Volledig aan de grond

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Keyser Soze

Volledig aan de grond

Bericht door Keyser Soze » do 19.07.2018 15:12

Hallo iedereen

Ik heb nu ongeveer 6 jaar tinnitus. In die zes jaar uiteraard heel wat ups, en heel wat downs gekend.
De laatste jaren ben ik wel een stuk voorzichtiger geworden met geluid, minder nonchalant, meer 'controlefreak'.
Mijn examens waren voorbij op 22 juni, 14 juli vertrokken we op vakantie naar Frankrijk.
Iets waar ik al heel lang naar uitkeek, eindelijk rust (dacht ik toch).

14 juli was het hier nationale feestdag, 15 juli werden de Fransen wereldkampioen.
Ik was beide dagen dus op mijn hoede, bij het vuurwerk bleef ik bijvoorbeeld binnen met gehoorbescherming.
Die twee dagen gingen voorbij, alles leek best ok (afgezien van een wat luidere T, maar dat weet ik aan stress e.d.).

Ons huisje hier ligt in een redelijk rustige omgeving, op de grote hoeveelheid tsjirpende krekels en hier en daar eens een bosmaaier na.
Als het me te luid wordt of het geluid irriteert me, steek ik m'n oordoppen in.
Nu, de vierde dag wordt ik wakker met een kater (te veel rosé), en onderweg naar een riviertje met de auto merk ik dat mijn T net het geluid aanneemt van de krekels die we hier al een hele week horen. Beetje paniek - 'wat is dit?'.

's Avonds keren we terug naar het huisje, heb daar aan de rivier m'n gedachten wat proberen verzetten door een boek te lezen.
Voor het eten merk ik - als enige van de groep - een geluid op. Een soort 'plof', ergens in de buurt.
Ver weg of dichtbij? Een truck die zijn lading laat vallen? Hopelijk geen ontploffing? Ik heb er nog steeds geen benul van.
Wel ben ik de enige die het geluid überhaupt opmerkt en het zich aantrekt. M'n vriendin probeert me gerust te stellen, maar tevergeefs.

Nadien weer heel wat paniek: was het geluid schadelijk of niet, met angst het bed ingekropen.
Gisterenochtend werd ik alleszins wakker met een extra geluid erbij.
Alsof iemand met een bosmaaier aan de gang is in de verte, niet constant, alsof iemand hem telkens aanzet.
Bouwgeluiden en dat van een bosmaaier zijn geluiden die ik nota bene veracht.. Zucht.
Het geluid lijkt zich altijd op te dringen, alsof het andere omgevingsgeluiden (zoals een wasmachine) wil overstemmen/overnemen.
Alsof mijn brein constant 'op zoek' gaat naar dat geluid. En het klinkt alsof het zich ergens in de verte bevindt. Heel vreemd.
Haalt mijn brein een geintje uit met mij? Is dit permanent? Herkennen jullie dit fenomeen?

Ik zit diep in de put, heb erg donkere gedachten.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het extra geluid weggaat wanneer ik terug thuis ben, in een vertrouwde omgeving.
Maar ben momenteel erg aangeslagen, een leuke vakantie zit er niet meer in, vrees ik.
Hopelijk tot snel.

Johnpon

Re: Volledig aan de grond

Bericht door Johnpon » zo 22.07.2018 10:23

wat naar Keyser Soze!
Alcohol, angst, (voor geluiden en dat het erger zou kunnen worden), paniek ( omdat het nu wat erger is) en stress (omdat je het hebt en onrust veroorzaakt) verergeren tinnitus.

Externe geluiden hoeven tinnitus niet te verergeren als je de associatie met geluid dat je hoort niet maakt en daardoor de angst voor verergering er niet is.

Ik hoop dat je snel weer wat vermindering zal constateren!

Plaats reactie