tinnitus en h door verkoudheid?

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
vince

tinnitus en h door verkoudheid?

Bericht door vince » zo 16.03.2014 21:50

Beste forummers,

Begin februari kreeg ik na 3 jaar klachtenvrij te zijn geweest weer last van t.

Kort hierop ging mijn oor dicht zitten. Dit gebeurde niet plotseling; daar gingen een paar dagen overheen. In de tussentijd moest ik 'ploppen' om mijn linkeroor open te houden. Uiteindelijk ging mijn oor helemaal dicht zitten. De tinnitus nam toen toe. Vlak daarna openbaarde zich een behoorlijke verkoudheid. Mijn holtes zaten (en zitten) behoorlijk dicht. Een werk geleden heb ik door te klaren mijn linkeroor weer open gekregen. Ik hoorde het slijm letterlijk weglopen. Sindsdien is de tinnitus duidelijker hoorbaar; een soort 'tv-ruis'. Deze had ik eerder ook.

vorige werk bij de KNO geweest. Deze constateerde afscheiding en daarmee eczeem in mijn gehoorgang en geïrriteerde neusslijmvliezen en daarmee geïrriteerde slijmvliezen in/van de Buis van Eustachius. Hjj scheef mij een antibioticum (Azitromycine 500 MG p.d. gedurende 5 dagen) en zure oordruppels voor. Hij heeft er alle vertrouwen in dat de tinnitus weer af zal vlakken als de verkoudheid over is. De tinnitus kan echter nog een aantal weken na-ebben. De druk in het middenoor was trouwens grlijk aan die in het buitenoor zo bleek uit een meting.

Ik begin mij echter ondertussen wel zorgen te maken. Ben sinds gisteren ook overgevoelig voor bepaalde geluiden in mijn linkeroor. Daarnaast hoor ik soms 'vonkjes' in dat zelfde oor.

Ik hoor graag jullie ervaringen. Ik zit al sinds 14 febr. ziek thuis. Kom de deur niet meer uit en focus mij alleen maar op de tinnitus in de wetenschap dat ik deze hel weer meemaak. Hierdoor ben ik ontzettend emotioneel. Ik hoop zo dat de KNO gelijk heeft en dat dit weer overtrekt en aan die verkoudheid is te wijten. De tinnitus kwam immers ook pas opzetten vlak voordat mijn linkeroor dicht klapte en die verkoudheid aan het licht kwam. Ondanks een stressvolle baan en stressgevoelige persoonlijkheid ben ik met behulp van 225 MG Efexor en 200 MG Seroquel daags 3 jaar klachtenvrij geweest na een zware burnout in 2009. Hiervoor ben ik opgenomen geweest en met een angststoornis gediagnostiseerd. Daarnaast overleed mijn moeder vorig september te vroeg aan kanker. Hier heb ik nog steeds veel moeite mee.

Ik hoor graag van jullie.

Hartelijke groet,

Vincent

jahn

Re: tinnitus en h door verkoudheid?

Bericht door jahn » di 18.03.2014 14:39

Hai Vince,
Indrukwekkend, je verhaal. Poeh ....., je leven op z'n kop.
Wat betreft je vragen kan ik allen vanuit mijn indrukken reageren en vanuit opgedane inzichten en persoonlijke ervaring.
In jouw beschrijving zitten zoveel aanwijsbare redenen waarom de tinnitus en overgevoeligheid en weer zijn, dat er een zekere geruststelling vanuit zou kunnen gaan. Dat lukt je nog niet, zo lees ik. En het verradelijke is dat de angst een heel sterke factor kan zijn. Een van de bekende recepten is: ontspannen en de aandacht van de tinnitus afhalen. Makkelijker gezegd dan gedaan. En toch een is het een enorm sterke waarheid. Vele lotgenoten bevestigen dat.

Ik hoop en wens je de goede en zorgvuldige hulp en ondersteuning. Juist bij jou, zou je denken, kan de tinnitus tot rust komen als je fysieke klachten genezen en je weer tot rust komt. Bij mij is het ontstaan door schade; dan gaat het vrijwel niet meer weg. Maar ook daar is afleiding, acceptatie en ontspanning zeer heilzaam.

Sterkte!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

vince

Bericht door vince » wo 19.03.2014 13:04

Hallo Jan,

Bedankt voor je bemoedigende reactie. Die stel ik zeer op prijs!

Ik ben blij dat ik uit jouw helaas opgedane ervaring mag putten; de verkoudheid is afgenomen en de t lijkt dat zowaar ook te doen. Er is wellicht dus een verband. De dagelijkse dosis Efexor/Venlafaxine is echter wel naar 375 MG verhoogd. Ik denk dat dit en de inwerktijd eveneens meespelen. Naast mijn 'ruis' bemerk ik vaak een laag toontje. Deze stopt zodra ik begin te praten. Als ik weer stop met praten is het toontje weer hoorbaar. Deze is volgens de 'literatuur' tijdelijk en aan een disfunctionerende Buis van Eustachius te wijten. Ik hoop dan ook dat dit toontje weer verdwijnt als de lichamelijke klachten verder afnemen. De t is in ieder geval al een stuk(je) zachter. De overgevoeligbeid voor geluid is er helaas nog wel. Maar ik neem aan dat deze eveneens af zal nemen.

Jan, nogmaals bedankt voor jouw reactie en geruststelling! Ik hou je op de hoogte van het verdere verloop.

Hartelijke groet,

Vincent

aroc

Bericht door aroc » do 20.03.2014 13:30

Hallo Vincent,

Ik heb zo'n 8-9 jaar geleden ook Efexor gebruikt. Mijn Tinnitus werd alleen wel erger!
De dosering van 375mg. is de maximaal toegestane inname.
1 tot 10 patiënten op de 100 krijgen te maken met T.
Ik heb zelf ook 375mg. gebruikt maar was wel blij dat ik het na afloop binnen een 1/2 jaar heb afgebouwd.
Dan pas merk je wat Efexor met je doet!

Misschien een optie om het wat rustiger aan te doen?
Je geeft aan een stressvolle baan.
Misschien straks kijken of je zo'n baan nog wel wilt houden?

Zorg voor ontspanning want dat is zo belangrijk.
Misschien heb je een hobby waar je je meer mee bezig kunt houden?
En ja, een verkoudheid kan een nekbreker zijn.
Als ik dat heb en het slaat op mijn gehoor dan kan ik gewoon niets meer horen met dat oor.
Ja wel iets horen maar het geluid is vervormd en kan dan geen spraak meer verstaan.
Geluid ervaar ik dan als erg onplezierig.

Ik kan je alleen veel sterkte toewensen en hopen dat het allemaal weer in rustiger vaarwater terecht komt.

Cora

Kees

Bericht door Kees » do 20.03.2014 18:46

Een stressvolle baan met Tinnitus is niet echt een goede combinatie.
De vele stress geeft overdruk in de vloeistofkanalen van het binnenoor.

hierdoor kunnen er in het binnenoor beschadigingen ontstaan.
Dat geeft weer meer tinnitus en de kring is rond.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Plaats reactie