Uitgaan

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

NielZ

Uitgaan

Bericht door NielZ » zo 24.09.2006 20:53

Hoewel mijn T is ontstaan door uitgaan, ben ik lang bang geweest om uit te gaan, kort op verjaardagen, ver van de geluid boxen staan en altijd op mijn hoede voor hoge Decibels.

Maar op mijn 16 jarige leeftijd wil ik nog wel eens uitgaan, en ook mijn vrienden begint het te irriteren dat "hij weer/nog steeds last heeft van zijn oren". En ook baalt mijn vriendin er van dat ik er nooit bij ben

Volgensmijn mijn Huisarts zal de tinnitus niet pernament versterken door het uitgaan, of zoals ze het letterlijk zei "ik denk niet dat het stapsgewijs zal toenemen". En ze vond dat ik me te druk maakte en de tinnitus mij als het ware gevange zet.

Van de ene kant snap ik mijn vrienden en vriendin, en wil ik graag mee. Maar van de andere kant ben ik bang dat ik het toch niet leuk kan vinden omdat ik veel bezig met het geluid, en ik me zwaar deprisief voel als ik 's avonds in bed lig en het giert in mijn oren na het uitgaan.
Ik snap wat mijn huisarts zegt, maar die stond er ook van te kijken dat iemand zonder MP3 speler, geen instrument bespeeld en niet vaak uitgaat tinnitus kreeg. Dus hoe betrouwbaar is haar informatie?

Wat is jullie mening? En wat voor gehoorbescherming zou goed zijn voor uitgaan? iets van 7 euro bij de music store, of is een 140 costum made bij beter horen genoodzaakt?

(btw, offtopic, ik heb regelmatig dat mijn tinnitus heel hard word in 1 of beide oren, maar dit trekt weer weg, is dat normaal?, vroeger had ik dat 1 keer per half jaar, maar sinds mijn tinnitus 1 a 2 keer per week)

Kees

Bericht door Kees » ma 25.09.2006 10:12

Beste Nielz,

Ik denk inderdaad dat je er wat teveel mee bezig bent.
Je zult dus een modus moeten vinden om de Tinnitus wat "aan de kant" te zetten.
Zelf maskeer ik het thuis door de radio zachtjes aan te zetten, zodat het wat maskeert en de T wat naar de achtergrond brengt.
Je moet toch proberen om je beter te ontspannen en meer afleiding te zoeken zodat je de T wat naar de achtergrond brengt.
Oordoppen zijn een goed middel om toch naar een feestje, of meer uit te kunnen gaan.
Ben je al eens bij een KNO-arts geweest, of bij een Audiologisch centrum?
Daar lees ik niets van in jouw verhaal.
Zeker als je jezelf wat depressief voelt zou ik als een speer naar een Audiologisch centrum gaan.
Daar zit de kennis, daar is professionele hulp om je van die depressieve
gedachten af te krijgen en kunnen ze heel goed adviseren over oordoppen.
Een verwijskaart voor een Audiologisch centrum kun je via de huisarts verkrijgen.

Een lijste met oordoppen zet ik hieronder dit bericht.

Foam earplugs:

- Decidamp 2 North Safety Products (kleur beige)

- Deci 4200 North Safety Products (kleur knalroze)

- EarPlanes, Cirrus, lichtblauw met filter.

http://www.medzorg.nl/earplanes/

- Bilsom earplugs (556 large), blauwgeel zonder filter.

- Elacin ER 20 S, wit met filter.

http://www.elacin.nl

- E.A.R. Ultra Fit, knalgeel zonder filter

- Alpine Sleep Soft met filter oranje. deze zijn zacht voor de oren.

http://www.alpine.nl

Speciale oorbeschermers voor popconcerten.

http://www.filterz.net/index.html
Filterz kosten € 119,00 op maat gemaakt.

Nog een speciale gehoorbeschermer.
Men zegt dat deze 29 db. Tegenhoud

http://www.sensgard.com/display/Default ... ontentID=1

* De meeste kosten zo ongeveer 10 Euro.

* Alleen die op maat moeten worden gemaakt kosten meer uiteraard.

Vele zijn te verkrijgen bij de Audiciens.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

NielZ

Bericht door NielZ » wo 27.09.2006 16:36

Ik ben niet bij een audiologisch centrum geweest.
Wel bij de KNO, en die zei dat de haartjes in mijn binnenoor "verward" waren, dat veroorzaakt de piep.
Ze zijn niet afgebroken, mijn gehoor is nog hetzelfde.
Hij kon niks doen, het kon misschien na 9 maanden a een jaar nog weg gaan door slijtage.

Depriesief voel ik mij niet meer dan voor ik tinnitus kreeg, ik voel mij alleen minder vrolijk als ik bijvoorbeeld 's avond in bed lig. Maar ik geloof dat dat vrij normaal is.

Verders; heel erg bedankt voor de links :)

aadhoog

Bericht door aadhoog » za 04.11.2006 19:57

Hallo Kees, iedereen heeft het maar over een audiologisch centrum.
Maar wat kunnen ze daar nou precies aan meerwaarde betekenen voor iemand met T ? Wat doen ze daar allemaal precies waardoor ik me er beter bij gaat voelen ? Ze kunnen hem niet weghalen....

anitaheimans@hotmail.com

Bericht door anitaheimans@hotmail.com » za 04.11.2006 22:37

ik ben kees wel niet,maar kom in het umc te utrecht in het audiologich centrum daar.
wat ik denk wat de meerwaarde is,is dat je eindelijk serieus genomen word.je kan goed getest worden.je kan er daar normaal over praten.zonder dat je vervelend gevonden word.ik heb er 2 maskers aangemeten gekregen,en tot mijn verbazing werkt het ook nog voor mij.ik kan nu eindelijk naar een feestje zonder stress en oordoppen.voor mij heeft het dus meerwaarde.
groetten anita

Kees

Bericht door Kees » zo 05.11.2006 16:01

aadhoog schreef:Hallo Kees, iedereen heeft het maar over een audiologisch centrum.
Maar wat kunnen ze daar nou precies aan meerwaarde betekenen voor iemand met T ? Wat doen ze daar allemaal precies waardoor ik me er beter bij gaat voelen ? Ze kunnen hem niet weghalen....
Hallo Aad,

Net zoals Anita al in haar bericht schreef, heeft het AC zeker een meerwaarde.
Ten eeste weet men veel van de klachten af en wordt je daar dus serieus genomen.
Men neemt de tijd voor je en kijkt niet op de klok, volgende patiënt.
Er is ook professionele hulp aanwezig als je dat nodig mocht hebben.
Maatschappelijk werk, psychologen enz.
Ze maken goede Toon en spraakaudiogrammen en nemen ook daar de tijd voor.
En zoals Anita ook schreef zij hebben haar goed geholpen met het aanmeten en adviseren voor haar Tinnitusmaskeerapparaten.
Zij heeft daar nu zeer veel baat bij, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Zo kunnen ze dus andere mensen ook adviseren hoe je het beste met je klachten kan omgaan.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

aadhoog

Bericht door aadhoog » wo 08.11.2006 07:21

Wat voor "geluiden" kunnen ze allemaal onderdrukken met zo'n maskeerder? Of met andere woorden, wanneer kom je in aanmerking voor een maskeerder? Want niet iedereen heeft zo'n ding.

Anita, wat voor geluid neem jij waar die nu onderdrukt worden?
en welke andere mensen op dit forum zijn er daadwerkelijk bij geholpen met zo'n apparaatje ? (hier zal waarschijnlijk een ander onderwerp voor zijn...) Niet al te positief, maar dit zou dus eventueel nog een optie voor mij kunnen zijn ?

tripper

Bericht door tripper » wo 07.02.2007 20:24

bij mij vertelden ze in het oorcentrum dat luid geluid niet de tinnitus zou verergeren als ik uitga, maar daar geloof ik niets van.

zelfs met oordoppen in voel ik in heeeel luide omgevingen last in mijn oren. (maar mijn oren zijn wel heel gevoelig, en beschadigt door hoge tonen... misschien ben ik een uitzondering)

ik heb besloten het risico niet meer te nemen, en dus te stoppen met uitgaan naar parties... voor dat het nog erger wordt.

ik ben ook nog maar 20... maar bezie het toch als slechts een kleine opoffering. heb er nog geen seconde spijt van, luide feestjes maken me nie tgelukkiger.

------
in jouw geval, omdat tinnitus niet werd veroorzaakt door geluidsoverlast... denk ik dat het niet erg kwaad kan om uit te gaan met goeie oordoppen in.

zorg dat je niet te dicht bij de speakers bent. om het uur eens naar buiten gaan, en de doppen uit je oren nemen voor een 5tal minuten kan ontspannend werken op de oren.

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » do 08.02.2007 15:53

Herkenbaar... ik ga graag naar rockconcerten, maar dat durf ik nu niet meer omdat ik zelfs met oordopjes (Alpine, ongeveer 25 euro) erna een sterke verergering van m'n pieptonen heb. Dat is na een tijdje wel weer weg, maar ik ben altijd bang dat 't permanent harder wordt. En dan sta ik nog niet eens vooraan bij die concerten... en je ziet het gros van de mensen zonder oordopjes. :-(

Hoe lossen anderen dat op? Hebben jullie misschien op maat gemaakte oordopjes? En werkt dat?

Ruth

Bericht door Ruth » do 08.02.2007 16:22

Beste allemaal,

Heb het net al even onder een ander onderwerp gemaild, maar toch ook nog even hier. Ik werk sinds drie jaar bij Beter Horen, heb zelf Meniere met T en H (ja, ik ben een echte hoofdprijswinnares :-( ) én een gehoorsbeschadiging door de Meniere (ca 30 dB kwijt op rechts).

Bij dezen wat facts en figures uit de audicienspraktijk van Beter Horen (mijn werk) over gehoorbescherming:

- voor discobezoek, festivals en andere leuke maar riskante muziekfestijnen raad ik maar één versie aan: de zgn. discodop (zwart filter) die ca. 40 dB dempt. Dus niet die anderen die worden genoemd, die zijn echt veel te licht. Geen wonder dat je dan na afloop alsnog met toeterende oren naar buiten wandelt.

- wat houdt een discodop in? Deze gehoorbescherming heeft een filter dat ca 40 dB dempt. Dat houdt in dat je bij een muzieksterkte van ca. 120 dB prima beschermt bent voor de tijd van 8 uur. Dit is de wettelijk toegestane tijd die je mag doorbrengen in 80 dB. Wanneer je die 40 dB demping afhaalt van die 120 dB, is dat dus oké!

- al sta je in een discotheek met je rug naar de boxen of het podium waar de herrie vandaan komt, bedenk gewoon ook eens even wat m.n. die lage bastonen doen met jouw lijf. We kennen allemaal het "vette trillen" waardoor je nog beter de muziek beleefd.......... ja, ja... inderdaad prachtig en lekker dansen. Maar die trillingen werken wel degelijk door en zorgen ook voor een belasting van je gehoororgaan en je evenwicht. Vandaar ook dat je hoofdpijn krijgt van té harde/lage geluiden en duizelig wordt of idd een verergering ervaart van de Tinnitus.

- als ik ergens in de herrie moet zijn, draag ik mijn doppen ook altijd maar ik zorg er wel voor om tussentijds steeds effe weg te lopen. WEg van de drukte en de beat, om mijn hoofd rust te gunnen.

- Ik drink niet en ook dat scheelt want alcohol zorgt voor verhitting en dus ook druktoename in het hoofd/gehoorcentrum. En dus ook toename van de Tinnitusklachten.

- gemiddelde kosten van gehoorbeshcerming op maat bij ons is Eur 117,- maar geloof me: het is elke cent dubbel en dwars waard. Het is comfortabel, past altijd en als je ze minder opvallend wilt hebben, vraag dan bijv. bij Beter Horen naar de zgn. motoruitvoering (afgevlakt filter). Deze zie je minder zitten wat voor sommige mensen net de keuze kan vergemakkelijken. Aan de andere kant: wat maakt het uit wat een ander ervan vindt? Het zijn jouw oren.... zorg ervoor dat je jezelf beschermt, want de discotheek zal dit zeker niet doen.

Kortom: uitgaan en genieten kan dus zeker met gehoorbescherming in. Het klinkt wel gedempter maar ik kan alles prima verstaan, hoor. Geen enkel probleem.

Succes ermee!

Ruth

Fred

Bericht door Fred » za 10.02.2007 03:34

Ruth schreef:
Bij dezen wat facts en figures uit de audicienspraktijk van Beter Horen (mijn werk) over gehoorbescherming:

- voor discobezoek, festivals en andere leuke maar riskante muziekfestijnen raad ik maar één versie aan: de zgn. discodop (zwart filter) die ca. 40 dB dempt. Dus niet die anderen die worden genoemd, die zijn echt veel te licht. Geen wonder dat je dan na afloop alsnog met toeterende oren naar buiten wandelt.

- wat houdt een discodop in? Deze gehoorbescherming heeft een filter dat ca 40 dB dempt. Dat houdt in dat je bij een muzieksterkte van ca. 120 dB prima beschermt bent voor de tijd van 8 uur. Dit is de wettelijk toegestane tijd die je mag doorbrengen in 80 dB. Wanneer je die 40 dB demping afhaalt van die 120 dB, is dat dus oké!
Beste Ruth, hier wil ik even op inhaken, ik heb het toch bij het juiste eind dat dit de comfoor otoplastieken betreft?

Ik heb een paar aangemeten gekregen ongeveer 2 jaar geleden, met oranje filters.

Ik ben muzikant en alhoewel ik tegenwoordig op een lager volume musiceer heb ik af en toe best het gevoel dat de demping nog wel beter zou kunnen, ik voel me soms alsof het toch nog te hard gaat en heb soms best wel eens last na een repetitie of optreden.

Ik heb ze bij een filiaal van "horen en zien" aangeschaft en er heel duidelijk bij gezegd dat het ging om zeer luide rockmuziek, zowel wekelijks een optreden als tweemaal in de week een repetitie.
(Toen had ik nog maar een zachte T, ondertussen is dat wel anders en gaat het niet meer zo hard en speel ik niet meer zo vaak)

Maar goed, ik vroeg dus duidelijk om de BESTE filters met de meeste demping. Ik heb er verder niet bij nagedacht omdat ik er vanuit ging dat de mijne maximale demping gaven dus.

Nu heb ik eens het boekje ter hand genomen en de waardes vergeleken en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo heel erg veel wijs uit word omdat de waardes niet echt logisch oplopen, misschien dat jij daar je licht over zou willen laten schijnen. Je bent per slot van rekening voor je werk hiermee bezig, dus ervaringsdeskundig zal ik maar zeggen.

In hoe verre zijn de zwarte beter dan de oranje, en is het voor mij de moeite en het geld waard om een paar met zwarte filters aan te schaffen, en misschien de oranje houden voor de minder luide dingen, zoals een drukke kamer of een kroeg of zo?? Of kan ik net zo goed nieuwe filters laten zetten in deze ouwe en kan ik met die zwarte ook in minder lawaaierige ruimten de mensen nog goed verstaan in een gesprek?

Alvast bedankt,

Groeten, Fred

Ruth

Bericht door Ruth » zo 11.02.2007 19:44

Hoi Fred,

Uit je beschrijving lijkt het, alsof het inderdaad de Comfoor Otoplastieken betreft. Deze werken met zeven verschillende filters met elk een andere dempingswaarde.

De oranje filter is de op twee na sterkste demping: rood en zwart zijn beiden iets zwaarder.

Als je musiceert, in een band speelt/oefent of op bezoek gaat naar een disco of festival met luide muziek, is het onontbeerlijk dat je de meest zware demping in hebt om de schade aan je oor zoveel mogelijk te beperken.

Gelukkig geef jij al aan, dat je het volume hebt aangepast aan jouw T en H maar toch ervaar je nog last na het spelen van muziek. Dat geeft eigenlijk al aan, dat de demping inderdaad niet optimaal is. Oranje is voor hetgeen jij doet nog te licht en ik raad je eigenlijk aan om te vragen bij de winkel of ze het filter willen omruilen naar een zwart. Ik denk dat ze je destijds die oranje hebben aangeraden omdat je met een zwarte demping toch wel inboet op tonen- en frequentie-onderscheid. Iets wat bij muziek maken toch belangrijk is.

Echter; jouw oren zijn toch niet meer gewend aan de geluiden, je blijft last houden en dan zul je helaas over moeten stappen op de zwaarste demping: zwarte.

Gelet op de tijd dat je de dopjes al hebt, zal het omruilen niet meer kosteloos zijn, denk ik maar vragen kan altijd. Bij Beter Horen doen we het ook wel eens als blijkt dat iemand toch een andere keuze wil maken. Normaal betaal je iets van Eur 13,00 voor de nieuwe filters (per stuk) maar dan wordt het voor je gedaan, zodat je altijd garantie hebt dat het goed gebeurd.

En ja, praten met de zwarte doppen is even wennen maar geloof me: ook dat went! Gek zelfs: het lijkt alsof je de mensen in een kroeg juist beter verstaat mét doppen op. Althans: ik ervaar dat wel. Zelf moet je gewoon op normaal niveau blijven praten, dus niet harder of zo en je zult merken dat het een stuk rustiger is.

Het is aan jou om te kijken of je je huidige oordopjes laat omzetten naar een zwaarder filter óf dat je een extra nieuwe set laat maken met zwarte filters en die oranje gebruikt voor de lichtere situaties. Laat wel de oordopjes om de twee jaar "lektesten" om te zien of ze daadwerkelijk nog goed afdichten, oké?

W.b.t. die onoverzichtelijkheid van de diverse dempingswaarden: ook dat klopt. Dit heeft te maken met de demping op de verschillende frequenties van het gehoor... ik moet me daar echt weer even wat meer in verdiepen want dat kan ik nu even niet zo ophoesten maar daar kom ik nog een keer op terug, oké?

Belangrijk te weten is, de uiteindelijke dempingswaarde (SNR) die je ook wel eens op doosjes e.d. ziet staan. De discodop is gewoon de zwaarste en feitelijk is het zo, dat je qua luchtgeleiding (dus via de gehoorgang/trommelvlies/middenoor/binnenoor) nooit meer dan ca 50 dB kunt dempen. Er komt nl. altijd nog geluid naar binnen via je botgeleiding (schedel, botstelsel zoals ribbenkast e.d.) dus helemaal wegnemen van geluid lukt niet, tenzij je doof bent.

Ik wens je heel veel succes, ik hoop je een beetje meer geholpen te hebben.

Groetjes en bovenal: probeer lekker te blijven muziek maken. Ik ben ook een muziekfan en ik zou er niet aan moeten denken dat ik niet meer naar muziek zou kunnen luisteren.... maar met mijn dopjes blijft dat mogelijk!

Ruth

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » zo 11.02.2007 21:13

bedankt voor de info, ik ga er zeker over nadenken om die filterz aan te schaffen. Nu ga ik vrijwel nooit meer naar concerten, alleen naar een festival waar ik dan helemaal achteraan ga staan met oordopjes van Alpine en dan heb ik er soms nog last van. Dus... dan maar even geld uitgeven aan filterz.

Fred

Bericht door Fred » ma 12.02.2007 05:00

Hoi Ruth,

Dankjewel dat je het één en ander even hebt toegelicht.

Ik denk dat ik wel een extra setje laat maken. Ze zijn niet goedkoop, maar ja je kunt de extra last die je eventueel kunt krijgen niet in geld uitdrukken, we hebben er allemaal al onze spaarcentjes voor over om gezonde oren te hebben denk ik, dus eigenlijk is het ook maar een kleine investering.

Ik denk dus dat ik de oranje filters dan in deze oude laat zitten (na een lektest, want dat is nu wel ongeveer twee jaar geleden inderdaad)

Ik heb namelijk deze wel eens in als ik naar een feestje, of de kroeg ga ofzo en je hebt gelijk, ik versta de mensen soms beter als wanneer ik ze niet draag, vooral het achtergrond geroezemoes valt dan wat meer weg en dit kan zo irritant zijn als er veel mensen door elkaar praten.

Helaas is de T nu zo luid geworden dat ik met die "oranje doppen" in wel heel erg veel T hoor en met nog meer demping zal daar dus waarschijnlijk, nog meer de nadruk op liggen. Dus dan neem ik een tweede set voor het hardere werk en hou ik deze lekker voor de minder lawaaierige omstandigheden.

Nogmaals dankjewel, je toelichting heeft inderdaad geholpen!!

Groetjes,

Fred

Ruth

Bericht door Ruth » ma 12.02.2007 09:42

Hoi Fred,

Ja, dat van die T klopt wel. Doordat het om je heen stiller wordt, merk je dus wel iets meer van die ruis, dat heb ik ook.

Maar liever dat, dan nog meer beschadiging oplopen plus de bak herrie op je hoofd met alle ellende van dien :-(

Blijft kiezen tussen twee kwaden maar ik hou het toch lekker bij m'n "dupkes"....

Groetjes,

Ruth

PS: wat voor muziek maak jij trouwens? Waar kan ik het een beetje mee vergelijken?

Plaats reactie