Uitgaan

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

tripper

Bericht door tripper » ma 19.02.2007 11:47

jammer om te horen Lalagè.

ik heb een tijdje geleden ook zoiets tegengekomen, en toen had ik geen oordopjes bij. ik ben zeker dat dit m'n oren toen nog wat meer beschadigd heeft. maar het is nu zo. wensen dat het niet zo is helpt niets :-) live and learn

als ik nog één keer in een gelijkaardige lawaaierige omgeving kom voor lange tijd, dan blijf ik daar gewoon niet langer dan 1 minuut en ben ik weer weg.

thijs

Bericht door thijs » ma 19.02.2007 11:55

Tja voor mij hetzelfde.. toedeledokie..

JVE

Bericht door JVE » ma 19.02.2007 19:46

Heb sinds kort standaard oordopjes in mijn jaszak zitten. Zo heb ik ze altijd bij me en hoef ik van te voren minder zorgen te maken over het geluid op een feestje.

Tijdje geleden bij een trouwerij heb ik ze na een half uur ook in gedaan. Stond helemaal achterin de zaal, zelfs nog achter een paal en nog was het geluid zo hard dat je flink je stem moest verheffen om elkaar te verstaan.
Iedereen keek me vreemd aan, maar na afloop had ik geen verergering van mijn ruis.

Fred

Bericht door Fred » ma 19.02.2007 21:05

Ik vond een tabel waarop de aantallen decibellen en de veilige verblijfsduur tegen elkaar waren afgezet.

Ik had al vaker degene gezien die ook Kees op zijn site heeft.
Degene die begint bij 80 dB - 8 uur.. en die voor elke +3 dB
de verblijfstijd halveerd.

Dan krijg je dus:

80 dB - 8 uur
83 dB - 4 uur
86 dB - 2 uur
89 dB - 1 uur
92 dB - ½ uur
95 dB - ¼ uur
98 dB - 7 min.
101 dB - 3,5 min.
104 dB - 1.5 min.
107 dB - nihil

Deze heb ik ook al op meerdere sites gezien en volgens mij is dit de gangbare in europa. Maar ik kan me vergissen.

Dit keer kwam ik de echter de Amerikaanse norm tegen en dat lijstje zag er heel anders uit, namelijk;

tot 80 dB - onbeperkt
85-90 dB - 8 uur
92 dB - 6 uur
95 dB - 4 uur
97 dB - 3 uur
100 dB - 2 uur
102 dB - 1½ uur
105 dB - 1 uur
110 dB - ½ uur
115 dB - ¼ uur
120 dB - 7.5 min
130 dB - 3.5 min
135+ dB - nihil

Waar bij de eerste lijst de gehoorschade mogelijk begint kun je dus volgens de tweede lijst nog gerust een uurtje in dit lawaai doorbrengen.
Eén van beide klopt dus niet, en ik denk zelf de tweede. Vooral de hardere niveau's worden nog vrij lang als "veilig" bestempeld. Dat lijkt me niet juist.

Maarja, ik ben geen expert, ik vraag me wel af hoe het zo verschillend kan zijn en of ze zo'n lijstje echt onderzocht hebben of dat het, vooral in amerika, een disclaimer is zodat mensen geen reden hebben rechtzaken aan te spannen tegen de fabrikanten van dergelijke produkten als ze T oplopen omdat ze de hele dag met hun iPod op 115 dB lopen. (ik las dat dit de maximale volume was van de iPod)

Zou me niks verbazen.

JVE

Bericht door JVE » ma 19.02.2007 21:10

Las laatst een artikel op Internet (helaas ben ik de link kwijt), dat de Belgen 75 dB aanhouden als maximaal aantal dB waarbij je geen gehoorbeschermer hoeft te gebruiken.

Vertrouw die lijstjes ook nooit. Gewoon bij veel lawaai zo goed mogelijk dempen.

mayflower

Bericht door mayflower » ma 19.02.2007 21:15

Fred schreef: Maarja, ik ben geen expert, ik vraag me wel af hoe het zo verschillend kan zijn en of ze zo'n lijstje echt onderzocht hebben of dat het, vooral in amerika, een disclaimer is zodat mensen geen reden hebben rechtzaken aan te spannen tegen de fabrikanten van dergelijke produkten als ze T oplopen omdat ze de hele dag met hun iPod op 115 dB lopen.

Zou me niks verbazen.
Ik ben geen expert op het gebied van welke DB's wel of niet schadelijk zijn, wat ik wel weet is dat dit lijstje van de Tinnitus Association komt (die zijn dus wel bekend met het probleem).

Wat ik 100% zeker weet is dat Europese iPods minder hard kunnen dan iPods buiten de EU. Dus als je je EU iPod op 10% volume vastzet (dat kan vanaf de 5e generatie iPods) lijkt het me zeer sterk (+/- 65 db) dat het schadelijk is.

Bovendien als je zorgt dat je niet te lang naar de iPod luistert denk ik dat de kans ZEER klein is dat je met deze instellingen T krijgt.

Ikzelf doe mijn iPod alleen in mijn Linkeroor en niet in het oor waar de T ruist. En dan doe ik hem niet langer in dan +/- 10 a 20 min. (huis <==> station). Dat lijkt mij geen kwaad kunnen (met de bovengemelde toepassingen)?

Bovendien als ik dit lees mag ik toch wel veronderstellen dat ik mijn iPod veilig gebruik.
"Tinnitus cannot stop me. Through sacrifice, through blood, through sweat, through tears. No matter how bad things go, my heart and my mind will carry my body when my limbs are too weak!"

Fred

Bericht door Fred » ma 19.02.2007 21:30

Als je niet te lang luistert en niet te hard dan kan in het in principe geen kwaad.

En er word wel heel erg de nadruk gelegd op iPods en mp3 spelers enzo met de oordopjes die helemaal in je oor gaan, maar "vroeger" toen er alleen nog van die schuimpjes waren die óp je oren rusten, om het zo te noemen, was het volgens mij net zo onverstandig om de boel op maximaal te zetten. Hoe vaak zat ik wel niet in de trein, in mijn schooldagen, tegenover iemand van wiens muziek ik net zo hard kon meegenieten door de hoofdtelefoon heen.

De walkmans en discmans die ik had konden echt wel degelijk VEEL harder dan gezond voor je is, dat is niet perse iets van de nieuwe generatie apparaten ben ik van mening. Al gaat het met die in-ear plugjes wel een stuk sneller/harder nog.

Bij verstandig gebruik is er gewoon niks aan de hand. Ook hoef je je T oor niet te ontzien, als je volume laag is, is het misschien juist wel prettig om daarmee de T te maskeren. Mij ervaring is dat je je oren niet te veel moet ontzien. Maar dat is ook iets persoonlijks denk ik.

Ik wou alleen even aankaarten hoe verschillend de info soms kan zijn, en vraag me dus af welke norm er word gebruikt voor het berekenen van zulke dingen, vandaar..

Ruth

Bericht door Ruth » do 22.02.2007 11:56

Fred schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommige van die tijden die gegeven worden wat aan de hoge kant zijn.

Ik ben nooit zo'n fan van dit soort lijstjes, zeker niet als het de amerikaanse betreft. Want volgens mij zitten die soms op een hele andere golflengte dan wij europeanen.

Wat me namelijk opviel, van de week;

Ik vond een tabel waarop de aantallen decibellen en de veilige verblijfsduur tegen elkaar waren afgezet.

Ik had al vaker degene gezien die ook Kees op zijn site heeft.
Degene die begint bij 80 dB - 8 uur.. en die voor elke +3 dB
de verblijfstijd halveerd.

Dan krijg je dus:

80 dB - 8 uur
83 dB - 4 uur
86 dB - 2 uur
89 dB - 1 uur
92 dB - ½ uur
95 dB - ¼ uur
98 dB - 7 min.
101 dB - 3,5 min.
104 dB - 1.5 min.
107 dB - nihil

Deze heb ik ook al op meerdere sites gezien en volgens mij is dit de gangbare in europa. Maar ik kan me vergissen.

Dit keer kwam ik de echter de Amerikaanse norm tegen en dat lijstje zag er heel anders uit, namelijk;

tot 80 dB - onbeperkt
85-90 dB - 8 uur
92 dB - 6 uur
95 dB - 4 uur
97 dB - 3 uur
100 dB - 2 uur
102 dB - 1½ uur
105 dB - 1 uur
110 dB - ½ uur
115 dB - ¼ uur
120 dB - 7.5 min
130 dB - 3.5 min
135+ dB - nihil

Waar bij de eerste lijst de gehoorschade mogelijk begint kun je dus volgens de tweede lijst nog gerust een uurtje in dit lawaai doorbrengen.
Eén van beide klopt dus niet, en ik denk zelf de tweede. Vooral de hardere niveau's worden nog vrij lang als "veilig" bestempeld. Dat lijkt me niet juist.

Maarja, ik ben geen expert, ik vraag me wel af hoe het zo verschillend kan zijn en of ze zo'n lijstje echt onderzocht hebben of dat het, vooral in amerika, een disclaimer is zodat mensen geen reden hebben rechtzaken aan te spannen tegen de fabrikanten van dergelijke produkten als ze T oplopen omdat ze de hele dag met hun iPod op 115 dB lopen. (ik las dat dit de maximale volume was van de iPod)

Zou me niks verbazen.
Klopt Fred! Tweede lijst is ABSOLUUT EEN NO-GO!!! Deleten, meteen want dit is dus duidelijk een foute lijst.

Inderdaad ligt de normering in Amerika heel anders, veel hoger. En ja, in België zijn ze juist aan de voorzichtigere kant: 75 dB(A) is daar de basisnorm........... gelukkig maar want 80 dB(A) is al flink!

Het vetgedrukte lijstje is inderdaad de juiste. Bij elke toename van 3 dB betekent het, dat je nog maar de helft van de voorgaande tijd in die luidheid mag verkeren... En ten overvloedde: bij die 80dB(A) zit je dus ook over een langere periode al gewoon te beschadigen!!!! De wetgeving moest een grens stellen maar 80 dB(A) is al pittig. En dan te bedenken dat een werknemer pas verplicht worden gehoorbescherming te DRAGEN vanaf 85 dB(A).... zit je dus alweer 5 dB hoger!

En natuurlijk: de een is overgevoeliger dan de ander. Het blijft een stuk persoonlijk. Blijft echter onverlet staan, dat je die tabel wel degelijk in de gaten dient te houden. STUK IS STUK EN DE SCHADE IS ONOMKEERBAAR.

Piep in de oren, geruis in je hoofd na een disco, fluittonen in de nacht..... ALLEMAAL SIGNALEN DAT ER AL IETS KAPOT IS!!! Lachen mag, maar zorg ervoor dat je geen "boer met kiespijn" wordt. Spijt is te laat, je kunt het niet meer overdoen........!!!

Ben weer even "scherp".... hebben hier weer het Carnaval achter de rug en wat je dan ziet/hoort/merkt.......

Ik stop voor ik me echt weer ga opwinden. Niet goed voor m'n T'tje.....

Groetjes,

"oorjufje"

thijs

Bericht door thijs » do 22.02.2007 13:43

tja, leuk, maar degenen die het zouden moeten lezen, zijn (nog) niet op dit forum.. :?

Fred

Bericht door Fred » do 22.02.2007 14:34

Inderdaad Ruth, Het verschilt nogal per land wat betreft de normen en uiteraard ook per persoon qua gevoeligheid.

Vooral dat Amerikaanse lijstje daarover was ik behoorlijk verontwaardigd.
Dat is gewoon ter voorkoming van een rechtzaak volgens mij, en niet wetenschappelijk verantwoord.

De mensen denken dat ze zijn voorgelicht en denken dat ze veilig zijn, en dan lopen ze gewoon nóg schade op (eventueel).
Ik heb al meer van dat soort dingen gevonden/gelezen etc.
Dan denk ik toch "waar zijn ze dan mee bezig, dat slaat nergens op!"

Ik houd mezelf gewoon altijd aan een eigen "lijstje"
Met een goeie dB meter, die ik heb aangeschaft, houd ik gewoon de dingen waarop ikzelf invloed heb af en toe in de gaten. En dan zorg ik dat ik lekker rond de 70 blijf, 75 op zijn hoogst.

Daarmee denk ik aan muziek luisteren of maken, of de geluiden bij het flightsimmen op de pc, iets wat ik graag mag doen, maar wat wel wat lawaai met zich meebrengt, vergelijkbaar met werken aan een machine ; constant motorgeluid etc.

Dan betrap ik me er nog wel eens op dat het in mijn enthousiasme toch gauw wel eens aan de 80 zit, als niet 85... ook omdat ik iets minder goed hoor zet ik alles wel eens wat harder dan zou moeten.

Ik weet dan zelf ook wel uit ervaring hoe lang ik iets kan hebben voordat het me 's nachts of de volgende dag opbreekt.

Ben het ook met thijs eens dat de éigenlijke doelgroep deze lijstjes vaak niet eens ziet. Ikzelf kwam er ook pas ná de T één tegen. Dan is het dus inderdaad al te laat.

Er is al meer dan genoeg op het forum gezegd over het feit dat het schandalig is dat de overheid niet meer voorlichting in de vorm van postbus 51 spotjes of zoiets geeft, terwijl je voor bijna alle andere zaken wel overal tot in den treure gewaarschuwd word.
Word echt eens tijd dat ze daar bij stil staan, de moderne tijd waarin wij leven is gewoon veel en veel te lawaaierig. Daar is de mens niet voor gebouwd ben ik van mening. Nog afgezien van luide concerten e.d.

Ik laat altijd wel heel bewust vrienden meekijken op dit forum. Dus als ik met een maat van me wat achter de pc zit te surfen of gamen dan moet ik altijd "eventjes checken" of er nog wat nieuws staat.

Onbewust lezen ze dan wel mee en zien ze dus een hoop dingen die ze aan het denken zet over T, en das mooi meegenomen.

Zo zijn er al een paar van mijn maten nu ook uitgerust met (goedkopere, maar toch) oordopjes voor als we eens naar een concertje gaan ofzo. :cool:

Tja als de overheid het niet doet zullen wij het moeten doen. heh heh
En al nemen de meeste mensen het niet van je aan, als ik d'r ééntje kan behoeden voor onze kwaal, dan ben ik al tevreden.

Fred

Ruth

Bericht door Ruth » do 22.02.2007 17:44

Ja, ik moet je alleen maar gelijk geven :cool:

Ik denk zelf, dat er nog wel een tijd komt waarin de politiek zich ermee zal gaan / moeten bemoeien. Wanneer de ziektekosten de pan uit gaan rijzen, jongeren steeds vroeger te maken gaan krijgen met hoortoestellen en andere voorzieningen......... die tijd komt. Geheid.

Misschien kan er vanuit de NVVS een aktie worden ondernomen richting bijv. die Stichting SIRE met hun reclameblokken?

Of via andere wegen om het meer kenbaar te maken bij de heren politici?

Maar ja, die hebben vaak al last van die andere "hoorkwaal" waar geen hoortoestel of oordop voor helpt:

OOSTINDISCH DOOF

:oops: :?

Tjurven

Bericht door Tjurven » do 22.02.2007 18:50

3 dagen geleden nog naar een concert geweest ( stone sour yeah :p ) en ik gebruik de gewone oude vertrouwde oordopjes uit mousse, je hebt nog het gevoel van een echt concert en bovendien filtert die het geluid.

Voor de rest bij een fuif soms een om het half uur ofzo naar buiten gaan en je oren laten rusten.

Kees

Bericht door Kees » do 22.02.2007 19:24

Hallo allemaal,

Als je het lijstje goed bekijkt zul je zien dat het steeds met 3 Db verspringt.

Bij elke 3 Db haveert de verblijfstijd.

Dit lijstje is het goede lijstje, gebruik ik ook voor informatieavonden.

Dan krijg je dus:

80 dB - 8 uur
83 dB - 4 uur
86 dB - 2 uur
89 dB - 1 uur
92 dB - ½ uur
95 dB - ¼ uur
98 dB - 7 min.
101 dB - 3,5 min.
104 dB - 1.5 min.
107 dB - nihil
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

gga

Bericht door gga » ma 03.08.2009 12:45

Zijn er nog mensen met T. die uitgaan? Ik neem aan dat ze dit met oordopjes doe. Wat is hun ervaringen hiervan? Gaat dit goed?

JV
Contacteer:

Bericht door JV » di 04.08.2009 09:47

Ik ga wekelijks naar 'de kroeg', om een biertje te drinken en potje te kaarten. Meestal staat de muziek dan niet te hard (wij komen daar om te gezellig te kletsen met elkaar). Ook vragen we vaak om de verlichting niet te fel te zetten (scheelt koppijn met die halogeen-dingen).
Oordoppen zijn dus in mijn geval niet nodig...

Zo af en toe, een paar keer per jaar, bezoek ik concerten. Dat doe ik zonder oordoppen (heb dat wel 'met' geprobeerd maar werd er een beetje maf van). Ik zoek wel meestal, voor zover dat mogelijk is, de rustigste plekken op in de zaal. En als het TE veel wordt neem ik even een extra pauzetje door de zaal te verlaten... tja.....

Groet,
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Plaats reactie