geluidstherapie

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
elke

geluidstherapie

Bericht door elke » ma 12.05.2014 13:11

Hallo!

Zijn er ooit goede resultaten behaald met geluidstherapie?
Kan me herinneren dat een aantal jaren terug een behandelaar, (ik geloof -into ears- daarmee is begonnen).
Volgens mij haalden ze toen frequenties ten hoogte van de tinnitus uit muziek, en werd je gevraagd een uur
per dag naar deze muziek te luisteren. Verondersteld werd dat dit een gunstig effect zou hebben op het volume
van de tinnitus.
Heb hier nog geen ervaringsverhalen over gelezen. (ik kan het ook niet terugvinden op dit forum, volgens mij heb ik het destijds hier gelezen).

Weet iemand hier iets meer vanaf? (of van vergelijkbare onderzoeken).
Is het de moeite waard mij hierin te verdiepen, of is het eerder zonde van tijd en energie?

Groetjes
Elke

JanJohannes

Re: geluidstherapie

Bericht door JanJohannes » ma 12.05.2014 14:31

Dag Elke.

Ik doe daar zelf al ruim 1,5 jaar aan d.m.v. de Tinnitus Pro App.
Tot nu toe heb ik daar geen bijzondere resultaten over te melden.
Behalve dan dat ik als muziekliefhebber volop aan mijn trekken kom :D .
Interesse? http://promedicalaudio.com/ Voor nog geen 10 dollar is de app gekocht.

Ik luister zowel muziek als white noise via de app.
Wekelijks kan je de intensiteit van je tinnitus meten en tevens regelmatig
een nieuw profiel aanmaken.
Dit profiel meet de toonhoogte van je tinnitus.
De app haalt dan een octaaf rondom dat geluid uit het aangeboden
geluidsspectrum.

Het vergt de eerste 3 weken 1,5 tot 3 uren luisteren.
Daarna 3 weken 3 uur per dag en daarna 4 tot 6 maanden 2 uur per dag.
Uiteraard is luisteren op een laag geluidsniveau aan te raden.

Groet, Hans.

Frits

Bericht door Frits » ma 12.05.2014 18:19

Met Intoears zijn door sommigen wrl goede
resultaten geboekt. Het is TRT naar het model
van Jastrebof en Hazell. Met enig zoeken is daar
best het een en ander op het forum over te vinden.

Het is niet alleen geluidstherapie maar er hoort ook
coaching bij.
Ca 80% heeft resultaat. Ik zelf heb pech. Ik behoor
tot de 20%.
Het is het proberen waard. Je moet er wel een jaar voor
uittrekken.
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Bericht door Kees » ma 12.05.2014 22:16

Into-Ears kun je hier vinden.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Rob10

Bericht door Rob10 » wo 08.10.2014 19:43

Ik ben ook geïnteresseerd in de trt therapie volgens J&h. Maar eens gevraagd bij IntoEars, masar schrik wel van de kosten die niet vergoed worden. Onbegrijpelijk dat een blijkbaar werkende therapie niet vergoed wordt. Als je ruisgeneratoren nodig hebt, en daar zal het toch veelal wel op neekomen denk ik, kost het in de prijsopgave meerdere duizenden euro's?

Frits

Bericht door Frits » wo 08.10.2014 19:54

Ja dat is zo. Het kost handen vol geld. Maar helaas
het is niet anders. En succes is lang niet altijd verzekerd.

In Nederland is de therapie nog lang niet als bewezen
erkend. In België is dat wat beter geregeld. Al weet ik
niet hoe het daar met de vergoedingen zit.

Er zijn wel instellingen die zich met de 'gewone' TRT
bezig houden.
Ik denk aan http://www.ggmd.nl en http://www.kentalis.nl en ook
de audiologische centra ( http://www.fenac.nl) kunnen je daarbij
helpen.
Je hebt wel een verwijzing nodig van je huis- of KNO-arts.

Het is jammer dat het zo is. Maar zo liggen de zaken nu eenmaal.

Sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

Rob10

Bericht door Rob10 » wo 08.10.2014 22:03

Ik kreeg dit antwoord van het audiologisch centrum. Maar weet niet of het in vergelijking met IntoEars echt "wat is".

"Op het Audiologisch Centrum werken we bij de tinnitus begeleiding ook volgens de principes van de TRT.
U zou hier een afspraak kunnen maken. Dan wordt er eerst een gehooronderzoek gedaan, waarbij wordt gekeken of er sprake is van een gehoorverlies. Daarna zal evt. gehoorrevalidatie dmv hoortoestellen / ruismaskering plaatsvinden. Aalsuitend daarop kan bij het maatschappelijk werk een traject gestart worden waarbij het leren omgaan met tinnitus centraal staat.
Daarnaast geeft de GGMD sinds kort ook een nieuwe training: Werken aan tinnitus. U zou op hun site eens kunnen kijken naar meer informatie. Als u geïnteresserd bent kunt u zich aanmelden."

Frits

Bericht door Frits » wo 08.10.2014 22:48

Rob10 schreef:I
"Op het Audiologisch Centrum werken we bij de tinnitus begeleiding ook volgens de principes van de TRT.
U zou hier een afspraak kunnen maken. Dan wordt er eerst een gehooronderzoek gedaan, waarbij wordt gekeken of er sprake is van een gehoorverlies. Daarna zal evt. gehoorrevalidatie dmv hoortoestellen / ruismaskering plaatsvinden. Aansluitend daarop kan bij het maatschappelijk werk een traject gestart worden waarbij het leren omgaan met tinnitus centraal staat.
Daarnaast geeft de GGMD sinds kort ook een nieuwe training: Werken aan tinnitus. U zou op hun site eens kunnen kijken naar meer informatie. Als u geïnteresseerd bent kunt u zich aanmelden."
Toch iets om te overwegen lijkt mij. Het is wel niet hetzelfde wat IntoEars
doet, maar het in ieder geval iets. En wie weet heb je er baat bij.

Sterkte en succes.
Hartelijke groet,

Frits

jahn

Bericht door jahn » do 09.10.2014 11:14

Alweer meerdere jaren geleden heb ik zo'n traject gevolgd in audiologisch centrum (amersfoort). Dit heeft zeer ondersteunend gewerkt om mijn weg te vinden met T&H, in gewone leven, werken, muziek maken enz..
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

opa cor

Bericht door opa cor » do 09.10.2014 11:46

Trt uitgelegd zie ff : www.tinnitus-trt.info/

vr.gr. opa cor

lizet
Contacteer:

Bericht door lizet » do 09.10.2014 12:49

Rob10 schreef:Ik kreeg dit antwoord van het audiologisch centrum. Maar weet niet of het in vergelijking met IntoEars echt "wat is".

U zou hier een afspraak kunnen maken. Dan wordt er eerst een gehooronderzoek gedaan, waarbij wordt gekeken of er sprake is van een gehoorverlies. Daarna zal evt. gehoorrevalidatie dmv hoortoestellen / ruismaskering plaatsvinden. Aalsuitend daarop kan bij het maatschappelijk werk een traject gestart worden waarbij het leren omgaan met tinnitus centraal staat.
Daarnaast geeft de GGMD sinds kort ook een nieuwe training: Werken aan tinnitus. U zou op hun site eens kunnen kijken naar meer informatie. Als u geïnteresserd bent kunt u zich aanmelden."
Vreemd dat zij het GGMD noemen want het audiologisch centrum (in Brabant) geeft sinds kort zelf ook TRT trainingen
i.s.m. de Adelante Zorggroep.
Ik wil deze volgend jaar gaan volgen, deze worden alleen vergoed door de zorgverzekeraars CZ en VGZ
waar zij een contract mee hebben, zie link: http://www.acbrabant.nl/Nieuwe-behandel ... r-Tinnitus
Groetjes
Lizet

kok

Bericht door kok » za 11.04.2015 22:26

Hallo ,

Is er iemand bekend met /of weet iets meer over Serenety geluidstherapie wat vanuit Amerika op de markt komt?

Groet Kok

kok

Bericht door kok » za 11.04.2015 22:30

Ook wil ik graag weten of het Duitse Sonormed bekend is.

Gr
Kok

A Zwaagstra

Bericht door A Zwaagstra » ma 11.05.2015 19:04

Onderstaand bericht komt uit de Telegraaf. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zag hier niets over in dit forum gedeelte. :pirate:
Ik heb er ook geen mening over maar misschien jullie wel. Als het overbodige ballast is dient dit bericht als niet geplaatst te worden beschouwd.

do 19 mrt 2015, 11:14
Audio app zegt oorsuizen te verhelpen

door onze redactie
Oorsuizen oftewel het constant horen van sis-, brom- of piepgeluiden in een of beide oren, wordt door veel mensen gezien als chronische pijn waar geen oplossing voor is. De Duitse startup Sonormed geeft gedupeerden echter weer een sprankje hoop. Het beweert de aandoening te kunnen verhelpen via een muziekapp.
Hoewel oorsuizen zich voordoet in de oren, lijkt onderzoek aan te tonen dat de oorzaak niet in het gehoororgaan ligt, maar in de hersenen. Overactieve delen van de hersenen in het gehoorgebied geven continu signalen, terwijl het geluid er niet meer is.
Sonormed zegt de aandoening te kunnen behandelen via de nieuwe webgebaseerde app Tinnitracks. De oorzaak van het probleem wordt behandeld via gefilterde audiotherapie.
De basis van de app is neuroplasticiteit oftewel het vermogen van de hersenen om zich aan te passen en voortdurend nieuwe dingen te leren. De app analyseert afzonderlijke nummers en filtert de frequentie die oorsuizen veroorzaakt bij de gebruiker. Tijdens het afspelen past het gehoor van de luisteraar zich aan de hoorbare veranderingen aan en na verloop van tijd zal de hyperactiviteit van de hersenen worden afgezwakt.
Om de behandeling te laten slagen moeten deelnemers ten minste zes maanden lang één tot twee uur per dag naar de aangepaste muziekbestanden luisteren.
Ik laat mij niet gek maken!

JanJohannes

Bericht door JanJohannes » ma 11.05.2015 20:24

Dit lijkt op de Tinnitus Pro Music App.
Wel vele malen duurder.

Hans.

Plaats reactie