AM-101

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

Carolan

AM-101

Bericht door Carolan » do 18.06.2009 16:08

Zijn er mensen op het forum die zich hebben aangemeld voor de studie omtrent het geneesmiddel AM-101? Het betreft een klinische trial voor acute tinnitus (< 3 maanden).

Meer informatie: http://www.tinnitus-studie.be

Link werkt niet meer. De moderator.

Tess

Bericht door Tess » do 18.06.2009 18:32

Lijkt me eng, ze buiten een goedje in je middenoor, door je trommelvlies heen.

Ik hou nooit zo van die clinical trials. Het kan goed gaan maar voor hetzelfde geld kom je er nog slechter uit....

Groeten Tess

Sleepless

Bericht door Sleepless » do 25.02.2010 22:09

Ik heb mij aangemeld voor deze studie!

Ik ga er niet van uit dat er een kans bestaat dat mijn T verslechtert, of ben ik dan te naïef?

Ik heb nu trouwens ongeveer tweeënhalve maand T, ontstaan na een geluidstrauma bij een veel te hard metalconcert

Kees

Bericht door Kees » vr 26.02.2010 18:09

Ach, meestal is het zo van niet geschoten is altijd mis.

Ik denk niet dat het veel kwaad kan, anders schieten ze in hun eigen voeten toch.

Krijgen ze alleen maar anti-recame hier op het forum.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Sleepless

Bericht door Sleepless » vr 26.02.2010 18:56

Oké, ik zal in ieder geval mijn bevindingen hier posten nadat ik de inspuitingen heb gehad.

Het is wel zo dat ik echt op de laatste 3 dagen van de 3 maanden acute T de inspuitingen krijg..

Op dit moment heb ik 3 tonen, 1 hoge televisie piep en 2 middelhoge fluittonen.

De 1e dag:
De onderzoeken ed op deze dag zullen ongeveer drie uur in beslag nemen.
Na deze onderzoeken weten ze pas definitief of ik kan deelnemen aan het onderzoek. Als dit zo is vindt direct de eerste inspuiting plaats.

De 2e dag:
inspuiting (duurt ongeveer half uur)

De 3e dag:
inspuiting (duurt ongeveer half uur)

De week er na moet ik weer komen voor controle.

vlecht

Bericht door vlecht » za 27.02.2010 00:15

Nou Sleepless,

Erg goed van je dat je dit gaat proberen. Ik hoop voor jou dat je niet het placebo naar binnen krijgt geplempt - dan is alle inspanning zeker voor niets geweest. Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan ik me voorstellen dat men 'vergelijkingsmateriaal' wil hebben, maar je zal na afloop maar te horen krijgen dat jij als 'dummie' mocht fungeren. Ik hou mijn vingers gekruist voor je.

Je schrijft dat je T is begonnen na een geluidstrauma. Was het direct duidelijk dat het hierdoor kwam en wat is de naam van de metaalhoofden die hiervoor verantwoordelijk zijn? :badred:

Succes en sterkte ermee en hou ons op de hoogte!

Groeten,

Jeroen.

Sleepless

Bericht door Sleepless » zo 04.04.2010 21:52

Ik ben ondertussen bij het academisch ziekenhuis Maastricht geweest.

Ik heb er een tijdje over getwijfeld of ik dit wel moet posten, omdat ik geen potentiële genezingen in de weg wil staan. Toch denk ik nu dat dit voor een derde belangrijk kan zijn om te weten. Conclusies kun je zelf trekken na onderstaand verhaal.

Op de eerste dag heb ik me gemeld bij het audiologisch centrum in het azM.
Ik werd doorverwezen naar Prof. dr. R.J. Stokroos. Deze man gaf mij informatie over het onderzoek. Het waren een paar A4 stencils waar in beschreven stond waar men precies het onderzoek naar deed en hoe dit er uit ziet. (deze stencils heb ik inmiddels opgevraagd bij meneer Stokroos, dus ik hoop dat ik ze hier nog kan posten). Nadat ik deze had doorgenomen kon ik beslissen of ik mee ging doen met het onderzoek. Ik had mij ingesteld op "niet geschoten is mis" dus ik deed mee en tekende hier voor.

Ik moest ook een paar standaardvragen beantwoorden als; hoeveel last heb je van je T op dit moment, hoe denk je dat het is ontstaan et cetera. Dit moet je elke dag invullen.
Ook keek meneer Stokroos in mijn oren, om te trommelvliezen etc. te checken. De standaardchecks denk ik.

Toen dit achter de rug was en ik een aantal gehoortests zou moeten ondergaan met een paar audiologen kreeg ik op het laatste moment te horen dat slechts één oor zou worden behandeld. Hierop reageerde ik redelijk verbaasd, omdat ik dat tot dat moment nog niet wist. Meneer Stokroos vertelde me dat ze maar één oor mochten behandelen. Als ik niet het placebo zou krijgen, maar de werkende stof bestond de kans dat het andere oor ook enigszins bij zou trekken...

Met enige twijfel in mijn hoofd ben ik daarna door gegaan met de gehoortests. Dit duurde geloof ik 2 uur lang. Hierin ging men na of je T te maskeren is en bij hoeveel ruis aanbod dit dan is. Dit om natuurlijk tijdens en na het onderzoek na te kunnen gaan of er verandering optreed. Als ze dit niet kunnen meten mag je niet meedoen met het onderzoek. Mijn waardes waren meetbaar, dus ik mocht mee doen.

Daarna ben ik weer terug gegaan naar meneer Stokroos. Uit de gehoortests (protocol is dat het oor met de meeste T behandeld wordt) bleek dat mijn rechter oor ingespoten zou moeten worden. Op dit moment werd ik nogal ongerust, omdat ik juist het meeste last had van mijn linker oor. Ik hoor altijd een hele hoge TV piep in beide oren en een middelhoge in mijn linkeroor. In de nacht gaat deze middelhoge door heel mijn hoofd en komt er een lagere sirene bij zetten. Omdat ik overdag het meeste last heb van de middelhoge wilde ik natuurlijk dat mijn linkeroor ingespoten werd. Toch werd er gekozen volgens werken via het protocol en dat hield in; mijn rechter oor.

Met dubieuze gedachten onderging ik de eerste inspuiting. Er wordt een soort gel in je middenoor gespoten. Deze gel kan dus het preparaat AM-101 bevatten of niet.
Er zijn 3 groepen
- placebo
- kleine hoeveelheid AM-101
- grotere hoeveelheid AM-101

Dit om na te gaan óf het werkt en hoeveel AM-101 er dan nodig zou moeten zijn voor genezing.

Ik hoorde rechts ineens alles heel gedempt. Geluiden komen minder goed binnen en door tot je slakkenhuis. Ook je gehoorbeentjes kunnen door de gel minder goed bewegen. Dit is dus een logisch gevolg en meneer Stokroos wist me te vertellen dat dit vanzelf weer weg zou trekken.
Na een tijdje gezeten te hebben kon ik weer weg gaan en de volgende dag weer komen voor de 2e inspuiting.

Het is een vreemde gewaarwording om ineens alles flink gedempt te horen aan één kant en helemaal vervelend als je Tinnitus hebt. Omgevingsgeluiden maskeren namelijk nauwelijks meer. Ik werd dus geconfronteerd met flink hardere suizen. Hierdoor kwam ik in een angstige stemming, wat de T nog harder maakt zoals velen hier zullen weten..
Mij was van te voren ook niet verteld dat dit kon gebeuren, dus dan staat paniek al snel om de hoek te kijken. In de nacht kon ik ook nauwelijks slapen vanwege het suizen. De radio die ik altijd aan heb in de nacht deed zijn werk ook niet meer..

De volgende dag op weg naar het ziekenhuis begon ik erg te twijfelen of ik nog verder wilde gaan met het onderzoek. Ik hoorde alles nog erg gedempt en de T knalde overal bovenuit aan mijn rechterkant. Dit lawaai had ik nog niet zo erg ervaren; je gaat dus als vanzelf ontzettend druk maken over de vraag of dit nog wel bijtrekt. De gel zou vanzelf moeten verdwijnen, maar toch..
Ook zat het me dwars dat ineens verteld werd dat er maar één oor behandeld werd.

Dokter Stokroos vertelde me op de 2e dag dat dit gebeurde bij meer patiënten en dat als de gel weg zou trekken de T weer op basisniveau zou komen of als ik AM-101 zou krijgen hoogstwaarschijnlijk minder. Toch heb ik op die dag besloten niet meer mee te doen, omdat ik teveel twijfels en angst in me had. Het voelde niet goed. Als het tijdelijk, sterk verminderde gehoorverlies en dus verhoging van de T van tevoren duidelijk waren gemaakt was het misschien weer anders geweest. Ook over de keuze welk oor er wordt ingespoten voelde ik me niet zeker.

Op dit moment is mijn T weer op basisniveau. Misschien pakt dit onderzoek voor anderen wel goed uit. Er waren genoeg kandidaten bij wie het minder was geworden en bij niemand nog harder. Bij mij dus ook niet. Dus niet geschoten lijkt hier mis, maar ik heb verder geen spijt van mijn keuze om er vanaf te zien. Op dat moment zat ik onder de angst en stress en het voelde per saldo niet goed. Niemand heeft een glazen bol en een ieder die keuzes maakt, maakt deze op basis wat hem/haar op dat moment het beste lijkt. Achteraf kun je een koe in de kont kijken.

Als er verder nog vragen zijn hoor ik het wel. Ik heb dit verhaal even in een notendop verteld.

vlecht

Bericht door vlecht » ma 05.04.2010 00:15

Sleepless schreef:Als er verder nog vragen zijn hoor ik het wel. Ik heb dit verhaal even in een notendop verteld.
Hoi Sleepless,

Als je dit al als een notendop benoemt, dan ben ik erg benieuwd naar je uitgebreide versie. :P

Ik kan me goed voorstellen dat je hebt afgezien van verdere deelname. Als ik je woorden goed proef, werd je iets te vaak voor voldongen feiten gesteld, waardoor je aan het twijfelen werd gebracht. Met een betere voorlichting over de procedure en te verwachten gevolgen, had je misschien het bijltje er niet bij neergegooid. Hier hangt iets teveel de kwade reuk van proefkonijn aan.

Voordat ik het vergeet: dank je wel voor je verslag. Erg informatief.

Voorts schrijf je dat je niet de enige deelnemer aan deze trial was. Wat ik me nou afvraag: waarom melden andere deelnemers zich niet op bijvoorbeeld dit forum? Hoe geraken proefpersonen überhaupt op de hoogte van dit soort trials en waarom gonst dat dan niet rond op een forum als dit?

Wat vonden ze er trouwens bij het AZ Maastricht van dat je afzeg van verdere deelname? En wat ga je nu verder doen?

Groeten,

Jeroen.

Sleepless

Bericht door Sleepless » ma 05.04.2010 11:03

Voorts schrijf je dat je niet de enige deelnemer aan deze trial was. Wat ik me nou afvraag: waarom melden andere deelnemers zich niet op bijvoorbeeld dit forum? Hoe geraken proefpersonen überhaupt op de hoogte van dit soort trials en waarom gonst dat dan niet rond op een forum als dit?

Wat vonden ze er trouwens bij het AZ Maastricht van dat je afzeg van verdere deelname? En wat ga je nu verder doen?
Zelf kwam ik op deze trial via dit forum. Er zijn op dit moment in de tachtig deelnemers geweest in Nederland/België/Duitsland bij elkaar.
Ze kwamen er achter dat deze stof werkte bij Duitse soldaten die in Afghanistan Tinnitus opliepen. Daarna heeft men moeten aantonen dat het veilig was en kon men een klinische trial fase II starten.

Van de behandelend arts en audiologen heb ik verder geen feedback gehad. Nadat ik had doorgegeven dat ik niet meer mee wilde doen kon ik eigenlijk gewoon direct gaan. Noemenswaardig detail is wel dat de assistente van meneer Stokroos nog wél tegen me zei dat ze snapte dat ik niet meer mee deed. En dit dan vooral om het feit dat er gekozen werd voor mijn rechteroor en ik daarover duidelijk mijn twijfels heb laten blijken. Het ging allemaal niet fijntjes.

Het lijkt wel of men niet altijd even goed beseft hoe Tinnitus aan je gemoedstoestand kan vreten...

Verder kan ik over een tijdje terecht bij een audiologisch centrum. Ik wil zien wat die voor me kunnen betekenen, zodat ik het beter kan accepteren er mee om kan gaan.

Maartje

Bericht door Maartje » ma 05.04.2010 11:31

Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk goede communicatie is.
Krijgen die artsen dat niet tijdens hun opleiding?

Ik snap het wel Sleepless, dat je gestopt bent. Ik zou ook in paniek schieten. Wel fijn (..) dat je T in ieder geval weer "normaal" is geworden.
Je krijgt zeker ook niet te horen of je een placebo hebt gekregen of de werkende stof?

Maartje

udo j

Bericht door udo j » ma 05.04.2010 11:51

Ja , dat is ook nog zo. Zet alles op alles om toch door te zetten kan het zijn dat je met niks behandeld bent. Dat lijkt me dan een zwaare domper.
Maar uit alles blijkt dat de voorlichting vaalt en het is juist zo belangrijk dat de artsen je op je gemak stellen.

IK begrijp wel dat je afgehaakt bent want je weet nooit als iets anders wordt of het ook weer verdwijnt.
Toch ben ik benieuwd of dit nog iets opleverd voor ons mensen. In ieder geval een goede zaak dat er onderzoek gedaan wordt.
mvg udo

Sleepless

Bericht door Sleepless » ma 05.04.2010 20:07

Je krijgt niet te horen of je de werkende stof krijgt of de placebo.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » vr 09.04.2010 01:57

Knap dat je mee doet aan dit traject; je weet dat je kansen klein zijn maar het is wel belangrijk voor de 'wetenschappers' dat ze de kans krijgen om hun onderzoeken te doen. Je bent misschien wel even heel erg veel een echt proefkonijn maar ja, dat hoort er bij. Wel jammer dat de begeleiding er om heen erg mager is, zal wel te maken hebben met budget, geld en dat soort dingen. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat al deze medici hun stinkinde best willen doen om 'ons' te helpen...

Groet,
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Sleepless

Bericht door Sleepless » vr 09.04.2010 09:00

JV schreef:Knap dat je mee doet aan dit traject; je weet dat je kansen klein zijn maar het is wel belangrijk voor de 'wetenschappers' dat ze de kans krijgen om hun onderzoeken te doen. Je bent misschien wel even heel erg veel een echt proefkonijn maar ja, dat hoort er bij. Wel jammer dat de begeleiding er om heen erg mager is, zal wel te maken hebben met budget, geld en dat soort dingen. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat al deze medici hun stinkinde best willen doen om 'ons' te helpen...

Groet,
Jos
Stokroos is ook een beste kerel, maar de begeleiding er om heen schiet wel tekort inderdaad.
Hij noemde ook nog dat er nog maar nét geld werd vrijgegeven voor dit project toen ze begonnen, maar als ze nu zouden beginnen zou er waarschijnlijk geen geld voor vrij komen. ivm crisis ed. Dat zegt wel genoeg denk ik.

Sleepless

Bericht door Sleepless » vr 09.04.2010 18:31

Ik heb de documentatie inmiddels per post ontvangen. Het zijn 6 pagina's, hier komen ze voor diegenen die geïnteresseerd zijn kan dit waardevolle informatie bevatten denk ik.

Bladzijde 1
http://img2.imageshack.us/img2/7398/41258053.jpg

Bladzijde 2
http://img717.imageshack.us/img717/4954/16484821.jpg

Bladzijde 3
http://img641.imageshack.us/img641/8396/50184524.jpg

Bladzijde 4
http://img202.imageshack.us/img202/4940/50796248.jpg

Bladzijde 5
http://img89.imageshack.us/img89/5782/78617086.jpg

Bladzijde 6
http://img510.imageshack.us/img510/3029/71802887.jpg