tip en trics voor gewenning

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Johnpon

tip en trics voor gewenning

Bericht door Johnpon » za 05.08.2017 11:49

Hoi Allen
Ik ben opzoek naar handige praktisch tips en heb een aantal vragen.
Moet je nu wel of niet leren luisteren naar tinnitus voor gewenning. Ik heb het idee dat het dan erger wordt. Mijn vrouw adviseerde eens om er naar te luisteren net zolang tot het je niks meer deed en er in slaap meed kunt vallen. Dat heb wel eens een keer geprobeerd en viel inderdaad in slaap, maar het blijft een ergernis. Dus hoe kan ik er aan wennen zodat het me niet meer stoort. Ik zoek een manier om het te verdringen. Ik vecht er vaak tegen en zoek mijn heil in allerlei geluiden. Ik weet dat het minder kan zijn en dat het zelfs bijna afwezig is, ik heb heel zelden dan van die dagen. Dus zoek een manier om dat te bewerkstelligen.

Met vriendelijke groet.

kneister

Re: tip en trics voor gewenning

Bericht door kneister » zo 06.08.2017 20:00

Hoi John,
Wat bij mij werkt is om tegen mijzelf te zeggen ,ik denk het eventjes zeg maar, dat het geluid niet echt is en dat ik het zelf doe, ik bestempel het daardoor als ongevaarlijk en heb sneller er minder erg in. Ik heb op mijn werk bijna nooit hinder en als het me ineens wel opvalt zeg ik tegen mijzelf dat ik dat doe en dat ik gewoon verder moet gaan waar ik mee bezig was. Ik heb gemerkt dat wanneer ik elke keer ga maskeren ik er steeds negatief nadruk op leg en dat het dan vaak harder wordt of in ieder geval meer gaat irriteren. Tuurlijk is wat je hoort wel echt maar bij mij wordt het 95% veroorzaakt door emotie en gedachten over hoe vervelend het voor mij is en heb geen last wanneer ik aan het sporten ben. Wanneer ik een filmpje op netflix ga kijken hoor ik het meestal in het begin eventjes en na een tijdje zit ik in de film en heb er geen erg meer in. Dit alles gaat steeds beter en heb weleens harde tinnitus maar door mijn gedachten heb ik daar weinig last meer van, dit kon ik mij een half jaar terug niets bij voorstellen, ook jou kan dit lukken denk ik. Probeer het in je hoofd te benoemen als onbelangrijk en niet storend en zoek afleiding, ga niets uit te weg omdat je een piep of ruis hebt, doe de dingen die je vroeger leuk vond en het zal gaan wennen, ook bij jou! Dus op het moment dat je het hoort zeg je tegen jezelf dat je dit zelf doet en dat je er geen aandacht aan gaat besteden en je gaat verder waarmee je bezig was zonder aandacht aan de piep te geven, dit werkt goed bij mij. Ik hoop je er wat aan hebt!

Groet,

Johnpon

Bericht door Johnpon » ma 07.08.2017 16:09

Bedankt kneister voor deze wijze woorden. Ik wou dat ik zo ver was als jij nu bent. Dat ik er zo mee bezig ben maakt het ook erger, dat weet ik, maar het is erger geworden dan voorheen. Toen kon ik het ook negeren, maar nu is het vaak zo doordringend. Ik focus er teveel op wat ook niet goed is, maar ik kan het maar moeilijk loslaten.

Ik wou dat ik een wijze leermeester had die me kon laten zien dat het ook anders kan.
Ik bots steeds tegen nieuwe frustraties, zo heb ik voor genomen om lekker te gaan slapen en wat gebeurt er: in val in slaap, maar wordt even later wakker met een toegenomen tinnitus om bang van te worden. Ik sliep niet diep genoeg waarschijnlijk. Het vervelende is dat die verergering niet zakt en dat ik van de verergering ik de hele dag last van heb.

Ik probeer positief te blijven en heb steeds weer voornemen, maar meestal resulteert dit als een klap in het gezicht. Elk keer als ik die berg op wil lopen zak ik weer naar beneden. Er blijft zo weinig over om aan vast te houden. Vroeger verheugde ik me op een goede nachtrust als een lichtpuntje, maar nu ben soms bang om te slapen.

Heel vaak spelen gedachtes aan de dood in mijn voorstelling van de dingen, euthanasie, want dan ben ik er van af, maar ik wil helemaal niet dood, het zo eerder een wanhoopsdaad zijn. Dat is niet bevorderlijk voor mijn situatie.

Ik bespreek veel met artsen, maar die tasten ook in het duister.

kneister

Bericht door kneister » wo 09.08.2017 12:23

Hee John,
Vervelend dat je weet hoe het werkt maar nog niet in staat bent om het los te laten. Daardoor heb je steeds nog spanning en stress in je lichaam wat waarschijnlijk die aandacht er onbewust negatief op vestigt en het daardoor erg aanwezig wordt. Probeer er schijt aan te krijgen en ga leuke dingen doen ook al denk je daar misschien geen zin in te hebben omdat je met die piep zit. Je moet het balletje de andere kant op laten rollen, dit zal niet van de ene op de andere dag gaan, maar langzaam aan zal het wennen en eventueel verbeteren, geloof daarin, gun dat jezelf. Leef in het moment, geniet van kleine dingen, ga veel naar buiten, probeer te sporten en probeer de piep te negeren, dat gaat makkelijker als je leuke dingen doet heb ik gemerkt. Relativeer wat je hebt, ik kijk dan naar mensen met zware handicaps die in een rolstoel zitten en ondanks alle ellende en moeilijkheden ook hun leven leven, die zouden zo hun ziekte ruilen voor een piep, niet dat wat wij hebben niet erg is, maar probeer het te relativeren betittel het als onbelangrijk, doe dat regelmatig en je irritatie zal verminderen. Met naar bed gaan heb ik een vaste routine waardoor ik tegenwoordig weer goed slaap, ik doe elke dag hetzelfde voor ik naar bed ga en dat werkt goed bij mij. Het gaat zo goed dat ik in bed ook niet meer wakker wordt met irritaties over die piep, ook als ik moet plassen , en toevallig hoor ik hem, dan ga ik gewoon weer in bed liggen en val snel weer in slaap, wat jij beschrijft had ik eerst ook, ik werd wakker, checkte de tinnitus en kon dan niet meer slapen omdat ik die piep weer hard hoorde, nu probeer ik het te negeren en ga gewoon weer liggen en heb er geen aandacht voor daardoor slaap ik zo weer. Het is een mentaal verhaal, train je gedachten, blijf positief en het zal beter gaan, geloof daarin is al de helft, de andere 50 % zal elke dag beter gaan. ik hoop , en geloof ook dat het met jou ook beter zal gaan, zet die gedachte van euthanasie uit je hoofd en ga voor het leven, kop op, ga de strijd met je gedachten aan, het kan bij mij dus ook met jou kop op!!!!het zal beter gaan,

wings of love

Bericht door wings of love » wo 09.08.2017 20:41

Prachtig en inspirerend verhaal Kneister!Het had mijn verhaal kunnen zijn!

Johnpon

Bericht door Johnpon » do 10.08.2017 13:31

Kneister nogmaals bedankt voor je bijdragen aan een weg tot acceptatie en gewenning.

Heeft jou tinnitus elke dag dezelfde luidheid en toon hoogte of varieert dit ook bij jou en als je er geen aandacht aanbesteed wordt het dan minder? Je hoort wel eens dat al je er niet meer op let dit naar de achtergrond verdwijnt en niet meer opvalt? Ik denk namelijk dat dit afhankelijk is van het soort geluid dat je hebt en de luidheid, schreeuwend of zacht aanwezig?

Er is wel eens tegen mij gezegd je moet er naar luisteren dan val je zo inslaap, maar van anderen hoor ik dat je er juist niet naar moet luisteren.

Is er misschien een boek op dit gebied dat je me zou kunnen adviseren?

Met vriendelijke groet

kneister

Bericht door kneister » za 12.08.2017 09:06

Hoi John,
Mijn varieert wel degelijk en is soms hard , soms zacht, dan een piep dan een ruis, ik luister er expres niet naar, hoe erg het ook is ik probeer mijn aandacht ervan af te leiden, dat gaat hoe meer je het doet ook steeds beter en sneller is mijn ervaring. Het maffe is dat als ik gewerkt heb ik 9 van de 10 keer na afloop echt niks meer hoor en als ik dan thuiskom en er meer aandacht, tijd voor heb het weer ga horen, met sporten precies hetzelfde. Ik zou niet precies weten welk boek je daarvoor het best kan gebruiken, het is jezelf mentaal trainen in negeren en afleiden, dat is retemoeilijk maar wel te doen en wanneer je dat oefent gaat dat ook wel steeds makkelijker en beter zal je merken.

Plaats reactie