Theorie van Pim Heerens

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

NES

Re: Theorie van Pim Heerens

Bericht door NES » za 06.04.2013 23:27

Dank Jvhammen

Ongelooflijk dit ,er is hoop.

Wat kun je eraan doen?
Het optredende probleem wordt dus duidelijk bepaald door de “speling”
die zich in de membranen van het gehoor heeft ontwikkeld.
In de techniek is een probaat middel tegen het elimineren
van ongewenste speling het mechanisme op een
zodanige wijze belasten dat die speling er in één van beide richtingen
wordt uitgedrukt.

En dat is precies wat mijn vriend Henrie deed.
De druk voor het trommelvlies verlagen, zodat dit trommelvlies
en ovale en ronde venster alledrie weer strak stonden
op het moment dat er geen geluid wordt aangeboden.
Komt dat geluid er dan vervolgens wel,
dan gaan die membranen weer onder levering
van bewegingsweerstand meebewegen.

En dan is de hyperacusis opgeheven.
Voor enkele van mijn hyperacusis kennissen heb ik een apparaat ontworpen,
waarmee dat veilig en verantwoord te realiseren is.
Alleen het is niet de ultieme oplossing.

Die moet gevonden worden in het weer stijver en elastisch
maken van die membranen.
Het meest daarvoor in aanmerking komt het ronde venster.
Als daarvan de elastische eigenschappen, door het opbrengen
van een laag of het aanspannen van het omgevingsweefsel,
voldoende verbeterd kunnen worden, kan de hyperacusis,
die ten gevolge van overrekken van membranen ontstaan is, verholpen worden.

Ja die hoge toon ,dat kan ik nog niet helemaal,plaatsen.

Maar ik moet het nog goed door lezen.

Dank jvhammen

Werk aan de winkel morgen :cool: :wink:

Welterusten allemaal. :idea:

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

de redder

Bericht door de redder » zo 07.04.2013 18:22

Toch..ik had het al eerder over, druk....ik ben verrast dat het een punt is, dus ik heb in de goede richting gedacht. :D
Am i part of the decease or am i part of the cure.

LordoftheRing

Bericht door LordoftheRing » ma 08.04.2013 13:15

Persoonlijk hecht ik ook weinig belang of geloof aan de theorie van Pim Heerens,
maar ik vind wel dat eenieder recht heeft op een eigen mening.
Het blijkt echter dat het vaak moeilijk is om het netjes te houden
in discussies, ook onder lotgenoten, hetgeen in betreur.

On topic: ik snap eigenlijk niet goed wat een alternatieve theorie
over hoe we horen tot stand is gekomen.
Hoe we horen is eigenlijk al sinds jaar en dag een
wetenschappelijk bewezen materie (nou ja, vooral in de
Verenigde Staten, in de Benelux modderen we nog wat aan).

Lees er de website van de American Tinnitus Association (http://www.ata.org)
maar op na.
Volg mijn verhaal op rinustinnitus.blogspot.be

carla s

Bericht door carla s » ma 08.04.2013 14:43

Ben het helemaal met opa cor eens.
discuseren over verschillende theoriëen is juist goed,
maar wel op een nette manier.

topic sluiten vind ik jammer,want hoewel ik niets begrijp van de theorie
van Pim Heerens, heb ik door dit topic
wel heel veel geleerd over mijn (ons) gehoor.

Groetjes Carla

Frits

Bericht door Frits » ma 08.04.2013 19:12

Niet dat ik er zelf enige behoefte aan heb maar van mij
mag de discussie over Pim Heerens gewoon doorgaan.
Of de discussie veel oplevert, dat zullen we dan het wel zien.

Maar de topic dienst wel gekuist te worden. Rechtstreekse
aanvallen op personen dienen te worden verwijderd en ook
weg te blijven.

Ik herhaal het nog maar eens: Wil iemand aan de discussie
deelnemen dan is dat prima maar het is geen verplichting.
Vrijheid blijheid!

Ik hoop dat er nu weer een beetje rust op het forum komt.
Hartelijke groet,

Frits

forumadmin
Site Admin
Site Admin

Bericht door forumadmin » ma 08.04.2013 21:34

geachte forumdeelnemers,

na overleg in het forumbeheerteam hebben we het volgende besloten.
Er vindt geen afsluiting dan wel verwijdering van het gehele topic plaats.
Er is veel informatie, door zowel voor als tegenstanders, door een aantal actieve mensen bijeengebracht.
Dat willen we graag behouden. Maar niet in de huidige vorm.

Alle niet terzakedoende berichten zullen worden verwijderd.
Als er behoefte is om kritiek op de NVVS te ventileren kan dat direct naar het Hoofdkantoor in Houten.
Dat hoort hier op het forum niet thuis.
Kritiek op de moderatoren kan natuurlijk ook altijd, maar dan graag in persoonlijke berichten.

In de loop van deze week zal dit topic worden opgeschoond.
Vanaf nu zullen alle berichten die niet gaan over het topic op zich meteen worden weggehaald.
Dit zonder overleg met de betreffende auteur.

Met vriendelijke forumgroeten

Frits

Bericht door Frits » ma 08.04.2013 21:51

Ik kan me in dit besluit wel vinden. Algehele verwijdering
is ook helemaal niet nodig.

Ik hoop dat er weer een beetje rust op het forum komt.
Dat is langzamerhand wel nodig. Dit heeft allemaal veel
te lang geduurd.
Hartelijke groet,

Frits

jvdhammen

Bericht door jvdhammen » di 09.04.2013 08:52

'Beschamend dat dokters en onderzoekers Nederland zo slecht hebben geïnformeerd over dementie'
Het is beschamend dat dokters en onderzoekers Nederland zo slecht hebben geïnformeerd over dementie.
Het wijdverspreide idee is dat dementie wordt veroorzaakt door amyloid, dat het risico op de ziekte erfelijk
is bepaald en dat een behandeling nog niet voorhanden is.

Dementie op leeftijd is een complexe aandoening waar meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen.
Omgevingsfactoren en leefstijl zijn veel belangrijker dan erfelijke factoren.
Als we aan God zouden vragen of het onderzoek op de goede weg is, zoals Scheltens zich voorstelt,
zou hij antwoorden dat we met het bestrijden van hoge bloeddruk en met meer bewegen nu al meer meters kunnen maken
dan met onze zoektocht naar een molecuul dat amyloid wegknipt.

Het onderzoek naar de oorzaken van dementie wordt belemmerd door dogma en het debat daarover neemt groteske vormen aan.
Het is te hopen dat toekomstige onderzoekers zich zullen onderscheiden met een onafhankelijke, scherpe en open blik.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... ntie.dhtml

Waarom verbaasd mij dit bericht niet?

Als je via googlen naar Hyperacusis kijkt, dan zie je vooral de slechte voorlichting dat je geen oordoppen moet gebruiken,
maar aan die geluiden maar moet wennen.
Met mijn ervaring is dat bittere noodzaak geweest om wel oordoppen te gebruiken , zodat je oren kunnen herstellen
en daarna is het van zeer groot belang om achter te komen welke frequenties van geluiden je oren overbelast,
waardoor je hyperacusis krijgt.

http://www.keesdevries.eu/Diverse%2520p ... igen..html
Van deze lezingen over hyperacusis krijg ik echt het gevoel,
waarom ze geen echte onderzoeken doen, dat ze niet eens weten, waar het probleem zit in het oor ?

NES

Bericht door NES » vr 12.04.2013 23:23

Wat me op valt,dat we steeds op serotonine uit komen.

http://umcg.wewi.eldoc.ub.rug.nl/FILES/ ... sispdf.pdf

Blz14-15

Heeft Pim toch gelijk

http://home.tiscali.nl/passendevoeding/slapen.html

Koolydraten :niak: :idea:

Voedingsmiddelen met complexe koolhydraten stimuleren de productie van serotonine, een slaap bevorderende neurotransmitter

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » zo 22.12.2013 21:06

Ik heb wel een eenvoudige vraag waar ik dan wel antwoord op zou willen.

Hoe werkt deze versterker dan? Vanuit een mechanisch oogpunt is
de gehoorbeenketen niet overdreven ingewkikkeld. Als deze keten
inderdaad werkt als versterker, waar komt die energie dan vandaan?
Als dat vanuit de spiertje in het midden-oor moet komen dan lijkt me
dat maar vaag. Het lijkt me heel sterk dat ze kunnen trillen met een
frequentie van 20 kHz.

Dus: hoe werkt deze middenoor versterker dan....? Waar komt de
benodige de energie voor de versterking vandaan?

Overigens blijkt dat de gevoeligheid voor lage tonen juist toeneemt
als je de spiertjes in het midden oor doorsnijd....(ik kan even geen
verwijzing vinden).

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » zo 22.12.2013 22:47

anton13 schreef:
Dit mechnisme (membramen, spiertjes, botjes) quadrateert via het trommelvlies binnengekomen geluidsgolven (= DUS een versterker) naar de cochlea (slakkenhuis), waarna de vloeistofewegingen (perilymphe & endolymphe) via een complex mechanisme deze golven doorgeven aan de scillia (uiteinden/haartjes van de gehoorzenuw (8e zenuw) :hehe:

Iets een versterker noemen maakt het nog geen versterker. De gehoorbeen keten voegt onder geeen enkele omstandigheid
energie toe aan het inkomende signaal. Energetisch gezien doet het dus helemaal niets. Als ik zo kijk naar de keten reduceert
de gehoorbeen keten de uitwijking in de overdracht van trommelvlies naar het oval venster. Dat lijkt ook logisch, omdat achter
oval venster vloeistof zit. Vloestof is zwaar en daar heb je dus veel kracht voor nodig. Het hefboom effect leert ons dat als we
de uitwijking verkleinen de kracht toeneemt. De gehoorbeen keten is een hefboom, geen versterker.

De vraagt blijft dus staan: waar komt de energie voor de versterker vandaan?

Ik heb de theorie van pim gelezen. Hij besteed weinig aandacht aan de gehoorbeenketen. Hij heeft het vooral over het slakkenhuis
en de manier waarop daar trillingen plaatsvinden. De huidige theorie zegt: het is een staandegolf. Pim zegt: de vloeistof gedraagt zich
als 1 vaste massa waar de wet van bernoulli op van toepassing is (differentieren en kwadrateren). De theorie van pim zegt eigenlijk
heel weinig over het ontstaan van hyperacusis en helemaal niets over tinnitus. Als het gaat om de vloeistof mechanica in het slakkenhuis
dan heeft hij waarschijnlijk meer te vertellen dan de KNO-artsen. Het zou me niet verbazen als hij inderdaad gelijk heeft. Stel dat hij
gelijk heeft, wat verklaard het dan? Zijn hele theorie van het ontstaan van hyperacusis lijkt gebaseerd te zijn op opgerekte oval/ronde
vensters. Het is mij niet duidelijk hoe dit kan leiden tot een overgevoeligheid voor geluid. Opgerekte vensters moeten daarnaast altijd
leiden tot harmonische vervorming van het geluid. m.a.w. vervormd geluid, precies zoals een versterker die tot over het randje (clipping)
bedreven wordt.

Dus, de theorie van Pim op het gebied van de vloeistof mechanica lijkt wel hout te snijden, maar het is ondeduidelijk hoe dit hyperacusis
of tinnitus tot gevolg heeft.

Ik ben bang dat we vooral naar de neurologen moeten kijken om ons te vertellen wat er aan de hand is....
Laatst gewijzigd door Sjoerd op zo 22.12.2013 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » zo 22.12.2013 23:21

anton13 schreef:

Ik zit schrijf dit niet om Pim te verdedigen, hij is jarenlang lid van diverse fora geweest en heeft daarop vrijelijk vragen beantwoord. Hij heeft stukken geschreven waarin hij middels forumules uitleg heeft gegeven OOK tbv audiologen en KNO medici. Op deze thread is al veel discussie omtrent Heerens gevoerd en ik wil die discussie niet opnieuw overdoen.

Indien je jezelf niet in de theorie kunt vinden of uitleg mist, zou ik zeggen:"wendt je tot de schrijver van de stukken em.prof.dr.ir. W.Ch. Heerens"
Hieronder één van de vele korte stukjes die hij op het www heeft gepubliceerd:
http://www.slideshare.net/beterhoren/ge ... ir-1687341
Ik denk dat Pim gelijk heeft. Ik heb zijn theorie meerdere malen bekeken. Zijn theorie gaat alleen maar over de vloeistof mechanica in het slakkenhuis.
Eigenlijk zegt het helemaal niets over tinnitus of hyperacusis. Ookal nemen de kno artsen deze theorie over, dan nog helpt het ons helemaal niets waar wij iets
aan hebben. Hij verklaard wel de missing pitch.....leuk, maar daar heb ik geen last van.

Maar goed, ik duik mijn bed in....

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » ma 23.12.2013 14:39

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit soort discussies leuk vind, en daarom ga ik er ook lekker mee door. :D
anton13 schreef:
Gisteren plaatste ik een post hoe het middenoor globaal aangestuurd wordt en zo je kunt lezen is dat best complex (meerdere zenuwgroepen die hun pulsen ergens vandaan moeten krijgen), dus véél meer dan slechts een doorgeefluikje. Pim schrijft dat het middenoor quadrateert en als '4 keer over de kop' geen versterken is .... wat is versterken dan nog wel.Het middenoor heeft een zeer belangrijke rol in de geluidsoverdracht en door (in enige mate) disfunctioneren van dat middenoor kan er van alles mis gaan.
Het kwadrateren van het signaal zit niet in de gehoorbeen keten. Pim zegt dat dit in het slakkenhuis zit. Dit volgt direct uit de wet van bernoulli (deze wet beschrijft de druk in een vloeistof). Deze wet is maar beperkt geldig, namelijk alleen als de dichtheid van de vloeistof constant is, als de stroming rotatie vrij is en als de vloeistof niet visceus is. Zonder het uit te rekenen schat ik zo in dat deze vereenvoudiging prima toelaatbaar zijn in dit geval. Resume: het kwadrateren van ons gehoor zit volgens Pim in het slakkenhuis, niet in de gehoorbeenketen!

De gehoorbeenketen lijkt meer op een hefboom, en dat is GEEN versterker. In de mechanica is energie de vermenigvuldig van kracht maal afstand. Hefbomen vergroten de kracht tenkosten van de uitwijking. De energie blijft ALTIJD gelijk. Wellicht spannen de spiertjes de gehoorbeenketen voor zodat de uitwijking af neemt. De spiertje maken dan de gehoorbeen keten "vast". Of de totale uitwijking ook daadwerkelijk met een factor 1000 af neemt, dat is aan Pim om te bewijzen. Als hij dat hard kan maken, dan wordt het voor de KNO wereld nog moeilijker om hem te negeren!
anton13 schreef: De huidige theorie (dat de versterker waarschijnlijk in het binnenoor zit) is door het vakgebied Audiologie onderstreept met de door hen veronderstelde werking van het binnenoor. DAT is dus hetgeen wat dr.Heerens onderzocht heeft en DAARIN heeft hij onjuistheden aangetroffen, dusdanige onjuistheden zelfs ... dat de basis onder het huidige gehoormodel wegvalt, immers het binnenoor (werking cochlea) worden eigenschappen toegedicht die natuurkundig onmogelijk zijn.
dr. Heerens redeneert vanuit een werking van de cochlea die natuur- en wiskundig WEL mogelijk is, maar waar zit dan de versterker ? want in het model Heerens kan die onmogelijk in het binnenoor zitten. Logisch gevolg is dat dan gezocht wordt in het middenoor, want de gehoorzenuw zelf is slechts een doorgeefluik van signalen. Snappie ..
:cool:
Pim verondersteld dat een staande golf in het slakkenhuis niet mogelijk is. Als het slakkenhuis simpel een buis was met constante diameter dan heeft hij zondermeer (school voorbeeld) gelijk, dat kan niet. Het slakkenhuis lijkt echter meer op een soort hoorn, hoe een golf door een hoorn beweegt is complexer. Ook hier zou ik graag bewijs willen zien.

Daarnaast stelt hij dat we in feite naar het kwadraat van de snelheid van de vloeistof luisteren (wet van bernoulli). Echter, als de doorsneden van het slakkenhuis niet constant is dan moet de snelheid over de lengte van het slakken huis omgekeerd evenredig zijn met de doorsnede van het slakkenhuis. Als we dan 1 toon binnen krijgen dan "hoort" iedere haarcel iets anders. Waarom horen we dat dan niet?

Om zomaar even te veronderstellen dat onze gehoorzenuw een eenvoudig doorgeefluik is lijkt me nogal kort door de bocht. We weten allemaal dat we de gevoeligheid van onze sensoren sterk kunnen veranderen. Waarom zou ons gehoor anders zijn? Neem nu onze ogen, bij verandering van van felheid van licht. Binnen tienden van seconden is onze iris op de juiste maat, het kan soms enkele minuten duren voor we in het donker weer "goed" beginnen te zien.
anton13 schreef: Zoals ik al schreef is het dus wachten op een paradigmawisseling, want degenen DIE er wat mee zouden kunnen, WILLEN DAT NIET. Pim heeft zijn model aangeboden bij audiologen, hoog in de boom .... en die willen er niet eens serieus commentaar op geven, terwijl Pim daar juist om vraagt. Hij heeft ze met overtuiging om commentaar gevraagd 'waar hij dan fout zit'.
Hoewel het in de academische wereld heel gebruikelijk is dat nieuwe ontwikkelingen scherp worden getoetst en soms zelfs wel worden neergesabeld, gebeurt dat met de theorie van Pim NIET. Hij kreeg alleen maar antwoorden zoals 'onzin', zonder enig commentaar .... net zoals de bankiers enkele jaren terug vertelden dat ze toch echt goed bezig waren .... inmiddels weten we wel beter. :?
Niet alleen bij mij bestaat het sterke vermoeden, dat ze niet in staat zijn om er commentaar op te geven omdat het stuk simpelweg in de kern juist is. Dan kan de gevestigde orde dus met ieder commentaar onderuit en dat kan men toch niet hebben, dus blijft het antwoord ....onzin.
Als een wetenschapper in een medisch (of anderszins) wetenschappelijk tijdschrift wil publiceren, dan is het heel gebruikelijk dat het artikel vóór publicatie gereviewd wordt, om te voorkomen dat er onzin in die tijdschriften gepubliceerd wordt. Gek genoeg weigeren reviewers uit de KNO wereld het stuk te reviewen (heel ongebruikelijk), dus zat er voor Pim niets anders op dan zich tot biologen te wenden, want die weten ook iets van het gehoor bij dieren. Deze biologen gaven als reply dat het stuk haaks stond op de huidige gehoortheorie en dat hij zich beter tot KNO/Audiologie kon wenden en ..... daarmee was de cirkel rond .... is de ontwikkeling in KNO land gelijk aan de groei van Timboektoe .... 8-) .... Jammer
Ik zou graag is wat vragen willen stellen aan Pim, wellicht kan hij het me uitleggen. Zijn theorie geeft vooral een verklaring voor de missing pitch. Waarom horen we 3 tonen als er maar 2 gespeeld worden. Dat heeft hij (voor zover ik dat nu kan beoordelen) prima onderbouwd. Ik wil alleen meer bewijs zien aangaande de golfbeweging in het slakkenhuis. Daarnaast wil ik zien hoe de beoogde middenoor versterker zou moeten werken (misschien is het wel een verzwakker).....

LK

Bericht door LK » do 30.01.2014 19:30

Beste allemaal,

Ik ben maanden niet meer op het forum geweest,
maar als ik lees wat er hier nu allemaal geschreven staat
dan toch even mijn bedenkingen:
- model Pim Heerens is dus een uniek Nederlands model waar jullie
nog steeds over blijven doorzeuren en dat bijzonder weinig medisch
onderbouw heeft ...
- Jastreboff and Hazell die wereldwijd en na 25 jaar onderzoek
nog steeds de beste uitleg en behandeling bieden op dit moment
voor tinnitus en hyperacusis
zijn in Nederland nog steeds niet doorgebroken,
buiten een paar uitzonderingen...

Zou het niet tijd worden dat jullie als Nederlander eens over de grenzen heen gaan kijken ?

Ik ben er vast van overtuigd dat het model van Jastreboff ,
(de invloed van het limbisch systeem,de rol van de auditieve cortex en de plasticiteit van onze hersenen) veel meer de waarheid benaderen van het probleem tinnitus dan de mechanische uitleg door Pim Heerens ...
en waarom:
Omdat 95 % van de bevolking met T eigenlijk weinig of geen last
hebben van hun oorsuizen ondanks de luidheid van hun Tinnitus...
daarom is de mechanische benadering van Pim Heerens zo weinig geloofwaardig,
maar verklaard het model van Jastreboff zo veel meer waarom die kleine
groep mensen op dit forum zoveel last hebben van dat oorsuizen...

Groeten,
lk
TRT helpt je om Tinnitus uit het bewustzijnsveld te halen en je oren minder gevoelig te maken!

JanJohannes

Bericht door JanJohannes » vr 31.01.2014 19:03

'Weinig geloofwaardig' is geloof ik ook in België iets geheel
anders dan 'zeuren'.

Groet, Hans.

Plaats reactie