motorrijden en tinnitus

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

zwaluw52

motorrijden en tinnitus

Bericht door zwaluw52 » ma 26.07.2010 12:17

Een paar jaar heb ik nu tinnitus en draag ik op de motor nu altijd op maat gemaakte oordoppen.
De oordoppen geven minder geluid van buitenaf door maar hoor ik daardoor meer dat gezuis en vrees ik dat ik met motorrijden [mijn hobby en passie] wat ik nu 40 jaar doe zal moeten stoppen of minder en korter motorrijden.
Zonder oordoppen wil ik ook liever niet rijden met kans op meer gehoorbeschadiging.
Ook is de tinnitus bij mij erger geworden nadat ik mn hoofd flink gestoten heb en ook harde geluiden soms gevoelig zijn :evil:

Erica47

Bericht door Erica47 » ma 26.07.2010 12:33

Hai zwaluw52

Ook ik rijd motor en was mei 2009 (begin van mijn tinnitus) bang dat dat een negatief effect zou hebben op mijn tinnitus.

Bij mij heeft het motorrijden echter geen enkel nadelig effect.

Ook ik rij met op maat gemaakte oordoppen (al ver voor de tinnitus) en die sluiten het geluid van buiten dusdanig af dat ik de tinnitus luider hoor.
Soms hoor ik de tinnitus echter ook helemaal niet omdat ik heerlijk aan het motorrijden ben.
Totdat ik me er weer op de tinnitus ga concentreren en dan...is het hek weer van de dam.

Ik heb tinnitus door onbekende oorzaak (of het moet toch echt met stress te maken kunnen hebben) en weet niet wat motorrijden voor iemand met gehoorschade 'doet'.
Maar als ik jou bericht lees heeft dat (gehoorschade) ook op jou geen toepassing.

Rustig aan verder gaan met motorrijden.
Alleen jij kan voor jezelf je grenzen bepalen.
Sterkte Erica

Ps: ik ben net terug van drie week Denemarken met motor en tent.
Heb er veel gelezen en gewandeld en maar 2.500 kilometer gereden.
De langste dag was afgelopen vrijdag: 600 kilometer terug naar huis.
Het meeste trouwens 'binnendoor' met een normaal tempo.
Bij thuiskomst geen extra luide tinnitus!

zwaluw52

Bericht door zwaluw52 » di 27.07.2010 18:02

Hoi Erica 47,

Sinds ik afgelopen zaterdag een tourtocht gereden heb is het suizen erger geworden en de gevoeligheid voor geluid , bv een paar borden op elkaar zetten is al gevoelig , ik rij dus even niet meer en hopelijk lukt het over een tijdje weer om zonder veel klachten motor te rijden want het motorrijden wil ik liever niet opgeven maar op deze mannier kan ik er niet van genieten.
Ik hoorde ook van iemand met tinnitus die speakers in zn helm heeft en naar muziek luisterd.
Misschien ga ik dat ook nog eens proberen.
groeten dick

kniemeijer

motorrijden

Bericht door kniemeijer » wo 28.07.2010 12:37

Beste zwaluw52,

Ik zelf ben ook een vervent motorrijder, sinds mijn T draag ik gehoorbescherming op de motor.

De T is dan inderdaad harder aanwezig als je de oordoppen in hebt, maar de afleiding van het motorrijden zorgt ervoor dat ik er weinig last van heb.

Ook uit ervaring weet ik ook dat er veel verschil in zit wat voor merk helm je draagt, de ene is luidruchtiger als de ander.

Wat betreft muziek in de helm ben ik toch een beetje huiverig, ik vind het toch prettig om de omgeving te horen, al is het dan met ruis en piep!!

Verder hoop ik dat je toch weer kan gaan genieten van het motorrijden, het blijft immers een mooie hobby.

Groeten K.Niemeijer

zwaluw52

Bericht door zwaluw52 » wo 28.07.2010 14:50

Kort geleden ben ik bij een KNO arts geweest en is er een gehoortest gedaan wat soms zelfs pijnlijk was.
Over een half jaar zou ik weer kunnen komen voor zo,n test.
Ik wil hierop niet wachten omdat het suizen harder is geworden en gevoeliger voor geluid en denk ik dat ik ook een lichte mate van Hyperacusis heb.
Vandaag ben ik daarom bij mijn huisarts geweest om een afspraak te maken bij een neuroloog.
Ik heb hier nu een verwijzing voor en ben ik nu op zoek naar een goede neuroloog.

Laantje

Bericht door Laantje » zo 08.08.2010 11:58

Hey, hier nog een motorrijder met T en H... maar ik kan me dit probleem niet voorstellen. Als ik op de motor rijdt vergeet ik gewoon alles, en hoor ik ook geen vervelende, pijnlijke pieps, broms of wat dan ook. Hebben jullie het dan in zo'n erge mate dat het het motor/rijgeluid overstemt??? Niet te geloven... dat dit zelfs je passie zou kunnen stoppen...
Maar even over speakers in je helm... gevaarlijk, omdat je dan geen omgevingsgeluid hoort, bv als er iemand aankomt getoeterd, hoor je dit niet!!! Heb het dus zelf meegemaakt! Je kunt natuurlijk wel het volume aanpassen...

Suc6 met het zoeken naar een neuroloog... hoop dat je je passie kan voortzetten!!!
Hoe slecht je ook hoort, probeer het geluid te voelen...

Mast

Bericht door Mast » za 11.09.2010 20:11

Ook hier een T hebbende motorrijder. Mijn T is behoorlijk hard, maar ik realiseer me dat "hard" zeer subjectief is. Om toch een meer objectief nivo aan te duiden: alleen in de auto op de snelweg of onder de douche met de straal op mijn hoofd hoor ik nagenoeg niets. beschouw dit als een indicatie.

Dat stress een factor is is wel duidelijk. Meer stress = meer T volume. Als eenmaal het id bij je heeft postgevat dat het motorrijden meer T oplevert krijg je bij die gedachte al stress. Self fulfilling professie dus.
Die gedachte doorbreken is ongelofelijk lastig, althans zo ervaar ik dat.
Nu, na anderhalf jaar T en een motorpauze van bijna 8 maanden worstel ik tot op de dag van vandaag met het motorrijden. Gegoten oordoppen, andere filters er in, verschillende schermen, opzet schermen, verschillende helmen; ik experimenteer me wezenloos om het windgeruis/turbulentiegeroffel weer dragelijk te krijgen. Sommige ritjes gaat het goed, sommige ritten is het een drama (zoals die van vandaag)

Hoewel de deskundigen allemaal aangeven dat ik met mijn bescherming geen extra gehoorbeschadiging kan krijgen is de angst dat ze het misschien mis hebben dodelijk. Immers: zij zeggen dan misschien sorry, ik ben levenslang de klos.

Het dragen van de oordoppen overigens veroorzaakt een heviger bewustwording van de T. je sluit je immers af van omgevingsgeluid en wordt daardoor onherroepelijk met je aandacht op je T gericht. Daardoor alleen al LIJKT het harder. Bij mij kan deze bewustwording wel tot 2 dagen duren.
Om mezelf af te leiden van de T op zich gebruik ik wel degelijk oorspeakers. Een zacht prettige muziekje doet bij mij goed. Mijn aandacht is niet helemaal op de T gericht. Inderdaad; je zal zeer anticiperend moeten rijden ivm verminderd omgevings (verkeers) geluid.

Voorlopig blijf ik zoeken. Wetende dat sommige ritten goed gaan helpen me over de 'nare' ervaringen heen. Ik ben me echter wel terdege bewust dat mijn doorzettingsvermogen eindig is. Als de stress van het motorrijden blijft zoals nu, samen met de hinder die ik sinds mijn T ondervind van het getrommel op de helm dan staakt op enig moment deze hobby voor mij. De balans van het plezier moet duidelijk doorslaan boven de hinder en stress die krijgt. Zo niet helaas.

Ik zou dus in jou geval vooral rustig afwachten en pas gaan rijden bij extreem lekker weer, je goed in je vel zit en kortere afstanden. Lukt dat, lekker opbouwen in je eigen tempo. Lukt dat niet; er zijn echt veel andere leuke hobby's

Je lotgenoot

LK

motorrijden T en H

Bericht door LK » wo 06.10.2010 22:44

Aan alle motorrijders onder ons, verkoop uw Harley en/of Ducati'.Ze zijn een ware ramp voor de motorrijder zelf en voetgangers. De decibels die worden geproduceerd zijn gewoon ver over de Europese limiet van 80 dBA. Ze halen makkelijk 98 DB en meer...
Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen enkel probleem met motorrijders (BMW en andere stille modellen) maar wel met diegene die blijven met oorverdovende motors en uitlaten verder rijden. Gewoonweg misdadig voor de gevoelige oren van een wandelaar met hyperacusis
Groeten LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

sen

Bericht door sen » do 07.10.2010 09:01

Ik ben ook een fan motor rijden,van mijn t geen last
ik hoor en ik denk er niet aan,en ik geniet
honda goldwing

LK

Honda Goldwing dik ok kwa geluid

Bericht door LK » do 07.10.2010 14:30

Een Honda goldwing vind ik persoonlijk nog best ok van geluid...
Maar iemand die met een Harley blijft rondtoeren en dan klaagt van T en of H wil ik graag vergelijken met een muziekliefhebber die blijft naar concerten van Motorhead (zowat de luidste band op aarde) gaan en dan op dit forum zit te klagen van T...
Geniet van het motorrijden op uw Honda goldwing!!

Groeten,
LK
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

Mast

Bericht door Mast » do 07.10.2010 15:52

LK; uw reaktie en antwoord is uiteraard waar, in ieder geval beleeft u het zo en dat dient te worden gerespecteerd.
Ik maak toch graag een kanttekening waarbij ik tevens opmerk geen enkele voorkeur of bevooroordeling heb over welk merk motor dan ook.

De TS is motorrijder. Hij rijdt dus zelf. De beleving van een motorrijder en de "hinder" die hij ondervindt van het motorrijden is van geheel andere aard en betekenis dan de hinder die een toeschouwer kan ondervinden.

De motorrijder zelf heeft last van windgeruis en turbulentie. Daar zal hij/zij zich tegen moeten beschermen. Het geluid dat de motor ZELF produceert (waaronder ook de door u genoemde Harley's) zijn in dit verband niet interessant. Het "geplof" is een bijgeluid dat geen invloed zal hebben op schade aan oren. De bezorgtheid van de TS zal zich daarom richten op het effect van lawaai rondom de helm door wind en turbulentie, niet door geluid van het motorblok of uitlaten zelf.

Dit uiteraard in tegenstelling tot de toeschouwer, en ik vermoed dat u daar 1 van bent.
De toeschouwer kan zeer veel hinder ondervinden van motor lawaai en ik zal de eerste zijn toe te geven dat met name Harley's 'er wat van kunnen'.
Ik weet uit ervaring dat zeer veel Harley eigenaren de standaard uitrusting van de originele motorfiets (die in alle opzichten voldoet aan alle Europese normen, dus ook wat uilaat lawaai betreft) aanpassen om nog meer herrie te maken. Ik ik snap zeer goed dat mensen met uw kwaal daar enorm veel last van kunnen hebben.
Maar ik weet ook uit ervaring dat het voor mensen, zoals ik, met tinnitus geen bal uitmaakt of ik op een Harley, Goldwing of BMW rijdt.

Voor de TS is het daarom van belang een motor uit tte zoeken die, wat stroomlijning betreft de minst mogelijke turbulentie voor zijn postuur en zithouding produceert en dit te combineren met een stille helm en oordoppen.

Voor u is het van belang dat de wereld om u heen, wij allemaal dus, rekening houden met onze omgeving en overlast voorkomen.

Brederordie

Re: Honda Goldwing dik ok kwa geluid

Bericht door Brederordie » do 07.10.2010 16:36

LK schreef:Een Honda goldwing vind ik persoonlijk nog best ok van geluid...
Maar iemand die met een Harley blijft rondtoeren en dan klaagt van T en of H wil ik graag vergelijken met een muziekliefhebber die blijft naar concerten van Motorhead (zowat de luidste band op aarde) gaan en dan op dit forum zit te klagen van T...
Geniet van het motorrijden op uw Honda goldwing!!

Groeten,
LK
Tsja... tolerantie in de ruime begrip van het woord is een schaars goed in deze tijden nie??? :?

Erica47

Bericht door Erica47 » do 07.10.2010 19:03

Ik laat deze discussie maar even aan me voorbij gaan.

8) Erica

LK

niet mee akkoord !! sorry

Bericht door LK » do 07.10.2010 19:34

Nee er zijn Harley"s die zonder aanpassingen door gebruikers zelfs niet voldoen aan de Europese norm, en daar zijn we mee bezig!!
Er zijn modellen die in stilstand al 98 dBA produceren (opgegeven door de fabrikant zelf) en dat is ver boven de Europese limiet!! Het is ook normaal, een luchtgekoelde motor kan niet stil zijn!!En de bewering dat lage tonen geen beschadeging kunnen veroorzaken is absoluut niet waar!!
Natuurlijk zijn er onder de tinnitus patienten een aantal die geen last hebben van hyperacusis, ik ken zelfs een collega muzikant met ernstige T die gewoonweg zonder gehoorbescherming naar een concert van AC/DC gaat... Maar van de T patienten hebben er ongeveer 40% ook hyperacusis en ik vraag dan ook een beetje respect. Ik ben kunnen stoppen met muziek en werk wegens hyperacusis , mijn pijngrens ligt op 70 dBA, als ik een wandeling maak en er is een Harley die mijn voorbij steekt zonder dat ik beide vingers in mijn oren steek heb ik voor minstens 3 dagen pijn aan mijn oren! dus vraag me niet om even begrip te hebben voor diegene die met veel te luide motoren blijven rondrijden...
Dit forum is tenslotte voor Tinnitus en Hyperacusis patienten...
PS: voor alle duidelijkheid!! ik heb geen enkel probleem met mensen die met een motor rijden, maar laat deze dan aub stil zijn , er zij modellen die stiller zij als een auto..

Mast

Re: niet mee akkoord !! sorry

Bericht door Mast » do 07.10.2010 21:17

LK schreef:Nee er zijn Harley"s die zonder aanpassingen door gebruikers zelfs niet voldoen aan de Europese norm, en daar zijn we mee bezig!!
Er zijn modellen die in stilstand al 98 dBA produceren (opgegeven door Geluid
de fabrikant zelf) en dat is ver boven de Europese limiet!!
Geluid
De motorfiets mag geen overmatig geluid
produceren. Het geluidsniveau mag niet
meer bedragen dan de waarde die is vastgesteld
bij de toelating, vermeerderd met
2 dB(A). Wanneer de waarde niet bekend
is, wordt het volgende maximaal
toegestane geluidsniveau gebruikt:
Cilinderinhoud Max. toegestane waarde
<80 cm3 91 dB(A)
80 - 125 cm3 91 dB(A)
125 - 350 cm3 92 dB(A)
350 - 500 cm3 95 dB(A)
500 - 750 cm3 97 dB(A)
750 - 1000 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)
Het is ook normaal, een luchtgekoelde motor kan niet stil zijn!!En de bewering dat lage tonen geen beschadeging kunnen veroorzaken is absoluut niet waar!!
Waar zeg ik dat?
........ ik vraag dan ook een beetje respect.
Volgens mij heb ik dat uitvoerig gedaan. Vanwaar je boosheid?
Ik ben kunnen stoppen met muziek en werk wegens hyperacusis , mijn pijngrens ligt op 70 dBA, als ik een wandeling maak en er is een Harley die mijn voorbij steekt zonder dat ik beide vingers in mijn oren steek heb ik voor minstens 3 dagen pijn aan mijn oren! dus vraag me niet om even begrip te hebben voor diegene die met veel te luide motoren blijven rondrijden...
Ik hoop werkelijk niet de indruk te hebben gegeven dat ik vind dat je je aanstelt of iets dergelijks.
Wat ik niet begrijp is waarom je jezelf zo ongelofelijk druk maakt over een vraag van een motorrijder die een opmerking maakt over zijn probleem en er vragen bij stelt.
Met alle respect : al het andere wat je erbij haalt is of topic en, zoals ik al zei en dus val ik nu in herhaling, niet minder waar.

Plaats reactie