prof. Dr. P. Van Den Heyning

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Tjurven

prof. Dr. P. Van Den Heyning

Bericht door Tjurven » do 14.06.2007 12:54

Een weekje geleden ben ik de eerste maal naar het UZA gegaan. Ben er ontvangen bij aan assistente en daarna hebben ze zo een gehoortestje gedaan. Daarna heel ff met Van den heyning gesproken en die stelde voor om bij de dienst neurochirurgie 2 tests te doen. Op 1 augustus is het zover! Het zo zijn om na te gaan waar de hersenactiviteit juist zit , en het eerste onderzoek zou 2 uur duren......iemand hier meer inlichtingen over .....dank uwel!!!

Matthias84

Re: prof. Dr. P. Van Den Heyning

Bericht door Matthias84 » vr 22.06.2007 18:24

Tjurven schreef:Een weekje geleden ben ik de eerste maal naar het UZA gegaan. Ben er ontvangen bij aan assistente en daarna hebben ze zo een gehoortestje gedaan. Daarna heel ff met Van den heyning gesproken en die stelde voor om bij de dienst neurochirurgie 2 tests te doen. Op 1 augustus is het zover! Het zo zijn om na te gaan waar de hersenactiviteit juist zit , en het eerste onderzoek zou 2 uur duren......iemand hier meer inlichtingen over .....dank uwel!!!
Meteen na de eerste afspraak? dat gaat snel.

ik weet er niet meer over, maar je kan eens zoeken op het forum, er zijn wel mensen die al redelijk wat info gepost hebben over hun ervaringen

Anarchitect

Bericht door Anarchitect » wo 27.06.2007 02:02

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar naar wat ik erover gelezen heb zal het waarschijnlijk zo gaan.

Ik denk dat er ten eerste een MRI-scan wordt gemaakt. Er is een theorie over tinnitus als een overactiviteit in het 'geluids'deel van het brein. Om te bepalen waar de plaats van de overactiviteit is wordt de MRI gedaan. Neem oordoppen mee, want MRI-machines kunnen zeer luid zijn, en de scan kan een kwartier of langer duren. (Je zal ze vast daar ook krijgen, maar bij sommige ziekenhuizen zijn ze hier laks in.)

Waarschijnlijk krijg je ook een test met een magnetische stimulator. De overactiviteit die aan tinnitus ten grondslag ligt, kan soms worden gedempt door middel van stimulatie van buitenaf. Dit werkt niet voor elke tinnitus. Wat ze dus eerst gaan doen is kijken of jouw tinnitus gevoelig is voor stimulatie. Je zult dan tijdens de test moeten aangeven wanneer/of je tinnitus vermindert.

Het apparaat zal er waarschijnlijk ongeveer zo uitzien:

Afbeelding

En als je naast tinnitus tevens lijdt aan een doorzichtig hoofd, krijg je ongeveer het volgende resultaat:

Afbeelding

Al zal voor tinnitus het apparaat op een andere plaats gehouden worden.

Tjurven

Bericht door Tjurven » zo 08.07.2007 21:04

dank!!!!!!!!

conceicao

Bericht door conceicao » ma 09.07.2007 13:44

Dag Tjurven,

Ik heb deze testen enige maanden terug ook doorlopen. 2 maal met die magneet. En 1 maal met elektroden. Tijdens die testen moet je je concentreren op je tinnitus en in percentages opgeven hoeveel vermindering je hebt. Met mij was dat (naar mijne eigen inschatting) maximaal 30% (bij elektrode) en 70% (bij magneten).

Nu heeft men mij een operatie voorgesteld. In ben echter nog aan het twijfelen of ik het ga laten doen.

Groetjes,

Stijn

sandra

Bericht door sandra » ma 09.07.2007 14:09

Prof De Ridder heeft mij ook voorgesteld die testen te doen. Op 20 september heb ik een afspraak. Uitleg heb ik er niet echt over gehad. Wel zo'n papier waarop staat dat er gel op je hoofd w gesmeerd en dat je daarna zal willen douchen. Ik vond dit een ietwat vreemde opmerking, staat daar dan een douche ofwat? Ik woon zelf namelijk tamelijk ver van Antwerpen anders ...

Als er een MRI scan gemaakt moet w, kan ik wel nog eens benadrukken dat oordoppen absoluut geen overbodige luxe zijn! Zo'n machine maakt ongelooflijk veel lawaai en in het UZA krijg je geen oordoppen! Wel een koptelefoon maar ik had eerlijk gezegd niet de indruk dat die veel dempte...

Groeten,
Sandra

conceicao

Bericht door conceicao » di 10.07.2007 10:13

Hey Sandra,

Als je wil kan ik je wat meer uitleg over die testen geven. Met de testen met de elektroden wordt er idd wat gel (eigenlijk meer water) op je hoofd gesmeerd maar echt douchen moest je er nie voor. Tis gewoon wa nat. Ofwel is het andere test die jij moet laten doen.

Bij de test met de magneten doen ze zelfs helemaal niks op je hoofd. Ze houden gewoon de magneten tegen je hoofd en laten er dan stroom door gaan. Het is een beetje raar maar echt vervelend is de test niet. Het is alleen vermoeiend omdat je je constant op je tinnitus moet concentreren.

Heb je veel last van je tinnitus? Ik hoor het constant maar ik kan als ik goed uitgerust ben wel tegen. Maar ben er vaak moe door en bij het slapen is het steeds vervelend.

De dokter heeft eventueel een operatie voorgesteld maar ik ben er nog maar 27 en die batterij moet om de 6 a 7 jaar vervangen worden....

Groetjes,

Stijn

sandra

Bericht door sandra » wo 11.07.2007 20:18

Stijn,

Ik zie hier staan dat ik TMS test en qEEG ga hebben. Er staat ook iets van magnetische simulatie en om zo het oorsuizen te onderdrukken. Jij hebt dan tijdens die test echt ervaren dat het suizen minder wordt? En daarna is het gewoon teruggekomen? Ik vind zoiets altijd moeilijk om aan te geven, te meer omdat ik het langs allebei de kanten heb. Ik ben eigenlijk echt bang dat dat bij mij allemaal niks effect gaat hebben en dat ik daarna echt helemaal zeker ga zijn dat er voor de rest van mijn leven niet veel kans is op beterschap.

Nu ben ik er even bovenop, maar een paar maanden geleden heb ik echt de moed verloren. 't Was zover gekomen dat ik mijn studies ervoor wilde onderbeken. Gelukkig heb ik doorgezet, want ben nu afgestudeerd. De nachten zijn ook voor mij héél vervelend. Slaaptekort heb ik gelukkig nog niet, ik slaap wel genoeg, en met de radio aan lukt het mij redelijk om niet gek te worden als ik in mijn bed lig.

Ik heb het idd gelezen van de operatie die je zou knn ondergaan. Ik ben zelf 22 dus begrijp je dilemma goed. 't Kost heel veel, elke operatie is een risico en als je de batterijen om de 6 jaar moet vervangen blijven die kosten je achtervolgen. Maar anderzijds als het zou helpen... is het dat allemaal allicht wel meer dan waard. Ik voel natuurlijk niet hoeveel last jij er van hebt, maar 't zal sowieso een delicate afweging worden.

Ik ben zelf niet in de situatie dus kan echt geen gefundeerde uitspraak doen, maar denk zelf dat ik een operatie zou zien als laatste optie, als het echt niet meer anders gaat...

Veel moed met de beslissing!
Mvg,
Sandra

conceicao

Bericht door conceicao » do 12.07.2007 13:40

Hey Sandra,

De TMS test is volgens mij met die magneten als ik het juist heb. En zo een qEEG weet ik niet precies wat dat is. Kan zijn dat ik die test ook gehad heb maar herinner me de naam niet.

Je ervaart idd tijdens de test (niet alle personen reageren hierop) dat het oorsuizen minder wordt. Maar het is echt goed luisteren en je heel goed concentreren. Zodra hij de magneet uitschakelt begint het oorsuizen in stapjes terug ophoog te gaan. En dan moet je inschatten hoeveel vermindering je gehad hebt. Indien je er op reageert zal je op een andere datum nog eens moeten teruggaan ter controle.

Goed dat je doorgezet hebt en afgestudeerd bent. Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om te studeren met dat geluid in je hoofd. Ik ondervind het meeste last wanneer ik ga slapen of wanneer ik in de zetel tv lig te kijken. Ik slaap momenteel wel zonder radio. Ik neem echter wel een soort slaappil (door Dr. De Ridder voorgeschreven) in combinatie van een anti-eleptisch middel. Rivotril noemt het. Als ik uitgegaan ben en een paar pintjes heb gedronken kan ik ook zonder slaapmiddel slapen. Maar soms blijf ik toch gewoon lang wakker liggen.

Wat heb je gestudeerd? Al een job gevonden? Ik werk op de ICT-dienst in een ziekenhuis te Sint-Truiden. (belgië)
Hoe heb je tinnitus gekregen? Bij mij zijn ze niet zeker maar het kan van geluidsoverlast geweest zijn. Ik ging die periode wel vaak op stap naar danscafé's en discotheken maar toch heb ik het plots op het werk gekregen. Nu draag ik steeds oordoppen als ik uit ga.

Groetjes,

Stijn

sandra

Bericht door sandra » vr 13.07.2007 17:07

Je neemt ook Rivotril, helpt dat iets bij jou? IK heb dat ook 6 weken genomen (ben eind mei ermee gestopt) maar geen enkel effect ondervonden. Daarna vond Vanderwegen het dus niet meer nuttig om ermee verder te gaan. Slaapmiddelen heb ik nog niet genomen.

Ik heb politieke wetenschappen gestudeerd, op zoek naar werk ben ik nog niet. Ondanks alle stress en moeilijkheden die ik het afgelopen jaar heb ondervonden (onnodig te bevestigen allicht dat studeren idd extra vermoeiend is met zo'n geluid in je hoofd) wil ik toch graag nog een jaar verder studeren om ook een diploma in de milieuwetenschappen te halen. Ik heb een thesis gemaakt over milieu en wil er echt mee verder. De prof stimuleert me er ook voor dus wil ik het zeker proberen.

Je werkt in Sint-Truiden, maar ben je supporter van Standard ? Of komt de naam conceicao ergens anders van?

Groeten,
Sandra

conceicao

Bericht door conceicao » ma 16.07.2007 11:20

Hey Sandra,

Die Rivitrol lijkt wel wat te helpen bij mij maar wsl omdat er ook een beetje slaapmiddel in zit.
Namiddag ga ik eens naar een audiologisch centrum in Hoensbroeck in Nederland. Ik ben benieuwd of ze me daar nie wat kunnen helpen en ik kan ineens eens vragen wat zij over zo een operatie denken.

Ik werk en woon idd in Sint-Truiden. Maar ben wel degelijk een supporter van Standard. Neem ook elk jaar een abbonnement en de sfeer daar is onvoorstelbaar. En echt ver is het niet. Een klein half uurtje rijden. En mijn ouders wonen op de taalgrens. Van daaruit was het nog korter.

Van waar ben jij ergens? Hoeveel jaar ga je nog bijdoen?

Groetjes,

Stijn

sandra

Bericht door sandra » wo 18.07.2007 00:35

Hallo Stijn,

Hoe is het geweest in het audiologisch centrum? Was het een nuttig bezoek? Hebben ze iets gezegd over de operatie? 't Is goed voor jou dat je iets hebt aan de Rivotril.

Ik had Standard de titel wel gegund dit jaar maar zelf ben ik een overtuigd Westerlo-supporter :-) Naar de wedstrijden gaan kijken doe ik niet meer maar ik volg de competitie via tv en radio.

Voor de studies, de master die ik van plan ben te doen is 1 jaar. Ik hoop daarna klaar te zijn om werk te zoeken ...

Groeten,
Sandra

conceicao

Bericht door conceicao » wo 18.07.2007 11:37

Hey Sandra,

Ben wel blij dat ik naar het audiologisch centrum ben geweest. En we hebben idd over de operatie gepraat en die audioloog raadde het me eigenlijk af. Ik ga de operatie dus zoiezo even uitstellen en ga proberen om me daar in het audiologisch centrum te laten helpen.

Die audioloog werkt nu al 6 jaar enkel met tinnitus patiënten en nam echt de tijd om met me te praten. Hij vroeg dingen die al de andere dokters niet vroegen. Hoe vroeg me of ik veel stress had tijdens die periode, hoe de tinnitus is opgetreden,...

Hij denkt dat op het moment dat ik tinnitus eerst ervaarde (gewoon op mijn bureau hier op het werk) de spanning van de voorbije maanden zo tot een hoogtepunt gekomen was dat ik ineens het geluid ervaarde op de frequentie waar ik een kleine gehoorbeschadiging had. En vanaf je er dan begint naar te luisteren dan is het heel moeilijk om dat niet meer te doen. Maar dat gaat zijn team me proberen te leren zodat die cirkel doorbroken wordt.

En ik heb idd de tinnitus gekregen enkele maanden nadat mijn vriendin (waar ik 7 jaar mee samen was en 2 jaar samenwoonde) plots een andere vriend had. Ik heb het er toen ook erg moeilijk mee gehad dus hij denkt dat dit meegespeeld heeft.

Nu even iets anders. Je bent van Westerlo? Ik ga zaterdag naar de reflex ( het is de eerste keer dat ik terug naar discotheek ga sinds mijn tinnitus; ik heb nu op maat gemaakte oordoppen en dat kan geen kwaad schijnt het) , das is bij jou in de buurt zeker?

Waar zit je ergens op school?

Groetjes,

Stijn

PS: heb je soms msn? Het zou me wel deugd doen om eens een keer met je te chatten denk ik. Kzal je een persoonlijk bericht sturen met de vermelding van mijn hotmailadres als je dat niet erg vindt.

Matthias84

Bericht door Matthias84 » wo 18.07.2007 22:55

Hey Stijn,

die oordoppen zijn die een beetje discreet? en waar haal je die het best?

Over die operatie... ikzelf hoop dat ik in aanmerking kom voor zo'n ding als ik bij De Ridder langsga, als het werkt heb ik er dat wel voor over denk ik.
Misschien zijn de batterijen goedkoper geworden nadat je 1e is opgebruikt. En misschien, hopelijk, staat de wetenschap 2 of 3 batterijen later al een stuk verder en zijn er andere oplossingen. Ondertussen ben je er dan toch 15 jaar vanaf (als het werkt).

Die dingen kunnen toch enkel maar zo duur zijn omdat ze nog niet op grote schaal gemaakt worden.

conceicao

Bericht door conceicao » do 19.07.2007 09:31

Hey Matthias,

Die oordoppen helpen wel en ze zijn redelijk discreet maar voel me toch wa raar als ik ze in heb. Er steken zo 2 korte buisjes uit. Het valt nie fel op maar als je echt met iemand aan het praten bent dan gaat die het wel zien. Ik heb deze op maat laten maken.

Zelf zou ik het echt nie weten of ik de operatie zou laten doen. Vandaag heb ik er echt veel last van. Ben gisteren wat laat uitgegaan (tot 4u) en had de dagen ervoor heel slecht geslapen. Dus dat zal er wel mee te maken hebben.

Plaats reactie