microtransponder

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

LK

over tonale en ruis Tinnitus / "proefmensen"

Bericht door LK » za 19.03.2011 07:28

mijn taak op dit forum bestaat er ook in om mensen te waarschuwen voor
behandelingen die toch wel ernstige ingrepen zijn en die weinig of geen verbetering bieden.
En naar mijn bevindingen is het plaatsen van een elektrode in de
hersenen hier één van...ondanks het feit dat deze behandelingen veel
kennis opleveren is het belangrijk dat die artsen eens met elkaar gaan praten!!
Het is al heel lang geweten dat een tonale Tinntus en een ruis Tinntus twee verschillende dingen zijn.

Het is spijtig dat een arts daar pas achter komt na een reeks van ingrepen... mensen zijn nog steeds geen proefdieren !
En hier wil ik niet mee zeggen dat ik een voorstander ben van proefdieren,
maar ik ben wel een absoluut tegenstander van " proefmensen "...
Een "hopeloze tinnitus patient" staat open voor nogal veel behandelingen, medikatie en
eventuele operaties, en daar mag op geen enkele manier misbruik worden van gemaakt!
En dan heb ik het nog niet over het totaal gebrek aan psychische ondersteuning na zo'n mislukte operaties!
Lotgenoten die een ingreep met elektrodes krijgen (wat toch een ernstige ingreep is),
die nadien totaal geen verbetering hebben of waarbij hun tinnitus constant van toonaard veranderd door de elektrode...
Daar stel ik mij toch wel vragen bij....
Groeten LK

udo j

Bericht door udo j » za 19.03.2011 12:34

Buiten het feit of het helpt. Ik heb mij laten vertellen dat zo operatie iets van 20.000 kost?

mvg udo

lucia

Bericht door lucia » za 19.03.2011 15:06

Quest psychologie nr 1 2011.
Zenuw stopt suizen.

Mensen met de aandoening tinnitus (oorsuizen) hebben last van neuronen die in de war zijn.
Patiënten horen hierdoor een geluid dat er niet is.
Soms kunnen de fantoomgeluiden zo hard zijn dat de patiënt verder niets hoort. Gekmakend dus, en de aandoening is momenteel ongeneeslijk.

Maar er is hoop.
Onderzoekers van de universiteit van Texas en het bedrijf Micro-Transponder inc hebben een mogelijke oplossing gevonden.

Eerst bezorgden ze een stel proefratten tinnitus door ze bloot te stellen aan langdurig lawaai. Want dat is, naast ouderdom en verwonding, een mogelijke oorzaak van oorsuizen.
Vervolgens stimuleerden de onderzoekers een hersenzenuw in de nek van de ratten. Door die te stimuleren komen stoffen vrij die veranderingen in het brein kunnen veroorzaken.
Tijdens het stimuleren van de zenuw lieten de onderzoekers de ratten geluiden horen van verschillende toonhoogten.
Wonder boven wonder leken de neuronen in het rattenbrein zichzelf te
resetten. Na 3,5 maand waren de beestjes nog steeds oorsuisvrij.

Of de behandeling bij mensen helpt, is afwachten maar de wetenschappers zijn hoopvol.

Eind.
Weer eens op een andere maniet verteld, arme ratjes, weet wat ze doormaken. :-(

erikhier

Bericht door erikhier » za 19.03.2011 21:30

Goede avond !

Ratten worden dus zo bericht Lucia) langdurig blootgesteld aan lawaai.
Enzovoorts....

Uiterst benieuwd ben ik naar de methode/werkwijze waarmee men

oorsuizen van ratten vaststelt.

Bij mijn weten is oorsuizen bij
mensen nog door niets en niemand objectief vast te
stellen. Men is niet verder gekomen dan het signaleren van verhoogde
hersenactiviteit in een specifiek deel van de hersenen.

In afwachting van veel reacties,
Ik las ergens: " Het helpt vriendschap met je T te sluiten omdat ie anders meer macht over je krijgt"

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » zo 20.03.2011 01:59

erikhier schreef:Goede avond !
Uiterst benieuwd ben ik naar de methode/werkwijze waarmee men oorsuizen van ratten vaststelt.
Hoi Erik,

dit wordt op twee manieren gedaan.

1) Heel kort gezegd, worden de ratten getraind om het verschil tussen stilte en pieptonen te herkennen. Als je zo'n getrainde rat vervolgens een gehoorbeschadiging geeft, en je ziet dat hij zich daarna gedraagt alsof hij een piep hoort, kun je aannemen dat hij last heeft van tinnitus. Deze techniek heet het "gap detection model". Het is rond 2006 uitgevonden, en betekent een grote vooruitgang in tinnitusonderzoek.

2) Door middel van fMRI (hersenscans) kun je verschillen in hersenactiviteit meten. Dit geeft een duidelijk verschil tussen 'tinnitus-ratten' en gezonde ratten.

Het leuke van deze studie is dat ze de twee methoden hebben gecombineerd. De onderzoekers zagen dus (1) dat de tinnitus-gerelateerde gedragsverandering verdween, en (2) dat de hersenactiviteit weer normaal was.

Daarom concluderen ze dat deze methode de ratten waarschijnlijk van hun tinnitus heeft afgeholpen. De combinatie van de twee methoden maakt het resultaat erg sterk. Daarom is het waarschijnlijk ook door één van de meest prestigieuze journals geaccepteerd.

Of de ratten écht genezen zijn, weten we niet. Het wordt niet voor niets een model genoemd.

Maar op basis van deze resultaten is het onderzoek op mensen goedgekeurd. Daar ben ik het mee eens; dit is namelijk een uitzonderlijk goed resultaat.

We zullen zien hoe het bij mensen vergaat!
Laatst gewijzigd door Anarchitect op zo 20.03.2011 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » zo 20.03.2011 02:01

udo j schreef:Buiten het feit of het helpt. Ik heb mij laten vertellen dat zo operatie iets van 20.000 kost?

mvg udo
De operatie is niet voor geld verkrijgbaar, het is momenteel nog in onderzoeksfase.

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » zo 20.03.2011 02:03

Overigens wil ik ook over de ratten nog even vermelden, dat ze onder narcose worden gebracht voordat ze met geluid worden bestookt.

Verder wordt er op gelet dat de trainingsmethoden ethisch zijn (de ratten worden getraind
met beloningen, en niet d.m.v. pijn/stress), de verzorging goed, de behuizing comfortabel.
Dat is ook in het belang van de onderzoekers: gestresste ratten kunnen het experiment verpesten door afwijkend gedrag.

Medisch-ethische commissies letten er tevens op dat zo weinig mogelijk dieren worden gebruikt.
Voor elk aantal moet toestemming gevraagd worden, met een statistische onderbouwing waarom het niet met minder kan.

Ik sprak laatst een onderzoeker die verzuchtte dat het eenvoudiger was om
goedkeuring te krijgen voor een proef met 30 mensen dan met 30 muizen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het wel nare kanten heeft.
Het is niet ideaal, maar tegenwoordig wordt er op proefdieren best goed gelet.
De dieren hebben het in ieder geval vele malen beter dan in de naargeestige bio-industrie...

LK

placebo test op ratten ?

Bericht door LK » zo 20.03.2011 08:46

en was er ook een groep ratten met een placebo behandeling die misshien ook veel minder T hadden :)
Groeten, LK

herci
Contacteer:

Re: placebo test op ratten ?

Bericht door herci » zo 20.03.2011 10:53

LK schreef:en was er ook een groep ratten met een placebo behandeling die misshien ook veel minder T hadden :)
Groeten, LK
8) :cool: :lol:

Maartje

Bericht door Maartje » zo 20.03.2011 11:28

Hoi Erikhier,

Als je in deze link het filmpje bekijkt, krijg je onder meer uitleg hoe ze de ratten
trainen om gedrag te vertonen als ze geluid (of tinnitus) horen en ander gedrag als het stil is.

Maartje
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

herci
Contacteer:

Bericht door herci » zo 20.03.2011 11:39

Maartje schreef:Hoi Erikhier,

Als je in deze linkhet filmpje bekijkt, krijg je onder meer uitleg hoe ze de ratten
trainen om gedrag te vertonen als ze geluid (of tinnitus) horen en ander gedrag als het stil is.

Maartje
Ze hebben zich het bestaan van Skinner waarschijnlijk al een miljoen keren beklaagd....

Kees

Bericht door Kees » zo 20.03.2011 11:47

Maartje schreef:Hoi Erikhier,

Als je in deze link het filmpje bekijkt, krijg je onder meer uitleg hoe ze de ratten

Maartje

Blijft bij mij toch nog steeds de vraag hangen,
of die ratten echt wel Tinnitus hebben gekregen.

Zoals al eerder vermeld, bij mensen is het haast niet te bewijzen
waarom zou het bij ratten dan wel bewezen kunnen worden.

Maar elk onderzoek naar de oorzaak is er natuurlijk één, en
ooit zal zal het "wondermiddel" wel een keer uitgevonden worden.

Ik blijf nog steeds wat sceptisch, maar dat ligt nu éénmaal in mijn aard.

Ach het is mooi weer vandaag, met of zonder piep, gewoon genieten van
het leven, vanmiddag lekker op de fiets genieten van het mooie weer.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

davidgr87

Bericht door davidgr87 » zo 20.03.2011 12:20

Ik snap dat je wat sceptisch bent, maar vergeet niet dat iedere dag een dag dichterbij de oplossing is. Waarom zou dit dan niet de eerste stap kunnen zijn?

Ze kunnen aan de hersenactiviteit van de ratten zien dat er tinnitus is opgetreden, die is namelijk net zoals bij de mensen. Ze kunnen namelijk bij een 'gezond' iemand een andere hersenactiviteit zien dan bij iemand met tinnitus. Hetzelfde geldt dus voor de ratten.
"wegens te weinig interesse is dit forum gesloten" ik ben er van overtuigt dat
deze dag er binnen een aantal jaar gaat komen! Dan is het namelijk weer stil.....

LK

@Kees bewijzen???

Bericht door LK » zo 20.03.2011 15:29

Beste Kees , moet het eerst bewezen worden voor je Tinnitus hebt?
Je hebt gewoonweg tinntus als je iets hoort dan niet van buiten je oren komt...
En als je er een echt bewijs van wil kan je tegenwoordig een EEG laten nemen, de hersenactiviteit laten meten in een stille/donkere ruimte waar geen zintuiglijke prikkels zijn, meestal meten ze bepaalde hersenactiviteit waar de tinntus toekomt...
Dat kan je dan mee naar huis nemen als bewijs voor wie je niet wil geloven :) :)
Groeten LK

Kees

Re: @Kees bewijzen???

Bericht door Kees » zo 20.03.2011 18:49

Dat weet ik, ik heb zelf hele mooie foto's van fMRI's van prof. dr. Pim van Dijk.
Daar kun je extra hersenactiviteiten zijn bij MENSEN met Tinnitus.
Ik heb nergens gelezen dat er bij ratten MRI's gemaakt zouden zijn.

Maar ik ben en blijf sceptisch zoals gezegt, ik geloof het
pas als ik de "pillen" in mijn handen heb die echt helpen.

Er is mijn vaker dingen belooft, die men achteraf niet waar kon maken.
Iets te vaak daardoor mijn neus gestoten.

Dan wordt je vanzelf wat achterdochtig.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Plaats reactie