer aan te doen'.
Tja, dan ben ik uitbehandeld.

Dat van een grens stellen wie wel of niet mee mag doen komt volgens mij vanuit de AWBZ. De AWBZ vergoedt namelijk de cursus.
De GGMD is een instelling voor Doven en Slechthorenden, misschien vandaar de grens mbt gehoorverlies? Maar: als de KNO-arts het ook niet meer weet gaat de GGMD zijn/haar best voor me doen. Zij zien wel degelijk het probleem.

Groetjes Erica

Erique

Bericht door Erique » di 08.09.2009 12:40

Lalagè schreef:
Erica47 schreef:Ik voldoe helaas aan twee criteria niet: 1) ik heb geen hoorverlies van meer dan 35% en 2) ik ben nog niet uitbehandelt.
Behandelen? Inderdaad tussen ' ' want de meesten van ons krijgen toch te horen dat we er maar mee moeten leren leven.

Ik verbaas me ook dat het doof worden wel veel aandacht krijgt maar de tinnitus niet. Maar eigenlijk zou er toch een fatsoenlijke geluidslimiet op mp3-spelers moeten zitten, dat het ding gewoon niet harder kan dan goed voor je is. En dan een sticker erop met een tabel die zegt hoe lang je ernaar kan luisteren als je 't bijvoorbeeld op half volume hebt staan... of kan dat niet?
Een jaar terug ruim had ik zo'n ding gekocht om mijn piep te maskeren. Stond hij bij aankoop dus op vrijwel het hoogste geluidsniveau ingesteld. Ik was dan gelukkig nog zo voorzichtig die dopjes niet direct in mijn oren te doen, maar anders krijg je me toch even een optater...

drummer

Bericht door drummer » di 08.09.2009 17:39

Hoi Erica, nadat de KNO arts in al zijn wijsheid heeft medegedeeld leer er maar mee leven, dan begind pas de behandeling. Daarbij is een verwijzing van de huisarts voor audiologischcentrum n.m.m. voldoende om je daar aan te melden. Vraag anders advies van Kees. Wens je veel sterkte drummer

Plaats reactie