omroep wnl (over 2 jaar toch misschien een medicijn)

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

rashida

omroep wnl (over 2 jaar toch misschien een medicijn)

Bericht door rashida » wo 10.08.2011 17:41

Hallo allemaal,

Is er toch nog hoop. Ik zag dit filmpje op omroep wnl en het deed mij goed. Misschien is er over 2 jaar toch een medicatie die ons verlost van ons tinnitus.

http://www.omroepwnl.nl/nieuws/je-zal-h ... -oorsuizen

gr,
rashida

Tricolores

Bericht door Tricolores » wo 10.08.2011 17:54

Ik klik op de link maar de video komt niet tevoorschijn? Ook de uitzending van netwerk kan ik niet kijken via hun website?

Weten jullie of de video's elders nog te vinden zijn?

udo j

Bericht door udo j » wo 10.08.2011 21:12

Ik vind dat die arts het wel duidelijk uitlegt wat oorsuisen veroorzaakt.

Vreemd genoeg noemd hij niet de stof die onlangs ontdekt is. Als ik het goed heb is dat het stofje gaba?

mvg udo

Tricolores

Bericht door Tricolores » wo 10.08.2011 22:08

treep46 schreef:ik heb de video via de link kunnen bekijken.
Hij doet het bij mij inmiddels ook :)

DaneV

Bericht door DaneV » do 11.08.2011 22:14

Zoals ik heb gelezen wordt tinnitus, volgens dit onderzoek, dus veroorzaakt door veroorzaakt door een verminderde activiteit van GABA in de auditieve cortex. Niet ,zoals er in het filmpje wordt gezegd, dat dit "stofje" tinnitus veroorzaakt.

GABA is in ieder geval een belangrijke neurotransmitter die zorgt voor een remming in de hersenen. Wanneer we stress hebben, is er minder GABA actief; dat rijmt dus ook met het feit dat veel mensen meer last van tinnitus hebben wanneer ze onder stress zijn, en dat veel stress tinnitus kan veroorzaken.

Ik ben bang dat het erg lastig gaat zijn om een medicijn te ontwikkelen wat enkel op de GABA receptoren in de auditieve cortex werkt. En dat wil je want anders worden ook de andere hersenfuncties geremd en zullen de hersenen snel "terugvechten" door GABA receptoren uit te schakelen. Gevolg; afhankelijkheid, verslavingskans en tolerantie.

En dat kennen we van de huidige medicijnen die werken op het GABA systeem; kalmeringsmiddelen.

Maar goed, wellicht dat de farmaceutische industrie flink hun best gaan doen en toch een middel vinden op korte termijn. Er is immers veel geld te verdienen aan de miljoenen tinnitus-patienten.

pieter 1973

Bericht door pieter 1973 » vr 12.08.2011 17:14

Ik ben bang dat het erg lastig gaat zijn om een medicijn te ontwikkelen wat enkel op de GABA receptoren in de auditieve cortex werkt. En dat wil je want anders worden ook de andere hersenfuncties geremd en zullen de hersenen snel "terugvechten" door GABA receptoren uit te schakelen. Gevolg; afhankelijkheid, verslavingskans en tolerantie.

Klopt wat je zegt, uit ondervinding weet ik dat de zenuwprikkels(die tinnitus veroorzaken) altijd wel een weg vinden om het terug te krijgen.
Maar laat ons niet pessimistisch zijn en afwachten wat het doet als het in de apotheek verkrijgbaar is.

angelace

Bericht door angelace » vr 12.08.2011 19:32

Stelletje pessimisten hier, hebben de wijsheid weer eens in pacht.
Maar ojee als er een medicijn is dan staan ze als eerste in de rij.

rashida

veel medicatie bezorgen je oorsuizen (leest de bijwerkingen)

Bericht door rashida » vr 12.08.2011 19:54

bij veel medicatie staat in de bijsluiter als bijwerkingen oorsuizen. Wat ik dan niet begrijp is dat ze voor oorsuizen geen medicatie hebben.

Ik heb een tijdje anti depressie tabletten gebruikt en in de bijsluiter stond als bijwerking je kan na loop van de tijd oorsuizen krijgen.

Ik heb toen contact opgenomen met mijn apotheker en ze gaf mij aan als er in de bijsluiter staat dat je oorsuizen kan krijgen, dan krijg je dat. Staat er bij oorsuizen tijdelijk, dan is het tijdelijk.

De artsen schrijven bepaalde medicaties voor zonder te weten wat het met je kan doen.

gr,

Tricolores

Bericht door Tricolores » vr 12.08.2011 20:02

angelace schreef:Stelletje pessimisten hier, hebben de wijsheid weer eens in pacht.
Haha het is ook een beetje realisme hoor, ik hoop echt heel erg dat er een medicijn komt wat de piep grotendeels wegneemt maar er is nog een lange weg te gaan.

DaneV

Bericht door DaneV » za 13.08.2011 01:50

angelace schreef:Stelletje pessimisten hier, hebben de wijsheid weer eens in pacht.
Ik ben helemaal niet pessimistisch maar het is gewoon een feit dat het enorm lastig zal zijn om een medicijn te ontwikkelen op basis van deze onderzoeksresultaten. Iedereen die een beetje thuis is in neurochemie zal het met me eens zijn.

Als een medicijn in staat is om de bloed-hersenbariere te overbruggen (dat is op zich al heel wat) zal het waarschijnlijk in alle gedeelten van de hersenen terecht komen. Mocht het de GABA receptoren stimuleren, krijg je dus een kalmeringsmiddel. Neerwaartse regulatie (tolerantie, verminderde werking) is dan onvermijdelijk.

Mochten ze een middel vinden wat wel op de GABA receptoren werkt maar geen neerwaartse regulatie in de hand werkt dan is dat fantastisch. Dat zou namelijk ook de oplossing zijn voor iedereen met stressklachten en slaapproblemen. Zelfs de grootste optimist zal zijn twijfels hebben of dit middel er ooit zal komen.

De 2 jaar die de "expert" in de uitzending suggereert slaan in ieder geval helemaal nergens op. Dat is geen optimisme maar valse hoop zaaien. Ook al zou er op korte termijn een middel gevonden worden (wat ik dus onwaarschijnlijk vind); no way dat het binnen 2 jaar op de markt is. Eer dat het alle testfases heeft doorstaan, ben je al snel 6-7 jaar verder.

Maar goed, mocht er een wonder gebeuren en blijkt dit middel toch te bestaan, dan wil ik inderdaad graag vooraan in de rij staan ;)

Dirk De Ridder, neurochirurg aan het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, vindt dit onderzoek een stap in de goede richting. ‘Het probleem is dat GABA een algemene rem is, die in werking treedt als er overactiviteit is in de hersenen. Als ze een manier vinden om het medicijn alleen op het auditief centrum toe te passen, kan het wel werken.‘ Het Amerikaanse team zoekt momenteel naar een dergelijk medicijn.

Volgens De Ridder valt meer te verwachten van een studie aan de University of Texas, uitgevoerd op ratten en recent gepubliceerd in Nature. Onderzoekers stimuleerden de nervus vagus of zwervende zenuw. Aangezien deze zenuw voor zowat alle communicatie tussen hersenen en organen verantwoordelijk is, krijgen de hersenen een signaal dat er iets belangrijks aan de hand is als de zenuw elektrisch gestimuleerd wordt. Onder normale omstandigheden krijgen de hersenen nooit tegelijkertijd van alle organen een signaal. Door de nervus vagus zo te stimuleren dat het voor alle toonhoogtes een signaal geeft, maar niet voor de toonhoogtes van het oorsuizen, gaan de hersenen daar minder aandacht aan besteden en zo vermindert het oorsuizen bij de ratten. Alle toonhoogtes werden door de hersenen dus als belangrijk beschouwd behalve de toonhoogte van de oorsuizing.

DaneV

Re: veel medicatie bezorgen je oorsuizen (leest de bijwerkin

Bericht door DaneV » za 13.08.2011 02:23

rashida schreef: Ik heb toen contact opgenomen met mijn apotheker en ze gaf mij aan als er in de bijsluiter staat dat je oorsuizen kan krijgen, dan krijg je dat. Staat er bij oorsuizen tijdelijk, dan is het tijdelijk.

De artsen schrijven bepaalde medicaties voor zonder te weten wat het met je kan doen.

gr,
Alle antidepressiva (inclusief remeron en fluoxetine) kunnen inderdaad tijdelijk oorsuizen verergeren of veroorzaken, hoewel dit zelfs bij mensen die al tinnitus hebben vrij zeldzaam is. Echter; op termijn kunnen veel antidepressiva oorsuizen ook verminderen of zelfs laten verdwijnen. Ik heb (op internet) al verschillende keren gelezen dat mensen helemaal van hun oorsuizen waren verlost nadat ze een paar maanden aan een antidepressivum hebben gezeten.

Als je veel last hebt van angst/stressgevoelens en wellicht een depressie, dan zou ik geen antidepressivum laten staan omdat er "oorsuizen" in de bijsluiter staat. Want ik denk dat de kans groter is dat je tinnitusklachten erop vooruit gaan dan erger worden.

Zoloft, een antidepressivum dat "tinnitus" op de bijsluiter heeft staan, schijnt bijvoorbeeld effectief te zijn tegen tinnitus;

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16415703

Alex20

Bericht door Alex20 » do 03.11.2011 06:39

DaneV schreef:Zoals ik heb gelezen wordt tinnitus, volgens dit onderzoek, dus veroorzaakt door veroorzaakt door een verminderde activiteit van GABA in de auditieve cortex. Niet ,zoals er in het filmpje wordt gezegd, dat dit "stofje" tinnitus veroorzaakt.

GABA is in ieder geval een belangrijke neurotransmitter die zorgt voor een remming in de hersenen. Wanneer we stress hebben, is er minder GABA actief; dat rijmt dus ook met het feit dat veel mensen meer last van tinnitus hebben wanneer ze onder stress zijn, en dat veel stress tinnitus kan veroorzaken.

En dat kennen we van de huidige medicijnen die werken op het GABA systeem; kalmeringsmiddelen.

Maar goed, wellicht dat de farmaceutische industrie flink hun best gaan doen en toch een middel vinden op korte termijn. Er is immers veel geld te verdienen aan de miljoenen tinnitus-patienten.
Wil dat zeggen dat wanneer je een SSRI anti depressiva zou gebruiken dat de T zal verminderen of verdwijnen?

Want SSRI remt de heropname van serotonine toch? Neurotransmitter?

ArjenS

Bericht door ArjenS » di 29.11.2011 00:04

Nee, zo simpel is het niet. Het is allemaal veel selectiever dan dat en ze moeten precies het goede stofje vinden voor precies de goede plek en dan maar hopen dat het inderdaad zo simpel was. En dan maar hopen dat het voor iedereen hetzelfde werkt. En dan maar hopen dat alle vormen van tinnitus dezelfde oorzaak hebben.

Nu wil ik niet negatief klinken want dat ben ik niet. Mijn gok is dat ze binnen een aantal jaar een 'dempend' medicijn zullen vinden. Voordat ze het kunnen genezen zijn we nog wel wat verder.

pieter 1973

Bericht door pieter 1973 » di 29.11.2011 00:14

Mijn gok is dat ze helemaal niets zullen vinden, buiten wat lapmiddelen die af en toe eens zullen werken.

ArjenS

Bericht door ArjenS » di 29.11.2011 01:47

pieter 1973 schreef:Mijn gok is dat ze helemaal niets zullen vinden, buiten wat lapmiddelen die af en toe eens zullen werken.
Daar doe ik het al voor hoor, een lapmiddel dat af en toe werkt ! Breng maar langs !

Plaats reactie