Wat advies gezocht

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Josters

Wat advies gezocht

Bericht door Josters » di 06.02.2018 17:33

Vijf jaar geleden was ik voor het eerst op dit forum, ik heb destijds om hulp gevraagd omdat ik nogal overmand was door de tinnitus. Heel kort samengevat: het is niet overgegaan, maar heb er na +- anderhalf jaar redelijk mee leren leven, en na 3 jaar had ik er vrijwel geen last meer van. Ik was zelfs in staat te studeren en slapen met oordopjes in, en te leven zonder enig maskeren. Het geluid was er wel, maar ik denk dat het werd weggefilterd. Toen ik op dit forum kwam, zat ik nog op de middelbare school. Het is zwaar geweest voor me, maar ik heb mijn opleiding afgerond en ben wiskunde gaan studeren (wat zeer concentratie intensief is!). Ik zit nu in het laatste jaar van die studie en ga cum laude afstuderen; ik ben zelfs aangenomen op Oxford University om daar verder te studeren.

Fastforward naar vorige week donderdag. Ik was bij de tandarts voor een paar gaatjes, en erg nerveus voor het geluid van de boor (en de operatie in het algemeen). Vooral de lokale verdoving vond in vervelend. Maar het viel allemaal best mee, ook met het geluid, wat prima te doen was. Die dag thuis nog goed gestudeerd, tot mij s' avonds ineens mijn tinnitus opviel. Het bleef de dagen daarna irriteren. Gisteren werd ik ziek en op dit moment is het vrij ondraaglijk voor me (griep wel weer over, korte buikgriep aanval). Ik ben ontzettend bang, ik dacht dat ik had geleerd met tinnitus om te gaan nadat ik er 2 jaar mee had geworsteld.

Ik kan op het moment niet goed studeren. Dit heeft zoveel consequenties. Ik ben ontzettend gespannen erdoor en kan niet stoppen met denken aan de tinnitus. Zo veel dat ik weer naar dit forum ben gekomen (wat ik ondanks al jullie lieve mensen niet graag doe om de aandacht er niet op te focussen).

Ik zou graag wiskunde onderzoeker worden, en mijn hoogleraren zeggen dat dit goed bij me. Maar de concentratieproblemen die ik op dit moment heb, ik weet het allemaal niet meer zo goed. Buiten de tinnitus om heb ik al concentratie problemen gerelateerd aan mijn Asperger. Misschien moet ik heel iets anders gaan doen, waar veel minder concentratie voor nodig is. Alleen de studiefinanciering is op, en wiskunde vind ik nu eenmaal leuk. Het is frustrerend want ik ben gewoon goed in wiskunde, alleen op dit moment zie ik weinig hoop op succes.

Ik ben sowieso de laatste tijd depressief. Over alles wat komen gaat. Verandering van school, van thuis naar uitwonen, gezondheid van de ouders.

TLDR:

Vijf jaar tinnitus. Gewend geraakt na een jaar of twee, en daarna weinig last meer. Dag na bezoek aan tandarts ineens tinnitus weer merkbaar, daarna griep en nu moeilijker te maskeren. Lijkt niet heel veel harder te zijn geworden, maar wordt niet meer goed door omgeving gemaskeerd. Kan op het moment niet zo goed studeren, maar er staat veel op het spel. Depressief op het moment.

Wat kan ik het beste doen? Hebben jullie wat advies? Komt het vaker voor dat tinnitus tijdelijk weer hinderlijk wordt na habituatie, in bijvoorbeeld perioden van stress/depressie.

JanHuis

Re: Wat advies gezocht

Bericht door JanHuis » wo 07.02.2018 09:38

Josters, plotseling weer last na tandarts plus griep;
menig lotgenoot zal er niet van opkijken. Zo ook ik.
In depressieve stemming, geheel geconcentreerd raken
op de tinnitus, .... dat maakt het flink erger.
Als ik het omkeer:
ik hoop dat het je uiteindelijk hoopvol gaat stemmen,
dat je zoveel andere, versterkende factoren ziet.
Als je de tinnitus zelf niet als het probleem ziet (daar kun je al heel goed mee om gaan),
maar werkt aan de depressie, aandacht gaat afleiden van T enz..

Als je het zo kunt zien is de eerste opluchting misschien vandaag al begonnen.
Onderzoeker worden: ja, doen!
Alle aandacht naar wat je interesseert (en T weer ver naar de achtergrond).
Op weg, door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » wo 07.02.2018 19:40

Het is nu winter en dan hebben veel mensen last van een dip. Ik ben ook niet zo vrolijk momenteel.
Ik herken wel dat de tinnitus weer veel aandacht trekt als het erger is geworden of als ik stress heb. Dus ik vermoed dat je nu in een vicieuze cirkel terecht bent gekomen: stress door T en dan weer meer last van T door de stress.
Wiskunde doen met T kan gelukkig wel :) als je je rust weer hebt gevonden. Doe je ook aan iets van meditatie of yoga? Dat kan helpen om rustig te worden én om je concentratie te verbeteren. Of ga gewoon af en toe lekker een stuk gaan wandelen of fietsen. Je weet dat je er prima mee kunt leven, als je het geen aandacht schenkt. Als het jezelf niet lukt, ga dan naar je huisarts, want er zijn ook cursussen om dit te leren. Zelf heb ik daar geen ervaring mee. Ik schuif het voor me uit tot het moment dat ik het écht nodig heb. Maar het idee dat het kan, is al fijn.
Laat je niet gek maken. Elke dag even goed geconcentreerd wiskunde doen is voor niemand weggelegd, vermoed ik, maar probeer het gewoon. Misschien kan je met iets relatief eenvoudigs beginnen, een leuke puzzel ofzo, om je af te leiden van dat rotgeluid. Je weet dat dit eerder al is gelukt, dus het moet nu ook kunnen.

Josters

Bericht door Josters » wo 07.02.2018 20:42

Op dit moment is het echt heel erg. Ik trek letterlijk de haren uit m'n hoofd. Ik snap niet waarom ik me zo erg focus. Ik heb vandaag ruim honderd keer de luidheid van m'n tinnitus getest (niet overdreven), en span steeds mijn onderkaakspier aan waarmee ik weet dat het geluid harder moet worden, om zo te controleren of het constante geluid nog steeds zachter is dan dat (wat het altijd was). Ik doe dit zo vaak dat die spier nu is verkrampt.

Het is echt bijzonder hoe je met tinnitus zonder last naar tinnitus met extreem veel last kan gaan in een paar dagen tijd. Bijzonderder nog omdat als ik mijn vingers in m'n oren doe, en goed luister, het niet eens echt anders lijkt te zijn geworden. Geen andere toon, niet harder (in ieder geval niet heel veel), niet zachter. Alleen lijkt het nu echt overal door heen te klinken. Zelfs in een druk restaurant lijkt het alsof ik een hoge toon door alles heen hoor. Ik weet niet eens zeker of ik hem wel echt hoor.

Ik heb op dit moment denk ik heel veel behoefte aan wat geruststelling. Ik bedoel het is zo raar, ik heb er net drie jaar op zitten zonder veel klachten, en in een week is het weer super erg geworden. Alsof ik weer helemaal aan het begin zit van deze achtbaan. Net in zo'n drukke tijd als deze.

Eigenlijk waar jullie me mee zouden kunnen helpen. Kan het gebeuren dat door een "trigger" alles tijdelijk even erger lijkt, wat door een vicieuze cirkel wordt versterkt? Zou dat het verklaren? In dat gevoel moet ik gewoon rustig aan doen, en dan zou het weer naar de oude situatie moeten gaan? Wel tinnitus, maar gewoon leefbaar.

Ontzettend bedankt voor jullie reacties, ik heb die echt nodig op dit moment.

Josters

Bericht door Josters » wo 07.02.2018 20:56

Ik kwam dit tegen: https://www.tinnitustalk.com/threads/if ... ing.26702/ . Lijkt ontzettend veel op wat ik nu meemaak.

JanHuis

Bericht door JanHuis » wo 07.02.2018 21:03

Jazeker, getriggerd en vicieuze circel ...... .
Bij ontspanning, afleiding, hersteltijd wordt het minimaal de helft minder belastend.
(Dat is wat ik zelf ervaar en ook hoor/lees van anderen).

Voorbeeld:
ik heb het nu (o.a. ivm tinnitus & hyperacusis) veel rustiger in mijn werk.
Maar dat is niet alleen positief: mijn eerdere drukke baan gaf enorm veel afleiding .... .
Op weg, door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Plaats reactie