Hyperbare zuurstoftherapie

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
AnneC

Hyperbare zuurstoftherapie

Bericht door AnneC » ma 19.05.2014 14:21

Hallo iedereen,

twee weken geleden heb ik me voorgesteld als een nieuw forumlid met tinnitus! Als jullie mijn berichtjes gevolgd hebben,
dan zien jullie misschien dat ik een kuur van cortisonen en Piracetam voorgeschreven gekregen heb na een lawaaitrauma.
Dit geluidstrauma is nu bijna drie weken geleden.Vandaag ben ik bij de KNO arts geweest en is duidelijk gebleken dat de cortisonen
kuur niet geholpen heeft. Het enige wat hij nu nog kan proberen is de hyperbare zuurstoftherapie. Hij raadt mij dit niet aan, maar
raadt het ook niet af en laat de keuze volledig bij mij. Dit is omdat ze er geen zekerheid is of dit wel de tinnitus kan verhelpen.
Hiervoor zou ik wel naar het UZA in Antwerpen moeten of naar Brugge (Sint-Jan). Ik heb nu al op het forum het een en ander gevonden
over deze therapie, soms met resultaat en soms niet. Nu ben ik heel erg aan het twijfelen om dit te doen. Zijn er gevallen waarbij de
tinnitus erger werd? Omdat ik nog in de acute fase zit, lijkt het mij ergens wel het best om er toch voor te gaan. Als ik het niet uitprobeer,
zal ik nooit weten of het gewerkt heeft. Is er iemand hier die echt een negatieve ervaring heeft aan overgehouden? Of toch meestal positieve
ervaringen? Ik heb de laatste weken al veel gehad aan het forum van steun, omdat het me soms wat teveel wordt met dat gezoem in mijn hoofd.
Daarom stel ik jullie mening echt op prijs!

Groeten, Anne

jahn

Re: Hyperbare zuurstoftherapie

Bericht door jahn » ma 19.05.2014 16:01

Hai Anne,
Wat je schrijft over ' ... in de acute fase .... wil er voor gaan ....' kan ik me goed voorstellen. Nu je nog niet in het vaarwater bent 'er mee leren omgaan' klinkt het misschien als een goede stap in een goede fase.
Om het heel verantwoord te doen raad ik je aan wel een antwoord te vinden op 'of het ook erger kan worden', zoals je je afvraagt.
Ik wens je goede info, van de behandelcentra en mogelijk ook op dit forum, en veel wijsheid om er zowel voor te gaan als zuinig te zijn op jezelf.
Hopelijk vind je info, waardoor het geen sprong in het duister wordt.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Kees

Bericht door Kees » ma 19.05.2014 19:07

Erger zal je Tinnitus niet worden van Hyperbare zuurstof.

Je kunt ook zeggen: niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Hangt er ook vanaf welk prijskaartje er aan hangt natuurlijk.

Ik zou zeggen: doe wat je hart je ingeeft.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

AnneC

Bericht door AnneC » wo 21.05.2014 13:26

Ik wou even laten weten dat ik begonnen ben met de zuurstoftherapie in Brugge!
Ik heb deze morgen een eerste sessie ondergaan en merk nog niet echt een verschil.
Misschien dat 1 pieptoon wat veranderd is in meer geruis maar dat kan ook toeval zijn,
dus ik wacht af. Ik moet er 10 ondergaan en zal hier zeker iedereen op de hoogte houden
of het gewerkt heeft! Hopelijk word dit dan een topic dat naar de goed nieuws box kan
verhuizen :D

Groetjes

jahn

Bericht door jahn » wo 21.05.2014 15:39

ja, je laatste zin (naar goed nieuws): dat zou mooi zijn!

Veel succes en we lezen graag van je hoe het verder gaat.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Frits

Bericht door Frits » wo 21.05.2014 17:04

Ik ben ook heel benieuwd. Houd ons op de hoogte.

Heel veel sterkte
Hartelijke groet,

Frits

AnneC

Bericht door AnneC » za 31.05.2014 20:22

Hallo iedereen

zoals beloofd wou ging ik jullie op de hoogte houden over mijn zuurstofsessies in Brugge,
zo hebben andere forumleden ook een idee of dit de moeite waard is of niet. Spijtig genoeg
moet ik zeggen dat ik niet echt de indruk heb dat het geholpen heeft. Ik heb 10 sessies gedaan
in de zuurstofkamer en die duurden ongeveer 1,5 uur. Bij het "dalen" en "stijgen" was er wel even
een druk op je oren maar je moet gewoon continu je oren klaren zoals op het vliegtuig. Hier ondervond
ik niet echt last van. De sessies worden hier in België ook vergoed door de ziekteverzekering, dus komt
het hier op ongeveer een 8 euro per sessie. Ik ben wel blij dat ik het geprobeerd heb, anders had ik het
nooit geweten of dit mij geholpen zou kunnen hebben. Ik kan wel zeggen dat de pieptoon in mijn oren
soms onderbroken is. Of dit te wijten valt aan die therapie weet ik niet echt, want het is niet weg.
Het gaat altijd zo: een paar seconden stilte, een paar seconden piepen. En wanneer die fluittoon weer
eraan begint is het altijd een beetje luider. Het is alsof het een spelletje speelt met mij :-( . Het is zo
echt moeilijk om eraan te wennen. Maar het lukt wel redelijk, in kleine stapjes. Ontspanning helpt wel,
zoals al vermeld door vele andere hier. Ik heb het gevoel dat ik meer kan genieten van de kleine dingen
in het leven, zoals een wandeling in de natuur waar ik gelukkig die pieptoon niet hoor, helpt even om
de gedachten ervan te zetten! Ook ben ik begonnen in het boekje van Olav Wagenaars over oorsuizen.
Ik heb het nu ongeveer een maand, het wennen verloopt zeer traag maar ik heb er hoop in dat het wel
zo zal beteren. Af en toe is er wel eens een terugval spijtig genoeg. Dus ik blijf zeker nog even op het
forum rondhangen. Steun van lotgenoten helpt mij alvast zeer veel!

Groeten
Anne

jahn

Bericht door jahn » za 31.05.2014 21:35

Hoi Anne,
Wat jammer dat het niet echt geholpen heeft, terwijl je er zo (ook veel uren!) in geinvesteerd hebt.
Heel mooi te lezen dat je het goed vindt dat je het wel geprobeerd hebt. het was dus niet voor niets.
En dan het 2e deel van je schrijven. Wauw, wat sterk dat je er nu al zo over kunt schrijven. Ik wordt er blij van.
Ik wens je, nu je er al zo mee om kunt gaan, goeie ontwikkelingen.

frederik fvc

Bericht door frederik fvc » za 31.05.2014 23:26

hey Anne

ik kom toevallig na enkele jaren terug terecht op dit forum voor wat info voor mijn schoonvader die nu ook last heeft van oorsuizing.
Als ik uw bericht lees komt dit exact overeen met wat ik 4 jaar terug meemaakte. Ik kreeg ook de piracetam, cortisonen en de zuurstoftherapie in Brugge st jan.
Mij werd in het ziekenhuis verteld dat de zuurstoftherapie zou helpen voor een tragere en betere genezing om de schade te beperken.
Ik kreeg de oorsuizen na een ontploffing. Hoge pieptoon in beide oren en kan het best omschrijven als een telefoonkiestoon in rechter oor.
volgens KNO arts moest ik 3 maand wachten op definitieve genezing en volgens wat opzoekwerk en een youtube filmpje van een franse professor die het op 6 maand hield.
Bij mij kwam er een einde aan een 'nachmerrie' na 8 maanden. Toen is de 'kiestoon' plots verdwenen of moet ik me echt concentreren om er nog iets van te horen en de pieptoon is er nog maar heel aanvaardbaar en ondertussen deel van mezelf geworden. zou niet meer zonder kunnen :D .
Altijd beetje bang dat dit met ouder te worden allemaal terug komt maar dat zijn zorgen voor later.

Hoop dat alles goed komt

AnneC

Bericht door AnneC » vr 06.06.2014 18:42

Hallo Frederik

bedankt voor je reactie! Bij mij is het echt vergelijkbaar, een telefoonkiestoon maar dan in mijn
linkeroor. Die is vaak onderbroken wel, maar het blijft even irritant. Jou verhaal doet me alleszins
hoop geven dat het met mij ook zo zal lopen en zal verdwijnen na een paar maanden. Ik ben
benieuwd! Ondertussen is het even aanpassen en het is niet altijd even gemakkelijk. Ik probeer
er nu toch zo goed als mogelijk eraan te wennen. Met vallen en opstaan natuurlijk :cool:

Ben heel blij dat het bij jou zo verdwenen is!
Groetjes!

Raoul

Bericht door Raoul » di 23.12.2014 16:21

Hallo Frederik,

Is je T compleet verdwenen? Heeft de zuurstoftherapie je T Verminderd?

Plaats reactie