7 maanden tinnitus en nog altijd zoekend naar oplossingen

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Mangler

7 maanden tinnitus en nog altijd zoekend naar oplossingen

Bericht door Mangler » do 11.01.2018 16:03

Beste leden,

Ik ben een man van 22 jaar en ik heb sinds 7 maanden tinnitus.
Ik merkte sowieso wel dat mijn gehoor achteruit gegaan was het laatste jaar, aangezien ik vaker in drukke gesprekken moest vragen wat iemand zei maar voor de rest had ik er geen last van.

8 juni werd mijn zoontje geboren, het waren erg stressvolle dagen, moeilijke bevalling, veel bezoek op de ziekenhuiskamer, een kind dat 'snachts moest eten en niet sliep & een vriendin die niks kon doen wegens een keizersnede.
Die dagen heb ik dus heel weinig gegeten en geslapen.
12 Juni moest ik toevallig in dat ziekenhuis zijn bij een nko-arts om naar mijn oren te laten kijken omdat ze heel vaak dichtplopte, ik had al verschillende keren cortisone mogen slikken maar het probleem bleef zich voordoen.
Deze constateerde voor het eerst mijn gehoorverlies rechts, voor de rest was er niks raar te zien aan mijn oren. Zij vroeg of ik geen last had van oorsuizen en op dat moment had ik daar nog geen last van..
Dus maar weer naar huis, zonder iets van informatie. 2 dagen later kwam ik aan van m'n werk, ging ik een sigaretje roken buiten in de tuin en plots hoorde ik in de stilte een piep in mijn rechteroor..
's anderendaags naar de dokter geweest ermee, weer cortisone maar het mocht niet baten, sindsdien hoor ik de piep 24/24 7/7.

Ondertussen ben ik bij talrijke nko artsen geweest, een MRI scan gehad, waar ze allemaal zeggen dat het waarschijnlijk door lawaaischade komt, aangezien er voor de rest geen oorzaak te vinden is.
Ook ben ik bij Lapperre op onderzoek geweest om een ruisgenerator te verkrijgen, deze heeft het voor mij in ieder geval een heel pak draaglijker gemaakt, nu kan ik een groot deel van de dag het geluid negeren ipv. depressief op de zetel te liggen.

2 maanden geleden heb ik een tijdje bij de kinesist/ostheopaat gelopen ivm. duizeligheid (wat waarschijnlijk door de stress veroorzaakt werd), ik bleek elke week opnieuw dezelfde blokkades in mijn nek te krijgen. Dus spierontspanners => Blokkades kwamen niet meer terug.
Die periode was ik ook gestopt met roken, mijn piep was een pak minder toen, heb zelfs 2 dagen zonder ruisgenerator rondgelopen, ging perfect.

Ondertussen ga ik niet meer naar de kinesist omdat mijn nek toch vrij bleef op het einde, maar m'n piep is ook weer harder. Ik moet er ook wel bij zeggen dat ik weer aan het roken geslagen ben in tussentijd.
Nu neem ik dus weer de spierontspanners om te kijken of die het gunstige effect gaven op mijn tinnitus die moment maar het baat niet. Ik doe weer een poging om te stoppen met roken. (Rook weer een heel pak minder)

Sinds een paar dagen heb ik ook links een zachte piep, die enkel opvalt in een stille omgeving.
Waardoor ik me weer druk maak in alles vanwaar het komt etc. en weer aan het zoeken ben naar een nieuwe oorzaak/oplossing.

Opties:
- terug naar de kinesist
- Stoppen met roken
- TRT boek bestellen waar ik veel positieve verhalen over terugvind. Iemand hier ervaringen mee? Verzacht het de piep echt of zorgt het er gewoon voor dat je er beter mee overweg kan?

Verder heb ik ook m'n verstandskiezen nog die dwars tegen mijn gebit aan drukken, zou dit dan toch de oorzaak zijn? De tandartsen zeggen dat ze er nog nooit van gehoord hebben dat deze dit veroorzaken maar op het internet lees je hier en daar wel dat het KAN. Toch laat ik ze liever zitten omdat ze weggesneden moeten worden en ik die ingreep echt niet zie zitten, ookal is het onder narcose.

Mijn tinnitus is dus begonnen na een paar stressvolle, slapeloze, voedingloze dagen. Zou het dan toch hier aan te linken zijn of zou ik net op die ene werkdag de grens van gehoorschade overgegaan zijn waardoor het toen toch begonnen is? (Verklaart nog niet waarom het nu plots links ook is)
De nko arts vroeg destijds wel of ik veel afgevallen was, aangezien het dan ook wel eens voorkomt.. Ik ben 1.68m groot en weeg 55kg, ik kom geen gram bij, hoeveel ik ook eet. Ik ben het laatste jaar wel 4kg. afgevallen na te stoppen met krachttraining, zou deze kleine 4kg het dan toch teweeg hebben kunnen brengen? Dat ik net op de grens zat van net niet te weinig gewicht om problemen te veroorzaken en er nu onder zit ofzo?

Graag hoor ik jullie ervaringen met bepaalde dingen en jullie mening over mijn verhaal. Misschien is er wel iemand dat zich hier in herkent en zegt van "Ooh ja, bij mij is het ook begonnen na bv. verstandskiezen die problemen gaven en ik heb het zo opgelost waardoor het minder is" ofzo.

Het is een hele tekst maar ik moest het even van me afschrijven en ik hoop echt dat ik hier hulp kan vinden..
Mvg.

JanHuis

Re: 7 maanden tinnitus en nog altijd zoekend naar oplossingen

Bericht door JanHuis » zo 14.01.2018 16:03

Hallo Mangler,
Welkom hier en ik hoop dat je er iets aan hebt.
Je noemt idd heel wat factoren die invloed op tinnitus kunnen hebben.
Van een prop tot lawaaischade, spierspanning tot stress.
De verbeteringen zitten ook vaak in meerdere invalshoeken.
Ontspanning, aandacht verleggen, gezond leven en uiteindelijk de moeilijkste:
je er minder druk om maken.
Die laatste helpt mij , maar is nooit 100%.
Wel leerde ik dat ik, dat als het een dag of meerdere dagen erg is,
herstel kan zoeken.
Bijvoorbeeld: even wat bijslapen, zachte geluiden om me heen, actief zijn buiten,
een heel interessant boek of tv programma zien, enz..
En vooral: weer vertrouwen in de toekomst.
De eerste periode (waar jij nu in bent) was het bij mij
'het is weer helemaal mis!' of 'nu heb ik extra schade!'.
Nu is het: 'het is even mis ... ppfff, zorgen dat ik weer in balans kom'.
Gerichte hulp vragen, TRT (of andere mogelijkheden die ook op dit forum besproken worden)
kan maken dat de eerste verlichting optreedt.
En dat je 'gereedschap' hebt als het mis is.
Wie weet hebben anderen nog meer gerichte tips.
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Mangler

Bericht door Mangler » di 16.01.2018 00:26

Hartelijk bedankt voor je reactie. :)
Ik herken jou eerste periode inderdaad heel erg hard bij mezelf! Elke keer dat ik een fel geluid te horen krijg zonder gehoorbescherming denk ik "Nu heb ik extra schade" of "Nu heb ik het helemaal in m'n andere oor"

Ik merk zelf wel dat ik er minder mee bezig ben dan helemaal in het begin, de eerste weken lag ik echt depressief in de zetel, ik kon me wel van kant maken.. Maar toch weet ik zelf ook dat ik er nog altijd te veel mee bezig ben.
Als mijn vriendin bijvoorbeeld nog maar voorstelt om een citytripje te gaan doen of weet ik veel wat, loop ik al direct te denken "Wat geeft dat met mijn piep? Wat als het daar erger word" etc. Ookal zal de piep juist hetzelfde zijn in België als in Londen. :P Toch is het altijd het eerste wat in mij opkomt als ik een voorstel krijg om iets te doen. Het heeft me deze moment nog heel hard onder controle.

Ik ga zeker wat met je tips doen! :) Ik hoop dat het bij mij ook betert als mijn algehele levenswijze iets gezonder is.. Ik heb nog wel een aantal puntjes waar aan gewerkt kan worden. :P

Mangler

Bericht door Mangler » za 24.02.2018 12:44

Ondertussen zijn we toch weer 2 maanden verder en ik dacht ik houd iedereen wat op de hoogte. :)

M'n piep is sinds mijn laatste bericht niet meer zachter geworden en ook hoor ik het duidelijker en duidelijker links ook. (Wel nog altijd enkel in stille omgevingen gelukkig.)

De spierontspanners heb ik nog een hele tijd doorgepakt maar het verminderde niets, dus dit is geen oplossing.
Ondertussen loop ik sinds vorige week weer bij de kinesist voor mijn nek en sinds deze week is hij ook begonnen met mijn kaakspieren aan te pakken, deze bleken wel heel gespannen te staan. (Wat kan komen door tandenknarsen snachts, verstandskiezen die ingesloten zitten & overdag altijd mijn tanden op mekaar te bijten)
Het is even afwachten of dit een gunstig effect heeft.

De kinesist vertelde mij zelfs dat spierspanningen gehoorverlies kunnen veroorzaken! Niet als hele uitvallen natuurlijk maar wel licht gehoorverlies waarbij bepaalde tonen niet meer te horen zijn, zoals bij mij dus het geval is. Hopelijk zit hier wat in.

Het valt me ook regelmatig op dat ik plots weer erg goed hoor in mijn rechteroor, mijn piep valt dan nauwelijks meer op en als ik dan slik hoor ik plots weer een pak minder, erg vreemd verschijnsel maar zeker iets wat ik volgende keer bij de KNO vertel.
Herkent iemand dit? Misschien toch doordat slijmvliezen gezwollen zijn door de irritatie van het roken ofzo?

Stoppen met roken staat ook nog altijd op de planning.

Ik houd jullie op de hoogte. :)

Plaats reactie