Promotieonderzoek KNO-arts

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

annelies E

Promotieonderzoek KNO-arts

Bericht door annelies E » wo 19.11.2008 18:47

Dit zette een M lotgenoot, op het M forum, vond het hier ook wel op z'n plaats.

Het promotie onderzoek van KNO-arts Hilke Bartels.
Een op drie mensen met oorsuizingen is down(Novum) - Ruim een op de drie mensen die last hebben van oorsuizen vertoont terugtrekkingsgedrag en heeft een negatieve kijk op het leven. Dat meldt KNO-arts Hilke Bartels van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) in haar promotieonderzoek. Patiënten met 'tinitus' zouden gevoelens vaak niet met anderen durven te delen en daardoor weinig sociale steun ervaren.

Het onderzoek wijst uit dat opmerkelijk veel patiënten met oorsuizingen terneergeslagen en negatief zijn, zo licht het UMCG woensdag toe. Van de 265 onderzochte patiënten hadden er 94 last van een dergelijke 'type D'-persoonlijkheid. Angst en depressiviteit versterken het effect van oorsuizen.
Naar schatting tien tot dertig procent van de Nederlanders heeft last van oorsuizen. De aandoening treedt vooral op bij mensen tussen de 40 en 60 jaar bij wie het gehoor niet meer zo goed is. Ze kunnen piepende, fluitende en suizende geluiden ervaren, en bovendien gebrom, geklop of geruis. De hersenen zijn hiervoor verantwoordelijk. Overactieve hersendelen geven volgens Bartels in het gehoorgebied continu signalen af die het oorsuizen veroorzaken. Die overactiviteit ontstaat meestal na gehoorverlies.

De huidige behandelopties hebben een medische, audiologische of psychologische basis. Een multidisciplinaire aanpak is volgens Bartels essentieel voor een effectieve behandeling. Ze promoveert volgende week woensdag aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Ervaring is de optelsom, van alle vergissingen, die je begaan hebt.

Bernadette

Bericht door Bernadette » do 20.11.2008 17:20

in andere artikelen over haar staat ook iets meer over de positieve ervaring met bepaalde therapieen en stimulatie:

Maar niet alleen een psychologische benadering is hoopgevend. Tussen 2001 en 2003 werd in het UMCG een experimentele behandeling gestart, waarbij de betrokken hersendelen met behulp van een pulsgenerator (een soort pacemaker) continu werden gestimuleerd. Uit een evaluatie blijkt dat deze behandeling bij vier van de zes behandelde patiënten op de lange termijn zeer gunstig uitpakte. De patiënten gaven aan dat het “lawaai” werd teruggebracht tot een plezierig niveau. Ze beoordeelden de behandeling met een ruime zeven. Ook neurostimulatie met een magneet buiten de schedel lijkt een interessante behandeloptie. Bij 5 van de 24 patiënten bij wie deze experimentele behandeling werd toegepast, kon tinnitus tijdelijk worden onderdrukt.

qtip

Bericht door qtip » do 20.11.2008 18:32

interessant.
altijd al gevonden dat het strikte kno verhaal redelijk onzinnig en kort door de bocht is.
haartjes plat of stuk, succes ermee.... pfff.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Bernadette

Bericht door Bernadette » do 20.11.2008 18:53

ik had begrepen dat de meest waarschijnlijke theorie voor mensen met gehoorverlies de volgende is; doordat die gehoorcellen (haartjes) van een bepaalde frequentie kapot zijn, krijgt de gehoorzenuw op die frequentie geen input, en ontstaat er een soort fantoompijn/piep op die specifieke frequentie of hoogte. de gehoorzenuw is nl niet ingesteld op 0 informatie ontvangen vanuit het gehoororgaan... samenspel dus tussen hersenen en gehoor....

Kees

Bericht door Kees » vr 21.11.2008 12:02

Dat klopt allemaal wel, want ik heb een lezing van prof. Pim van Dijk
gevolgd op de hoormarkt in Groningen, waar ik ook lezingen heb gegeven.
Deze dame werkt in het team van prof. van Dijk.
Die zij in zijn lezing ongeveer dezelfde dingen.
Die heb ik op het forum gezet onder deze link.
http://forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus ... php?t=2547
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Ida Kooiman

Bericht door Ida Kooiman » vr 21.11.2008 20:03

Dit is een krantenbericht over het onderzoek van Hilke Bartels.
[img]http://i36.tinypic.com/view.php?pic=33zbg[/img]

Ida Kooiman

Bericht door Ida Kooiman » vr 21.11.2008 20:07

Nou dit is niet gelukt, ik zal het over tikken.

Ida Kooiman

Bericht door Ida Kooiman » vr 21.11.2008 20:36

Breinstimulatie maakt eind aan oorsuizingen.

Een op de drie Nederlanders heeft last van oorsuizingen. Stimulatie van het gehoorgebied in het brein doet de klachten verdwijnen.

Redactie wetenschap
Amsterdam
...

Naar schatting een op de drie Nederlanders heeft last van oorsuizingen (tinnitus): piepende, suizende of kloppende geluiden die het leven in ernstige mate kunnen vergallen. Vroeger werd vaak gedacht dat deze geluiden in het oor zelf ontstaan, maar de laatste jaren groeit het besef dat de oorzaak gezocht moet wordenin het gehoorgebied in het brein.

Een soort pacemaker

Onderzoek van Hilke Bartels, verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Groningen, laat zien dat stimulatie van de hersenen een effectieve therapie kan zijn.
Het UMCG begon enige jaren geleden met een experimentele behandeling waarbij dit hersengebied met behulp van een soort pacemaker continu werd gestimuleerd. Uit Bartel's evaluatie blijkt dat deze behandeling op de lange termijn gunstig uitpakte. Het lawaai werd teruggebracht tot een niet storend niveau. Ook stimulatie met behulp van een magneet buiten de schedel lijkt interessant: deze aanpak werkte tijdelijk bij 5 van de 24 patiënten.
Maar neurostimulatie is niet alles, benadrukt Bartels. Eenderde van de patiënten gaat gebukt onder angstgevoelens en depressiviteit. Zij melden veel meer last te hebben van hun tinnitus dan andere patiënten. Psychologische behandeling is in deze gevallen ook noodzakelijk, vind ze. Bartels hoopt op 26 november op haar onderzoek te promoveren.

Dit stond in een krant (weet niet welke) in een medisch hoekje.

Kees zo gaat het ook, ik heb je aanwijzingen nog, ga het uitzoeken wat ik fout gedaan heb met dat tinypic.

groeten allemaal ida

Anke
Contacteer:

Bericht door Anke » vr 21.11.2008 20:49

Ida Kooiman

Bericht door Ida Kooiman » vr 21.11.2008 21:01

Nee Anke dat bedoelde ik niet.
De bedoeling was om het krantenbericht hier op de site te krijgen, maar dat lukte mij niet vandaar dat ik het overgetikt heb. Ga nog wel naar jouw url kijken.

Groeten ida

Ida Kooiman

Bericht door Ida Kooiman » vr 21.11.2008 21:09

Nou zeg, jouw url is precies hezelfde bericht als mijn krantenstukje.
Dus misschien oud nieuws.

Anke
Contacteer:

Bericht door Anke » za 22.11.2008 10:36

Gepubliceerd: woensdag 19 november 2008 23:52
Update: woensdag 19 november 2008 23:57

Anke

Barbara

VOLKSKRANT VANDAAG ARTIKEL OVER TINNITUS EN HILKE BARTELS

Bericht door Barbara » za 29.11.2008 11:02

Vandaag een paginagroot artikel over T ivm het promoveren van Hilke Bartels. Er wordt gesteld dat de implantaten bij 4 personen zijn geprobeerd en alle 4 met succes. De werkelijkheid is (te lezen in andere artikelen) dat het bij 6 personen geprobeerd is, en bij 2 deed het helaas niets. Dit wordt niet in het artikel vermeld. 8)
Ook is dit resultaat niet anders dan jaren geleden, ik las dit al in 2005 of 2006 in Triakel, het huisblad van het UMCG. Er is dus niet veel veranderd...

In De Pers stond een artikel over deze implantaten met daarnaast een advertentie van De Friesland "stilte in uw hoofd? De Friesland zoekt het voor u uit" of iets van een dergelijke strekking. Alhoewel dit hoopgevend is, stuit ik bij navraag bij de Friesland op NEE het wordt niet vergoed want het is experimenteel.
Wat moet De Friesland dan uitzoeken?

Afijn. Blij dat er aandacht voor is en dan vooral dat t patiënten uit de hoek worden gehaald van mensen die vooral psychisch niet sporen...
:P
[/b]

Janneke

Bericht door Janneke » za 29.11.2008 12:27

Annelies schreef over prof. Bartels:

De hersenen zijn hiervoor verantwoordelijk. Overactieve hersendelen geven volgens Bartels in het gehoorgebied continu signalen af die het oorsuizen veroorzaken. Die overactiviteit ontstaat meestal na gehoorverlies.

Maar hij ontstaat ook zonder gehoorverlies. Dat is bij mij het geval.
Als het zo is dat er overactiviteit in de hersenen ontstaat, dan heeft dat dus een andere oorzaak. Maar welke? Veel tobben? Veel malen? In dat geval is de psyche de oorzaak van de tinnitus.
Zouden we wat meer moeten gaan mediteren? Ik denk maar wat hardop.

Misschien wil iemand meedenken of heeft er iets zinnings aan toe te voegen?

qtip

Bericht door qtip » za 29.11.2008 14:16

Janneke schreef:Annelies schreef over prof. Bartels:

De hersenen zijn hiervoor verantwoordelijk. Overactieve hersendelen geven volgens Bartels in het gehoorgebied continu signalen af die het oorsuizen veroorzaken. Die overactiviteit ontstaat meestal na gehoorverlies.

Maar hij ontstaat ook zonder gehoorverlies. Dat is bij mij het geval.
Als het zo is dat er overactiviteit in de hersenen ontstaat, dan heeft dat dus een andere oorzaak. Maar welke? Veel tobben? Veel malen? In dat geval is de psyche de oorzaak van de tinnitus.
Zouden we wat meer moeten gaan mediteren? Ik denk maar wat hardop.

Misschien wil iemand meedenken of heeft er iets zinnings aan toe te voegen?
wie weet, genetisch bepaald, stress/spanningen, angststoornis, psychische klachten, aangeleerd tobben/malen. er zijn sowieso veel mogelijke oorzaken maar ik denk wel dat de oplossing eerder een hersen/psyche dan een oor aangelegenheid is.
niet iedereen met gehoorschade ontwikkeld t en niet iedereen met t heeft gehoorschade opgelopen bv.

misschien komt er ooit een therapie/medicijn dat het overactieve hersendeel kalmeert ofzo?

de overactiviteit ziet er iig zo uit:

http://www.tinnitus.org.uk/index.php?q= ... +look+like
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Plaats reactie