Piep in oor verdwenen

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
bugaboo

Piep in oor verdwenen

Bericht door bugaboo » wo 05.12.2018 14:30

Hallo allemaal,

Begin juni dit jaar kreeg ik zonder duidelijk aanleiding opeens last van een hoge, harde piep in mijn rechteroor (na het douchen). Ik ben na een week hiermee naar de huisarts geweest die mij heeft doorverwezen naar een KNO-arts. Daar werd duidelijk dat mijn gehoor prima was voor iemand van mijn leeftijd (32) en dat er verder geen afwijkingen te ontdekken waren in mijn keel, neus, of oor. De piep was verder niets aan te doen. Ik kon er echter wel aan wennen, eventueel met hulp van cognitieve gedragstherapie of meer specifieke behandelingen zoals tinitus retraining therapy. Zoals zovelen van jullie, denk ik, had ik sterk het idee dat aan mijn piep echt niet te wennen valt en zag ik de toekomst erg somber in. Ik ben toen op internet op zoek gegaan naar verhalen van mensen waarbij de piep in hun oor was verdwenen, als een soort hoop dat het misschien allemaal niet zo kansloos was als het leek. Ik kwam dit soort verhalen eigenlijk niet tegen. Een mogelijke verklaring voor het ontbreken van deze verhalen is dat de mensen waarbij hun piep verdwijnt verder weinig behoefte hebben om dit te delen.

Bij mij was de piep constant aanwezig (dag en nacht) van begin juni tot ongeveer half oktober. Zo spontaan als de piep ontstond is ie toen ook zomaar weer verdwenen en heb ik hem nu al een week of 6 niet meer gehoord. Ook als ik me er echt op concentreer is het stil. Ik wou dit bericht niet delen om mensen die langdurig last hebben van een piep jaloers te maken, maar om wat wanhopige mensen die er net last van krijgen ook eens wat positiefs te lezen geven. Kortom, mijn anekdotisch bewijs zegt natuurlijk niets over of het bij jou de piep wel of niet zal verdwijnen, maar hopelijk kun je hier wat hoop uit putten.

JanHuis

Re: Piep in oor verdwenen

Bericht door JanHuis » zo 09.12.2018 13:59

Mooi dit te lezen, bugaboo.
Vooral mensen die het nog maar kort hebben
kunnen hier uit halen:
zo kan het ook gaan!
En wij die al jaren onderweg zijn:
tijden dat het wat milder is
zijn nooit uitgesloten!
Voor jou bugaboo:
gefeliciteerd!
en gaaf dat jij het wel deelt.
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Plaats reactie