Tinnitus en werkplek

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
BoyA

Tinnitus en werkplek

Bericht door BoyA » wo 14.05.2014 23:55

Hallo,

Ik heb al vijf jaar last van lichte tinnitus (ruis in beide oren, een soort licht ik-zit-in-het-vliegtuig gesuis). Ik heb destijds Comfoor oordoppen op maat aangeschaft. Werken volgens mij prima, al begeef ik me ook niet zo heel vaak meer het nachtleven/festivals/concerten. Een paar maanden geleden verloor ik echter een van de dopjes. Door drukte op werk/privé niet meteen nieuwe besteld, had nog goedkope liggen met filter. Twee weken geleden echter drie uurtjes onverwacht een kroegje in zonder oordopjes op zak. Muziek was echter toch te hard, ik merkte het al een beetje tijdens het praten met een vriend van me maar ik ben desondanks niet meteen weggegaan. Een paar dagen later had ik naast de ruis in mijn oren ook een hoge piep in mijn linkeroor. Het klinkt als electriciteit.. Meteen maar weer oordopjes op maat besteld natuurlijk. Sindsdien merk ik op mijn werkplek dat ik daar erg veel last heb van de (oude) bekabeling, mijn pc en een meterkastje met bedrading achter mijn bureau. Er hangt continu een fuut, net zo hoog als de piep in mijn oor: het elecriciteitsgeluid noem ik het maar. Die geluiden op mijn werkplek irriteerden me voorheen ook al af en toe, maar toen had het niet zo'n effect op mijn oren. Nu merk ik dat ik er hoofdpijn en een stijve nek van krijg, ik ervaar een druk op beide oren (vooral links) en ik kan het geluid niet meer negeren. Het overstemt ook mijn tinnitus, qua hoogte en hardheid zijn ze beiden ongeveer gelijk.

Mijn vraag is nu of dit geluid slecht is (aangezien ik er vroeger minder last van had), of het herstel van mijn huidige tinnitus in de weg zit en wellicht zelfs erger maakt (dat idee heb ik wel, na een paar dagen niet werken is de druk op mijn oren minder en lijkt de piep minder aanwezig. Een dag werken en hij is weer ten volle aanwezig; ook met omgevingsgeluid). Ik heb het al gemeld bij mijn collega's, maar we werken in een oud pand dus ik weet niet of er daadwerkelijk een oplossing in zicht is. Al zullen de oude lampen vervangen worden voor LED lampen en wordt er gekeken naar het kastje achter mij.

Aangezien mijn tinnitus serieuze vormen begint aan te nemen, mijn gehoor achteruit gaat (gesprekken volgen met meerder personen en omgevingsgeluid is lastig) en ik ook licht overgevoelig ben geworden voor harde en hoge geluiden (klappen van handen, bestek, pannen etc.) wil ik graag al het mogelijke doen om verdere escalatie te voorkomen. Enig idee of ik dit probleem op werk met nog meer urgentie moet benaderen?
Alvast dank!

Frits

Re: Tinnitus en werkplek

Bericht door Frits » do 15.05.2014 10:55

Dus niet alleen tinnitus maar het begint er
op te lijken dat je hyperacusis begint te
krijgen.
Tja, ik weet het niet maar als je je baas zo gek
kan krijgen om te nodige aanpassingen op
korte termijn aan te brengen zou dat mooi zijn.
Maar er zijn natuurlijk ook harde geluiden op
andere plaatsen.

Of de veranderingen op je werkplek voor jou
een werkelijke verbetering zal zijn dat moet
je gewoon afwachten.

Je schrijft ook dat je gehoor achteruit gaat.
Daar moet je wat mee. Laat dat onderzoeken.
Wellicht heb je een of twee gehoorapparaten
nodig.
Bedenk dat een achteruitgaand gehoor ook
ook tinnitus kan veroorzaken.

Dus op naar de KNO-arts en eventueel naar
een audiologisch centrum. Wacht er niet te
lang mee.

Ik wens je veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Re: Tinnitus en werkplek

Bericht door Kees » do 15.05.2014 18:37

Er zijn diverse instanties de adviezen
kunnen geven over werkplek aanpassingen.
Bij voorbeeld werkpad is een re-integratie advies bedrijf.
Geeft ook adviezen over werkplek aanpassingen.
De NVVS heeft wel vaker met dit bedrijf samengewerkt.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Plaats reactie