Vrijdag de 13e was het dan zo ver, ik kon in Aken het apparaatje in ontvangst nemen.
Het weegt minder dan een lucifersdoosje.
En gezien de prijs die je er voor moet betalen: hij is zijn gewicht in goud waard.
Ter plekke de eerste teleurstelling: het apparaatje was niet goed opgeladen en ik kon niet meteen ‘proefdraaien’.
En dan de tweede:
als het apparaatje er na minder dan 4 uur ‘stimuleren’ mee stopt moet ik een nieuwe (lees: vervanging)!
De problemen met de accu waren mij al bekend via een Duits forum.
Maar dat het opladen in de KNO-praktijk in Aken ook al moeilijk zou gaan....
Thuis het ding aan de lader, niet willen opladen, een andere kabel geprobeerd en toen maar een reset gegeven.
En dat werkte.
De bijbehorende handleiding zegt dat na 7 uur laden het controlelampje automatisch uit gaat,
maar dat brandde na een hele avond laden nog steeds en dan wordt er toch zeker al 12 uur geladen.
Het probleem met de accu zal wel blijvend zijn.
Mij werd op het hart gedrukt dat als er ook maar iets is dat me tegenstaat bij het in gebruik nemen
ik meteen contact met ze op kon nemen.
Desnoods eerst in de trein stappen en dan bellen, er wordt dan gewoon tijd voor mij vrijgemaakt.
Als de geluiden (van de Neurostimulator) onaangenaam worden is het waarschijnlijk tijd om ze aan te passen.
Maar hoe ik dat moet ervaren is weer persoonlijk,
hier is geen handleiding voor te geven.
Als ik een verbetering ervaar dan kan dat zo rond de eerste twee week gebruik al optreden.
Een verslechtering komt niet voor,
wel dat gebruikers geen effect merken (dit valt bij mij een beetje onder de categorie ‘verkooppraatje’).
Van de zeven cliënten die de praktijk in Aken nu begeleidt
hebben er vijf baat bij gehad en twee hebben het apparaat weer ingeleverd.
Hoe groot het ‘baat hebben’ is weet ik niet.
De zondag erop het apparaatje in gebruik genomen en de bijbehorende open oordoppen ingedaan.
Volgens de praktijk in Aken levert 5 uur achter elkaar stimuleren het beste resultaat.
Dus daar ga ik voor.
Het dragen van de oordopjes was geen probleem.
Het geluid ervaar ik niet als storender dan mijn eigen tinnitus.
De geluidjes zijn ongeveer 12 piepjes in verschillende toonhoogtes
waarvan de volgorde af en toe ook weer wisselt.
Beter kan ik het niet uitleggen.
Ik stimuleer ’s morgens van 08:00 tot 13:00 uur, ook op mijn werk.
Dit gaat goed zolang er maar niet teveel geluiden / gepraat om me heen is want dan gaat het irriteren.
Tinnitus, piepjes en alle andere indrukken is dan gewoon te veel.
Maar doorgaans is het geen enkel probleem.
Het is ook de bedoeling dat je met het apparaat je gewone dingen blijft doen, dus niet het geluid extra hard zetten.
Dat zal een herstel niet bevorderen.
Alleen eten tijdens het stimuleren probeer ik te vermijden
want door het bewegen van mij kaken is het geluid dan weer harder, dan weer zachter.
Op zich hoeft dit natuurlijk geen probleem te zijn, maar ik vind het gewoon niet prettig.
Heb ik al een verandering gemerkt?
Na de eerste vijf dagen verbeeldde ik me dat het ‘hoofdgeluid’ zachter werd.
Wat vooral ’s morgens te merken was.
Op dit moment zit ik echter alweer zo’n drie dagen in een dipje.
De meesten van ons zullen dit wel herkennen:
je hebt goede en slechte dagen.
Ik schuif dit nu nog even niet op het gebruik van de Neurostimulator maar hou het wel in de gaten.
Met als gevolg dat ik me er weer meer op concentreer en het cirkeltje is weer rond
(als je je er op concentreert wordt de ervaring van het geluid luider).
Iets anders dat ik meen te constateren:
de laatste maanden was er een tweede geluid dat luider werd.
Dat geluid is weer terug naar het zachtere niveau.
Dus mijn dip niet meegerekend: ik heb er nog steeds vertrouwen in.
Over twee week heb ik op een donderdag een afspraak staan voor controle.
Dan wil ik ook vragen of ik gezien het oplaadprobleem ook in aanmerking kan komen voor een vervangend apparaat.
O ja: het linker oordopje is bij het opnieuw aanzetten altijd helemaal stil.
De rechter onthoudt de instelling van de dag ervoor.
Als ik na acht week besluit er mee door te gaan wil ik voor het geld dat ik ervoor betaald heb
toch wel een iets beter functionerend apparaat.
Volgende week krijgen jullie een update van me.
Groetjes Erica
PS vragen over bovenstaande beantwoordt ik hier graag, maar probeer het bij het onderwerp te houden.
Bv geen andere therapieën hier bespreken.
Maar dat is mijn persoonlijk verzoek.
Ik struin het gehele forum regelmatig af en als ik denk iets zinnigs te zeggen te hebben dan doe ik dat.