Als nieuweling op dit forum zal ik kort even mijn situatie schetsen.
Ik ben een 23-jarige Belg, en heb mijn tinnitus sinds mijn 18de - 5 jaar dus. In het begin weinig tot geen last, over de jaren heen wat meer hinder gekregen. Al bij al heb ik het goed aanvaard, al ga ik wel af en toe naar de psycholoog omdat ik ook wel erg diep kan zitten soms.
Nu, waarvoor ik dit bericht schrijf: tot eergisteren zat ik echt in een goede periode; examens afgelopen, vrijheid, tinnitus op het aanvaarde en normale niveau etc. Vrijdag was ik echter voetbal aan het kijken bij een vriend, en om 23 uur hoorden we uit het open raam plots iets wat op donder leek. Dat bleek uiteindelijk vuurwerk te zijn, 6-7 kilometer (ja, paranoïdegewijs gecheckt op Google Maps) verder was er in Brussel namelijk een vuurwerkshow bezig.
Ondanks het feit dat het zich zo veraf bevond, en dat het geluid op zich niet heel luid was, kon ik me er niet van weerhouden om me druk te maken.
Je kent dat wel, die onmiddellijke paniekreactie in je hoofd. Aanvankelijk deed ik geen oordoppen in, omdat mijn ratio het won van mijn emoties. "Dit kan toch heus geen kwaad". Maar toen we ons naar buiten verplaatsten om wat te kaarten en een sigaret te roken, heb ik toch maar mijn oordoppen ingedaan tot het voorbij was.
Sindsdien maak ik me dus nogal wat zorgen, en ik hoop vooral dat die zorgen heel hypocriet en overdreven klinken. Ik merk een luidere tinnitus op, en hopelijk ligt de oorzaak bij de paniekreactie en niet bij dat geluid. Bij mij (en hoogstwaarschijnlijk bij vele anderen) is het zo dat angst en stress jegens geluid een serieuze invloed kunnen hebben. Het is evenwel soms nog moeilijk om de oorzaak binnenin te zoeken, en niet extern.
Wat is jullie mening over deze gebeurtenis en geluid vanop afstand tout court?
Alvast bedankt