Tinnitus en toch een goed gehoor!
Moderators: moderator, forumadmin
Tinnitus en toch een goed gehoor!
Ik ben bij een kno-arts geweest in het UMC.
Kreeg daar een gehoorstest en daar kwam ik zeer goed uit.
Mijn gehoor is beter dan de gemiddelde van mijn leeftijd.
De kno arts noemde het dan ook een A-typische tinnitus omdat dit doorgaans met gehoorsverlies gepaard gaat.
Is dat zo? Hebben de meeste onderons ook een verminderd gehoor?
En is het feit dat mijn gehoor goed is, postitief te noemen?
De kno arts noemde het dan ook een A-typische tinnitus omdat dit doorgaans met gehoorsverlies gepaard gaat.
Re: Tinnitus en toch een goed gehoor!
Mijn gehoor is ook prima, maar ik heb al 22 jaar tinnitus. Ik heb wel aan mijn ene oor een "minimale" discodip, maar mijn piepen hebben een totaal andere frequentie.rose schreef:Ik ben bij een kno-arts geweest in het UMC.
Maar goed, ik moet zeggen dat die gehoortest die je krijgt nou ook niet wat je noemt erg uitgebreid is. Ze kijken maar tot 8Khz omdat dat zeg maar een beetje het eindfrequentie is van de menselijke spraak. Dus je kunt boven de 8Khz stokdoof zijn, maar volgens de doktoren een "perfect gehoor" hebben. Verbaas ik me nog steeds over dat ze niet kijken of je gehoor boven de 8Hz nog goed is.....
Volgens mij is er sprake van gehoorverlies als je een bepaalde frequentie niet meer '100%' hoort.
Echter; bij veel gevallen van gehoorverlies is het verlies beperkt te noemen (bijv. 20db bij 4 khz of zo)... dan zijn er geen verdere zaken nodig zoals gehoorapparaatje.
Pas als het gehoorverlies zodanig is dat je daardoor TE veel beperkt wordt dan zijn andere maatregelen nodig. Dacht ik....
Gr.
Jos
Echter; bij veel gevallen van gehoorverlies is het verlies beperkt te noemen (bijv. 20db bij 4 khz of zo)... dan zijn er geen verdere zaken nodig zoals gehoorapparaatje.
Pas als het gehoorverlies zodanig is dat je daardoor TE veel beperkt wordt dan zijn andere maatregelen nodig. Dacht ik....
Gr.
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl
Ik dacht dat de disco-dip zit tussen de 4 en 8 khz. Boven de 8khz wordt echt NOOIT gemeten, dus daar zijn geen cijfers over bekend. (voor de goede orde, als je boven de 8hz gehoorverlies hebt, kun je daar zeker wel flinke last van hebben, is dan een beetje alsof er een deken over alles ligt).shannon schreef:Wanneer spreekt de KNO-arts eigenlijk over een gehoorverlies?
Boven de 8Khz hebben vele jongeren namelijk de zgn. discodip.
-
Je hebt ook pas "recht" op hoortoestellen als je een gehoorverlies hebt van meer dan 35 db.
Maar bij een goede Audiciën is het voor mensen met Tinnitus ook mogelijk
om al een hoortoestel te verkrijgen bij een gehoorverlies van minder dan 35 db.
Hij moet dan ook aangeven dat het ook bedoelt is voor maskering van de Tinnitusklachten.
Normaal gesproken moet dan ook een hoortoestel aangemeten kunnen krijgen.
Maar bij een goede Audiciën is het voor mensen met Tinnitus ook mogelijk
om al een hoortoestel te verkrijgen bij een gehoorverlies van minder dan 35 db.
Hij moet dan ook aangeven dat het ook bedoelt is voor maskering van de Tinnitusklachten.
Normaal gesproken moet dan ook een hoortoestel aangemeten kunnen krijgen.