Tinnitus, geleidelijk hoorverlies, stress, werk en het pensioen

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Jack Smit

Tinnitus, geleidelijk hoorverlies, stress, werk en het pensioen

Bericht door Jack Smit » do 08.02.2018 12:46

Geacht forum,

Er wordt in dit forum en in de media veel aandacht besteed aan Tinnitus in combinatie met gehoorschade. Wat minder wordt belicht is de combinatie van geleidelijk gehoorverlies en de invloed van stress.
Ik leef al geruime tijd (>15 jaar) met mijn Tinnitus, welke achteraf bekeken is begonnen toen mijn gehoor minder werd. Sinds 9 jaar draag ik daarom hoortoestellen, eerst in-ear en later de "normale" buiten het oor. Gedurende deze 16 jaar is de Tinnitus in twee stappen erger geworden. Het ging bij mij dus niet geleidelijk, maar in 2 schokken.
In het begin nog goed handelbaar, was er 15 jaar geleden bijvoorbeeld al na 3 maanden aan gewend en kon het goed naar de achtergrond drukken. Toen ik de hoortoestellen begon te dragen, leek het zelfs beter te worden omdat het buiten-geluid wordt versterkt en daarmee dus het binnen-geluid weg drukt. Ca. 3 jaar geleden werd de Tinnitus plots erger en sinds die tijd is het echt dominant geworden en bijna niet meer te negeren. Mijn geluid is te vergelijken met dit van Joost Verbraak in het Hoormij magazine.
Ik zit al meer dan 30 jaar in een drukke baan, heb een mooie carrière opgebouwd, maar kijk ook met vrees uit naar mijn pensioen. Want het werk levert stress op en jaagt de Tinnitus aan, maar is tegelijk een hele mooie afleiding. Tegelijk wordt mijn gehoor ook steeds minder waardoor dit het normale functioneren kan gaan belemmeren. Wat een dilemma's!
Wie heeft er soortgelijke ervaringen? Was er sprake van een carrière move? Of bent u al met pensioen en geniet desondanks nog goed van het leven?

JanHuis

Re: Tinnitus, geleidelijk hoorverlies, stress, werk en het pensioen

Bericht door JanHuis » zo 11.02.2018 16:35

Dag Jack,
Dank je voor je verhaal. Ik snap je bezorgdheid.
Mijn werksituatie is geheel anders geworden, veel rustiger dan voorheen.
Die verandering, van gevulde agenda naar een rustig weekprogramma,
is enigszins te vergelijken met jouw komend pensioen.
Het rustiger is heel positief en soms te leeg.
Bij 'leeg', te rustig, komt tinnitus nogal eens teveel naar de voorgrond.
Inderdaad, met volle agenda is er veel afleiding en bij rustiger leven/pensioen
is het zaak niet in leegte te komen. Maar te bezorgd geeft ook stress. Mijn tip:
zorg dat je veel mooie dingen doet in je pensioen; van alles dat je heerlijk afleidt.
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Plaats reactie