"Un nouveau traitement..."

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
vlecht

"Un nouveau traitement..."

Bericht door vlecht » zo 07.06.2015 01:19

Dag mensen,

Vorig weekend kreeg ik door een Franse KNO-arts een berichtje in mijn handen gedrukt
uit het een of andere medische tijdschrift. Ik heb met wat steekwoorden op het forum
gezocht of het reeds geplaatst is, maar ik heb zo snel niks kunnen vinden, dus hier komt
het artikeltje:

Un nouveau traitement pourrait permettre de mieux s'habituer à vivre avec des acouphènes

La D-cyclosérine a été utilisée initialement comme antibiotique, mais depuis peu, elle est
également prescrite pour des troubles psychiatriques comme les phobies et l'anxiété.
Ce médicament qui améliore la plasticité synaptique du cerveau, pourrait aussi renforcer
les effets de la thérapie cognitive dans la prise en charge des acouphènes. Une étude pilate,
menée par l'Université de Washington à St. Louis, dans le Missouri, a porté sur 30 personnes
souffrant d'acouphènes. Toutes ont participé à un apprentissage cognitif assisté par ordinateur,
visant à améliorer le traitement duson, de la parole et de la mémoire. La moitié des participants
a recu le médicament D-cyclosérine, tandis que l'autre moitié a pris un placebo.

Les résultats ont été supérieurs dans le groupe traité. Des études de plus large ampleur sont
nécessaires pour confirmer ce résultat.

http://www.univadis.fr/medical-news/Un- ... l_20141115#?

In het Frans, inderdaad... :lol:

De strekking van het artikel kan ik zo ongeveer wel volgen, maar het lijkt mij zinvoller als
iemand met een goede kennis van het Frans zich hier eens over buigt.

Mocht iemand anders er verder wat zinnigs over kunnen of willen zeggen: be my guest...

Groeten,

Jeroen.

dvdtje

Re: "Un nouveau traitement..."

Bericht door dvdtje » ma 08.06.2015 22:03

Ik kan het dus niet volgen.....
De titel nog wel... en dat maakt me heel nieuwsgierig.
Groetjes, Doortje

Frits

Bericht door Frits » ma 08.06.2015 22:57

Tja, mijn Frans is ook niet meer wat het geweest is. :)

Laten we maar hopen dat er iets uit komt waar we wat
aan hebben.
Hartelijke groet,

Frits

vlecht

Bericht door vlecht » di 09.06.2015 00:35

Dag mensen,

Mijn Frans is minder slecht dan ik had gedacht. Ik gooi er dus even een vertaling tegenaan
uit de losse pols, dus excusez les foute mots... :)

"Een nieuwe behandeling kan leiden tot een betere gewenning aan het leven met tinnitus.

D-cyclosérine wordt in eerste instantie gebruikt als antibiotica, maar daarnaast wordt het
ook voorgeschreven voor psychiatrische problemen als fobieën en angststoornissen.
Dit medicijn dat de synaptische (?) kneedbaarheid van de hersenen verbetert, kan ook de
effecten versterken van cognitieve therapie met het oog op gewenning aan tinnitus.
Een studie aan de Washington Universiteit in St. Louis, werd afgenomen aan dertig
mensen die leiden aan tinnitus. Allen hebben meegedaan aan een cognitieve test per
computer, met als bedoeling het verbeteren van de behandeling 'duson' (?), schriftelijk
en het geheugen (kromme zin, ik weet het). De helft van de deelnemers kreeg het
medicijn D-cyclosérine, terwijl de andere helft een placebo heeft genomen.

De resultaten zijn verbluffend in de behandelde groep. Studies van grotere omvang
zijn nodig om dit resultaat te bevestigen."

Ik ben vergeten te vragen van wanneer dit artikel is, maar ik denk vrij recent, want anders
had de Franse KNO-arts het me wel eerder opgestuurd. Zelf heb ik nog niet de puf gehad
om me er verder in te verdiepen, maar misschien dat iemand aan de hand van mijn
vertaling zich er op wil storten?

Groeten,

Jeroen.

Frits

Bericht door Frits » di 09.06.2015 10:25

vlecht schreef:
Een studie aan de Washington Universiteit in St. Louis, werd afgenomen aan dertig
mensen die leiden aan tinnitus.
Het is inderdaad een kleine groep. Of het hoopgevend is kan ik niet
beoordelen.

Dat het hier om een antibiotica gaat daar ben ik met googelen al
achter gekomen.
Het is maar de vraag of je het langdurig kan/moet slikken. En wat zijn
daar dan weer de bijverschijnselen van.

Ik heb hier al veel onderzoeken en therapieën voorbij zien komen.
Ik ben daarom nogal sceptisch. Ik zou het graag anders willen.
We moeten afwachten.
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie