Tinnitus door stress?

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
RudyL90

Tinnitus door stress?

Bericht door RudyL90 » wo 25.05.2016 11:23

Hallo iedereen,

Mijn naam is Rudy en ik 25 jaar oud. Sinds een week heb ik last van tinnitus, daarom plaats ik hier mijn verhaal. Ik hoop dat misschien enkelen van jullie je in mijn verhaal herkennen (en het geduld hebben om mijn lang geworden verhaal te lezen):

Ik heb een lange periode last gehad van spanning in mijn benen. Dit was waarschijnlijk een gevolg van langdurige stress waar ik niks mee deed. Ik merkte het voor het eerst op na uit een angststoornis te zijn gekomen. De angststoornis ontwikkelde ik door een anafylactische shock (allergische reactie die bijna mijn dood betekende). De spanning in mijn benen is altijd gebleven. Ik ben iemand die veel nadenkt (met veel computerwerk) en weinig beweegt. Op het moment studeer ik af (natuurkunde op de universiteit) en dat brengt ook de nodige stress met zich mee. In de tijd kreeg ik vage klachten, zoals 's ochtends uit het niets overgeven. Ik voelde mij altijd moe, ook als ik goed geslapen had. Ik begreep de klachten niet en negeerde ze. Op een gegeven moment moest ik een grote presentatie houden, dit voerde de druk erg op. Er waren dagen waarop ik bijna onafgebroken nadacht (ofwel piekerde) over de presentatie. Nog voor de presentatie begon mijn rechter wijsvinger na gebruik willekeurig te trekken (spasme). De dokter dacht dat het een gevolg was van overbelasting. Ik had eerder RSI gehad, dus het moest wel in iets in dezelfde categorie zijn. De presentatie ging ontzettend goed, de professor was erg tevreden. Daarna had ik meer rust. Mijn lichaam vond het toen blijkbaar welletjes geweest. Ik kreeg overal in mijn lichaam spiertrekkingen. Deze waren willekeurig en werden dus niet na beweging geactiveerd. Natuurlijk maakte ik mij hier meteen zorgen over. Met een beetje googlen kun je dan al gauw tot de conclusie komen dat je een ziekte hebt als ALS of MS. Wederom gepieker dus. Mijn brein draaide vaak op volle toeren. De spiertrekkingen gingen in de nacht vrolijk door en ik schrok soms wakker van een been dat opzij schoot of mijn kaak die dichtsloeg met een klakkend geluid. Later kreeg ik verdoofde plekken op mijn huid (gek genoeg voornamelijk aan de linkerzijde: rug, scheenbeen en oor), welke niet verdwenen. De huid zelf was niet verdoofd, maar het leek in diepere huidlagen te liggen. Een duidelijk contrast met de omliggende huid was op te merken door simpel een T-shirt te dragen. Het was weer reden om mij druk te maken. Op een ochtend kreeg ik een spiertrekking in mijn keel, waardoor ik een paar tellen geen adem kon halen. Toen ben ik in paniek naar het ziekenhuis gegaan en heb ik gevraagd of ik eerder de neuroloog kon spreken (had al een afspraak staan). Kon natuurlijk niet. De neuroloog kon uiteindelijk geen enkele ziekte aan mijn symptomen linken en denkt dat ze goedaardig zijn. Op een nacht werd ik wakker en toen merkte ik ineens een suis in mijn oren. Daardoor kreeg ik direct een paniekaanval. Gelukkig sliep ik erna wel weer. Kende het suizen wel van na een bezoek aan de disco, had het ook geregeld enkel na het drinken van alcohol. Disco's heb ik trouwens maar zeer zelden bezocht, alcohol dronk ik nog wel af en toe en voornamelijk met mate. Meteen in de ochtend naar de dokter gegaan: ik heb vocht achter mijn trommelvliezen. Een zoutoplossing neusspray zou daarbij helpen. Meteen dezelfde dag begonnen en het suizen was een dag erna al minder (waarschijnlijk placebo). Toen heb ik er een aantal dagen geen last van gehad. De andere symptomen waren wel volop aanwezig. Toen had ik na een angstaanval en een lange huilbui een gesprek met mijn ouders wat leidde tot een doorbraak: ik ben gaan accepteren dat ik ziek ben. Ik ben ziek in mijn hoofd (angststoornis / hypochondrie) en alle lichamelijke symptomen zijn een gevolg daarvan. Mijn lichaam is de grote hoeveelheden stresshormoon zat en reageert dat met die vreemde manier op. De dagen daarna ging het geestelijk een stuk beter, lichamelijk slechter. Waarschijnlijk omdat ik de symptomen niet meer bestreed, maar toeliet. Het spiertrekken stopte na een paar dagen en de verdoofde plekken waren niet meer zo duidelijk te merken als ervoor. Maar toen dacht de tinnitus ineens: "Goed, dan ben ik nu aan de beurt!". Ik werd 's ochtends wakker en merkte een piep in mijn linker oor op. Natuurlijk reageerde ik daar meteen weer met angst / frustratie op. Dat was vorige week woensdag. Ik had al de ervaring dat het met de zoutoplossing verdween, na een dag op twee. Dat was dit keer niet het geval. Op vrijdagochtend werd door een andere arts vocht achter de trommelvliezen geconstateerd en ik kreeg een neusspray die wat sneller resultaat zou boeken (momentasonfuroaat). In de avond werd het piepen zo hard dat ik weer een paniekaanval kreeg. Tegen de nacht naar een huisarts gegaan in het ziekenhuis die weer dezelfde conclusie trok. Ik moest maar oxazepam naast mijn seroquel gaan slikken om beter te slapen. Het slapen gaat gelukkig daardoor wel goed. Sinds vorige week woensdag is de piep niet meer gestopt. Ik merk dat de piep 's ochtends vrij zacht is en in de loop van de dag harder wordt. Soms is het even wat minder en op een ander moment weer harder. Ook verschuift de piep soms naar rechts, of hoor ik gepiep in mijn hele hoofd. Wat vooral opmerkelijk is, is dat spanning (zowel negatieve als positieve) het gepiep al snel erger kan maken en de piep wordt dan niet minder. Ik weet dat alles dat aandacht krijgt groeit, maar vind het heel erg lastig om niet naar de piep te luisteren. Met een toongenerator ben ik er inmiddels achter dat het een frequentie van ongeveer 9,6 kHz is. Omdat spanning zo'n effect op de piep lijkt te hebben, betwijfel ik of het wat te maken heeft met het vocht achter mijn trommelvliezen. Ik ben bang dat de piep niet zomaar verdwijnt en ook bang dat het erger zal worden en mijn leven zal gaan "overnemen". In paniekaanvallen ben ik bang dat ik erdoor op de psychiatrische afdeling zal eindigen...
Herkennen jullie de manier waarop ik mijn T ervaar? Ik word soms een beetje radeloos van het geluid, al is het nog maar net een week dat ik er last van heb. Ik ben nog jong en ik was eigenlijk niet van plan de rest van mijn leven nog naar dit geluid te moeten luisteren!
Wat ik verder nog kan melden: het maakt niets uit hoe ik mijn hoofd houd, de tinnitus veranderd er niet door van intensiteit. Ik ga naar een logopedist om van het gevoel van een brok in mijn keel af te komen (Globusgevoel), zij rekt de spieren in nek/keel zodat deze zich kunnen ontspannen. Vorig week donderdag werd tijdens de behandeling het gepiep ineens een stuk harder en toen leek het verdwenen te zijn. Ik was natuurlijk blij en ging er na de behandeling op letten of het echt wel minder was. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het niet minder was geworden, het gepiep had zijn oude niveau weer bereikt. Daarna ging ik computerspelletjes spelen met mijn broertje en het geluid is sindsdien harder na daarvoor en harder gebleven (op de ochtenden en zeldzame momenten tussendoor na dan). Nu ben ik dus bang dat deze behandeling ervoor gezorgd heeft dat de tinnitus erger geworden is... Maar het kan net zo goed zijn dat het door de positieve spanning van het computerspelletjes spelen komt met daarbij mijn verhoogde oplettendheid op het geluid... Hebben jullie ervaring met het behandelen van spieren dat het suizen erger maakt?
Ik hoor trouwens aan mijn rechter oor maar voor 75% (ooit door een KNO arts vastgesteld), maar de piep zit het overgrote deel van de tijd aan de linker zijde.
Ik hoop heel erg dat enkelen van jullie op mijn bericht reageren. Alle reacties zijn zeer welkom. Sowieso al bedankt voor het lezen van mijn verhaal en alvast bedankt voor jouw reactie.

Groetjes Rudy
Laatst gewijzigd door RudyL90 op wo 25.05.2016 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.

moderator
Site Admin
Site Admin

Re: Tinnitus door stress?

Bericht door moderator » wo 25.05.2016 15:08

beste Rudy, welkom op ons forum.
Ik heb een vraag aan je.
Zou je je tekst willen knippen in kortere stukken en meer witregels. Dat is voor onze doelgroep beter te lezen.
Mijn dank.

Met groeten.

Frits

Bericht door Frits » wo 25.05.2016 19:30

RudyL90 schreef:Hallo iedereen,

Mijn naam is Rudy en ik 25 jaar oud. Sinds een week heb ik
last van tinnitus, daarom plaats ik hier mijn verhaal.
Ik hoop dat misschien enkelen van jullie je in mijn verhaal
herkennen (en het geduld hebben om mijn lang geworden
verhaal te lezen):

Ik heb een lange periode last gehad van spanning in mijn benen.
Dit was waarschijnlijk een gevolg van langdurige stress waar ik
niks mee deed. Ik merkte het voor het eerst op na uit een angst-
stoornis te zijn gekomen. De angststoornis ontwikkelde ik door
een anafylactische shock (allergische reactie die bijna mijn dood
betekende).
De spanning in mijn benen is altijd gebleven. Ik ben iemand die
veel nadenkt (met veel computerwerk) en weinig beweegt.
Op het moment studeer ik af (natuurkunde op de universiteit) en
dat brengt ook de nodige stress met zich mee.

In de tijd kreeg ik vage klachten, zoals 's ochtends uit het niets over-
geven. Ik voelde mij altijd moe, ook als ik goed geslapen had. Ik be-
greep de klachten niet en negeerde ze. Op een gegeven moment
moest ik een grote presentatie houden, dit voerde de druk erg op.

Er waren dagen waarop ik bijna onafgebroken nadacht (ofwel
piekerde)
over de presentatie. Nog voor de presentatie begon mijn
rechter wijsvinger na gebruik willekeurig te trekken (spasme). De dokter
dacht dat het een gevolg was van overbelasting. Ik had eerder RSI gehad,
dus het moest wel in iets in dezelfde categorie zijn.

De presentatie ging ontzettend goed, de professor was erg tevreden.
Daarna had ik meer rust. Mijn lichaam vond het toen blijkbaar welletjes
geweest. Ik kreeg overal in mijn lichaam spiertrekkingen. Deze waren
willekeurig en werden dus niet na beweging geactiveerd.

Natuurlijk maakte ik mij hier meteen zorgen over. Met een beetje googelen
kun je dan al gauw tot de conclusie komen dat je een ziekte hebt als ALS
of MS. Wederom gepieker dus.

Mijn brein draaide vaak op volle toeren. De spiertrekkingen gingen in de nacht
vrolijk door en ik schrok soms wakker van een been dat opzij schoot of mijn
kaak die dichtsloeg met een klakkend geluid.
Later kreeg ik verdoofde plekken op mijn huid (gek genoeg voornamelijk aan
de linkerzijde: rug, scheenbeen en oor), welke niet verdwenen. De huid zelf
was niet verdoofd, maar het leek in diepere huidlagen te liggen. Een duidelijk
contrast met de omliggende huid was op te merken door simpel een T-shirt te
dragen.
Het was weer reden om mij druk te maken. Op een ochtend kreeg ik een spier-
trekking in mijn keel, waardoor ik een paar tellen geen adem kon halen. Toen
ben ik in paniek naar het ziekenhuis gegaan en heb ik gevraagd of ik
eerder de neuroloog kon spreken (had al een afspraak staan). Kon natuurlijk niet.
De neuroloog kon uiteindelijk geen enkele ziekte aan mijn symptomen linken en
denkt dat ze goedaardig zijn.

Op een nacht werd ik wakker en toen merkte ik ineens een suis in mijn oren.
Daardoor kreeg ik direct een paniekaanval. Gelukkig sliep ik erna wel weer.

Kende het suizen wel van na een bezoek aan de disco, had het ook geregeld enkel
na het drinken van alcohol. Disco's heb ik trouwens maar zeer zelden bezocht,
alcohol dronk ik nog wel af en toe en voornamelijk met mate.

Meteen in de ochtend naar de dokter gegaan: ik heb vocht achter mijn trommel-
vliezen. Een zoutoplossing neusspray zou daarbij helpen. Meteen dezelfde dag
begonnen en het suizen was een dag erna al minder (waarschijnlijk placebo).
Toen heb ik er een aantal dagen geen last van gehad. De andere symptomen waren
wel volop aanwezig.

Toen had ik na een angstaanval en een lange huilbui een gesprek met mijn
ouders
wat leidde tot een doorbraak: ik ben gaan accepteren dat ik ziek
ben.

Ik ben ziek in mijn hoofd (angststoornis / hypochondrie) . Alle lichamelijke symptomen zijn een gevolg daarvan. Mijn lichaam is de grote hoeveelheden stress-
hormoon zat en reageert dat met die vreemde manier op. De dagen daarna ging het geestelijk een stuk beter, lichamelijk slechter. Waarschijnlijk omdat ik de symptomen
niet meer bestreed, maar toeliet. Het spiertrekken stopte na een paar dagen en de verdoofde plekken waren niet meer zo duidelijk te merken als ervoor.

Maar toen dacht de tinnitus ineens: "Goed, dan ben ik nu aan de beurt!". Ik werd 's ochtends wakker en merkte een piep in mijn linker oor op. Natuurlijk reageerde ik
daar meteen weer met angst / frustratie op. Dat was vorige week woensdag.
Ik had al de ervaring dat het met de zoutoplossing verdween, na een dag op twee.
Dat was dit keer niet het geval. Op vrijdagochtend werd door een andere arts vocht
achter de trommelvliezen geconstateerd en ik kreeg een neusspray die wat sneller
resultaat zou boeken (momentasonfuroaat). In de avond werd het piepen zo hard
dat ik weer een paniekaanval kreeg.
Tegen de nacht naar een huisarts gegaan in het ziekenhuis die weer dezelfde
conclusie trok. Ik moest maar oxazepam naast mijn seroquel gaan slikken om beter
te slapen.
Het slapen gaat gelukkig daardoor wel goed. Sinds vorige week woensdag is de piep
niet meer gestopt. Ik merk dat de piep 's ochtends vrij zacht is en in de loop van de
dag harder wordt.
Soms is het even wat minder en op een ander moment weer harder.
Ook verschuift de piep soms naar rechts, of hoor ik gepiep in mijn hele hoofd.
Wat vooral opmerkelijk is, is dat spanning (zowel negatieve als positieve) het gepiep
al snel erger kan maken en de piep wordt dan niet minder.

Ik weet dat alles dat aandacht krijgt groeit, maar vind het heel erg lastig om niet naar
de piep te luisteren. Met een toongenerator ben ik er inmiddels achter dat het een frequentie van ongeveer 9,6 kHz is.
Omdat spanning zo'n effect op de piep lijkt te hebben, betwijfel ik of het wat te maken heeft met het vocht achter mijn trommelvliezen. Ik ben bang dat de piep niet zomaar verdwijnt en ook bang dat het erger zal worden en mijn leven zal gaan "overnemen".

In paniekaanvallen ben ik bang dat ik erdoor op de psychiatrische afdeling zal eindigen...
Herkennen jullie de manier waarop ik mijn T ervaar? Ik word soms een beetje radeloos
van het geluid, al is het nog maar net een week dat ik er last van heb. Ik ben nog jong en ik was eigenlijk niet van plan de rest van mijn leven nog naar dit geluid te moeten luisteren!
Wat ik verder nog kan melden: het maakt niets uit hoe ik mijn hoofd houd, de tinnitus verandert er niet door van intensiteit. Ik ga naar een logopedist om van het gevoel van
een brok in mijn keel af te komen (Globusgevoel). Zij rekt de spieren in nek/keel
zodat deze zich kunnen ontspannen.

Vorig week donderdag werd tijdens de behandeling het gepiep ineens een stuk
harder en toen leek het verdwenen te zijn. Ik was natuurlijk blij en ging er na de
behandeling op letten of het echt wel minder was. Al snel kwam ik tot de conclusie
dat het niet minder was geworden, het gepiep had zijn oude niveau weer bereikt.
Daarna ging ik computerspelletjes spelen met mijn broertje en het geluid is sindsdien harder na daarvoor en harder gebleven (op de ochtenden en zeldzame momenten tussendoor na dan).

Nu ben ik dus bang dat deze behandeling ervoor gezorgd heeft dat de tinnitus
erger geworden is... Maar het kan net zo goed zijn dat het door de positieve spanning
van het computerspelletjes spelen komt met daarbij mijn verhoogde oplettendheid op
het geluid... Hebben jullie ervaring met het behandelen van spieren dat het suizen
erger maakt?
Ik hoor trouwens aan mijn rechter oor maar voor 75% (ooit door een KNO arts vastgesteld), maar de piep zit het overgrote deel van de tijd aan de linker zijde.

Ik hoop heel erg dat enkelen van jullie op mijn bericht reageren. Alle reacties zijn
zeer welkom. Sowieso al bedankt voor het lezen van mijn verhaal en alvast bedankt
voor jouw reactie.

Groetjes Rudy
Beste Rudy, Ik heb de opmaak van je verhaal in een citaat toch maar even
verder aangepast. Niet inhoudelijk. Het gaat om de lay-out. Grote lappen tekst en
te breed uitgetikt is moeilijk te lezen voor mensen met evenwichtsstoornissen
zoals o.a. de ziekte van ménière.

Wat me in jouw verhaal opvalt is dat angsten, zorgen maken en piekeren veel
voorkomen. Dat zijn allemaal dingen die veel stress veroorzaken. En stress
is een trigger voor tinnitus.

Ook lees ik over angststoornis en hypochondrie. Dat zijn geen eenvoudige
aandoeningen, daar moet je wat mee.
Waarschijnlijk zal je daarbij geholpen moeten worden. Ik ben geen psycholoog
ik ga daar dus niets over zeggen.
Maar ik denk dat het aanpakken van deze problemen noodzakelijk is voor je
tinnitusprobleem.

Je schrijft ook dat je (te) weinig beweegt. Daar kan je zelf wat aan doen.
De zomer komt er weer aan dus kan je 's avonds gaan wandelen. Dus niet
achter de computer!
Wandelen in de buitenlucht zeker als het in een groene omgeving is maakt
dat je beter gaat voelen. Je krijgt daardoor meer zuurstof en je kan daardoor
meestal ook beter slapen.

Spoelen met een zoutoplossing is zeker geen placebo! Door te spoelen
slinken je neusslijmvliezen. Je neus krijgt dan meer ruimte.
Overigens vind ik dat als een placebo helpt heb ik daar niets op tegen.

Ik hoop dat er nog andere forumleden reageren. Het is helaas de laatste
tijd niet druk op het forum. Maar wie weet.

IK wens je heel veel sterkte
Hartelijke groet,

Frits

misterx2

Bericht door misterx2 » wo 25.05.2016 22:47

Ik denk dat het wel druk is op het forum, maar niet altijd zinvol om iets te zeggen Frits :)

Rudy, ik ben geen dokter, maar als ik je zo hoor leef je veel met angsten, daar moet je zeker iets mee doen. Er over praten met een geschikt persoon is misschien wel een oplossing. Psychiater ?

Als je slecht slaapt, probeer een op de achter grond met een appje op je telefoon zachte ventilator geluid bv af te spelen. Dit heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik in slaap kan vallen zonder die irritante piep.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst. En hoe dom het ook klinkt, je gaat er echt gedeeltelijk mee leren omgaan..

RudyL90

Bericht door RudyL90 » do 26.05.2016 08:53

Beste Frits en misterx2,

Hartelijk dank voor jullie reacties. En Frits, bedankt voor het overzichtelijker maken van mijn verhaal. Ik wilde dat gisteren op mijn mobiel proberen, zonder succes.

Bewegen doe ik de laatste tijd veel meer. Moet van mijn psychosomatisch fysiotherapeut. En ik wil het ook natuurlijk. Het helpt zeker met het slapen.
Gisteren had ik echt een slechte halve dag. In de ochtend was de T zacht en goed te verdragen. Ik ben toen dingen gaan doen die best wat geestelijk inspanning vergen en daardoor werd de T erger. In de avond had ik ook geen rust (we moesten een nieuwe bank kopen bij de Ikea...) waardoor ik een nieuw T-record heb gevestigd bij het slapen gaan. In plaats van 1 hoge piep hoorde ik er drie en nog hard ook. Dit zorgt bij mij dan voor angst, wat weer adrenaline geeft en alles nog erger maakt. De afgelopen dagen speel ik zachtjes geluiden van een beekje af op mijn nachtkastje, zacht genoeg zodat mijn vriendin er geen last van heeft. Dat hielp, maar gisteravond dus helemaal niet.
De huisarts heeft net vastgesteld dat het vocht achter mijn trommelvliezen weg is, alleen heerst er nog een onderdruk in mijn linker oor. Ze wees erop dat het ook nog T door gehoorschade kan zijn (ben in het verleden wel vaker aan harde geluiden blootgesteld). Ik hoop het niet zeg... Diep van binnen hoop ik dat alles door stress komt en dat ik er met voldoende ontspanning weer vanaf kom...

jahn

Bericht door jahn » do 26.05.2016 09:34

N.a.v dat laatste, Rudy:
als het vocht achter trommelvlies en
ook de meerdere stressfactoren
een (grote?) rol spelen, zou het best kunnen
dat wat er straks overblijft goed draagbaar is.

Stel: je hebt enige schade opgelopen door harde muziek,
maar de andere medische en psychische kwesties gaan goed
en je hebt hulp,
dan zou een heel lichte tinnitus door disco's
ook iets kunnen zijn wat goed te doen is
(wennen, ontspannen, zachte muziek, afleiding).

Ik heb er ervaring mee:
na gehoorschade (machines) kwam ik in goed vaarwater en ik
merkte vele jaren niet zoveel van de tinnitus.
Het kleine beetje hoorde er gewoon bij.
De tip die er uit voortkomt is: zuinig op je oren.
Bij mij ging het later in de muziek alsnog mis.

Ik wens je hulp en ontspanning toe.
Wie weet verdwijnt dan ook de tinnitus of is er
een beetje over waar je je niet druk over maakt.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

RudyL90

Bericht door RudyL90 » vr 27.05.2016 10:19

Beste Jahn,

Bedankt voor uw reactie. Ik probeer zoveel mogelijk aan ontspanning te doen (bodyscan werkt bij mij goed). Afleiding zoeken is lastig omdat ik maar bezig blijf zijn met mijn T.
Wat er overblijft? Dus u denkt dat zodra ik de T aanvaard de door stress versterkte T wegebt? Ik vraag me af of mijn T door gehoorschade veroorzaakt kan zijn, gezien ik er 's nachts willekeurig in een periode met stress mee wakker werd. Of kan het zo zijn dat gehoorschade die in het verleden opgedaan is ineens gaat opspelen? Ik ben altijd al wat slechthorend geweest, vooral als mensen mij niet in mijn richting aanspreken. Ik legde mijn slechthorendheid ook vaak bij mijn concentratievermogen, dat niet altijd even denderend is.

Waar ik mij nu het meest ongerust over maak: sinds de drukke dag eergisteren is de T heviger en zijn er twee tonen bijgekomen. Dit is allemaal veroorzaakt door spanning. Ik ben bang dat spanning alles erger maakt en dat het daarna ook erger blijft.
Afgelopen nacht ging het slapen erg moeizaam. Inslapen ging best (mede door medicatie) alleen werd ik om 4 uur door een merel gewekt (doet deze wel vaker, heeft de gewoonte op onze schutting van het balkon zijn volk toe te spreken) en daarna leek de T veel harder. Hebben jullie dat soms ook? Dat de T 's nachts bij het wakkerworden harder is? Daarna was het telkens een aaneenschakeling van in slaap vallen en weer wakker worden en met grote moeite weer in slaap komen, etc. Heel fijn, maar niet heus. :)

RudyL90

Bericht door RudyL90 » vr 27.05.2016 10:27

@misterx2 wat is een goede app waarmee je 's nachts geluid kunt afspelen? Ik gebruik nu Youtube om een krabbelend beekje af te spelen, maar dat loopt na zes uur spelen standaard vast.

misterx2

Bericht door misterx2 » vr 27.05.2016 18:46

Ik zelf gebruik free white noise. Kun je heel veel geluiden mee afspelen met een timer. Stel deze altijd op 45 min in, dan slaap ik wel. Ik gebruik altijd het ventilator geluid. Let wel, je moet het geluid net iets zachter zetten als je piep. Zodat je piep er niet overheen wil n.l.

jahn

Bericht door jahn » za 28.05.2016 19:01

RudyL90 schreef:Beste Jahn, ..... Wat er overblijft? Dus u denkt dat zodra ik de T aanvaard de door stress versterkte T wegebt? Ik vraag me af of mijn T door gehoorschade veroorzaakt kan zijn, gezien ik er 's nachts willekeurig in een periode met stress mee wakker werd. Of kan het zo zijn dat gehoorschade die in het verleden opgedaan is ineens gaat opspelen? Ik ben altijd al wat slechthorend geweest, .......
Ja, Rudy. Zeg maar: stel dat je een hele goede periode ingaat; het gaat goed met je en je hebt alle reden weer wat meer ontspannen te leven.
In die omstandigheden zou de tinnitus door schade en verminderd gehoor overblijven.
Het is niet uitgesloten dat die veel, veel milder is dan wat je nu hebt.

En inderdaad, door stress en de andere dingen die spelen
kan een tinnitus opspelen,
die ooit begon met enige gehoorschade.
Het is bij jou (en mij!) een zwakke plek geworden.

Zoals een ander het direct in z'n rug krijgt bij overbelasting
begint bij ons de tinnitus heviger te worden.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

RudyL90

Bericht door RudyL90 » zo 29.05.2016 19:02

jahn schreef:
RudyL90 schreef:Beste Jahn, ..... Wat er overblijft? Dus u denkt dat zodra ik de T aanvaard de door stress versterkte T wegebt? Ik vraag me af of mijn T door gehoorschade veroorzaakt kan zijn, gezien ik er 's nachts willekeurig in een periode met stress mee wakker werd. Of kan het zo zijn dat gehoorschade die in het verleden opgedaan is ineens gaat opspelen? Ik ben altijd al wat slechthorend geweest, .......
Ja, Rudy. Zeg maar: stel dat je een hele goede periode ingaat; het gaat goed met je en je hebt alle reden weer wat meer ontspannen te leven.
In die omstandigheden zou de tinnitus door schade en verminderd gehoor overblijven.
Het is niet uitgesloten dat die veel, veel milder is dan wat je nu hebt.

En inderdaad, door stress en de andere dingen die spelen
kan een tinnitus opspelen,
die ooit begon met enige gehoorschade.
Het is bij jou (en mij!) een zwakke plek geworden.

Zoals een ander het direct in z'n rug krijgt bij overbelasting
begint bij ons de tinnitus heviger te worden.
Beste Jahn,

Hartelijk dank voor uw reactie. Dit geeft mij de hoop dat de tinnitus straks weer minder wordt. Ik voel mij nu inderdaad niet goed: mede door de angststoornis/stress/het vele bezig zijn met T wat absoluut geen rustgevende activiteit is... Het slechte slapen dat erbij komt kijken helpt vast ook niet!
Nogmaals bedankt. Ik ga zoveel mogelijk proberen mijn rust te vinden en mijn lichaam/brein de tijd geven om te herstellen van de frequente uitschieters in stresshormonen...

Plaats reactie