Neurostimulator in gebruik - Annette

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

adribeja

Bericht door adribeja » zo 31.10.2010 12:46

Annete,
Ik volg aandachtig jou ontwikkelingen met de neurostimulator en ik vindt het moedig van je dat je deze stap genomen hebt. De neurostimulator is ten eerste ontwikkelt om chronische pijn te bestrijden en lijkt nu ook een chronische tonale T te kunnen behandelen.

Zie deze link http://www.audiologieboek.nl/niveau2/hf ... .htm#724a5 waar ik de info vandaan haal.

Ik las dat jou T 8.700 hertz haalt. Bij mijn onderzoek in het VU Amsterdam kwam mijn T uit op 10.000 Hertz. Mijn ervaring is dat het zeer pijnlijk kan zijn. Juist dat maakt het tot een ondragelijk iets.

Sinds kort heb ik de Widex M4-m-CB met een Zen programma aan klanken. Het stimuleert de hersens de cyclus van fixatie op de T te doorbreken. Mij ervaring is tot nu toe redelijk positief maar het blijft een hulpmiddel.

Ik denk dat er tussen nu een 5 jaar en totale oplossing is voor T. Met name de ontwikkelingen van de NANO techniek in de elektronische chiptechnologie zal een verdere verfijning geven met meer mogelijkheden. Neurostimulator t.a.v. T staat nog in de kinderschoenen maar zal uiteindelijk wel de oplossing kunnen zijn. In de tussentijd zal er nog veel uitontwikkelt moeten worden en jij bent een van proefpersonen die deze ontwikkeling doormaakt.

Erica47

Bericht door Erica47 » zo 31.10.2010 18:05

Hai Annette

Allereerst bedankt voor je uitvoerige verslag.
Je moest dus nog ongeveer een maandje extra wachten voordat je het apparaat in handen had.

Ikzelf ben inmiddels 5 x bij de KNO in Aken geweest.
Ik heb nog maar 1 rekening hoeven te betalen.
De eerste afspraak was er om te beoordelen of ik in aanmerkling kon komen en bij de tweede werd mijn tinnitus geluid bepaalt.
Bij de volgende drie kon ik het apparaat in ontvangst nemen en inmiddels dan 2 x controle.
Een derde controle zou ik vorige week krijgen maar door ziekte moesten hun dat twee week uitstellen.
11 November ben ik weer aan de beurt.

Mei dit jaar waren de eerste afspraken maar door vakantie etc kwam het vervolg (en de levering) pas op 13 augustus.
De eerste controle was na drie week en daarna hebben we afspraken om de vier week gemaakt.
Als er na de volgende afspraak geen duidelijke verbetering te constateren is wil ik ook pas een afspraak maken als ikzelf merk dat er wat verandert.
Maar dat ligt er ook aan hoe snel ze dan kunnen beloven dat ik weer voor een afspraak in aanmerking kan komen.

Bij de eerste controle was de frequentie en dB naar beneden.
Bij de tweede controle was de frequenty weer omhoog, maar de dB nog steeds lager.
In de tussen tijd heb ik problemen met de oordopjes gehad, maar dat is nu verholpen.

Ergens moet ik ook nog een overzicht hebben van een opgave vanuit het ANM wat de vervolgafspraken bij een KNO-arts zouden moeten inhouden.
Dus welke tests en tarieven.
Bij een prijs van 550 euro zouden daar volgens mij 4 afspraken bij inbegrepen moeten zijn.
Bij iedere afspraak die je meer maakt wordt het natuurlijk duurder.

Zo gauw ik het overzicht gevonden heb zal ik het voor je opschrijven.

Ik hoef dus niet per afspraak meteen te betalen.
De eerste vervolgafspraak was bij mij na drie week en daarna adviseerde de arts om, om de vier á zes week te laten controleren.

Erica

Aanvulling ik heb het lijstje terug gevonden.
Morgen zal ik het netjes voor je (en de rest) overtypen.
Het bedrag was 519,70 :-D

Erica47

Bericht door Erica47 » ma 01.11.2010 17:44

Op het moment dat ik de Neurostimulator in gebruik nam heb ik ook een contract met de KNO-arts gesloten.
Ik dacht dat het een extra formulier voor de ANM was maar dat is niet zo.
Wat ik hieronder opnoem wordt dus niet vanuit het ANM voorgeschreven maar is de 'offerte' van de KNO-arts.
Voor mijn gemak heb ik de Duitse tekst overgenomen.

Erstbesuch.
Anamnes, Information. 40,23
Basis-Diagnostik und Geräteeinstellung.
HNO Untersuchung 10,72
Ohrmikroskopie 24,38
Audiogramm 16,58 die ik zonder te vragen mee kreeg
Tinnitusbestimmung 16,58
Einstellung T30CR 100,56
1.-4. Folgebesuch.(Anzahl hängt vom Therapieverlauf ab)
Folgebesuch 20,11
Tinnitusbestimmung 16,58
Audiogramm 16,58
Einstellungsveränderung 50,28
Alles opgeteld 519,70

Bij dit bedrag zit dus de intake en 4 vervolgbezoeken inbegrepen.
Een vervolgafspraak zou in deze gevallen op 103,55 uitkomen.
Een audiogram heb ik echter nog maar twee keer gehad.
Dat doen ze dus niet (ondanks de opgave) bij iedere keer.

Annette
ik weet niet of jij iedere keer een afspraak met een arts hebt?
Mijn intake gebeurde door een arts en de vervolgbezoeken werden door een getrainde verpleegkundige gedaan.
Op dit moment heb ik naast de aanschaf van de T30CR nog maar één rekening hoeven te betalen van 263,60 euro.

Op die rekening was de eerste instelling berekend over 50 minuten.
Dat is op zich natuurlijk al een verschil met jouw 2,5 uur.
Helaas mogen de artsen volgens mij zelf hun rekeningen opmaken, maar iedere keer 220 euro...
is wel erg grof.

Het is duur, ik weet het, maar dan moet ik maar niet voorop willen lopen.

Succes er meer en sterkte. Ik hoop dat het tenminste iets oplevert.
Erica

Annette

Rekeningen KNO arts Kevelaer

Bericht door Annette » di 02.11.2010 11:07

Hoi Erica,

dank voor de info, helpt zeker. Ik heb precies hetzelfde formulier ondertekend, met precies dezelfde bedragen erop. Alleen moest ik voor de intake onderzoeken al 422,70 betalen en bij ophalen van de stimulator (met dus de eerste instelling erbij etc) nog eens 222,73. Kijk, dat ze misschien nog andere onderzoeken erbij willen doen vind ik allemaal prima (en is wellicht ook terecht, een intake anamnese voor 40,23 is natuurlijk vrij laag in dit traject), maar mijn punt is dat je iets voorgeschoteld krijgt (het lijstje) om te ondertekenen. Dan mag je ook ervan uitgaan dat dat ongeveer per bezoek wordt berekend, tenzij je vooraf wordt geinformeerd wat er nog allemaal bij moet komen. Dat is bij mij niet gebeurd, ik kreeg alleen 'n gepeperde rekening achteraf.

Ik heb mijn KNO arts net gebeld hierover, en hij was zodanig grof tegen mij aan de telefoon (wilde geen uitleg geven, "u heeft het dan niet begrepen" en "ik heb hier geen tijd voor") dat ik besloten heb bij een andere KNO arts mijn therapie te vervolgen. Bij welke arts ben jij in Aachen? Er staan meerdere op de lijst namelijk, misschien bel ik die maar eens.

Nog iets minder leuks: Mijn stimulatoor geeft aan de rechte kant vervelende bijgeluiden. Reset knop helpt niet, helemaal opladen en volgende dag verder helpt ook niet. Heb het met andere koptelefoons geprobeerd (om te checken of de fout in de ANM koptelefoons zit of in de stimulatoor zelf), en het laatste is het geval: Ook met die andere koptelefoons krijg ik rechts die bijgeluiden. Ik ben dus nu maar gestopt met de therapie en probeer ANM aan de lijn te krijgen, wat niet meevalt, continue in gesprek...

Tot nu toe dus allemaal niet echt verheffend dit verhaal...

Groetjes
Annette

Erica47

Bericht door Erica47 » di 02.11.2010 11:28

Ik zit bij
http://www.hno-gemeinsam.de/startseite.html
De praktijk ligt op 15 minuten wandelen van het treinstation.

Wat een teleurstelling dat het apparaat zelf stuk is.
Ik kreeg ook vervelende bijgeluiden (na 4 week) maar dat lag aan de oordoppen.
Het vervangen van het materriaal liep trouwens via de KNO-arts.
Ik hoop dat het je lukt rechtstreeks met ANM te communiceren.

Toch wel erg triest.
26 oktober hebt je het apparaat in gebruik kunnen nemen.
En nu al stuk.

Sterkte met alles,
Erica

Annette

KNO in Aachen

Bericht door Annette » di 02.11.2010 11:53

Hoi Erica,

ik heb jouw KNO arts gebeld en meteen afspraak voor deze week donderdag gemaakt. Verhaal uitgelegd met die rekeningen van mijn arts en zij stonden er ook versteld van.

Intussen ANM aan de lijn gehad, en ik moet stimulatoor terugsturen naar hun. Als zij het gebrek ook constateren krijg ik een vervangend ("leeg") apparaat opgestuurd (gaat naar de KNO arts dan), moet weer nieuw ingesteld worden door de arts. Die kosten zou ik dan door ANM vergoed krijgen, maar alleen dus als zij de fout ook constateren. Ik kies er dus nu voor om eerst die KNO arts nog te laten checken of hij dat bijgeluid ook hoort rechts voordat ik de stimulatoor terugstuur naar ANM.

Wordt vervolgd, dank nog eens voor je info, ze komen we samen ergens!!

Annette

Update 12 November

Bericht door Annette » vr 12.11.2010 11:18

Mijn stimulator was werkelijk stuk (een van de geluiden was ‘n soort krassen op papier en geen toon meer), is door KNO arts in Aachen bevestigd. Dus apparaat teruggestuurd naar ANM, van hun heb ik een vergoeding toegezegd gekregen van 200 euro voor de onstaande extra KNO kosten, indien zij ook vaststellen dat het apparaat kapot is. Ben benieuwd.

Gisteren eindelijk dan naar de KNO in Aachen om mijn nieuwe stimulatoor in ontvangst te nemen en voor mij in te laten stellen. Dat had eigenlijk al afgelopen donderdag moeten gebeuren, maar de stimulatoor was door ANM per post opgestuurd (niet per UPS) naar de KNO en was er helaas toen nog niet (ondanks dat dat wel van ANM was toegezegd). Mij werd afgelopen week desondanks door ANM aangeraden toch maar te gaan naar Aachen, men kon dan daar immers alvast de tinnitus opnieuw meten en de 4 stimulatiegeluiden alvast instellen. Dan saven op hun PC daar en zodra de nieuwe simulatoor er zou zijn, zouden mijn geluiden simpelweg overgespeeld worden op de nieuwe en op kosten van ANM naar mijn huisadres worden opgestuurd.

Dat klonk veelbelovend, dus ben ik wel afgelopen week donderdag afgereisd naar Aachen (is toch 250km enkele rit voor mij, daar gaat je dag). Ik was reuze benieuwd natuurlijk naar de aanpak van deze KNO arts (in vergelijking met die cholerische beul van Dr. Hermes in Kevelaer) en vooral ook het financiele plaatje. Bleek dus allemaal werkelijk aan de super hoge kant te zijn qua facturatie in Kevelaer, en in Aachen rekenen ze ca. 200 euro voor de eerste instelling en ca. 100 euro voor alle volgende geluidsaanpassingen. Precies volgens het kosten formulier wat je aan het begin moet tekenen. Dus dat stelt gerust alvast.

Dan het absolute shocking news van afgelopen donderdag bij de KNO in Aachen: Ze hebben daar mijn tinnitus gemeten en ik zat op bijna 12K Herz! Pauze genomen, peukje gerookt buiten, wat gewandeld, opnieuw geprobeerd – maar same results. Ik voelde wel dat mijn geluid in de laatste dagen ervoor hoger en harder aankwam, maar dit sloeg echt alles. Vooral ook natuurlijk omdat je boven de 10K Herz niet meer in aanmerking komt voor de neurostimulatie. Ben dus onverrichter dinge weer naar huis gereden afgelopen week, best wel psychisch total loss in de auto en met een enorme piep in mijn kop.

Gisteren dus geweest in Aachen voor de herkansing: Maar goed ook dat ik het nog ‘n keer heb geprobeerd, want mijn tinnitus zat gelukkig intussen weer rond de 9.000 Herz (en rond 48 db). Enorm verschil dus met die 12.000 Herz de week ervoor. Nieuwe stimulatoor gekregen, geluiden ingesteld, en weer huiswaarts. Volgende afspraak in Aachen op 25 Nov.

ANM heeft intussen een nieuwe generatie stimulatoren op de markt, en daar heb ik dus nu een van. Naar eigen zeggen hebben ze 3 dingen verbeterd:

- Duur van de stimulaties zou nu langer kunnen (ik heb met de oudere versie ‘n keertje 5,5 uur gehaald – zou nu dus langer moeten kunnen)
- Kwaliteit van de stimulatie geluiden (heb ik zelf nooit last van gehad, ik dacht Erica wel – zie haar bijdrage op dit forum)
- Signalering van de “Ladezustand”, dus nog OK of bijna op (ik weet nog niet precies hoe ik dat moet aflezen op de stimulatoor, wellicht dat de kleurtjes dan switchen van groen naar oranje naar rood? Geen gebruiksaanwijzing gehad bij deze nieuwe versie, moet ik derhalve nog even zelf achter zien te komen)

ANM heeft mij gevraagd om in een soort evaluatiegroep deel te nemen, wat inhoud dat ze mij om de 2 weken bellen (5 mins) en mijn bevindingen over de prestaties van de nieuwe stimulatoor willen weten. Dat willen ze met ca. 50 van hun klanten doen. Gaat dan over maximale duur stimulatie na volledig opladen, kwaliteit van de geluiden, bedieningsgemak, oplaadprocedure, en andere dingen die mij wellicht op gaan vallen.

Op zich denk ik dat dit een goede zaak is (directe feedback van ons naar ANM toe, niet alleen maar via de KNO artsen), maar is toch ook weer een duidelijk teken dat wij voorlopers eigenlijk betalende proefkonijnen zijn ;-) Maar ja – je wilt wat, dus doe je wat.

Noch een paar andere dingetjes:
- Ik raad iedereen de KNO arts in Kevelaer (Dr. Hermes) af. Ben intussen benaderd door nog een Nederlander hier op het Forum die ook bij hem was en hetzelfde heeft ondervonden mbt facturatie en schofferende uitspraken over de telefoon. Heb dit trouwens ook gemeld bij ANM zodat ze daar ook wat feedback hebben van de klanten over de KNO artsen.
- Ik wil volgende keer in Aachen meer zicht op krijgen hoeveel patienten ze daar hebben lopen met de stimulatoor en wat hun resultaten tot nu toe zijn
- Volgens KNO arts in Aachen heeft ANM ontzettende leveringsprobleme op dit moment. Nieuwe patienten van hun wachten nu al vaak langer dan 10 weken kennelijk op hun stimulatoor.

Volgende update van mij na het eerste controle bezoek aan de KNO op 25 Nov.

Frits

Re: Update 12 November

Bericht door Frits » vr 12.11.2010 12:42

Kortom het is allemaal nog niet zo hoe het zou moeten zijn. En jullie worden als proefkonijn gebruikt en betalen de rekening.

Eigenlijk toch wel teleurstellend.

Ik heb er respect voor hoe jullie het volhouden.
Hartelijke groet,

Frits

Annette

Update 20 November

Bericht door Annette » za 20.11.2010 14:08

Vandaag is mijn 9e dag stimulatie met de nieuwe versie. Loopt gesmeerd moet ik zeggen, accu houdt het veel en veel langer vol. Heb zelf 'n keertje 9 uur achter elkaar kunnen stimuleren, dat was met de vorige versie absoluut niet mogelijk.

Merk alleen nog geen enkel verandering in mijn tinnitus geluid. De stimulatie-piepjes beginnen me te irriteren, en ik beeld me in dat ik koppijn ervan krijg. Donderdag heb ik weer afspraak in Aachen (KNO), wellicht probeer ik die naar voren te halen. Ze hadden daar immers gezegd: Zodra het gaat irriteren is het waarschijnlijk een teken dat je tinnitus frequentie en/of decibel al zijn verschoven intussen. Dus kan good or bad news worden, blijf benieuwd.

Wel meen ik te merken dat direct na de stimulatie uurtjes mijn tinnitus probeert, de stimulatie geluiden na te doen op een of andere manier. Of misschien is dat alleen maar iets wat je hersenen doen, na 8 uur piepjes melodie in je hoofd, klinkt het wellicht allemaal nog 5-10 mins na in je hoofd. Kortom, nog best wel giswerk op dit moment tav echte invloed van het apparaat op mijn tinnitus.

Mijn oude stimulator was dus stuk (ook geconstateerd door de KNO arts) en die had ik aangetekend terug gestuurd naar ANM. Op 11 Nov daar aangekomen. Eergisteren maar navraag gedaan bij ANM, en blijkt dat er voor de technische check aan hun kant (wel of niet stuk) nog weken overheen kunnen gaan. Minder bericht natuurlijk, want van hun check hangt de onkostenvergoeding van €200,- af die ik krijg voor de extra ontstaande KNO kosten. Maar goed, processen hebben tijd nodig, de uitslag telt uiteindelijk.

Volgende update van mij na KNO bezoek volgende week.

olufade

Bericht door olufade » za 20.11.2010 17:18

Eerlijk gezegd, die Neurostimulator begint mij meer en meer op een geld en tijdverslindende luchtbel te lijken...

udo j

Bericht door udo j » zo 21.11.2010 11:49

Annette, Ik vind het zo en zo dapper dat het vol houd en niet het bijltje er bij neer gooit.
Ik kan me voorstellen dat je na lange stimulatie je hersenen nog bezig is
met het aangeboden geluid.

Je zou denken dat je hersenen dan die geluiden wil compenseren.
EEn pluim voor je doorzetting en kijk naar je nieuwe bevindingen uit.

mvg udo

Annette

Update 26 November

Bericht door Annette » vr 26.11.2010 19:58

Good news at last!!!

Ik had de laatste week al de indruk dat mijn tinnitus veel minder hard was geworden en ook wat lager qua frequentie zat. Dus vol verwachtingen naar Aachen gisteren, en bingo: Super duidelijke verbeteringen in zowel Herz als ook de decibel! Ben echt gelukkig, het lijkt te helpen. Hier mijn waardes van de eerste instelling en het bezoek gisteren:

Waardes van 11 Nov:
Rechts = 8538 Herz en 47 dB
Links = 7286 Herz en 40 dB

Waardes van 25. Nov:
Rechts = 6147 Herz en 20 dB
Links = 6430 Herz en 13 dB

Verder is mij aangeraden, bij hoofdpijn of gewoon andere irraties door/met de stimulator gewoon ‘n dagje niet of in ieder geval minder te stimuleren. 6 uur per dag is voldoende (ze schrokken ‘n beetje van mijn 9 uur marathon afgelopen week, maar niet meer doen dus). Wel zegt de KNO arts erbij dat ze eigenlijk nog helemaal geen lange termijn waardes of ervaringen hebben met die therapie, dus of het nou echt, echt verkeerd is 9 uur lang te stimuleren is maar nog te vraag. Wel zeker zijn ze ervan dat je niet door moet gaan als het je op een of andere manier irritiert. Mijn nieuwe stimulator geluiden zijn nu dus ook stukken aangenamer (lager en zachter). Volgende afspraak op 16 december in Aachen voor de volgende check.

Ik heb nog gevraagd hoeveel mensen ze in de praktijk in Aachen nu hebben lopen met de ANM stimulator. Rond de 30 dus, waarvan 5 mensen er geen baat bij hadden en het apparaat teruggegeven hebben. De andere 25 lopen nog. Er is zelfs eentje erbij, die met de therapie de tinnitus rechts helemaal kwijt is geraakt en nu alleen nog links last heeft.

Het blijkt dus weer: ANM stimulatie is GEEN wondermiddel voor IEDERE tinnitus patient. Maar sommigen is er kennelijk wel ontzettend goed mee geholpen. Ik hoop van ganzen harte dat ik straks bij die groep mag horen. Eerste resultaten zijn absoluut veelbelovend, we gaan door!

Groetjes
Annette

Maartje

Bericht door Maartje » vr 26.11.2010 20:00

Geweldig nieuws Annette!! :-D
Ik hoop écht dat deze therapie nog meer verbetering voor je teweeg zal brengen!! En laat dat blijvend zijn!!!!

We volgen je verhalen op de voet!!

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

qtip

Re: Update 26 November

Bericht door qtip » di 28.12.2010 01:06

Annette schreef:Good news at last!!! ...Super duidelijke verbeteringen in zowel Herz als ook de decibel!...
proficiat als eerste, en... begrijp ik het goed dat een lagere frequentie gezien wordt als afname van je t?

of bedoel je dat een lagere frequentie voor persoonlijk een verbetering is omdat je dat beter te verdragen vindt dan een hogere toon?
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Annette

Update 29 december

Bericht door Annette » wo 29.12.2010 11:54

Had mijn afspraak op 16 dec bij de KNO arts afgezegd, ik had absoluut geen verbetering tot die tijd, eerder in tegendeel. Heb het gevoel dat mijn tinnitus weer harder is (decibel), frequentie misschien iets hoger of nog wel gelijk, weet het niet zeker. Ik had zelfs 'n paar dagen waar mij de neurostimulatoor alleen maar irriteerde, dus therapie voor een aantal dagen onderbroken. Dat was begin december ongeveer, nu gaat het inmiddels weer prima met stimuleren.

Met kerst (hele familie bij elkaar voor 4 dagen) heb ik wel gemerkt dat drukte / continue gesprekken / muziek op de achtergrond / etc mij toch nog wat te veel zijn, zo leuk wij het ook hadden. Dan helpt zelf stimuleren niet, de piep blijft boven de stimulatie tonen uitkomen (en dat is normalieter niet het geval).

Verder ben ik 2 weken geleden voor het eerst weer gaan vliegen. Korte vlucht naar Londen, wilde het gewoon uitproberen voordat ik weer ga werken (mijn werk is redelijk internationaal dus zit vaak in een vliegtuig). Het was geen feest moet ik zeggen, maar ook geen drama. De drukverschillen hebben duidelijk invloed op mijn tinnitus beleving (vooral de daling), maar ook het harde motorengeluid is na 'n tijdje gewoon te veel. Maar het is te doen allemaal - gelukkig. Dus: Naar de VS voorlopig nog maar even niet ;-) maar vluchten binnen Europa moet kunnen.

Begin januari ga ik weer werken, voorlopig 2 dagen in de week (verdeeld over zoveel mogelijk aantal dagen, dus niet meteen 8 uur achter elkaar). Werk voornamelijk van thuis uit, met wat afspraken ook op ons kantoor. Ben benieuwd hoe dat gaat straks. Er is nog iets heel leuks gebeurd: Ik heb binnen ons bedrijf een nieuwe functie aangeboden gekregen, waar ik dus meteen in januari aan ga beginnen. Heel erg leuk, en ook ontzettend motiverend om weer aan de slag te gaan - ook al is het part time voorlopig. Niet dat ik het niet naar mijn zin had in mijn vorige functie, was helemaal top zelfs, maar met iets nieuws voor de boeg is het weer beginnen denk ik makkelijker voor mij. Je weet nog niet wat er komt, moet het zelf inrichten allemaal, en heel belangrijk, je hebt de routine nog niet om te kunnen weten wanneer de stress momenten zullen komen. Dus met open vizier gaan met de banaan!

Nog even terug naar ANM: Ik heb nog steeds geen bericht van hun ontvangen over hun testresultaten van mijn kapotte stimulator. Duurt nu volgens mij al ruim 6 weken en ze kunnen nog steeds geen gepland datum geven per wanneer de tests aan hun kant zijn afgerond. Het beloofde geld (€200) voor de extra KNO kosten wordt pas betaald als de tests klaar zijn. Dat is ook OK wat mij betreft, en gezien ik van de KNO arts in Aachen nog niet een rekening heb ontvangen tot nu toe is het ook geen issue verder.

Wel heb ik intussen een aanmaning binnen van mijn eerste KNO arts in Kevelaer - over de laatste rekening van hun die ik niet had betaald ivm in mijn ogen te hoge tarieven (in ieder geval niet die tarieven die we vooraf hadden afgesproken). Keurig briefje terug geschreven met daarin mijn bezwaren. Ben benieuwd hoe dat verder gaat lopen. Ze hebben in Duitsland een "Aerztekammer", waar patienten klachten kunnen indienen. Afhankelijk van de reactie nu van de KNO ga ik overwegen om dat ook te doen. Bij ANM had ik het al aangegeven dat die vent in mijn ogen niet deugt.

Medio januari heb ik weer mijn volgende afspraak bij de KNO in Aachen, maar ik ga er alleen naar toe als ik echt verandering merk in mijn tinnitus. Will keep you posted!

Plaats reactie