Maskering 's nachts

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
RudyL90

Maskering 's nachts

Bericht door RudyL90 » za 25.06.2016 08:32

Hoi allemaal,

Sinds ik last heb van tinnitus (nu zo'n vijf weken) heb ik mijn in-ear oortjes gebruikt om te maskeren. Dat heeft altijd goed gewerkt, ik kon met witte ruis of met een kabbelend beekje op het laagste volume niveau van mijn smartphone zonder problemen in slaap vallen.
Op internet lees ik sommige berichten die melden dat langdurig geluid op laag volume ook gehoorschade kan geven, maar ook weer berichten die zeggen dat dat niet waar is. Een reden voor mij om niet meer van de oortjes gebruik te maken totdat ik van een audioloog te horen heb gekregen of het kwaad kan of niet. Bovendien zorgen de oortjes er denk ik ook voor dat ik 's nachts vaak wakker word. Op zo'n oortje liggen is niet comfortabel en een kleine beweging maken geeft een hard en vervelend geluid (oortjes zitten middels een rubberen stuk vast in het oor en geven iedere wrijving met het kussen goed door) dat mij zou kunnen wekken.

Vannacht heb ik voor het eerst met een muziekkussen geprobeerd te slapen. Omdat dit alleen geluid in het kussen geeft heb ik aan twee zijden van mijn bed speakers geplaatst. Inslapen was geen probleem. Alleen werd ik anderhalf uur later wakker en toen was de T zo luid dat ik geen andere keuze had dan om weer oortjes te gebruiken. Mijn T is bij het wakker worden 's nachts vaak een stuk luider...

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie tips hoe ik mijn T 's nachts het beste kan maskering zonder oncomfortabele in-ear oortjes?

Ik slaap al weken erg slecht, ik begin een beetje wanhopig te worden. :mrgreen:

Groeten Rudy

Frits

Re: Maskering 's nachts

Bericht door Frits » za 25.06.2016 10:11

Ik begrijp dat je wanhopig wordt. Langdurig slecht
of niet slapen sloopt een een mens.

Mijn tinnitus is vaak keihard. Met inslapen heb ik
meestal geen problemen. Soms wel met doorslapen.
Maar dat gebeurt gelukkig niet vaak.

Ik zorg wel dat ik 's avonds moe ben. Ik probeer
zoveel mogelijk buiten te zijn. 's Avonds voor het
slapen gaan een wandeling maken.
Daar is dit seizoen uitermate geschikt voor.
Vergeet de televisie maar.

Ik ben slechthorend. Ik gebruik dus hoortoestellen
met ruismaskeerders. Voor het slapen gaan doe
ik die uit.
Ik slik wel voor het slapen gaan 1 tot 2 mg melatonine.
Niet veel dus maar voor mij voldoende.

Tinnitus is een invaliderende aandoening. Je zal je
leven er naar moeten inrichten. Zo min mogelijk
langdurige stress.
Het is vaak niet alleen een kwestie van leven maar
ook overleven.

Ik hoop dat je het eindelijk toch lukt om een beetje
rust te vinden.

Heel veel sterkte er mee.
Hartelijke groet,

Frits

misterx2

Bericht door misterx2 » za 25.06.2016 12:40

Ik gebruik simpelweg een app op mijn telefoon zonder oordopjes.
Instellen met een tijd van ongeveer 45 min en in die tijd slaap ik meestal.

Geen oordopjes, geen zorgen.

RudyL90

Bericht door RudyL90 » za 25.06.2016 16:13

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Op het moment gebruik ik een medicijn om beter te slapen, maar zijn werking is niet meer wat het was. Daarom bouw ik nu af. Ik heb voor dat medicijn gekozen omdat ik er vroeger veel baat bij had. Melatonine heb ik nog niet geprobeerd. Dat is na het afbouwen mijn volgende stap.
Ik denk dat ik al voldoende beweeg (gemiddeld meer dan een uur per dag).

@misterx2 Ik houd dan het probleem dat mijn ene oor het geluid beter hoort dan het andere. Het hoofdkussen dempt de maskering erg waarop ik de T in dat oor goed kan horen. :(

misterx2

Bericht door misterx2 » za 25.06.2016 16:28

Klopt Rudy, mijn linkeroor ligt op het kussen, juist het oor waar ik de harde T in heb. Het is echter zo dat ik me focus op het geluid en dit echt helpt. Ook gewoon zacht, heb ergens gelezen dat je de piep nog net moet horen. Het geluid (ik gebruik ventilator geluid) moet niet boven de piep uitkomen.

Bij mij werkt het vrij aardig moet ik zeggen

Frits

Bericht door Frits » za 25.06.2016 16:38

Slaapmiddelen, meestal benzodiazepines, helpen maar
een beperkte tijd. Dus wat jij vertelt kan heel goed.
Melatonine kan je direct al gebruiken. Je hoeft niet te
wachten tot je het slaapmiddel volledig hebt afgebouwd.
Ik gebruik momenteel 3 x 1 mg. En dat gaat prima.

Bewegen is goed. Maar het gaat ook om de buitenlucht.
Een half uurtje wandelen 's avonds bevalt mij goed.
Hartelijke groet,

Frits

jahn

Bericht door jahn » zo 26.06.2016 12:26

misterx2 schreef:Klopt Rudy, mijn linkeroor ligt op het kussen, juist het oor waar ik de harde T in heb. Het is echter zo dat ik me focus op het geluid en dit echt helpt. Ook gewoon zacht, heb ergens gelezen dat je de piep nog net moet horen. Het geluid (ik gebruik ventilator geluid) moet niet boven de piep uitkomen. Bij mij werkt het vrij aardig moet ik zeggen
Ja, inderdaad, ook bij TRT wordt dat geadviseerd: het geluid komt niet boven de piep uit (en went op den duur hopelijk).
De zachte muziek is dan niet meer maskerend, maar afleidend en rustgevend. Ik heb er heel veel aan. Dat zachte, super zacht!, brengt met zich mee dat de kans op schade er niet meer is. Na een uurtje is het cd-tje afgelopen en slaap ik in stilte. Wordt ik wakker: dan gaat'ie weer een uurtje aan (zelfs als ik de muziek in de verte hoor trekt het mijn aandacht en dat is voldoende.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

RudyL90

Bericht door RudyL90 » ma 27.06.2016 10:26

@misterx2
Bij mij zit het ook voornamelijk links, maar soms overheerst rechts. En als je wakker wordt op je rechter zijde en links verder wilt slapen: heb je dan niet een probleem?

@Frits
Het is een anti-psychoticum. Er zou geen gewenning mogen optreden, maar dat doet het helaas wel. Goed om te weten, ga ik vanavond melatonine proberen.

Met gewenning zal de tinnitus uiteindelijk minder worden. Er is wel het een en ander voor nodig: veel tijd, een goede balans tussen in- en ontspanning en je vooral niet drukmaken om het geluid. Gisteren vond ik een blog in het Engels, waar ik veel aan heb:

https://blog.szynalski.com/2010/12/24/tinnitus-tips/

Hierop schrijft Tomasz hoe hij aan de T gewend is geraakt, zover dat hij het alleen nog merkt als hij zich er extreem op focust. Wel een beetje off-topic dit, maar ik wou het even delen. :)

On topic: inmiddels heb ik extreem goedkope oortjes gekocht (zonder rubbertjes), deze geven bij wrijving met het kussen minder geluid door aan het oor. Bijkomende problemen: ze vallen makkelijker uit het oor en het geluid is een tikkie harder dan met mijn betere oortjes. Eerste probleem heb ik opgelost met een haarband van mijn vriendin: de oortjes kunnen door de band niet meer eruit vallen. Het tweede probleem ga ik vandaag oplossen door een externe analoge volumeregelaar (gewoon een potentiometer) ertussen te plaatsen. :)
Vannacht had ik die externe volumeregelaar nog niet: toch ben ik voor het eerst in tijden niet na de eerste slaapcyclus wakker geworden. De slaapcycli daarna werd ik helaas nog wel wakker. :')

Frits

Bericht door Frits » ma 27.06.2016 13:36

RudyL90 schreef: Het is een anti-psychoticum. Er zou geen gewenning mogen optreden, maar dat doet het helaas wel. Goed om te weten, ga ik vanavond melatonine proberen.
Met anti-psychotica moet je wel voorzichtig zijn.
Het zijn geen snoepjes. Afbouwen in overleg
met je huisarts en/of apotheek.
Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.

Die blog van meneer Thomasz ken ik wel. Of
het allemaal waar is wat hij schrijft, geen idee.
Je moet er maar gewoon uitpikken wat je kan
gebruiken. Maar dat is met alles zo.
Het blijft zoeken.

Sterkte er mee.
Hartelijke groet,

Frits

misterx2

Bericht door misterx2 » ma 27.06.2016 20:04

Als ik wakker word dan miet ik over het algemeen naar mijn werk :) maar stel ik word midden in de nacht wakker, dan denk ik niet ik hoor die piep nu. Nee ik denk niet maarga gewoon verder slapen. Leg de focus niet op de piep. Geloof me ik weet hoe makkelijk dit gezegd is... En hoe ongelofelijk moeilijk het kan zijn. Ik heb nog regelmatig dat ik der helemaal klaar mee ben.. Maar dan denk ik, oke, rustig, tis er, Tblijft er, en move on.

Plaats reactie