rot ervaring met AC

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
harrie

rot ervaring met AC

Bericht door harrie » di 29.05.2007 21:09

Dag beste mensen,
een tijd geleden dat ik op het forum was.
de vraag; afgelopen week was ik bij een AC voor een BERA test, deze ook al eens 9 jaar geleden gehad, maar omdat het gehoor was achteruit gegaan vond men het raadzaam nog eens te testen..
Ik kon het me van 9 jaar niet meer goed herinneren of het ging toen anders.
Het geluid niveau werd tijdens de test opgevoerd tot een voor mij ondragelijk volume. een geluid als van een hamerboor.
Stoppen ! zei ik tegen de assistente, dit hou ik niet vol! Met enig begrip werd de arts geraadpleegd om te overleggen of de gedane test voldoende was.
Ik , liggend in de stoel dacht nog ze zijn gek geworden om mij aan zo,n niveau bloot te stellen bij navraag bleek dit op het laatst 100 ! DB te zijn.
Mijn T. is door die test nu al een paar dagen ondragelijk toegenomen,
ze worden bedankt.
Het is me weer duidelijk geworden wat weten ze allemaal toch weinig van onze T.
Een waarschuwing voor alle kijk uit voor z0'n test vraag vooraf op welk volume ze testen.
Hoop dat m'n T de komende dagen afneemt, na 9 jaar t niet meteen in paniek maar het is weer een zware dobber voor me.
nou mensen het beste allemaal.

Fred

Bericht door Fred » wo 30.05.2007 05:04

Hallo Harrie,

Dat is echt heel vervelend om te horen, en wat een stelletje amateurs dan bij dat AC, dat kun je toch als "expert" niet maken, bij een T patient de boel zo hard opvoeren. Dat vind ik een slechte zaak en inderdaad, wat ontbreekt het dan toch nog veel aan kennis over T.

Tja het is echt jammer dat er zo veel verschil tussen zit, want ik heb eigenlijk een hele goed ervaring met een AC, alhoewel ik nooit eerder een BERA-test heb gehad hielden ze wel veel rekening met me en vroegen ze steeds of ik geen last had, of dat (bij de andere tests) het niet te hard ging of oncomfortabel was etc.
(moest trouwens eerst googlen om te zien wat een BERA test was en als iemand anders zich dat nou ook afvraagt dan kun je dat hier zien: http://www.hoorzaken.nl/BERA.htm)

Ik hoop van harte dat je T weer snel naar het oude niveau terug daalt.. Ik heb zelf ook een paar keer een toename gehad en dat zijn geen leuke dagen/weken/maanden om door te komen. "Gelukkig" dat je met 9 jaar ervaring wat steviger in je schoenen staat maar hopelijk toch gauw weer beterschap gewenst.

Groeten,

Fred

mayflower

Bericht door mayflower » wo 30.05.2007 08:14

Dag Harrie,

Balen zeg, wat een Koekebakkers hopelijk valt de schade mee, alhoewel 100 db hard is, moet je niet al teveel schade opgelopen hebben. Vergis je ook vooral niet in de versterkende werking van het brein als men denkt dat het schadelijk is.

Zo was ik een tijd terug (met oordoppen) naar een cafe gegaan, 's avonds nou piep is normaal.. 's ochtends ook TOTDAT ik ging nadenken waar ik was geweest.. "een cafe" muziek staat veeel te hard, oordoppen kunnen dat nooit denken : gevolg beep harder voor een dag of 3 (met sterke afwisselingen, en met afwisselingen bedoel ik toen ik even vergat waar ik was geweest had de T het normale niveau, totdat ik weer ging denken... verrek waar was ik gisteravond.. BOEM T hard).

Je mag dan wel T hebben, maar je oor is in principe nog steeds normaal.. (en heeft "beschermingsmechanismen" tegen harde geluiden, alhoewel we allemaal weten dat dit natuurlijk niet voor uren werkt) ik geloof 80 db 8 uur dus 83 4 uur 86 2 uur 89 1 uur 92 30 min 96 15 99 7,5 min. (grofweg). heeft die test echt significant langer dan 10 min geduurd? dus echt de 100 DB VOL 10 min lang?
"Tinnitus cannot stop me. Through sacrifice, through blood, through sweat, through tears. No matter how bad things go, my heart and my mind will carry my body when my limbs are too weak!"

harrie

Bericht door harrie » wo 30.05.2007 20:24

bedankt voor jullie reaktie over mijn ervaring met het AC. zal jullie laten weten als mijn T hopelijk weer op het oude nieveau komt.
Fred, ik zie je met een gitaar afgebeeld, dat spreekt me aan temeer omdat mijn zoon Maarten(19jr) ook gitaar speelt en in een band zit.
afgelopen week is hij na auditie aangenomen op het conservatorium.
Jammer dat ik zelf niet meer naar zijn optreden kan, hooguit een gedeelte maar dan met bescherming uiteraard, ik waarschuw hem keer op keer voor het gevaar maar hij wil nog wel eens z'n bescherming vergeten maar ik blijf waarschuwen, hij heeft otoplastieken.
Hopelijk voor jou kun je nog gitaar spelen ondanks je handicap, mogelijk net als steve lukater(TOTO) die kan het ook niet laten, ondanks zijn T, maar wel met aanpassingen.

Mayflower; ik ben het met je eens hoe meer je T aandacht geeft, dat werkt niet positief, afleiding in werk of wat dan ook is beter .
Toch vreemd ik wordt soms midden in de nacht wakker van een kei harde T, nog harder dan als ik in slaap viel , heb ik hem dan in mijn slaap meer aandacht gegeven? ik weet ook niet hoe het werkt.
je schrijft in je oor is in principe alles nog normaal.
Ik ben tijdens de test voor ongeveer een halve minuut blootgesteld aan 100DB, het zou voor de test 1.5 min moeten zijn, maar ik heb de koptelefoon afgezet! Gehoorschade loop je op binnen 5 min bij 100db en zelfs binnen 1 min bij 110 DB volgens een staatje wat ik hier heb.
Maar.... ik heb al een gehoorbeschadiging en Hyperacusis, hoe is het dan met de nog goede trilhaartjes??, wie het weet mag het zeggen.
ik wacht maar af hoe het gaat van de week
het beste allemaal.

mayflower

Bericht door mayflower » wo 30.05.2007 20:43

Dag Harrie,

Gezien de korte duur ben ik overtuigd dat er niks is beschadigd, misschien wel "inbeeldig" (zoals ik al zei dat de hersenen je bedonderen, denk aan iets in de zin van optisch bedrog. Dankzij je hyperacusis klinkt het ook nog eens harder, ik denk dat je van streek bent waardoor je een stressophoping hebt gekregen en zo de T tijdelijk versterkt is. Zaak is nu die handel vergeten.
"Tinnitus cannot stop me. Through sacrifice, through blood, through sweat, through tears. No matter how bad things go, my heart and my mind will carry my body when my limbs are too weak!"

Fred

Bericht door Fred » wo 30.05.2007 21:40

Hoi Harrie,

Ja, gelukkig kan ik - ondanks de vrij heftige T - nog steeds muziek maken, en uiteraard ook goed beschermd. Ik heb ook otoplastieken (zwaarste die er zijn met filters) maar voor sommige optredens (soms ontkom je er niet aan, dan gaat het té hard voor de filters) gebruik ik helemaal dichte gummie dopjes nu, en als het erg hard gaat zet ik er zelfs nog oorkappen bij op ook. Alle beetjes helpen denk ik maar en als mensen dat vreemd vinden om te zien, tja, daar zit ik niet mee, ik weet wel beter! In het begin was het even moeilijk maar nu kan ik er weer volop van genieten en dat is een boel waard want dat geeft energie om de T weer mee te lijf te gaan.

Tof dat je zoon is aangenomen op het conservatorium, en blijven hameren op die gehoorbescherming, :) da's mij namelijk op die manier misgegaan, jarenlang onbeschermd en toen was het gedaan, Dus gehoorbescherming daar ben ik naar andere, vooral jongere, muzikanten ook altijd heel fel op. Soms vinden ze het maar gezeur maar als ze toch eens wisten hoe het is als het te laat is.... Gelukkig zie ik de jongere generatie muzikanten steeds vaker oordopjes dragen en zichzelf beschermen. Die zijn een stuk slimmer dan hun voorgangers, gelukkig. :D

Toch even een kritische noot wat betreft de opmerkingen van Mayflower. Ik betwijfel of onze oren (die door lawaaitrauma beschadigd zijn) nog wel zo goed en normaal zijn. Ik heb toch echt de indruk dat die overige haartjes niet in op en top conditie zijn meer en dat je makkelijker dan anderen extra schade kan oplopen, dat heb ik namelijk aan den lijve ondervonden toen ik MET oordopjes TOCH nog na een optreden een toename van de T heb gehad terwijl ik volgens "hét lijstje" gewoon in een veilige zone had moeten zitten, m.a.w. de doppen hadden volgens de rekensom na dB meten afdoende moeten zijn.

En tuurlijk helpen stress en zorgen maken na bloodstelling aan lawaai niet mee en kunnen die dingen een toename in volume veroorzaken, maar als je er een jaar later (zoals ik) nog mee zit is het geen stress of tijdelijke dip hoor, of inbeelding. Het is gewoon een rare kwaal en zeker weten doe je niks, anders waren een hoop van ons hier niet, want zekerheid zou ook een vorm van genezing zijn denk ik. Als ik vandaag wist dat het hierbij blijft en nooit meer erger word dan is dat prima, daar kan ik mee leven, het is juist die onzekerheid die je de nek omdraaid (kan ik nog meer aan, word ie nog harder, etc.). Maar goed, dat is dan hoe ik het zie en ieder beleefd het weer anders natuurlijk

Uiteraard hoop ik natuurlijk dat het inderdaad maar een tijdelijke last is die je er even bij hebt gekregen, harrie.
Dus nogmaals, beterschap daarmee!

Groeten,

Fred

mayflower

Bericht door mayflower » do 31.05.2007 09:47

Fred schreef:Toch even een kritische noot wat betreft de opmerkingen van Mayflower. Ik betwijfel of onze oren (die door lawaaitrauma beschadigd zijn) nog wel zo goed en normaal zijn. Ik heb toch echt de indruk dat die overige haartjes niet in op en top conditie zijn meer en dat je makkelijker dan anderen extra schade kan oplopen, dat heb ik namelijk aan den lijve ondervonden toen ik MET oordopjes TOCH nog na een optreden een toename van de T heb gehad terwijl ik volgens "hét lijstje" gewoon in een veilige zone had moeten zitten, m.a.w. de doppen hadden volgens de rekensom na dB meten afdoende moeten zijn.
Dag Fred,

Ik ben het absoluut niet met je eens, maar ik kan me niet in jouw lichaam plaatsen, als jij aangeeft dat jij ervan overtuigd bent dat het zo zit wie ben ik om te zeggen dat het niet zo is. Mijns inziens is het zo dat, gehoorschade niks direct te maken heeft met Tinnitus[1], gehoorschade kan wel de trigger zijn. Tinnitus is een vorm van fantoompijn[2] zoals we weten, er zijn namelijk mensen doof zonder T. We hebben blijkbaar een overactief brein (daarom dat die hersenimplantaat ook effect kan hebben). Dat het brein ons dagelijks wil flessen, blijkt ook uit dit plaatje:
Afbeelding

De verklaring voor jouw T toename, ik denk OF inbeelding (lijkt me heel sterk) OF de DB calculatie (in combinatie met het feit dat je oordoppen toch niet goed werkten) is foutief. Eerlijk gezegd neig ik naar het laatste, maar ik kan het aan het verkeerde einde hebben.

Daarom uw reactie afwachtende, verblijf ik,

Johan.

P.S. "op een dag zal er 'vrede' zijn" (moest het even zeggen ;-) )

Oh en Fred:
Fred schreef:Als ik vandaag wist dat het hierbij blijft en nooit meer erger word dan is dat prima, daar kan ik mee leven, het is juist die onzekerheid die je de nek omdraaid (kan ik nog meer aan, word ie nog harder, etc.). Maar goed, dat is dan hoe ik het zie en ieder beleefd het weer anders natuurlijk
Klik:
Tinnitus is a bad deal - it's an incredible test of the human spirit. But there is legitimate hope. There are effective treatments now - masking, cognitive therapy, TRT, many more. We have the life preserver, the boat, and the helicopter. We have them now. I would suggest that we not ignore the life preserver, the boat, and the helicopter today - while waiting for the miracle of the cure tomorrow.
[1] http://www.tinnitus.org/home/frame/tin2c.htm
[2] http://www.tinnitus.org/home/frame/tin2c.htm

Fred

Bericht door Fred » do 31.05.2007 19:08

Hi Mayflower,

Ik snap jouw idee en ik ben het ook deels met je eens maar ik zal even verduidelijken wat er met mij gebeurde, wat eigenlijk een herhaling is geweest van toen de T begon, net zoals ook bij jou T begon met lawaaischade.

Dus gehoorschade en tinnitus zijn ZEKER wel verbonden. Als ik een stukje van mijn gehoor kapot maak, dan krijgen de hersens daar geen signaal. Dan worden de hersenen overactief in dat gebied en dat is tinnitus, de fantoompijn die je aanhaalt. Dat is dus, in het geval van lawaaischade wél direct verbonden. Ik snap wat je bedoeld en het kan ook een trigger zijn, maar in eerste instantie is het ook de oorzaak.

Ik meet op zo'n gig ALTIJD met een dB meter hoeveel lawaai er is (tijdens de soundcheck als we moeten optreden bijvoorbeeld)

Als er dan zo'n 100 á 105 dB gespeeld word, en ik heb mijn otoplastieken in, dan kom ik op ALLE frequenties bij of onder de 80 dB uit. Dus zou je zeggen, dat is veilig. En inderdaad, dat zou het ook moeten zijn. En dat is het ook altijd geweest, daarvoor, en daarna. Alleen die éne keer, voelde het nadien gewoon niet goed, dat voel je dan gewoon als je verder je T wel gewend bent met al zijn grillen en schommelingen, dan is het ineens een andere sensatie en realiseer je je dat het geen dipje is maar méér dan dat. En ik heb ook wel eens een verergering door de emotionele kant van de zaak, als ik gestresst ben of me zorgen maak na een luidruchtige gig, maar ik ben nu ver genoeg met mijn T om dat aan te voelen, en belangrijker nog, aan te kunnen. En dus zijn die ook altijd vrij snel bedwongen en dan is de T gewoon weer "normaal".

Dus toch ging het op een dag fout, en ik heb zowel een hardere fluit toon, alsmede een grotere dip in mijn gehoor, m.a.w. net als de eerste keer dat het mis ging, is er dus schade veroorzaakt, en die schade resulteert in T, en in het tweede geval in ergere T. KNO en AC zijn erover eens, er is meer kapot gegaan. Ook als ik zelf de piep meet m.b.v. de NVVS CD en mijn dB meter dan is het gewoon meer geworden. En een jaar later kan ik rustig zeggen dat het dus inderdaad geen dipje is, en ik heb me wel zoveel in het hele dB meten en veilig spelen verdiept dat ik ook niet twijfel aan mijn dB calculatie, dat is als muzikant met T gewoon té belangrijk, daarin maak ik geen fouten.

Dus, mijn theorie is dat er misschien wel een deel van de haartjes gewoon slecht aan toe waren en dat die gewoon de genadeklap hebben gehad. Ik weet niet zeker of dat zo werkt, maarja, mijn dB meter liegt niet en mijn doppen zijn perfect en lekken niet, dus tja, dan blijft er weinig anders over. En anders heb ik misschien wel gewoon vette pech gehad, ik weet het niet.

Dankje voor de links, al had ik dat al in mijn Tinnitus bookmarks foldertje. :cool:

Groet,

Fred
Laatst gewijzigd door Fred op vr 01.06.2007 04:49, 1 keer totaal gewijzigd.

thijs

Bericht door thijs » do 31.05.2007 20:46

Fred schreef:Als ik vandaag wist dat het hierbij blijft en nooit meer erger word dan is dat prima, daar kan ik mee leven, het is juist die onzekerheid die je de nek omdraaid (kan ik nog meer aan, word ie nog harder, etc.).
Hier denk ik ook heel erg vaak aan..

harrie

Bericht door harrie » do 31.05.2007 21:13

Fred en mayflower,
er is een meningsverschil, daar is immers dit forum voor om met elkaar van gedachten te wisselen.
als ik het in het kort samenvat;
fred stelt dat er verband is tussen gehoorschade en tinnitus volgens mayflower kan het inbeelding zijn, je hersenen kunnen je bedonderen en dat gehoorschade niks direct met T te maken heeft.
terecht stelt fred dat ook bij Mayflower de T begonnen is met schade.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat vele van ons een hoorapparaat hebben, niet alleen om beter te horen, maar om het beschadigde gedeelte te activeren waardoor de hersenen betere signalen door krijgen waardoor de T afneemt, is de theorie.
Men heeft het ook over een overactief brein, na 9 jaar ben ik erachter dat ik bepaalde (voedings)middelen beter kan vermijden omdat die stimulerend werken op het zenuwstelsel., net zoals er medicijnen zijn die op T van invloed zijn. Was laatst bij voorlichtingavond over T, iemand uit de zaal stelde dat bij het eten van zuurkool zijn T de volgende dag minder was. De KNO arts grapte : dan zou ik iedere avond zuurkool eten!
toch zou hier wel eens onderzoek naar gedaan kunnen worden.
het blijft gecompliceerd en het is nooit een op een.
het is nu een week geleden met de Bera test, voorlopig is het nog pet of denk ik het me in? ik hoop dat mayflower gelijk heeft en dat ik het me inbeeld dan heb ik gelukkig geen blijvende technische schade.
het beste voor allen.

Fred

Bericht door Fred » vr 01.06.2007 03:07

Ach zonder meningsverschillen zou de wereld maar een saaie plek zijn en dan zou er ook nooit eens iets nieuws worden uitgevonden.

Ik ben het wel met mayflower eens hoor, dat het meestal geen extra schade is dat zo'n verergering veroorzaakt maar puur de angst, stress of de zorgen over die bloodstelling aan lawaai, dat heb ik zelf ook vaak genoeg meegemaakt, dat kan zelfs weken duren voordat ie weer afzakt, en ik hoop dan ook inderdaad van harte dat dit het geval is in deze zaak (Dat ie tijdelijk is dus, niet dat het weken zou moeten duren :-D ). Ik wou gewoon even aangeven dat je deze dingen nooit zeker kunt weten omdat deze kwaal gewoon soms, volstrekt tegen de logica in, dingen met je doet die je niet verwacht. Ik denk ook dat die paar minuten 100 dB dat echt niet veel verder kapot hebben gemaakt, bij mij was het echt een hele avond musiceren, dus 4+ uren en da's hele andere koek natuurlijk.

Het blijft inderdaad een gecompliceerd iets en niemand beleeft dat hetzelfde en ook gelden niet voor iedereen dezelfde dingen, wat voor de één werkt kan bij de ander volstrekt averechts werken en dat heb ik nu in de (nog maar :-D ) 3 jaar ook vaak genoeg gemerkt. Gelukkig heeft het bij mij zijn plaats gekregen en kan ik gewoon doen wat ik graag doe, en die ups en downs, die horen er gewoon bij. Het leven is de moeite waard en een piepje, hoe hard ook, krijgt mij er niet meer onder, die tijd is gelukkig allang voorbij. Dan maar af en toe een paar dagen van slag, als dat het enige is dan kan het nog wel veel erger...

Wel ga ik binnenkort beginnen met TRT (Hopelijk, nog niets concreet maar al wel over gehad met de KNO en die vond het een goed plan) en misschien dat dan de ups meer en meer voorkomen en de downs wegblijven of in ieder geval me niet meer af en toe de boel in de war gooien. Niet geschoten is altijd mis en als het helpt dan is het mooi meegenomen.

Nou ik hoop dat je snel weer terug bent op je oude niveau! (Als het even kan natuurlijk nog beter, maar goed, laten we reëel blijven :P )

Groet,

Fred

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » wo 27.06.2007 02:28

Goede discussie. Ikzelf ben het met Fred eens.

Een tijdje terug las ik een artikel over het gehoor, helaas weet ik niet meer waar. Een onderzoek liet zien dat wij gehoorschade pas gaan merken (en dat het pas meetbaar wordt) als een redelijk deel van de haarcellen beschadigd zijn. Kortom, we hebben bij onze geboorte allemaal een zekere "overcapaciteit" meegekregen. Mijn voorlopige idee hierover is, dat wij met onze gehoorklachten waarschijnlijk al een deel van die overcapaciteit hebben verbruikt, en dat we dus meer moeten opletten dan de gemiddelde persoon.

Ik heb het onlangs nog met een KNO gehad over dat bekende decibellenlijstje. Zij meldde dat die lijst eigenlijk allang achterhaald is, dat er teveel variatie tussen mensen in zit wat betreft de gevoeligheid.

De Amerikaanse regels voor geluid op het werk worden vaak gebruikt: 8 uur lang 80dB, etc etc. Maar deze regels zijn opgesteld aan de hand van de statistiek dat 90% van de mensen dit aankan zonder gehoorschade. Alleen iedereen die het lijstje leest, denkt "als ik hier maar onder zit dan ben ik 100% safe". Zo is dat lijstje nooit bedoeld!

Kortom, mijn persoonlijke motto is dat ik ruim onder de grenzen wil blijven wanneer dat mogelijk is. Dat betekent dat ik festivals en concerten helaas vermijd. Oordoppen vind ik vervelend, dus ook disco's bezoek ik niet meer, maar als bijna-dertiger is de lol er ook wel vanaf om tussen dat 16-jarige grut rond te hobbelen ;)

Zo'n BERA-test zal voor vrijwel iedereen ongevaarlijk zijn. De duur is immers heel erg kort, zeker omdat je nog eerder bent gestopt (heel goed overigens, doe maar lekker lastig, je bent op het gebied van je gehoor soms zelf de beste specialist!). Ik heb dan ook goede hoop dat het tinnitusniveau van harrie op den duur weer naar normaal toegaat.

Plaats reactie