Een lichtpuntje in de duisternis?

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Lies

Een lichtpuntje in de duisternis?

Bericht door Lies » ma 31.07.2006 20:38

Vrijdag was er bij ons in het dorp een heel weekend Bogerfeesten (komt neer op gewoon een heel weekend muziek). Vrijdag zijn het dan altijd optredens van een aantal bekende en minder bekende groepen. Dit jaar was de hoofdgast Gorki. Zaterdag is het dan Q Music fuif (Q Music is een radiostation uit België) en zondag zijn er volkspelen met bbq en nadien een openluchtfuif.

Vrijdag wou ik graag, met oordoppen, naar Gorki gaan kijken. Ik heb daar niets van gezien, ben gewoon gaan lopen. Zo hard stond het geluid.

Omdat ik dat zo jammer vond heb ik volgende mail gestuurd naar de organistoren en de jeugd- en cultuurdienst van onze gemeente.
Het snelle antwoord van de jeugddients heb ik er ook even bijgezet.

En uiteraard wil ik meewerken aan een sensibilisseringscampange.

Een hart onder de riem voor jeugdige (en minder jeugdige) leden misschien:

Dag Lies,

We hebben met veel begrip jouw mail gelezen. Het spijt ons dat jij zoveel last hebt gehad van het geluid tijdens de Bogerfeesten. We zullen de situatie bespreken met Govio. We zullen ook eens bekijken of we vanuit de gemeente een bepaalde sensibilisering kunnen opzetten rond dit thema.
Zou jij het bvb eventueel zien zitten om eens een keertje te komen getuigen op een algemene vergadering van de jeugdraad. Misschien dat jouw getuigenis wel een bepaald effect kan hebben op organisatoren.

Met vriendelijke groeten,

Stefan Beyers
Jeugddienst Kalmthout

Kerkeneind 13
2920 Kalmthout
T: 03 620 22 65 / F: 03 620 22 04
"email verwijderd"
www.kalmthout.be

----- Original Message -----
From: lies.vannijnatten@skynet.be
To: "email verwijderd"
Cc: "email verwijderd"; "email verwijderd"
Sent: Sunday, July 30, 2006 1:06 PM
Subject: Bogerfeesten voor doven?!

Beste,

Ik weet niet of ik via deze weg bij de juiste personen terecht kom, maar vermits de Bogerfeesten door Govio VZW georganiseerd worden denk ik van wel.

Even een korte voorstelling van mezelf: ik ben Lies van Nijnatten, 24 en een muziekliefhebster. Sinds een jaar of 8 echter moet ik met dat laatste erg voorzichtig zijn. Door een StuBru fuif in zaal Rex in Essen heb ik een permanente gehoorschade en een constante (dus 24 u per dag, alle dagen van de week!!) ruis (ook tinnitus genoemd) opgelopen. Deze schade is niet te herstellen en met de ruis moet ik gewoon leren leven.

Er zijn jammer genoeg ontzettend veel mensen die hier last van hebben, maar het is nog altijd taboe om daar voor uit te komen. In Nederland bestaat er een hele goede site (www.nvvs.nl) die hierover heel veel informatie geeft. Op het forum (forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus) van deze site kun je getuigenissen van mensen met deze aandoenning lezen. De verhalen zijn meestal somber. Het is ! nl. niet echt opbeurend om met een constant \"fantoom\"geluid te moeten leren leven. Velen hebben dan ook nogal depressieve gevoelens.

Als ik mij niet vergis heeft de gemeente Kalmthout dit jaar een klein artikeltje over gehoorschade in één van haar nieuwsbrieven (Tussen Hei en Maatjes geloof ik). Een positief signaal vind ik.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat er verder geen gevolg aan gegeven wordt. Ik was vrijdag op de Bogerfeesten en wou heel graag Gorki horen én zien. Jammer genoeg stond de muziek echt LOEIHARD. Ik heb Mint (met oordoppen) uitgezeten, maar daarna ben ik gaan lopen. Verschillende mensen die ik die avond gesproken heb vonden ook allen dat de muziek echt wel heel erg hard stond. Buiten was het iets beter, maar in de tent...

Zaterdag ben ik gewoon thuis gebleven. Ik kon zo ook mee fuiven. Wij wonen in de Frans Raatsstraat maar het was wel zo goed als windstil. We konden echt alles verstaan: de teksten van de liedjes die gedraaid werden, wat! de dj door de micro riep, enz.

Waarom moet dat zo hard staan? Half zo hard is zeker zo aangenaam. En dan kun je alles nog beter horen. En waarom wordt daar niet tegen opgetreden? Moeten er echt eerst mensen doof worden voor er eens ingegrepen wordt? Ik ben absoluut niet tegen de Bogerfeesten (integendeel, ik ben zelf muzikante en heb al veel leuke herinneringen aan de vrijdagse Bogerfeesten), maar wel tegen zoveel decibels.

Voor mij was die € 8 echt gewoon weggegooid geld. Maar ik hoop dat er geen mensen zijn die hun gehoor hebben weggegooid.

Hopelijk komt er reactie en wordt er buiten een artikeltje ook echt eens iets aan gedaan.

Halfdove en suizende groeten,

Lies

PS: aangezien de Govio aan de jeugddienst verbonden en dit een cultureel evenement is, heb ik beide diensten in cc gezet.
Laatst gewijzigd door Lies op do 03.08.2006 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Tears, a tidal wave of tears
Light, that slowly disappears
Wait, before you close the curtain
There is still another game to play
And life is beautiful that way

(Noa, Life is Beautiful van de film "La Vita e Bella"

Gast

Bericht door Gast » di 01.08.2006 10:15

Hallo Lies,
Goede aktie van je! Mensen staan er niet bij stil hoeveel gevaar er schuilt in teveel decibellen. Gelukkig staan de organisatoren open voor je opmerkingen; ze zijn sensibel, zoals ze zelf zeggen. Doe er je voordeel en dat van vele anderen mee. Ieder tinnitusslachtoffer is er één teveel. Muziek is om van te genieten en niet om schade toe te brengen.
Groeten,
Ton Bos :cool:

Bloody Lynn

Bericht door Bloody Lynn » do 12.03.2009 21:33

Ja, ik vraag mij ook altijd af waarom muziek op feesten zo hard wordt gedraaid. :?

Je geniet er niet meer van, maar je bezorgt mensen wel gehoorschade. :evil:

Waarom toch?

JV
Contacteer:

Bericht door JV » vr 13.03.2009 02:26

lol.. na 3 jaar toch weer actief dit topic.

Maar: muziek moet gewoon knallen... dat hoort er bij (aan de andere kant kan ik genieten van een heel zacht rustig deuntje hoor). Maar we moeten hier niet hypocriet gaan liggen doen en de wereldverbeteraars gaan liggen uithangen: als je jong bent dan wil je dat, feesten, gezellig en lekker die tering herrie op je dak. Is op zich ook niet erg, en levert voor de meeste mensen ook geen problemen op: maar.. heb je pech, tja, dan kan je hier, op dit forum terecht komen. Maar: altijd blijven lachen...

Gr.
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Bloody Lynn

Bericht door Bloody Lynn » ma 16.03.2009 17:39

Dan ben ik zeker een uitzondering? :p

Ik ergerde me al aan de luidheid van de muziek jaren voordat ik T kreeg en zo oud ben ik nog niet. :p (niet oud = 18, net student)

Kees

Bericht door Kees » ma 16.03.2009 19:13

Ja, zoveel mensen, zoveel wensen. :)
Maar inderdaad, dan ook niet zeuren als het wat fout afloopt en je op dit forum terecht komt. :-(
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

krekel

Bericht door krekel » di 17.03.2009 00:52

Hoi allen,

Muziek moet knallen......Wel, ik was enkele jaren geleden getuige van het volgende. Ik woonde een concert bij van een rockband. Ik oordoppen in zoals vele anderen incl. de geluidsman achter de knoppen trouwens. Menig concert bezoeker verliet in verband met de herrie de zaal om een drankje te gaan nuttigen in het cafe gedeelte.
Toen ik vervolgens opmerkte dat de basgitarist en de drummer ook met oordoppen in aan het spelen waren en heus... dat waren GEEN in ear monitoren, toen dacht ik: zijn we hier nu niet gewoon verkeerd bezig?
Kortom. Het kan ook TE hard. En concerten zijn vaak te hard. Mooi hard bestaat ook, maar dat soort concerten zijn een zeldzaamheid geworden in de loop der tijden.

groeten,

Chris.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » di 17.03.2009 01:16

Helemaal mee eens; er is een groot verschil tussen mooi-hard en TE-hard. Bij TE ben ik ook weg... bij mooi hard blijf ik (zolang ik het volhoud).
Het hangt enerzijds van de band af (sommigen willen gewoon TE veel volume) en anderzijds van de zaal/acoustiek.
Ik kan me ook héél goed voorstellen dat mensen het helemaal niets vinden. Ik ken genoeg mensen die echt niet naar een concert gaan. Maar voor mij is muziek al van kids af aan een hobby... tja.

Gr.
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Plaats reactie