wie heeft tinnitus en hyperaacusis en tinnitus aurium

Hier kunnen officiële berichten over nieuwe behandelingen en/of evaluaties en onderzoeken geplaatst worden.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
franks111

wie heeft tinnitus en hyperaacusis en tinnitus aurium

Bericht door franks111 » di 18.09.2018 13:47

tinnitus aurium is een soort muziek in de hersens het zijn klanken hoorbaar dag en nacht, ik kom er moeilijk van in slaap, gebruik 10 mg temazepam
voor het slapen gaan. ik ben misschien 3 a 4 uur in slaap. ik ben onder behandeling bij een kno arts in amsterdam, gebruik sinds 2 maanden clonazepam
0,5mg 1x daags, 2x daags avamys. het is alleen maar erger geworden. ik heb op het internet gezocht, geen oplossing, praten vind ik niet zinvol, misschien u wel! wie weet heeft een van jullie een oplossing. ik vind mijn situatie zeer bedreigend. frank schouten heerhugowaard.

JanHuis

Re: wie heeft tinnitus en hyperaacusis en tinnitus aurium

Bericht door JanHuis » do 20.09.2018 15:27

Alweer enkele jaren geleden kwam dit aan de orde
in een tv programma.
Ook een psychiater hield zich ermee bezig.
Een patiënt vertelde '...maar ik vind het niet erg',
terwijl anderen er grote moeite mee hebben.
->Frank, is jouw gehoor verminderd / ben je slechthorend?
Er wordt aangenomen dat, net als bij 'gewone' tinnitus,
dat auditieve gedeelte in de hersenen
het tekort aan prikkels compenseert.
-> Hoe zou het zijn met de kno-arts door te zoeken
naar een meer adequaat medicijn?
(Het zou ook nog kunnen dat huisarts of psychiater meer ervaring daarmee heeft).
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

franks111

Bericht door franks111 » za 13.10.2018 18:03

janhuis, allereerst bedankt voor je bericht, ik kreeg je bericht niet in mijn email programma. de vraag is: is er wel een behandeling? weet jij een effectieve behandeling? momenteel heb ik een medicatie, die slaat niet aan? ik hoor graag van je. frank schouten heerhugowaard

franks111

Bericht door franks111 » za 13.10.2018 18:08

zijn er mensen op dit forum met hyperacuccucis en tinnitus aurium die een effectieve behandeling hebben onder gaan? gaarne bericht, bijvoorbaat mijn dank. frank schouten heerhugowaard

zumbido

Bericht door zumbido » zo 14.10.2018 11:18

Dag Frank, mijn partner reikte mij een advertentie aan uit het NRC, dat was een oproep van jou. Ik dacht vervolgens: waarom zou ik geen account aanmaken en daar ben ik dan.
Zelf heb ik 5 geluiden sinds een jaar of 6: een fluittoon of piep, een diepe bromtoon (zoals in Science fiction films), het geluid van zilverpapier, het geluid dat we kennen als ´White Noise´ en een zich herhalende´tic´.
Ik weet niet of één van deze geluiden voldoet aan de verwachting die je had toen je jou oproep deed? ;)
Feit is denk ik wel Frank dat ´overlast gevend´ geluid ook een overlappende pijler heeft in de vorm van onze reactie erop en die van de omgeving op ons natuurlijk.
Ja Frank, je leven is een beetje (of wellicht nog wat meer) voorbij wanneer je zoiets overkomt, zo voelde het voor mij en eerlijk gezegd nog steeds wel, zelfs vandaag de dag nog.
Toch wordt je elke morgen weer wakker en behalve de ´tonen´ die natuurlijk de eerste zijn die zich melden (ik praat níét bewust in de derde persoon) ´doet alles het gewoon weer´ elke morgen en pak je je verantwoordelijkheden naar je omgeving toch maar weer zoveel mogelijk op.
Hyperacusis heb ik aan één kant en een uurtje of wat geleden toen ik op stond kwam er een ambulance langs terwijl het raam openstond vanwege de warmte van vannacht, nou, dan weet je het wel. ;)
Die medicijnen Frank ..., tja, ook dat herken ik goed. Ik hen zelf 6 jaar lang aan de diazepam gezeten en heb dat afgelopen zomer afgebouwd vanwege ernstige hartritmestoornissen.
Dat viel niet mee maar ik had vanaf het begin af aan wel het vertrouwen dat het me zou lukken, mijn geest is krachtig, wanneer het mezelf betreft natuurlijk.
Achteraf bezien was die beslissing een ´goede zet´, het pallet aan geluiden beheerst nog steeds mijn leven maar is duidelijk minder ´verdiept´, ik geloof nu dan ook wel dat die medicijnen zeer zinvol waren om me door die eerste periode heen te slepen (eigenlijk onmisbaar) maar dat je er goed aan doet om de optie tot stoppen ergens in je achterhoofd een plekje te geven.
Wanneer, dat weet je zelf wel wanneer het moment daar is, dat verschilt natuurlijk voor iedereen.
Dan nog dit Frank; ik ben al tientallen jaren seculier en filosofisch boeddhist. Dat klinkt ingewikkeld maar het betekent eigenlijk dat ik me de basisfilosofie van het onderricht van Boeddha om ooit moverende redenen heb eigen gemaakt.
Eenmaal veroverd kun je nooit meer terug want kennis kun je natuurlijk nauwelijks vernietigen en het is zeker ook geen aansporing om je in die materie te verdiepen, echter, ik ken beide kaders begrijp je Frank? Ik kan vanwege die wetenschap dan nu ook zeggen dat deze ´tweede fase´ van mijn leven mij gedienstig is wanneer het op ´ellende´ aankomt en praktisch toepasbaar is. ;)
Zie dit als een wetenswaardigheidje dat je wellicht ooit nog zou kunnen aanspreken en zeker niet als ´medicijn´.
Erover praten (zoals je schreef) helpt mij ook niet echt Frank en toch, zo op afstand, kan ik via dit verhaal en ondanks mijn eigen slachtofferschap toch nog iets voor je betekenen.
Je weet het niet hè, een woord, een gebaar, een hint of een kleine aansporing, allemaal kunnen ze op een bepaald moment in je leven nét het verschil maken.

Johnpon

Bericht door Johnpon » ma 15.10.2018 11:45

franks111
Er zijn op dit moment geen effectieve behandelingen tegen tinnitus, maar er is wel iets tegen hyperacuccucis.
Er waren experimenteel wel redelijk effectieve behandelingen tegen tinnitus, maar daar is men mee gestopt vanwege technische redenen, onzekerheid en kostenplaatje.

Benzodiazepinen kunnen tijdelijk wel wat verlichting geven, maar kunnen de tinnitus ook verergeren. Het is belangrijk om daar op een verstandige manier mee om te gaan.

De slaapduur van een Benzodiazepinen (bijv Themazepam of clonazepam) is ook afhankelijk van de mate dat je gespannen bent. Ontspanning in het donker (ook geen tv of computerscherm) voor het slapen, kan mogelijk de slaapduur verlengen.

Mijn ervaring met Benzodiazepinen is dat je er niet van uit kunt gaan dat het effect de volgende keer dat je het neemt exact hetzelfde is. Je brein past zich aan en is veranderlijk (heeft cyclussen). Gewenning treed op en de reactie erop veranderd.

zumbido

Bericht door zumbido » di 16.10.2018 10:55

Johnpon,

U zegt´gestopt´ bedoelt U dan wereldwijd? Is dit nu wellicht zo´n voorbeeld van de ontwikkeling van een medicijn dat door onzekerheid over afzetmogelijkheden en een hoge ontwikkelprijs en dus eigenlijk door regelgeving en prijsbeleid nooit het daglicht zal zien?
Ondanks dat daar toch echt een enorme markt voor lijkt te zijn, de maatschappelijke kosten zijn naar mijn idee nauwelijks te bevatten, toch?

Waren de behandelingen waarop U doelde wellicht geen medicijnen?

In Duitsland (ik heb daar familie) timmerde men toch de afgelopen jaren wél behoorlijk aan de weg, dacht ik, want ik moet toegeven dat ik niet alle ontwikkelingen op de voet volg.
Ik herinner me dat de bijwerkingen van de medicijnen die in Duitsland enkele jaren geleden verkrijgbaar waren overigens niet ´voor de poes´ waren, dat was dan ook de reden dat ikzelf toen ben afgehaakt en dat ik besloot nog even wat langer nieuwe ontwikkelingen af te wachten.

Het zou een teleurstelling voor me zijn om te horen dat ook daar de ontwikkelingen zouden zijn stilgezet.

In mijn eigen geval speelt het vele malen doorprikken van de trommelvliezen in mijn jeugd, het scheuren van beide trommelvliezen diep onder water en de zware belasting door langdurig schieten gedurende vele jaren militaire dienst een duidelijke rol, echter, het is mijn overtuiging dat de tinnitus een enorme duw in de rug heeft gehad door onverantwoord hoge stressniveau´s in mijn latere leven.

Mijn gehoor was namelijk vóórdat de klachten begonnen al gedaald tot 40% ...

Johnpon

Bericht door Johnpon » di 16.10.2018 12:17

zumbido
Wat er in de gehele wereld gebeurd t.a.v tinnitus is niet of nauwelijks te volgen. Ik heb ook niet echt de indruk dat er wereldwijd onderzoek wordt gedaan naar tinnitus. Als het gebeurd dan gaat het waarschijnlijk om een afstudeer project. Er zijn wel organisaties die onderzoek doen maar dat zijn slechts enkelen die blijven zoeken zolang er geld voor is en (prognostisch) binnen een aannemelijke tijd resultaat verwachten.

De behandelingen waarop ik doelde betrof voornamelijk technologische oplossingen, maar in mindere mate ook medicinale.

Zowel in Amerika als Engeland wordt het onderzoek naar een oplossing ook aangespoord door defensie.
Helaas ondanks de miljoenen die ATA heeft geïnvesteerd in het onderzoek naar een oplossing, zijn er nog geen resultaten geboekt.

Ik hoop net als iedereen dat er snel een oplossing zal komen, maar wanneer is dit zal gebeuren is erg onzeker.

JanHuis

Bericht door JanHuis » wo 17.10.2018 13:54

franks111 schreef:
za 13.10.2018 18:03
janhuis, allereerst bedankt voor je bericht, ik kreeg je bericht niet in mijn email programma. de vraag is: is er wel een behandeling? weet jij een effectieve behandeling? momenteel heb ik een medicatie, die slaat niet aan? ik hoor graag van je. frank schouten heerhugowaard
Frank, ik weet (helaas) niet van een adequate behandeling voor tinnitus aurium.
Mensen zoeken tot nu toe manieren er mee om te gaan, zetten andere muziek op
dan in hun hoofd klinkt; sommigen kunnen er goed in berusten.
Vanwege de belasting die het kan oproepen komen nu dus ook psychiaters dit tegen.
Wellicht kunnen therapieen die bij tinnitus en hyperacusis gebruikt worden
voorlopig ook ondersteunend zijn bij aurium:
- cognitieve gedragstherapie
~ tinnitus retraining therapie
- ruismaskeerder gebruiken of
- geluidsverrijking (zoals bij TRT).
In alle gevallen wordt er vanuit gegaan het geluid niet weg te duwen.
Er niet meer vanaf willen, maar de emotie er af halen.
Althans, de emotie om te buigen.
Wie zo ver komt dat hij/zij denkt en voelt:
ik ben er nu aan gewend en vind het (meestal) niet zo erg meer
die is heel ver.
Het stadium daarvoor:
onvrede en stress verergert de last,
ontspanning vermindert.
We hebben een hele weg te gaan, Frank .... .
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

Johnpon

Bericht door Johnpon » wo 17.10.2018 15:53

Mits het niet je hele doen in beslag neemt en diep van binnen komt kan een emotionele uiting een uitlaatklep zijn, welke tinnitus ook kan verminderen. Ik zeg wel eens tegen me zelf: ik zou er om kunnen lachen of kunnen huilen of met veel energie een deuk in een kussen of boksbal kunnen slaan. Anderzijds kan ik mezelf tot kalmte brengen en een onaangename expressie kunnen voorkomen als het voorgaande niets oplost.
In ieder geval is er zo wel iets aan te doen.

Het beginsel van mijn machteloosheid is door dit beginsel enigszins doorbroken. Dan komt het zoeken naar mogelijkheden om de last anderzijds te verminderen of dragelijker te maken. Maak de dagen kort en de nachten lang en denk morgen zou het beter kunnen zijn.

zumbido

Bericht door zumbido » ma 03.12.2018 12:09

Omdat Frank privé niet meer reageert sinds een maand (mijn god, het zal toch wel goed met hem gaan …) en ik dus mijn antwoord niet meer aan hem kwijt kan heb ik besloten om mijn antwoord dan maar aan het publiek te schenken.
Wie weet kan iemand er kracht uit putten, al is het er maar één.

Dag Frank,

we zijn weer wat weken verder, hoe gaat het nu met je?

Ik was wat langere tijd weg, had weinig tijd maar dacht ondertussen wel na over mijn eigen beginperiode na het ontstaan van tinnitus en hyperacusis.
Dat was geenszins een fijne periode en ik lijdt dus een beetje met je mee, in mijn gedachten.

Ik begin maar wat voor de vuist weg Frank, het is ook zo'n allesomvattende periode in een leven.
Het liefst hebben we toch alles onder controle en dus enige zekerheid over onze toekomst en gezondheid, dat is nu zo'n punt waarvan je zonder dat je het eigenlijk beseft meteen vanaf dag één als ´patiënt´ al last hebt, denk ik.
Zelf heb ik er 6 jaar over gedaan om weer wat bij zinnen te komen maar er staat geenszins een ´getal´ op dit soort zaken hoor, het loopt echt van zeer kort tot nooit …
Het hangt daarnaast zelfs met tamelijk onverwachte zaken samen; zo kan iemand iets zeggen dat je hele beeld van je eigen situatie laat wankelen en wellicht zo maar een keer in je eigen voordeel doet uitslaan.
Zaak is dus wel dat je (ondanks alle grote ellende van dit moment) je het best tóch zo nu en dan kunt blijven blootstellen aan ´zaken´ buiten de deur waar je wellicht absoluut geen zin in hebt.
De kans dat er wat momenten ontstaan dat andere prikkels het stiekem zo nu en dan toch overnemen van je momentele zéér gebruikelijke en volstrekt normale fixatie op je ´tinnitus aurium´ is dan wat groter.
Wanneer dat eens een keer gebeurt zul je zeker verrast zijn omdat het een glimpje laat zien van wellicht in de toekomst aantredende langere fragmenten van een enigszins normaal leven.

Ik geloof persoonlijk niet dat hier ooit een oplossing voor komt Frank, voor dit probleem, het is te allesomvattend, er spelen zoveel factoren mee.
Er waren niet al te lang geleden wat pillen in Duitsland die mijn partner me aanreikte (op papier dan want ze waren nog in een ontwikkelingsstadium of pas net beschikbaar), maar ja, dan lees je de bijwerkingen en denk je al snel ´liever niet´.
Mij persoonlijk heeft het me wel iets geholpen om de eerste zes jaar zeer regelmatig diazepam te slikken, ik kon erdoor overleven want ik hing met mijn vingertoppen aan de afgrond
Sinds een maand of twee ben ik daar op een enkele uitzondering na (wanneer het móét dan moet het, dat leer je na verloop van tijd ook wel, door het uitstellen van slikken verergeren je klachten soms) vrijwel mee gestopt, dat viel helemaal niet mee overigens maar bang dat het niet zou lukken ben ik niet geweest.
Ik moet eerlijk zeggen Frank, ik dank god op mijn blote knieën dat mijn huisarts de aanvoer van diazepam niet afgeknepen heeft vanwege principiële en wellicht al op school aangeleerde bezwaren.
Dankzij hem leef ik nog, dankzij het vertrouwen dat hij in mij had en ik in hem.
Ik kan je niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een goede huisarts in deze moeilijke tijd voor jou kan zijn.
Ben je ook maar enigszins ontevreden, zoek dan onmiddellijk een nieuwe huisarts, neem alsjeblieft die raad van me aan!

Langzaam is er bij mij wel iets van ´levenshoop´ weer teruggekeerd, ik kom nu door de lange periode waarin ik nu al aan de kwaal lijd zo nu en dan op plaatsen waar ik enkele jaren geleden ook al eens kwam toen ik nog in volstrekte paniek was en ik herinner me die momenten ook nog als de dag van gisteren, stevig ingeprent als ze zijn.
Tegelijkertijd komt er dan toch ook het gevoel van ´hé. ik ben er nog steeds en ik kijk er nu toch ook wel wat anders tegenaan!´.
Dat zijn leerzame momenten voor me en dus waarschijnlijk in de toekomst ook voor jou want ieder mens wil toch het liefst wat perspectief in zijn leven hè.
Aan de kwaal zélf ga je absoluut niet dood Frank, ondanks dat ´jouw wereld´ waarschijnlijk op dit moment toch echt wel wat aan het vergaan is.
Precies dát is het soort van contradictie waar je (vanuit mijn eigen ervaring bekeken) in het begin waarschijnlijk moeilijk richting aan kunt geven.
Het geluid is zo overweldigend dat je in eerste instantie niet begrijpt hoe je dat in hemelsnaam overleven moet.

´Afleiding´ zegt men dan, ´zoek afleiding´...
Het zijn meestal de mensen die er niet aan lijden die precies weten hoe je ermee om moet gaan, mensen die kennis vergaard hebben, statistieken bestudeerd, ze zijn natuurlijk wel van goede wil.
Opportunistische argumenten vinden die mensen overigens vaak ook maar soms loop je ineens toch tegen iemand aan die je helpt zonder dat die persoon dat eigenlijk zelf op dat moment door heeft.
Belangrijk is dat je tot jezelf moet laten doordringen dat een dergelijk persoon op de meest onverwachte momenten zomaar voor je neus kan staan en dat je dus oplettend moet blijven.
Zie het als een metafoor voor ´kansen creëren´ op een doelmatige manier.

Erg belangrijk momenteel voor jou is ook dat je in een stabiele levenssituatie zit of tenminste komt te zitten ...
´Steun´ heb je in het begin eigenlijk aan vrijwel niets, je nieuwe leven moet eerst vanuit je nieuwe ´zelf´ weer opbloeien, het ´zelf´ mét de kwaal.
Elke irritatie van wie dan ook en nu op dit moment leiden al snel tot wanhoop omdat de spanningen die erdoor ontstaan de kwaal overduidelijk verergeren.
Na een bepaalde tijd, een tijdsduur die past bij je persoonlijkheid merk je dan plotseling op een dag dat de ene dag de andere niet is en je begint vanaf dat moment sensitief je eigen (volstrekt normale) bioritme te herkennen.
En dan zit er plotseling misschien zelfs ook zo maar een dag tussen waarvan je denkt: ja!, kijk!, wanneer het nu altijd zó zou zijn, dan zou ik er nét mee kunnen dealen.
Wanneer je dat gebeurt is dat een prachtig moment, zo'n moment waarvan de Boeddhisten spreken wanneer ze het hebben over juweeltjes die je uit een ziekte kunt halen, maar ja Frank daar heb je nu even helemaal niets aan hè …

Ik heb op een Boeddhistisch forum waar in 1x in de 6 jaar … wel eens ´kom´ de vraag gesteld hoe ik jou nu kan helpen, gewoon, het kwam in me op dus waarom niet.
Een oplossing hebben zij ook niet natuurlijk maar raad is er altijd wel in overvloed ;) .
Wanneer je wilt kan ik je de hele discussie opsturen die vooraf ging aan het volgende antwoord dat uiteindelijk kwam van een mediteerder die last heeft van een voortdurende luide piep in zijn oren.
(ik weet trouwens totaal niet hoe jij ´daarin staat´ misschien heb je wel een aversie tegen ´geloofsgedoe´ en dan help ik je van de regen in de drup ;( , in ieder geval zal het lezen ervan je niet beschadigen moet je maar denken)

Hier is zijn antwoord:

Beste Zumbido,

Onlangs vroeg je de bezoekers van dit forum om raad en adviezen voor een persoon die enorm lijdt onder tinnitus en hyperacusis. Daarop had ik je beloofd om hierover te spreken met een zeer ervaren mediteerder die ik ken, die zelf continu een fluctuerende pieptoon hoort.

Welnu, dit gesprek heeft plaatsgevonden, en zijn advies komt platweg op hetzelfde neer als wat MaartenD al geadviseerd had: beginnen en doorzetten met mediteren. Het advies wat ik zelf mag doorgeven, luidt: letterlijk ermee te gaan zitten.

Als ik daarop mijn eigen interpretatie mag toevoegen, dan kan een persoon die lijdt onder tinnitus, hyperacusis of andere vormen van lijden de volgende dingen verwachten door regelmatig 'stil' te zitten mediteren:
- door te leren het geluid niet uit de weg te gaan, leert iemand zo ook om andere ongemakken niet zomaar uit de weg te gaan
- leren opmerken wat de eigen oordelen zijn over het geluid, zo leert iemand ook hoe hij/zij oordeelt over de wereld en andere mensen
- iemand kan ervaren dat hij/zij niet zijn/haar eigen oordeel is, en ook dat het ongemak of lijden hem in het oordeel zit, en dat men als het ware kan kiezen wat zijn/haar eigen oordeel mag zijn (dit besef geeft heel veel vrijheid)

Dat zijn dingen die iemand kan ervaren, als er maar consequent wordt gezeten in 'stilte'.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en vooral de persoon die je ermee wil helpen. Mocht je nog vragen hebben, stuur me gerust een bericht.

Warme groet,
Borobudur.

Mijn persoonlijke advies Frank is, sluit je nergens voor af en lukt het met een nieuw vergaard inzicht de ene keer niet, probeer het dan een dag later nóg een keer.
Lees wat je interessant vindt, of ga bijvoorbeeld schrijven zoals ik (helpt echt enorm bij mij, de uren vervliegen, het moet je natuurlijk wel liggen), test jezelf in de stad op geluidssituaties, trek je terug wanneer jij dat wil, ga je motorrijbewijs halen ´aurium´ of niet, heb ik ook gedaan, mijn lawaai hoor ik zelfs bij 200 km per uur nog dwars door mijn helm heen maar ik doe het toch maar, ´wind en golven´ zittend in een bootje werken bij mij ook goed trouwens.
Ik weet niet of je sport of zoiets?
Mijn partner had drie jaar geleden longkanker, ze had al een leven lang met veel plezier gerookt en nooit ook maar iets aan sport gedaan en nu rent ze twee keer per week een stuk door het park en praat er met plezier over, ik kan soms mijn oren niet geloven ;) .

Bij mij werkt inspanning vreselijk averechts op mijn ´lawaai´ zoals ik het altijd noem maar tóch laat ik me daardoor niet meer intimideren, ik heb er gewoon zoveel aan, aan die inspanning (mentaal en fysiek), dat ik de hele ´shit´ ´s avonds op de bank voor de tv gewoon maar voor lief neem.
Écht voor lief nemen natuurlijk niet hoor: overdag denk ik lekker makkelijk ´dat zie ik vanavond wel weer´ en ´s avonds heb ik natuurlijk spijt dat ik overdag zoveel gedaan heb …
Zwemmen kost trouwens ook weinig moeite en geld en in het water wordt alles anders vanwege de overmaat aan prikkels om je heen, ik heb mezelf in die eerste jaren leren crawlen tot ik zonder moe te worden een half uurtje achter elkaar kon zwemmen. Daarvoor had ik veertig jaar geen zwembad gezien ...

Wat ik je probeer duidelijk te maken met al deze uitspraken in dit stuk, uitspraken die recht uit mijn hart komen omdat ik me betrokken voel bij jouw paniek is dat er tóch ook voor jou hoogstwaarschijnlijk wel zoiets in het verschiet ligt ondanks dat je daar vandaag de dag zeer waarschijnlijk nog totaal geen zicht op hebt ...
Dat er wellicht weer een tijd komt dat je gewoon zegt ´Krijg de klere!´ ;) , ik ga gewoon nu eens even doen waar ik zin in heb.
Geef de hoop niet op Frank, niet en nooit!
En vergeet niet wanneer je de behoefte voelt om me om raad te vragen gewoon de pen te pakken, gewoon doen hè!

Groeten van Zumbido!

Plaats reactie